Permalänk

Lite input kring min kundvagn

Vad tycker ni proffs om det här?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/504530/2011-06-08

Duger moderkortet, om inte, varför? Är SSD disken värd? Kanske ska lägga dem pengarna på vassare cpu, grafikkort eller annat, i så fall vad? Vad kan jag göra annorlunda?

Mvh

Permalänk
Medlem

ser bra ut. du ska inte behöva ett skruvkitt för det där.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ett am3+ kort är bättre om du vill uppdatera cpun. Jag har den ssdn och den ända skillnaden jag märker är att datorn startar snabbare.

Permalänk
Medlem

2gb varianten av 6950 hade jag valt, om du skulle vilja kan du (troligtvis) låsa upp det till ett 6970. Du får alltså mer valuta för pengarna.
Hade även valt en av de nya ssd diskarna även om dem verkar ha lite fel på sig, kanske avvakta någon vecka men enligt mig värt lite väntan

Hade även valt fractal design r3 chassit istället, jag tycker mig se att det är lättare att dra kablarna i det. Någon extra hundring där dock.
Moderkortet skulle jag ta: http://www.inet.se/artikel/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3
UTAN tvekan för att du kan göra bulldozer, dvs nästa generations cpu. Den är därmed mycket mer framtidssäker skulle jag säga.

Men den bästa ändringen är helt klart att byta moderkort, utan tvekan.

/Christian
Edit:Typo

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Skrivet av Limerence:

Vad tycker ni proffs om det här?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/504530/2011-06-08

Duger moderkortet, om inte, varför? Är SSD disken värd? Kanske ska lägga dem pengarna på vassare cpu, grafikkort eller annat, i så fall vad? Vad kan jag göra annorlunda?

Mvh

6950 windforce verkar bra, visst du kan ta ett http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2gb som är 210kr dyrare, har lite lägre frekvens på GPU och minnet. Det är ju en liten risk om du vill låsa upp de, möjligt krångel med artifakter och det finns ingen garanti att det fungerar, frågan är hur mycket bättre/sämre det presterar. 6950 windforce låter inte direkt mycket heller, har aldrig hört grafikkortet väsnas det som hörs på min dator är chassifläktarna, hårddiskarna och nätagget.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Tack för alla svar! Tog åt mig allt och gjorde lite ändringar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/504988/2011-06-08

Slängde bort ssd disken, bytte chassi, bytte moderkort, lade till en bättre cpu, en till fläkt(det ingår bara 2 tillsammans med chassit)

Vad tycker ni? Nu kan jag ju köpa till en ssd vid en senare tillfälle och det finns gott om plats för uppgradering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Tack för alla svar! Tog åt mig allt och gjorde lite ändringar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/504988/2011-06-08

Slängde bort ssd disken, bytte chassi, bytte moderkort, lade till en bättre cpu, en till fläkt(det ingår bara 2 tillsammans med chassit)

Vad tycker ni? Nu kan jag ju köpa till en ssd vid en senare tillfälle och det finns gott om plats för uppgradering!

Nice och billigare blev den också. Ta ssd om du vill att saker ska starta några sekunder snabbare.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Nice och billigare blev den också. Ta ssd om du vill att saker ska starta några sekunder snabbare.

Ja, jag blev riktigt nöjd! Jo, precis. SSD kändes inte värt om man jämför med vad jag fick ut för dem pengarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Ja, jag blev riktigt nöjd! Jo, precis. SSD kändes inte värt om man jämför med vad jag fick ut för dem pengarna istället.

Grejen med ssd är inte bara att saker startar nån sekund snabbare. I mitt tycke är det att man tar bort dem. Chrome startar på nånstans runt 0,2-0,3 sekunder. (vilket upplevs som omdelbart) man slipper vänta de där extra sekunderna när windows redan är igång och kan bara choffa upp en hög program på en gång Inte så stor förändring i siffror men är som att gämföra vista med w7 på pappret ska de vara nästan samma men är enorm skillnad i upplevelsen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kogster:

Grejen med ssd är inte bara att saker startar nån sekund snabbare. I mitt tycke är det att man tar bort dem. Chrome startar på nånstans runt 0,2-0,3 sekunder. (vilket upplevs som omdelbart) man slipper vänta de där extra sekunderna när windows redan är igång och kan bara choffa upp en hög program på en gång Inte så stor förändring i siffror men är som att gämföra vista med w7 på pappret ska de vara nästan samma men är enorm skillnad i upplevelsen

As an owner of SSD, I call shenanigans.

Det där klarar Vista/W7 redan utmärkt med prefetch om du har över 4 GB RAM, eftersom det startar de program man använder oftast (och webbläsaren är definitivt ett sådant) direkt ur RAM-minnet.

SSD må vara snabbt för att vara hårddisk, men den är inte i närheten av RAMs hastigheter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

As an owner of SSD, I call shenanigans.

Det där klarar Vista/W7 redan utmärkt med prefetch om du har över 4 GB RAM, eftersom det startar de program man använder oftast (och webbläsaren är definitivt ett sådant) direkt ur RAM-minnet.

SSD må vara snabbt för att vara hårddisk, men den är inte i närheten av RAMs hastigheter.

har man inte över fyra gig ram så är en ssd underbar. om man startar datorn och sen direkt försöker öppna webläsaren så står den vanligtvis och gnäller(startar bakgrundsprogram) ett litet tag det är för mig precis samma oberoende av om jag hade 4 GB ram eller 8 GB isatt. Ja om man känner för att göra en ramdisk så 10-20 gångrar man en ssd:s prestanda. men samma sak med GB priset

As a owner of a ssd... så skrev jag vad jag märkte skillnad på.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Antielefant

Skillnaden där är att 4 GB mer RAM är betydligt billigare än SSD, och gör större skillnad i allt annat också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Skillnaden där är att 4 GB mer RAM är betydligt billigare än SSD, och gör större skillnad i allt annat också.

Precis

Här är uppdaterad version of kundvagnen!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/506725/2011-06-09

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Skillnaden där är att 4 GB mer RAM är betydligt billigare än SSD, och gör större skillnad i allt annat också.

Han hade redan 8 i kundvagnen så varför skulle han skaffa 4 till?

Skrivet av Limerence:

Precis

Här är uppdaterad version of kundvagnen!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/506725/2011-06-09

Att bara ha en hårddisk bromsar i min erfarenhet om man försöker multitaska. Visst black diskarna är bland de bättre traditionella HDD:sen. Men är fortfarande bara HDD:s

Hade jag varit du hade jag kört på ssd:n sitter på liknande rigg. alternativt två hårdiskar, bara en är inte så kul enligt mig men du gör som du vill

kan ju tillägga att jag och Zcenicx väldigt sällan är sams om något men han brukar ha rätt bra koll (men inga länkar till källor)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

kör på phenom II x4 955 i stället. Skillnaden mellan de 2 är att 975an har lite högre multipel (?), vilket du kan ställa in själv i BIOS hör lätt som helst själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

kör på phenom II x4 955 i stället. Skillnaden mellan de 2 är att 975an har lite högre multipel (?), vilket du kan ställa in själv i BIOS hör lätt som helst själv.

+1

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kogster:

Han hade redan 8 i kundvagnen så varför skulle han skaffa 4 till?

Behövs inte, jag gav jämförelsen 4>8 då jag anser att SSD gör rätt liten skillnad efter boot då W7 prefetchar väldigt mycket med 8 GB minne.

Citat:

kan ju tillägga att jag och Zcenicx väldigt sällan är sams om något men han brukar ha rätt bra koll (men inga länkar till källor)

Jag sitter ofta och skriver från jobbdatorn vilken är rejält spärrad för sidor utanför landet, och SweC's egna tester är det rätt välkänt att jag tar med en rejäl nypa salt då de är väldigt begränsade.

Vad jag säger brukar däremot vara väldigt enkelt att verifiera med en snabb googling.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync