Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capiachi:

Jag hittar inte riktigt detta nånstans i tråden, men har tangentbordet fysiska knappar för ÅÄÖ ? eller är det ett engelskt tangentbord ?

Svenskt tangentbord

PS, vilka här förstår inte Norska ? Hur lätt som helst ju

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Hulle:

För avi-filer får du ladda ner en spelare, jag vet inte vilken som är bäst, har provat rockplayer och den funkar bra.

/hulle.

Ja Rockplayer funkar fint. Tack för tipset.
SVT-Play funkar också när jag surfar till sidan men inte via deras App av någon anledning.

Det är lite annorlunda med android när man kört bara Windows.
Annars tycker jag plattan verkar bra, välbyggd, bra batteritid och skärm.
Tänker använda den mest för film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Svenskt tangentbord

Skrivet av DakiLund:

Jupp det är svenska tecken på det fysiska (och virtuella) tangentbordet.

Tack!

DakiLund, bra du sa det. Hade helt glömt bort det viktigaste med det virtuella

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DakiLund:

Jupp det är svenska tecken på det fysiska (och virtuella) tangentbordet.

Inte på mitt virtuella tangentbord iaf! Kanske för att jag kör med Asus egna, ska undersökas!

Permalänk
Skrivet av SweSG:

Jag har fortfarande inte fått 3.1 :-(.

Hej!

3.1-uppdateringen finns även att ladda ner manuellt nu via http://support.asus.com , sök på TF101, klicka på Download -> Select OS (Android) -> Firmware

Version V8.4.4.5(WW) är den som gäller för Nordiska enheter.
Det finns även instruktioner i PDF att ladda ner från sidan , du behöver ett microSD-kort.

Men förhoppningsvis har din FOTA kommit redan!

Mvh
Asus Sverige!

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

jag är lite sugen på att köpa en Transformer 16GB från usa. Något man bör tänka på innan? är det någon skillnad på USA utgåvan och den svenska?
Hur bra spelar den upp divx/xvid och liknande filmer?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Skrivet av ALEX-GTR:

jag är lite sugen på att köpa en Transformer 16GB från usa. Något man bör tänka på innan? är det någon skillnad på USA utgåvan och den svenska?
Hur bra spelar den upp divx/xvid och liknande filmer?

Varför köpa från usa?

Permalänk

Haft min Transformer+Docka i en vecka nu och tänkte dela med mig av en liten minirecension.

Anledningen till att jag köpte den är att jag alltid önskat att det fanns en netbook med touchscreen. Att man dessutom kan dela på den och använda den bara som surfplatta är en fin bonus när man bara vill surfa eller spela nåt simpelt spel.
Jag ville ha nåt att surfa, se på film och spela enkla spel med helt enkelt. Har Transformer tillfredsställt mina behov är ju frågan?
Ja, men bara delvis hittills.

Det bra:
Den är otroligt snabb, man kan komma ut på nätet och surfa runt betydligt smidigare än med en netbook eller laptop.
Batteriet räcker väldigt länge, speciellt med dockan som verkar laddas ur först och sedan kan man lägga dockan på laddning och fortsätta använda enbart surfplattan under tiden den laddas.
Spelprestandan är över förväntan med en så kompakt maskin tycker jag, hade inte riktigt föväntat mig så pass bra 3D-grafik som flyter på på detta viset, dock finns redan de flesta av dessa titlar på iPad2 och ser likadana ut där.

Det mindre bra:
Videouppspelning brister det på rejält när det kommer till kompatibilitet och prestanda.
Jag inser dock att det är ett mjukvaruproblem och letar fortfarande efter bättre mediaspelare som klarar fler format och undertexter men hittills inget som är lika bra som Media Player Classic på PC, som kan öppna alla format i stort sett och formatera undertexter hur som helst. Skulle verkligen behöva något sådant då jag är lite av en Animenörd.
Det bästa fyndet hittills är VPlayer som klarar av att spela upp nästan allt i bra prestanda med ljud och även undertexter från MKV-filer. Även denna brister i vissa fall dock och saknar att den inte kan formatera undertexterna automatiskt som de var tänkta.
Laddningen är ganska irriterande då man bara får en liten sladd som är knappt en meter lång med sig. Samma sladd används för dataöverföring vid datorn så man kan inte t.ex ha dockan på laddning vid vägguttaget och koppla in sin surfplatta i datorn för att ta över lite filmer och serier samtidigt.
Även att den är så extremt kort är väldigt irriterande då den inte ens når upp till knät om man har laddaren kopplad i grenuttaget under skrivbordet.
Saknar mest att det inte är ett normalt USB-uttag på enheten så att man lätt kan använda kablar man redan har eller gå och köpa fler kablar i affären och varför kan inte enheten laddas från USB-uttaget från datorn som de flesta andra liknande smartphones etc.

Slutsatsen blir två stora frågor:
När kommer jag hitta en mediaspelare som verkligen utnyttjar surfplattans riktiga prestanda?
Var kan jag köpa fler USB-kablar till enheten? helst längre än den som kom med och kan man få den att ladda från en dators USB-port?

En sista notering till de som är vana vid netbook/laptop. Detta är inte ett substitut till en sådan, det är ingen dator utan snarare en surfplatta, Den använder mobiloperativsystemet Android. Många webbsidor misstar dig för att surfa på en mobiltelefon när du glider runt på internet och öppnar automatiskt mobilversioner av hemsidorna istället(sverigesradio.se är ett bra irriterande exempel på detta)
Det finns även många sidor som inte funkar som de ska och presterar dåligt, främst sidor för video-streaming.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zalamander:

En sista notering till de som är vana vid netbook/laptop. Detta är inte ett substitut till en sådan, det är ingen dator utan snarare en surfplatta, Den använder mobiloperativsystemet Android. Många webbsidor misstar dig för att surfa på en mobiltelefon när du glider runt på internet och öppnar automatiskt mobilversioner av hemsidorna istället(sverigesradio.se är ett bra irriterande exempel på detta)
Det finns även många sidor som inte funkar som de ska och presterar dåligt, främst sidor för video-streaming.

Kan svara på iaf en av dina frågor, i inställningar i browsern kan du ändra så att websidor visas i normalversion och inte mobilversion!
Dock håller jag med, det är tråkigt att det inte funkar att streama särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Filmspelare

MOBO player rekommenderas varmt!!!

Permalänk

Redan testat Mobo Player den visar inte subs i MKV-filerna och filmerna laggar dom flesta t.o.m 480p :<
Den var en av mång jag testade som gav den dåliga prestandan och kompabiliteten med det mesta, VPlayer är ett stort kliv upp långt över den och alla de andra spelarna i hastighet och kompabilitet, men det kan fortfarande bli bättre.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

3.1-uppdateringen finns även att ladda ner manuellt nu via http://support.asus.com , sök på TF101, klicka på Download -> Select OS (Android) -> Firmware

Version V8.4.4.5(WW) är den som gäller för Nordiska enheter.
Det finns även instruktioner i PDF att ladda ner från sidan , du behöver ett microSD-kort.

Men förhoppningsvis har din FOTA kommit redan!

Mvh
Asus Sverige!

Tack, nope har inte fått den ännu. Testade detta...funkade inte att ladda ner den. Ska testa lite senare.

Edit: Laddade ner den via datorn. Var ligger PDF-filen? Inte i samma mapp som firmwaren?

Permalänk
Medlem

Beställde just en 32gb utan docka från komplett, hoppas jag har den redan imon! :=)

Visa signatur

BOOOM

Permalänk

Funderar starkt på att köpa en 32 gigare, kommer jag då att kunna koppla ett bluetooth-tangentbord till den, typ apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirakelmilla:

Funderar starkt på att köpa en 32 gigare, kommer jag då att kunna koppla ett bluetooth-tangentbord till den, typ apple?

Ja, man ska kunna ha Bluetooth tangentbord Men om just apples fungerar vet jag inte, dom har en tendens att låsa in sina prylar så att de endast fungerar ihop med varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Laddningen är ganska irriterande då man bara får en liten sladd som är knappt en meter lång med sig. Samma sladd används för dataöverföring vid datorn så man kan inte t.ex ha dockan på laddning vid vägguttaget och koppla in sin surfplatta i datorn för att ta över lite filmer och serier samtidigt.
Även att den är så extremt kort är väldigt irriterande då den inte ens når upp till knät om man har laddaren kopplad i grenuttaget under skrivbordet.
Saknar mest att det inte är ett normalt USB-uttag på enheten så att man lätt kan använda kablar man redan har eller gå och köpa fler kablar i affären och varför kan inte enheten laddas från USB-uttaget från datorn som de flesta andra liknande smartphones etc.

Slutsatsen blir två stora frågor:
När kommer jag hitta en mediaspelare som verkligen utnyttjar surfplattans riktiga prestanda?
Var kan jag köpa fler USB-kablar till enheten? helst längre än den som kom med och kan man få den att ladda från en dators USB-port?

En sista notering till de som är vana vid netbook/laptop. Detta är inte ett substitut till en sådan, det är ingen dator utan snarare en surfplatta, Den använder mobiloperativsystemet Android. Många webbsidor misstar dig för att surfa på en mobiltelefon när du glider runt på internet och öppnar automatiskt mobilversioner av hemsidorna istället(sverigesradio.se är ett bra irriterande exempel på detta)
Det finns även många sidor som inte funkar som de ska och presterar dåligt, främst sidor för video-streaming.

Som redan nämnts kan du ställa in browsern så att den identifierar sig som en vanlig dator i inställningarna.

Nä det gäller den extremt korta sladden så håller jag med dig... det är helt oförståeligt att de skickar med en sådan kort sladd. Men jag tror det kan lösas rätt enkelt med en USB-skarvsladd. Läste på ett annat forum att de skulle fungera med en USB 3.0 certifierad sådan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att överföra filer från datorn till plattan trådlöst?

Jag försökte använda mig av ES file explorer men det gick dåligt. Försökte även att sätta upp en webserver och dela ut min file hdd lokalt men det gick dåligt

Vad har ni för tips?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatAndEnjoy:

Varför köpa från usa?

2600kr och flickvännen hämtar den om ca 2 veckor isf

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEX-GTR:

2600kr och flickvännen hämtar den om ca 2 veckor isf

Hoppas du får tag på en, mina polare var där nyss och kunde inte hitta någon åt mig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

USB 3.0

Skrivet av Hulle:

Som redan nämnts kan du ställa in browsern så att den identifierar sig som en vanlig dator i inställningarna.

Nä det gäller den extremt korta sladden så håller jag med dig... det är helt oförståeligt att de skickar med en sådan kort sladd. Men jag tror det kan lösas rätt enkelt med en USB-skarvsladd. Läste på ett annat forum att de skulle fungera med en USB 3.0 certifierad sådan.

/hulle.

Grejen med att det måste vara USB 3.0 är att överföringshastigheten är 5 MB/s, jag har testat med flertalet USB kablar, men ingen av dom fungerade, platan vägrade ladda. Jag försökte också fixa så att jag kunde ladda den i bilen, men jag kan inte få det att funka, köpte en USB miniladdare för bilen

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

men inte ens 1200mA räckte till för att få plattan att ladda, skall därför köpa en som klarar 2000 mA och se om det fungerar.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Men det verkar märkligt att det skall vara så svårt, och att det skall behövas så kraftfulla saker för att ladda plattan, och det gör mig lite smått irriterad, för jag hade tänkt att ha med mig den i bilen på semestern, och då känns det inte speciellt kul om batteriet tar slut och det inte går att ladda den under färden.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Som redan nämnts kan du ställa in browsern så att den identifierar sig som en vanlig dator i inställningarna.

Nä det gäller den extremt korta sladden så håller jag med dig... det är helt oförståeligt att de skickar med en sådan kort sladd. Men jag tror det kan lösas rätt enkelt med en USB-skarvsladd. Läste på ett annat forum att de skulle fungera med en USB 3.0 certifierad sådan.

/hulle.

NU kanske jag är helt ute och cyklar här, men är det inte bara att förlänga eluttaget? Dvs köpa typ en 2 meter förlägningskabel för eljacket.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Fick min padda igår och förlängde med en vanlig grendosa och det verkar ha funkat. Är för övrigt extremt nöjd med den!:) Ska ge mig ut på Sleave jakt idag.

Permalänk
Skrivet av Jersey:

Grejen med att det måste vara USB 3.0 är att överföringshastigheten är 5 MB/s, jag har testat med flertalet USB kablar, men ingen av dom fungerade, platan vägrade ladda. Jag försökte också fixa så att jag kunde ladda den i bilen, men jag kan inte få det att funka, köpte en USB miniladdare för bilen

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

men inte ens 1200mA räckte till för att få plattan att ladda, skall därför köpa en som klarar 2000 mA och se om det fungerar.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Men det verkar märkligt att det skall vara så svårt, och att det skall behövas så kraftfulla saker för att ladda plattan, och det gör mig lite smått irriterad, för jag hade tänkt att ha med mig den i bilen på semestern, och då känns det inte speciellt kul om batteriet tar slut och det inte går att ladda den under färden.

Först så USB 2.0 är betydligt snabbare än 5 MB/s så det ska inte ha nån betydelse om man har 3.0-kabel av den anledningen, tror det har med strömkapacitetn att göra.

Anledningnen till att den inte laddar har inte med amperen att göra, det är att standardspänningen(volten) i en vanlig USB är för låg ser att alla de adaptrarna du kör använder USB-standard(5V), i manualen kan man tydligt läsa att Transformern laddas med 15V in.

Jag har läst att vissa lyckats få pads att ladda från datorn genom att använda en adapter som boostade spänningen i datorns USB-uttag från 5 volt till 9 volt, jag vet inte om det räcker eller om man kan hitta en adapter som kan transformera datorns USB-spänning till 15 volt.

Såhär ser en sådan som boostar till 9V ut:
http://www.google.com/products/catalog?q=%22ZIP-CELL-B9V%22&h...

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Vad använder ni för att överföra filer från datorn till plattan trådlöst?

Jag försökte använda mig av ES file explorer men det gick dåligt. Försökte även att sätta upp en webserver och dela ut min file hdd lokalt men det gick dåligt

Vad har ni för tips?

Jag kör med "File Manager HD" som kan ansluta till Windows filutdelningar (Samba, SMB) och "Dropbox när det gäller lite mindre filer.

Permalänk
Medlem

Använd FTP för filöverföring trådlöst?

Skrivet av ceogar:

Vad använder ni för att överföra filer från datorn till plattan trådlöst?

Jag försökte använda mig av ES file explorer men det gick dåligt. Försökte även att sätta upp en webserver och dela ut min file hdd lokalt men det gick dåligt

Vad har ni för tips?

Jag får väl erkänna att jag har ganska dålig koll på det här, men efter att misslyckats med att flytta filer mellan min dator och mobil via USB-kabel så testade jag med FTP trådlöst via routern hemma och det funkade fint. Kör med SwiFTP från Market och hade en urgammal version av Filezilla på datorn, detta kan funka på transformern också?

Visa signatur

Everybody should believe in something - I believe I'll have another beer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilfrans:

NU kanske jag är helt ute och cyklar här, men är det inte bara att förlänga eluttaget? Dvs köpa typ en 2 meter förlägningskabel för eljacket.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Fick min padda igår och förlängde med en vanlig grendosa och det verkar ha funkat. Är för övrigt extremt nöjd med den!:) Ska ge mig ut på Sleave jakt idag.

Enkel men god idé!

Inte lika lätt att ordna på detta sätt om man vill ladda under bilfärd dock?!

Varningsskylt: Sladdig väg!

Permalänk
Medlem

Kan någon som har transformern testa..

Tänkte höra med er som har transformern och är medlemmar på aftonbladet om det funkar att skriva in forumsvar på AB? Från min mobil (LG Optimus One) har jag aldrig lyckats, inte ens om jag sätter den till att agera som "desktop" och inte andriod....AB vägrar, kan någon vänlig själ testa?

Tack på förhand!

Visa signatur

Everybody should believe in something - I believe I'll have another beer

Permalänk
Skrivet av SweSG:

Tack, nope har inte fått den ännu. Testade detta...funkade inte att ladda ner den. Ska testa lite senare.

Edit: Laddade ner den via datorn. Var ligger PDF-filen? Inte i samma mapp som firmwaren?

Hej!

Instruktionerna ligger längre ned i sidan med firmwares ; V1.0 " WW SKU_Firmware Update SOP "

Hoppas din 3.1-uppdatering kommer nu!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vangogh:

Enkel men god idé!

Inte lika lätt att ordna på detta sätt om man vill ladda under bilfärd dock?!

Varningsskylt: Sladdig väg!

Verkar vara lite problematiskt att ladda TF i bilen då den vill matas med lite högre spänning (15v?). Läste på ett annat forum att en kille med "12v till USB adapter" inte lyckats få igång laddning på sin padda. Idealiskt vore kanske om man kunde hitta en "12v till 15v" DC/DC omvandlare, men har inte sett någon sådan.

Nästa alternativ blir både dyrt och lite som att "gå över ån för vatten", gör om bilens 12v DC till 230v AC mha av en växelriktare, typ en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Har aldrig använt mig av sån här själv, men läst att man bör satsa på växelriktare som levererar en ren sinus kurva när man ska ladda hemelektronik i bilen (fråga mig inte varför). Kommer du, eller någon annan, på en vettig lösning kan ni väl dela med er?

Visa signatur

Everybody should believe in something - I believe I'll have another beer

Permalänk
Medlem

Såg precis uppdatering för flash 10.3 på datorn, kanske inte är i samma veva som det uppdateras för transformern ? Men ifall det dykt upp något så kan väl någon snäll människa med denna padda testa diverse stream/flash siter och återkoppla

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av twuble:

Verkar vara lite problematiskt att ladda TF i bilen då den vill matas med lite högre spänning (15v?). Läste på ett annat forum att en kille med "12v till USB adapter" inte lyckats få igång laddning på sin padda. Idealiskt vore kanske om man kunde hitta en "12v till 15v" DC/DC omvandlare, men har inte sett någon sådan.

Nästa alternativ blir både dyrt och lite som att "gå över ån för vatten", gör om bilens 12v DC till 230v AC mha av en växelriktare, typ en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Har aldrig använt mig av sån här själv, men läst att man bör satsa på växelriktare som levererar en ren sinus kurva när man ska ladda hemelektronik i bilen (fråga mig inte varför). Kommer du, eller någon annan, på en vettig lösning kan ni väl dela med er?

Det är värre än du tror, biladaptern ger inte 12V, det är vad den tar, den omvandlar det till 5V(USB standard) från 12V som är biluttagets standard. så du måste omvandla den 5V upp till 15V.

Det smartaste vore kanske om man kan öppna å koppla förbi voltmodulatorn så den förblir 12V i USB-porten i bilen då hade det kanske funkat.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X