Tystaste 6950 crossfire korten?

Permalänk

Tystaste 6950 crossfire korten?

Halloj

Ska köpa ett 6950 snart och förmodligen ett till i jul, vilka är tystast? sitter med en fractal design XL burk å mitt moderkort har pci slotsen med en ganska bra bits mellanrum ( på mina förra kort var cf-bryggan helt utsträckt).

Har hört att man ska ha original-kylaren som blåser ut luften där bak, är det bäst? har även kollat lite på msi twin frozr III kylaren, skulle den fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Halloj

Ska köpa ett 6950 snart och förmodligen ett till i jul, vilka är tystast? sitter med en fractal design XL burk å mitt moderkort har pci slotsen med en ganska bra bits mellanrum ( på mina förra kort var cf-bryggan helt utsträckt).

Har hört att man ska ha original-kylaren som blåser ut luften där bak, är det bäst? har även kollat lite på msi twin frozr III kylaren, skulle den fungera?

Jag tror jag hade kört på originalkylningen, just av den anledningen du nämner; att den vara luften förflyttas ut ur chassit. Väldigt smidigt.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Orginalkylaren är Inte tyst. Verkligen inte. Dom är bra men inte tysta.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att referensdesignen rekommenderas till Crossfire är att med andra kort så blåses ju värmen rakt på det andra kortet vilket gör det väldigt svettigt då man oftast har de väldigt tätt tillsammans också. Det är en bedömningsfråga helt enkelt beroende på hur många slots du har emellan.

Permalänk
Skrivet av VolvoSwe:

Jag tror jag hade kört på originalkylningen, just av den anledningen du nämner; att den vara luften förflyttas ut ur chassit. Väldigt smidigt.

Mjo det är ju väldigt bra, men ser hellre lite varmare kort och tystare gång om det finns någon annan kylare som erbjuder detta

Skrivet av Xermalk:

Orginalkylaren är Inte tyst. Verkligen inte. Dom är bra men inte tysta.

Mjo, tyvärr =/

Skrivet av Rådström:

Anledningen till att referensdesignen rekommenderas till Crossfire är att med andra kort så blåses ju värmen rakt på det andra kortet vilket gör det väldigt svettigt då man oftast har de väldigt tätt tillsammans också. Det är en bedömningsfråga helt enkelt beroende på hur många slots du har emellan.

Har 2 slots emellan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490260 <- mitt moderkort, så är det original jag ska köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Anledningen till att referensdesignen rekommenderas till Crossfire är att med andra kort så blåses ju värmen rakt på det andra kortet vilket gör det väldigt svettigt då man oftast har de väldigt tätt tillsammans också. Det är en bedömningsfråga helt enkelt beroende på hur många slots du har emellan.

Är detta http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2gb referensdesignen?

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Skrivet av dlr9989:

Ja det tror jag, finns ju te.x sapphires version som ser ut såhär http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb vet dock inte vilken som är tystast/bäst =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Ja det tror jag, finns ju te.x sapphires version som ser ut såhär http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb vet dock inte vilken som är tystast/bäst =/

funderade mest på vilken av dom som har bäst kylning då jag tänkte köra crossfire , nån som vet om det jag länkade på inet skulle funka bra?

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Skrivet av dlr9989:
Skrivet av Moggelito:

Ja det tror jag, finns ju te.x sapphires version som ser ut såhär http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb vet dock inte vilken som är tystast/bäst =/

det är bara saphires kort av de 2 som har referenskylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

det är bara saphires kort av de 2 som har referenskylaren.

okej tack då vet jag.

Visa signatur

Chassi: HAF 912 + | M-kort: ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | CPU: i5 2500K @ 4,3 ghz | CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Minne: Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | GPU: Crossfire XFX Radeon HD6950 2GB @ 880/1325 | OS : Intel SSD 320 80GB | Lagring: 500GB WD CB | PSU: Fractal Design Newton R2, 800W | Skärm: BenQ XL2420T 120hz |

Permalänk
Medlem

Gigabytes 6950 med referens kylare är väldigt tyst måste jag säga. Låter bara något mer än Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro kylaren jag hade på mitt 5870.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Gigabytes 6950 med referens kylare är väldigt tyst måste jag säga. Låter bara något mer än Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro kylaren jag hade på mitt 5870.

Tyvärr finns inte den på inet, är det inte samma kort som sapphires fast med annat klistermärke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Tyvärr finns inte den på inet, är det inte samma kort som sapphires fast med annat klistermärke?

Det är samma kort med annat klistermärke ja, men jag vet inte om dom har en annan fläktkurva eller liknande på sitt kort.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det är samma kort med annat klistermärke ja, men jag vet inte om dom har en annan fläktkurva eller liknande på sitt kort.

Ok, tack (segt svar ) vilken är bäst, den med fläkten i mitten eller den med fläkten längst till höger för crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Ok, tack (segt svar ) vilken är bäst, den med fläkten i mitten eller den med fläkten längst till höger för crossfire?

Troligen den som följer referensdesignen då den blåser ut all varmluft ut ur chassit, dvs den med fläkten längst till höger

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Troligen den som följer referensdesignen då den blåser ut all varmluft ut ur chassit, dvs den med fläkten längst till höger

ok tack som fan

Permalänk

Funkar 2x kort med twin frozr III kylaren? har 2 slots mellan korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Funkar 2x kort med twin frozr III kylaren? har 2 slots mellan korten.

Dom korten tar väl 3 slottar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Dom korten tar väl 3 slottar?

Den verkar vara 2 slots och inte 3 slots.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Den verkar vara 2 slots och inte 3 slots.

Ah okej

Ja då borde det ju gå, men jag tror nog att referenskylaren presterar bättre i crossfire

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

är det bara referensdesignen som har en fläkt som blåser ut all luft? Har aldrig sett en tredje parts fläkt som blåser ut luften istället för rakt in i chassit som de brukar göra

Jag vet inte hur fractal design xl är byggd men om det skulle gå att montera en fläkt bredvid grafik kortet som suger ut luften och sedan flera som suger in vid fronten så skulle väl funka mycket bättre med grafik kort vars fläkt blåser tillbaka luften i chassit som msi varianten TS var inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ah okej

Ja då borde det ju gå, men jag tror nog att referenskylaren presterar bättre i crossfire

Skrivet av BoofnBafn:

är det bara referensdesignen som har en fläkt som blåser ut all luft? Har aldrig sett en tredje parts fläkt som blåser ut luften istället för rakt in i chassit som de brukar göra

Jag vet inte hur fractal design xl är byggd men om det skulle gå att montera en fläkt bredvid grafik kortet som suger ut luften och sedan flera som suger in vid fronten så skulle väl funka mycket bättre med grafik kort vars fläkt blåser tillbaka luften i chassit som msi varianten TS var inne på.

Eftermarknads kylare dumpar alla varm luft i chassi. Så det är därför det kanske inte lämpar sig att köra 2 st i crossfire eller sli. Själv tycker jag att referenskylare är bäst i crossfire eller varför inte vatten?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kör crossfire med eftermarknadskylare i alla mina datorer. Bara du har ett välventilerat chassi och minst en plats mellanrum. Fördelen är just att det blir mycket tystare. Av mina kort blir det varmaste 80 och det andra kanske 5 grader lägre.

Skickades från m.sweclockers.com