öppna egen minecraft server vad behövs?

Permalänk
Medlem

öppna egen minecraft server vad behövs?

tjenare!,jag undrar vad som man behöver för hårdvara/nätverk för att en minecraft server ska fungera med ca 10ppl inne:)

kommentera med

hårdvara:-------
nätverk:--------

och lite mer info skulle vara roligt:)

mvh kennie

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Medlem

Vad har du för lina?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Linan är ganska viktig speciellt om ni har flera spelare samt även cpu och ram..

Permalänk
Medlem

Minne är mycket viktigt, minst 4 GB behövs.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

jag tror jag har en 8 lina och en AMD Athlon II X2 255 3.10ghz cpu samt 4gb kingston ramminnen duger de?

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Medlem

8mbit ner eller upp? i vilket fall räcker det väl för 6 personer om du har 8mbit upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han menar säkert 8/1 vilket innebär just en upp, han är ju trots allt inte så informativ:)

Permalänk
Avstängd

hehe jag har för tillfället 0,6 ner 0,7 upp Men hur gör man för att starta upp en server? Min kompis har en 10/10 lina

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

alltså,jag vet inte vad jag har för lina,jag vill bara veta vad som behövs för att kunna hålla den uppe,

hur kollar man vad man har för lina?:),tacksam för svar:)

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att hålla servern uppe är ju inte svårt alls, är bara köra exe/jar filen så är det klart, det lite svårare är att ha det mer laggfritt mha stabil relativt snabb lina, cpu och mkt ramminne.

Du kan göra ett test på t.ex bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Jag kör en server på 24/1 alltså typ 0.7 upp, det funkar riktigt bra när vi är 6-8 iaf,

sitter på dethär:
i7-2600k @ 3.4ghz
8gb ddr3 1600mhz

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad har du för lina?

Skrivet av tcntad:

Han menar säkert 8/1 vilket innebär just en upp, han är ju trots allt inte så informativ:)

Skrivet av KlosterKatten:

8mbit ner eller upp? i vilket fall räcker det väl för 6 personer om du har 8mbit upp.

Skrivet av tcntad:

Att hålla servern uppe är ju inte svårt alls, är bara köra exe/jar filen så är det klart, det lite svårare är att ha det mer laggfritt mha stabil relativt snabb lina, cpu och mkt ramminne.

Du kan göra ett test på t.ex bredbandskollen.

länk?:)

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

http://lmgtfy.com/?q=bredbandskollen

Permalänk
Medlem

så testade nu,de står ta emot filer 7.17/sek,skicka filer 0.81/sek

svarstid 24ms

hur många ppl klara detta system av?

Visa signatur

jag röker inte,jag svär inte,jag super inte,FAN jag glömde pipan på systemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

så testade nu,de står ta emot filer 7.17/sek,skicka filer 0.81/sek

svarstid 24ms

hur många ppl klara detta system av?

Inte i närheten av 100 iaf. Tyvärr. Linan är för dålig, och det är förmodligen CPU och minne med är jag rädd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Alltså har han 8/1 ADSL ellerhur?

Linan är för kass men några spelare kan du ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

så testade nu,de står ta emot filer 7.17/sek,skicka filer 0.81/sek

svarstid 24ms

hur många ppl klara detta system av?

2-3 personer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3N:

tjenare!,jag undrar vad som man behöver för hårdvara/nätverk för att en minecraft server ska fungera med ca 10ppl inne:)

kommentera med

hårdvara:-------
nätverk:--------

och lite mer info skulle vara roligt:)

mvh kennie

Jag kör en server hemma med:
Asus E35M1-I Deluxe Fusion (dualcore 1.6 om jag minns rätt).
4gig 1333mhz ram, två stickor men skulle ha kört på en 4gigs sticka.
Western Digital Caviar Green på 500gig. 5400rpm.

Jag kör över det trådlösa nätverket i moderkortet som går till en 24mbit lina.

För tillfället spelar ca. 15pers åt gången utan problem. Hoppas att det hjälper

Btw, bukkit.org... Ett måste. Vet inte hur insatt du är men det är en betydligt mycket bättre lösning än minecrafts egna serverprogram. Tillåter plugins bland annat.

Också bra att veta är att den rekommenderade builden på servern är 1.5_2 då den nya 1.6 har lite problem som inte åtgärdats än. Men det kommer nog.

Skicka ett PM om du behöver hjälp med något, har hållit på några månader nu så lite koll har man!
Lycka till.

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

Kan låna tråden lite, försöker också få upp en minecraft server.

Har kommit så långt att jag nu ska försöka öppna porten som krävs för servern, 25565 som default. Dock har jag öppnat den i min brandvägg och gjort så gott jag kan i min router men porten är fortfarande inte öppen. Tror att det är i min router problemet ligger. Har kollat på portforward.com och dock inte hittat exakt min router men en nästan likadan som jag har gått efter.

Min router är ett kombinerat modem/router som vi fått från BBB, en: Zyxel P-2601HN-F1. I NAT-menyn får jag upp ett portforwarding interface som ser ut ungefär som det brukar. Dock när jag ska utföra själva portforwardingen så ska jag skriva in en IP-adress utöver portnumret. Antar att jag här ska skriva in min IP-adress som jag hittar på exempelvis www.whatismyipaddress.com men det fungerar fortfarande inte.

Är det i routern jag gör fel, eller kan felet ligga någon helt annanstans, har försökt ett tag men inte fått det att funka än.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Hej, har också 8/1 lina. kör med bukkit med några mods, det funkar faktist rätt så bra. Jag och 3-4 vänner kan köra nästan laggfritt !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathus:

Kan låna tråden lite, försöker också få upp en minecraft server.

Har kommit så långt att jag nu ska försöka öppna porten som krävs för servern, 25565 som default. Dock har jag öppnat den i min brandvägg och gjort så gott jag kan i min router men porten är fortfarande inte öppen. Tror att det är i min router problemet ligger. Har kollat på portforward.com och dock inte hittat exakt min router men en nästan likadan som jag har gått efter.

Min router är ett kombinerat modem/router som vi fått från BBB, en: Zyxel P-2601HN-F1. I NAT-menyn får jag upp ett portforwarding interface som ser ut ungefär som det brukar. Dock när jag ska utföra själva portforwardingen så ska jag skriva in en IP-adress utöver portnumret. Antar att jag här ska skriva in min IP-adress som jag hittar på exempelvis www.whatismyipaddress.com men det fungerar fortfarande inte.

Är det i routern jag gör fel, eller kan felet ligga någon helt annanstans, har försökt ett tag men inte fått det att funka än.

Du ska skriva in din lokala ip där. När någon sedan ansluter till din "globala" ip på port 25565 kommer de kopplas till din dator

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD