Permalänk
Medlem

Köpa mekaniskt tangentbord

Funderar lite smått på att köpa ett mekaniskt tangentbord till mig själv i födelsedagspresent, men skulle
behöva lite råd om vilket som skulle passa mig bäst.

Huvudsyftet är spel inom shooters/RPG's. Borde väl nästan åka iväg och pröva själv men har inte möjlighet
att göra det för tillfället.

Finns det någon som lirar ungefär samma saker som jag med expertis inom området skulle jag bli
tacksam för lite råd om vad som skulle passa bäst.

Permalänk
Medlem

Har inget mekaniskt tangentbord själv men en polare köpte nyss ett SteelSeries 7G och han älskar det. Han spelar mycket Counter-Strike: Source och Starcraft 2. Vill du inte lägga ut lika mycket pengar så finns ju alltid SteelSeries 6G V2.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

Finns endast ett riktigt bra sätt att välja tangentbord:

Åk till en affär som säljer tangentbord, ju fler desto bättre, och gå runt och känn på dem alla. Kolla inte alls på pris eller märke. Sedan väljer du den som känns bäst just för dig.

Kringutrustning såsom tangentbord och mus är extremt personligt, och det är därför svårt att säga "Den här är bäst". Dessa väljer man bäst själv genom att känna själv vad som känns bäst, just för dig och dina spelbehov!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Finns endast ett riktigt bra sätt att välja tangentbord:

Åk till en affär som säljer tangentbord, ju fler desto bättre, och gå runt och känn på dem alla. Kolla inte alls på pris eller märke. Sedan väljer du den som känns bäst just för dig.

Kringutrustning såsom tangentbord och mus är extremt personligt, och det är därför svårt att säga "Den här är bäst". Dessa väljer man bäst själv genom att känna själv vad som känns bäst, just för dig och dina spelbehov!

Mekaniska tangentbord är relativt exklusiva, tror inte det finns många butiker med massa olika mekaniska med alla olika switchar

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Mekaniska tangentbord är relativt exklusiva, tror inte det finns många butiker med massa olika mekaniska med alla olika switchar

Tyvärr är detta sant. Själv letat, det enklaste att få tag på är lätt steelseries, men sen är ju de, imo lite tråkiga.

http://www.keyboardco.com/är den sidan jag hittat som verkar bra, där de även har svensk key-layout samt de flesta switches som finns att välja på. Har dock aldrig beställt där, det blev ett apple-keyboard (som är typ motsatsen?) men är sjukt nöjd med det

Skriv om du hittar någon fin återförsäljare i Sverige!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Hjälpsam

Om du inte har möjlighet att testa på plats så har du via ehandel i sverige 14 dagars ångerrätt och kan därmed testa tangentbordet en stund och se om det passar dig. I värsta fall så åker du på att betala frakten fram och tillbaks, men kan vara värt det ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Av de stora kedjorna så är det mig veterligen bara Mediamarkt som brukar ha blåa och svarta switchar som du kan prova i butik, de brukar ha Razer Black Widow samt Steelseries 6Gv2 och 7G ute som kan kan känna på.

Dock så är det så att om du är van med gummi-membran sedan tidigare så är chansen rätt stor att du inte får nån AHA upplevelse av att prova mekaniskt. Detta då mekaniskt kräver tillvänjning under åtskilliga timmar innan man uppskattar det fullt ut. Så det här med att prova i butik ger nog inte så mycket. Personligen så gillar jag blå switchar bäst, men svarta switchar som Steelseries använder skall vara bäst vid gaming då man dubbel tappar i snabba sekvenser. Men jag tycker den skillnaden är så pass liten att jag ej är villig att ge upp den extra sköna känslan av att skriva som man får med de blå som Razer använder.

Förutom switchar så är även keycaps viktigt vad gäller känslan. Jag föredrar lite strävare eller gummiaktig känsla för fingrarna. Här tycker jag Black Widow Ultimate känns bättre än Steelseries. Jag hatar glansiga och tunna keycaps som tex Sidewinder X4 har, fattar inte varför det är så hyllat, känns skit enligt mig

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Das keyboard.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

jag har ju en Das Keyboard och det är helt gudomligt att skriva på, men om man är mer gamer än kodare så vetitusan om jag skulle rekomendera det eller ett annat mekaniskt. var säker på att testa ett tangentbord innan du köper

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen bara använt mig av dom mer populära gaming-tangentborden som till exempel Steelseries 6G och mitt nyinvesterade "qpad mk-80 pro". Respektive av dom två har fungerat väldigt bra utan några större problem.

Två saker att ha i åtanke innan du slår till på ett köp är:
- Ljudet från tangenterna.
- Det tar tid att komma in i ett skönt "flow" ifall du inte använt dig av det tidigare.

Permalänk
Avstängd

OMG idag tog min kolega med sig ett gammalt tangentbord som jag fick, det är i toppskick, det är ett MX 11800 med trackball och Cherry MX brown! perfekt natt tangentbord då mitt razer låter för mycket då flickan ska sova.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Blir nog till att åka iväg och pröva de tangentbord som finns inne ändå och bilda mig en uppfattning, har använt ett mekaniskt en gång innan som var
ett gammalt farsan hade hemma.
Det var dock några år sedan men har för mig det kändes bra, det var därför jag blev sugen från början.

Men tack för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

KAnske inte bidrar så jättemycket, men imho så funkar linjära switchar bäst för spel, och taktila bättre för att skriva.
Jag köra själv med Cherry MX-bruna när jag skriver, jobbar, programmerar, och bara allmänt använder dartorn, men jag byter till ett Cherry MX-svarta nära jag spelar.
Trivs inte alls men ickelinjära vid spel, men klarar mig inte utan dom annars.

Men allt detta är ju en smaksak, helt klart. Testa, det är ju det enda man kan göra.

Kan tillägga att det faktiskt finns bra rubber dome tangenbord också, som är riktigt sköna att skriva på, speciellt som som man bottnar på och det inte känns som man kan trycka hur mycket och hårt som helst utan att man bottnar, men dom förblir inte det, utan dom blir jäkligt ojämna med tiden, där de mest använda tangenterna blir nästan sladdriga... Fast, det är klart att det är dyrt med mekaniska tangentbord, men det är det värt!