Permalänk
Medlem

Ny speldator ~9k

Ska bygga ihop en ny dator, främst för senaste spelen som Crysis 2, BF3 så småningom och filmtittande. Har skärm, mus etc.

Mitt eget förslag ser ut ungefär såhär; https://www.inet.se/kundvagn/visa/512724/2011-06-11
Moderkortet är bara slumpvis vald efter passande prisklass, så har ingen aning om det ens är måttligt bra egentligen.
Hårddisken behöver inte vara så stor egentligen, hellre lite snabbare och mindre om man inte kan hitta något bra mittemellan. Har någon SATA liggandes i min gamla burk jag kan använda till lagring så länge i värsta fall.
Grafikkortet: 6950 eller 6970? Hur stor är skillnaden? 1gb vs 2gb?
Fläktarna: Tyst och smidigt förstås. tänkte dra luftflöde rakt genom lådan, om det är ett vettigt drag?

Nu frågar jag snällt här (Som min första post och allt!)
Vad bör ändras, vad ska jag tänka på när jag plockar ihop delar i framtiden?
Eventuell klockning kan komma på tal i framtiden (När jag tagit reda på hur man gör )

Budget: Ungefär 9.000SEK, någon hundralapp över eller någon tusenlapp under är inte världens undergång för min del

Kommer inte hinna kolla tråden så mycket under resterande helgen. men posta gärna så länge ^^
Permalänk
Medlem

bytt fläktarna till scythe gt. sen så är den där proccesor kylarn inge vidare, byt till en hyper 212 eller en h60. Annars ser allt bra ut.

Edit: jag skulle nog ta detta nätagg istället, i princip samma nätagg fast modulärt.
http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felyse:

Ska bygga ihop en ny dator, främst för senaste spelen som Crysis 2, BF3 så småningom och filmtittande. Har skärm, mus etc.

Mitt eget förslag ser ut ungefär såhär; https://www.inet.se/kundvagn/visa/512724/2011-06-11
Moderkortet är bara slumpvis vald efter passande prisklass, så har ingen aning om det ens är måttligt bra egentligen.
Hårddisken behöver inte vara så stor egentligen, hellre lite snabbare och mindre om man inte kan hitta något bra mittemellan. Har någon SATA liggandes i min gamla burk jag kan använda till lagring så länge i värsta fall.
Grafikkortet: 6950 eller 6970? Hur stor är skillnaden? 1gb vs 2gb?
Fläktarna: Tyst och smidigt förstås. tänkte dra luftflöde rakt genom lådan, om det är ett vettigt drag?

Nu frågar jag snällt här (Som min första post och allt!)
Vad bör ändras, vad ska jag tänka på när jag plockar ihop delar i framtiden?
Eventuell klockning kan komma på tal i framtiden (När jag tagit reda på hur man gör )

Budget: Ungefär 9.000SEK, någon hundralapp över eller någon tusenlapp under är inte världens undergång för min del

Jag tycker att du ska byta till MSI's 6950 som har mycket bättre kylning och så får du chansen att flasha om kortet till 6970 tror inte de presterar lika bra men nästan Så är de verkligen värt att köpa ett grafikkort som kostar 800kr när du kan flasha om din 6950 helt gratis? Sen kan du byta ut processor kylaren mot CM Hyper 212+ Själv har jag dom delarna förutom att min 6950 är gigabyte som inte säljs i inet någon längre funderade på att köpa två MSI som jag sen skulle köra i crossfire men visste inte när korten anlände så de fick bli gigabyte, sjukt nöjd

Permalänk
Medlem

Om du läser zcenicx´s tråd http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor... så får du förklarat på ett sjukt bra sätt alla möjliga frågor du har. Kan varmt rekommendera den tråden den innehåller det mesta man kan behöva veta.

Om du ska klocka skulle jag föreslå att du letar rätt på ett mobo med extra ström försörjning även om du inte har behov nu. Det är väl bättre att ha ett kort du vet kommer klara de du vill få ut med bygget även om du kanske måste ta de i omgångar som de flesta av oss får göra. Tror inte majoriteten utav folk kan lägga sisådär en 30k plus på en dream dator rakt av=) (även om man skulle så gärna vilja).

corsair har ju kommit med h80 och h100 nu dock inga på lager på komplett ännu. Sen är ju frågan tänker du köra med vatten kylning inom kort så kanske de är dumt att lägga ut mycke pengar på en cpu kylare om inte tror jag iaf att h100 kan bli nice=).

vad jag förstått så har mycke videominne på grafik korten mest att göra med upplösningar ska du slå på 3-4 skärmar med 2560 och större så är de bättre med mer minne annars rätt onödigt. Kan inte uttala mig om radeon värst mycket då jag är mer ett nvidia fan sj.

Mitt tips är att kolla här på sweclockers läs forum trådar, ställ frågor, kolla recsensioner, läs på, kolla videos(linus tech tips) den killen e kul att kolla på och duktig att förklara. allt beror på hur mycket intresse du har och hur mycket tid du vill spendera på att efterforska saker=). Och kom ihåg va folk en må säga så finns de aldrig någon dum fråga!! visst kan låta löjligt för nån som kan men inte för den som inte kan=) Hoppas du får till ditt bygge och att du blir nöjd=). Som sagt fråga på så hjälper vi till så gott vi kan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Medlem

Hm okej, så har uppdaterat lite efter råden ni gav. och då fick jag det till att se ut ungefär såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/521898/2011-06-14

Förlorar jag mycket på att köpa Gigabyte istället för MSI kortet? förutom det extra minnet, jag planerar ändå bara att köra på en skärm alternativt tv'n.

Jag är fortfarande ganska lost vad gäller mobo, finns det någon som kan länka ett som skulle vara bättre än nuvarande i paketet vad gäller eventuellt behov av strömförsöjning?

Sen vet jag fortfarande inte helt med HHDn, ska kika runt lite själv och känna mig duktig när jag tar reda på om den duger som systemdisk(Om ingen hinner svara )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felyse:

Hm okej, så har uppdaterat lite efter råden ni gav. och då fick jag det till att se ut ungefär såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/521898/2011-06-14

Förlorar jag mycket på att köpa Gigabyte istället för MSI kortet? förutom det extra minnet, jag planerar ändå bara att köra på en skärm alternativt tv'n.

Jag är fortfarande ganska lost vad gäller mobo, finns det någon som kan länka ett som skulle vara bättre än nuvarande i paketet vad gäller eventuellt behov av strömförsöjning?

Sen vet jag fortfarande inte helt med HHDn, ska kika runt lite själv och känna mig duktig när jag tar reda på om den duger som systemdisk(Om ingen hinner svara )

Den listan ser väl bra ut. tror inte du förlorar speciellt mcyke mellan dom 2 grafik korten men då är inte radeon min startka sida heller inte intel heller för den delen. allt kommer ner till vad du ska göra och vad du är villig att spendera.
Som många säger och jag håller med så är nätagget hjärtat i datorn och ett 80+ guld klassat kostar lite mer men levererar minst 90% av utlovad effekt. MSI´s mobo´s ha aldrig vart en favvo för mig dock är ju väldigt nöjd me mitt gigabyte och kommer därför att köpa am3+ gigabyte 990fxa-ud7 dels har den stöd för alla äldre proppar och även för nya bulldozer.

I din pris klass på propp kan du även få am3 phenomII X6 1100t 3.3/3.6 ghz så de finns alternativ och de bästa med nya 990fx am3+ mobo är att du har stöd för både SLi och Cf nu:) Fundra ut vad du verkligen vill och vad du har råd att lägga ut. Då blir de lättare att hitta en inköps lista som funkar bra=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum