Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ok, nice. Bara jag som inte hade koll på hur en GPS fungerade då.
Just den där funktionen att kunna se var man är på en karta är något jag skulle ha en del nytta av.

Tänk bara på att du måste ha kartor nedladdade om du inte är nära en wifi hotspot. T.ex Google maps streamar ju kartor till din platta/telefon och kräver alltså en uppkoppling. Så utan uppkoppling stämmer det att du kan få ut din position från GPSen, men du måste ha något att visa den på också.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en sak som kanske asus kan svara på?

Om släppdatumet för 32Gigaren blir flyttat till senare i maj, kommer då 16+docka också få flyttat datum eller ligger den kvar förutsatt att plattan kommer överhuvudtaget innan slutet av maj?

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Tänk bara på att du måste ha kartor nedladdade om du inte är nära en wifi hotspot. T.ex Google maps streamar ju kartor till din platta/telefon och kräver alltså en uppkoppling. Så utan uppkoppling stämmer det att du kan få ut din position från GPSen, men du måste ha något att visa den på också.

Google Maps cachar numera kartor som du använder ofta - så det kan fungera i offline-läge också.

Skrivet av Habmala:

Jag funderar på en sak som kanske asus kan svara på?

Om släppdatumet för 32Gigaren blir flyttat till senare i maj, kommer då 16+docka också få flyttat datum eller ligger den kvar förutsatt att plattan kommer överhuvudtaget innan slutet av maj?

En ev. kort föresning kommer påverka båda versionerna.
23:e Maj kommer vi inte lyckas med - såsom det ser ut borde första leveransen skeppas den kommande veckan.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Hehe, ja då är det bara att hoppas på tisdag istället för fredag men cynikern i mig misstänker att det kanske dröjer till framåt helgen. Bra ändå att det verkar vara på G, kunde dröjt längre känns det som.

Vill säga bra gjort till asus också som trots tjat lyckats hålla sig från att sätta ett datum som inte kunnat hållas. Jag tar hällre en felaktig fingervisning än ett brutet löfte. Sätts det ett säkert datum förväntar man sig ju att det ska hållas, som ni (Asus) skött det har man både vetat att det är på väg, och ändå vart berädd på att det kan dröja, så 'bra gjort' .

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Lite märkligt om de har en svensk leverantör men de kan ju även ha importerat själva.. Fast då borde det ju inte vara utan dockan

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Eller är det utan docka just därför.. De vill inte sälja den brittiska/amerikanska dockan utan vill att folk ska tro att man köper den svenska/nordiska versionen. Hehe Spännande när det börjar komma uppdateringar och så.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av Habmala:

Hehe, ja då är det bara att hoppas på tisdag istället för fredag men cynikern i mig misstänker att det kanske dröjer till framåt helgen. Bra ändå att det verkar vara på G, kunde dröjt längre känns det som.

Vill säga bra gjort till asus också som trots tjat lyckats hålla sig från att sätta ett datum som inte kunnat hållas. Jag tar hällre en felaktig fingervisning än ett brutet löfte. Sätts det ett säkert datum förväntar man sig ju att det ska hållas, som ni (Asus) skött det har man både vetat att det är på väg, och ändå vart berädd på att det kan dröja, så 'bra gjort' .

Hej,

Tack

Däremot vet vi idag att den första leveransen av Eee Pads är på väg.
Vi förväntar oss en tillgänglighet på marknaden i början av nästa vecka (v.22) om inga störningar förekommer.

Tack för ert tålamod - blev tyvärr en kort försening i enl. med våra planer.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej,

Tack

Däremot vet vi idag att den första leveransen av Eee Pads är på väg.
Vi förväntar oss en tillgänglighet på marknaden i början av nästa vecka (v.22) om inga störningar förekommer.

Tack för ert tålamod - blev tyvärr en kort försening i enl. med våra planer.

Mvh
Asus Sverige

Härligt.. hehe, nästan lite tur i oturen för min del, nu lär jag hinna göra färdigt ganska mycket av plugget innan den kommer. Misstänker att det kommer vara svårt att lägga den åt sida för studier när den väl är här ..

Vet ni om den med dockan också är påväg, eller kan den komma att dröja ännu längre? Gissar att den som planerat kommer en vecka efter..? (Otålig )

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Relik 📜

Knäppte lite snabba bilder för storleksjämförelse med Motorola Xoom, om någon är intresserad.
http://imgur.com/a/7kpu3#Cna1A

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Knäppte lite snabba bilder för storleksjämförelse med Motorola Xoom, om någon är intresserad.
http://imgur.com/a/7kpu3#Cna1A

Fan va mycket snyggare Transformern är jämfört med Xoom;en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Knäppte lite snabba bilder för storleksjämförelse med Motorola Xoom, om någon är intresserad.
http://imgur.com/a/7kpu3#Cna1A

Större=bättre?

Det blir bara jobbigare och jobbigare att vänta ju närmre vi kommer. ska bli riktigt kul att se hur vidare den motsvarar förväntningarna ^^

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Affe_:

Fan va mycket snyggare Transformern är jämfört med Xoom;en!

Det är ju högst personligt, hehe.. Jag tycker båda har sin charm, Xoom ser "business" ut men Transformer känns mera modern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad kommer tangentbordet kosta ungefär om man köper det separat?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Vad kommer tangentbordet kosta ungefär om man köper det separat?

120$ tror jag den kostar, så runt 1000-lappen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är ju högst personligt, hehe.. Jag tycker båda har sin charm, Xoom ser "business" ut men Transformer känns mera modern.

Haha, självklart vad man själv tycker. Jag tycker själv att Transformern är snyggare då den känns mer "platt och kantig" än Xoomen som ser så runt och bullig ut. Dessutom gillar jag baksidan på Transformern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe_:

Fan va mycket snyggare Transformern är jämfört med Xoom;en!

Håller med, har samma färg och liknande mönster på min laptop som jag sitter med nu

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Nää nu åker jag och hämtar 16gb utan tangentbordet från EIS

Hoppas på Det bästa nu.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Nää nu åker jag och hämtar 16gb utan tangentbordet från EIS

Hoppas på Det bästa nu.

Hehe, ska bli intressant att se vad det är förnått de fått tag på håll oss uppdaterade.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Kan det finnas nackdelar med att köpa en importerad från EIS tror ni?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Kan det finnas nackdelar med att köpa en importerad från EIS tror ni?

Jag tror inte att det ska vara någon större skillnad, (Notera att jag främst gissar). Den nakdel jag kan se med att ha en från utlandet är om det är annan firmware på. Jag har ju sett när man läst om att uppdatera manuellt att man skall vara noga med att man väljer samma version som man hade redan innan (det kan vara US, World Wide, eller Taiwan tror jag). Men jag vet inte vad det är för egentlig skillnad på de olika.

Flera här har ju köpt utomlands och verkar inte ha klagat .

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Tja! Bra att du sa det.
För jag håller på och laddar den och direkt kom en popup om att det finns en uppdatering och frågan om man vill installera den?!

Vågar man.. eller ska jag försöka luska ut var paddan kommer ifrån och söka efter manuell uppdatering. De sa UK men de skulle nog sagt vad som helst kändes det som =P

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag sett en pdf på hur man kollar upp det, har länken hemma, men ska se om jag hittar det nu, annars kan jag slänga upp den ikväll.

Update: Vet att det finns en fin pedagogisk pdf med bilder, men hittar den inte nu (kollar ikväll) så länge kan du kolla på denna länken och sen välja android som OS och firmware där står det hur man kollar. Gissar förståss att den automatiska uppdateringen borde hålla koll på det automagiskt(?).. Men åter igen, jag är ju inte från asus så jag har ingen koll och kan inte lova något ..

http://www.asus.se/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101/#dow...

Update2: Hittar fortfarande inte länken (är hemma nu) skriver igen främst för att jag sa att jag skulle denna forumtråden finns en hel del info om det. Men inget som egentligen inte står på andra ställen. (Finns också en inofficiell changelog)

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Relik 📜

Jag har uppdaterat UK-plattan vi har på kontoret till senaste OTA utan problem, så ska bara vara att köra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Tja! Bra att du sa det.
För jag håller på och laddar den och direkt kom en popup om att det finns en uppdatering och frågan om man vill installera den?!

Vågar man.. eller ska jag försöka luska ut var paddan kommer ifrån och söka efter manuell uppdatering. De sa UK men de skulle nog sagt vad som helst kändes det som =P

De borde inte vara några skillnader då Android har ett inbyggt komplett språkstöd och Transformern inte har någon mobilanslutning. Men du kanske ändå borde avakta för säkerhets skull.

Sen så vill vi nog alla gärna höra lite omdömen om plattan, många som är ganska avundsjuka ;).

Permalänk
Medlem

Ok har suttit lite med den nu.
Hyffsat laggigt när man surfar och ska skriva på forumet exempel. Skriv två ord.. vänta på att de skall matas in. Skriv två ord till.. vänta.. alltså rejält lagg.
Sitter på 100mbit och fint trådlöst nätverk så det är inte nåt sånt.
Att använda stylus verkar suga apa. Köpte en pogo men det känns som att man måste trycka skithårt för att den ska vilja registrera.
Upplever också som jag sett på videos att man måste upprepa tryckningar ofta då det inte registrerasom man ex tappar på en ikon.
Laggar en del på youtubeappen man lirar HQ

Annars, skitsnygg!! Och man känner potensialen men jag antar att problemen med lagg fixas vid uppdatering.
Ska fösöka filma när lag skriverså ni får se.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

hur är skärmen? dålig upplösning i webbläsaren? sitter själv med en Acer Iconia o där är det verkligen dålig bild.. Ska försöka hävda öppet köp på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Ok har suttit lite med den nu.
Hyffsat laggigt när man surfar och ska skriva på forumet exempel. Skriv två ord.. vänta på att de skall matas in. Skriv två ord till.. vänta.. alltså rejält lagg.
Sitter på 100mbit och fint trådlöst nätverk så det är inte nåt sånt.
Att använda stylus verkar suga apa. Köpte en pogo men det känns som att man måste trycka skithårt för att den ska vilja registrera.
Upplever också som jag sett på videos att man måste upprepa tryckningar ofta då det inte registrerasom man ex tappar på en ikon.
Laggar en del på youtubeappen man lirar HQ

Annars, skitsnygg!! Och man känner potensialen men jag antar att problemen med lagg fixas vid uppdatering.
Ska fösöka filma när lag skriverså ni får se.

Tänkte på laggen, det har jag på min laptop här på forumet också, inte på andra ställen dock. Den är förståss inte ny, men ändå .. Hur gjorde du sen, uppdaterade du?

Jag hade också tänkt köpa en stylus och kanske använda den för att skriva eller teckna lite enkelt.. Men det kanske sket sig då :/ å andra sidan är de ju inte jättedyra, så jag satsar nog på att chansa ..

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av Cynic:

Tja! Bra att du sa det.
För jag håller på och laddar den och direkt kom en popup om att det finns en uppdatering och frågan om man vill installera den?!

Vågar man.. eller ska jag försöka luska ut var paddan kommer ifrån och söka efter manuell uppdatering. De sa UK men de skulle nog sagt vad som helst kändes det som =P

Hej!
Om du har modellnamnet så kan vi ta reda åt dig vart plattan kommer ifrån - ifall du är tveksam till om den är en UK-enhet (för FOTA, etc).

8.2.3.13 släpptes för några dagar sedan med lite uppdateringar som förhoppningsvis löser några av de problem du upplever.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Asus när skeppas dom ut till butiker? Vilka nackdelar är det om den tex är köpt i UK?