MASSOR av fel vid installation (Win 7 64)

Permalänk
Medlem

MASSOR av fel vid installation (Win 7 64)

Hej!

Har "lite" problem att installera Windows 7 64 bit kan man säga.

Under en längre tid hade jag problem som gjorde att jag fick alla möjliga sorters fel. Det började med
att indexeraren slutade fungera titt som tätt. Det följdes av diverse fel i utforskaren. Sedan kunde jag inte
uppdatera windows och licensieringen pajade. Sedan dess har jag haft fel på i stor sett allt med en massa fel på saker jag inte visste fanns. Sammantaget kanske 50 olika sorters fel. Om jag dristade mig till att öppnaen mapp så gav det 10-15 fel osv.

Jag fick ett nytt P8P67 Deluxe i det almänna utbytesprogrammet för Sandy Bridge så jag tänkte att jag skulle göra en ny installation och på den vägen är det... Eller rättare sagt, det är det inte. Har under fem dagar lagt ner all fritid på att försöka få Windows i burken, inklusive hundratals omstarter. Det har nästan blivit lite löjligt.

Det är inte så att installationen t.ex. stannar på ett visst ställe, då hade det troligen varit betydligt lättare
att isolera felet. Jag vet aldrig vad som ska hända när jag gör ett nytt försök. Ibland startar det inte alls, ibland läsfel på DVD:n, diverse blåskärmar, ibland får jag engelska vid installationen, ibland svenska, ibland hittas diskar andra ggr inte, ibland får jag en partition på disken ibland två, låter jag bli att partionera själv får jag mellan en och tre partitionerav olika storlek, slumpvisa blåskärmar osv. osv.

Har lyckats få till en väldigt instabil installation som genererar de typer av fel som jag hade tidigare
men det är ju inte så lyckat. Jag vill helt enkelt bara ha en vanlig enkel Windows på disken, inget märkvärdigt.
Det senaste är fel på felsökaren...

Har nu använt mig av två moderkort, fyra olika minnen, två grafikkort (5870 och GTX570), tre olika diskar (SSD och mek) och kopplat bort allt tjafs som inte behövs.

Och ja, mitt Windows är äkta.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra mer.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Har du gjort nått så enkelt som att testa dina minnen med memtest86+ ladda ner iso bränn på CD skiva och boota datorn med denna, går snabbt och enkelt och kan spara dagars jobb där man testar det ena efter det andra, minnesfel är nog det vanligaste felet som finns, och skulle alla minnen vara helt felfria (eller rätt inställda i bios) skulle hälften av alla trådar här inte existera antagligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Det låter som problem med hårdvaran. Testa med UBC. Den har en massa verktyg för att diagnostisera hårdvara. Jag tycker det låter som fel på minnerna, eller nätagget. Kan förstås vara andra saker med, men kolla de först.

Har du ett extra nätagg så är det ganska enkelt att koppla in det och testa, samma sak med minnerna. Annars tycker jag du ska köra UBC och testa de olika verktygen där, det finns massa info på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du gjort nått så enkelt som att testa dina minnen med memtest86+ ladda ner iso bränn på CD skiva och boota datorn med denna, går snabbt och enkelt och kan spara dagars jobb där man testar det ena efter det andra, minnesfel är nog det vanligaste felet som finns, och skulle alla minnen vara helt felfria (eller rätt inställda i bios) skulle hälften av alla trådar här inte existera antagligen.

Har kört 18+ timmar utan fel...

Skrivet av snajk:

Det låter som problem med hårdvaran. Testa med UBC. Den har en massa verktyg för att diagnostisera hårdvara. Jag tycker det låter som fel på minnerna, eller nätagget. Kan förstås vara andra saker med, men kolla de först.

Har du ett extra nätagg så är det ganska enkelt att koppla in det och testa, samma sak med minnerna. Annars tycker jag du ska köra UBC och testa de olika verktygen där, det finns massa info på sidan.

Ska kolla UBC. Tack.

Jag återkommer nog, tyvärr.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Tja, det "löste" sig till slut. Den enda gemensamma nänmaren vid alla konfigurationer för att få
in Win 7 64 i burken är processorn, en 2600K. Problemet med den verkar vara att den inte kan köra
64-bitarsprogram. Provade till slut att installera 32-bitars istället och det blev klockrent.
Inte ett enda problem på vägen, som det ska vara alltså!

Kommer ihåg att jag provade att "klocka" när den var ny. Kunde inte köra 3.6GHz ens.
Verkar vara ett RIKTIGT måndagsex jag fått!
Ska fixa en ny på garanti. Hoppas jag.

Skönt att i alla fall ha ett OS i lådan till slut även om det är 32 bit.
Men det tog tio-tolv dagar. Helt sanslöst!

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Det kanske var fel på 64-bit skivan, har du testat med en annan?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Det kanske var fel på 64-bit skivan, har du testat med en annan?

Har nu provat med en till 64 bit DVD och det funkar inte heller.
Blåskärmar och diverse andra fel.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Tror nog också att det kan vara versionen på skivan det är fel på, pröva en annan version är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Att Win 7 64 inte gick att köra utan bara 32 bit hade inget att göra med moderkorten, grafikkorten, minnena, diskarna eller DVD:erna att göra.

CPU:n klarade helt enkelt inte av 64-bitsprogram. Skickade in den och fick en ny på garanti och nu funkar det
klockrent utan några som helst problem. Den "autoklockade" till 4.3GHz och minnena gick upp i 1648MHz 8-8-8-24. Tidigare max var 3.4GHz, 1333MHz 9-9-9-24.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Jag passar på att kidnappa den här tråden eftersom rubriken även passar in på mitt problem, även om det skiljer sig en aning från det tidigare:

Jag uppgraderade min dator rejält förra helgen och installerade Windows 7 Home Premium, 64-bit fullversion.
Installationen av OS gick helt utan problem, och de första dagarna var allting frid och fröjd även om jag haft en del problem att hitta rätt bland menyer och mappar eftersom jag är van vid WinXP.
Sedan började jag få problem att installera nya program på datorn. Problemet är att installationsprogrammen stannar upp en ganska bra stund (minst fem minuter, ibland betydligt längre) mellan varje delmoment i installationen. Att genomföra själva delmomenten verkar fungera helt normalt, när de väl kommer igång. Detta verka gälla oavsett vad det är för program; Windows Update, Windows LIVE Essentials, program från Steam, installation från DVD.
Jag trodde först att problemen orsakades av Virtu, som jag var lite sen att installera, men en avinstallation av Virtu har inte påverkat problemet.

Min väsentliga hårdvara: ASRock Z68 Extreme4 (med UEFI 1.40), Core i5-2500K (på standardinställningar), 8 GB Kingston HyperX (1600 MHz).

Några idéer?