TvP försvara sig mot snabb stalker rush

Permalänk
Medlem

TvP försvara sig mot snabb stalker rush

Hur fan försvarar man sig mot en fet ball av stalkers efter 9 min ? händer nästan varje gång börjar kännas lite trist. Hinner inte få upp tillräckligt med gubbar för att försvara effektivt.

Så några tips på hur man försvarar sig bäst ? han kör upp 6 tidigare gateways och trycker upp en jäkla massa stalkers för att rusha...

Någon mer än jag som stött på denna urtrista strategin ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Hur fan försvarar man sig mot en fet ball av stalkers efter 9 min ? händer nästan varje gång börjar kännas lite trist. Hinner inte få upp tillräckligt med gubbar för att försvara effektivt.

Så några tips på hur man försvarar sig bäst ? han kör upp 6 tidigare gateways och trycker upp en jäkla massa stalkers för att rusha...

Någon mer än jag som stött på denna urtrista strategin ?

Bygg marauders + marines skulle jag säga.

Har du någon replay?

Permalänk
Medlem

hinner inte få upp tillräckligt med marauders när jag fått upp en tech samt en reactor ligger han redan före med stalkers och då har jag ändå en stadig produktion, fixar upp en replay sen. Ingen som har någon replay där man kan se en terran försvara sig mot en tidig stalker rush ?

Permalänk
Medlem

Gör han det på en eller två baser?

Permalänk
Medlem

Känner du att en push kommer släng bara upp en bunker.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

han gör det på en bas och en bunker får han ner relativt snabbt även fast jag kan vara lite snabbare ute och reparera känner att jag behöver mineralerna för att pumpa ut marauders också vilket är min huvudenhet i early game.

Permalänk

scouta han tidigt så du kan se vasd för build han gör, om det är ngt early push build kör du bunker o marines/mauraders(marines går snabbare att få ut som du antagligen vet) !

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis scannar du honom och ser hans warpgates, och är det 4 eller mer och han inte expanderat så ska du slänga upp bunker direkt. Har du expanderat behövs det nog nån extra bunker så han inte bara springer runt bunkern om det är en öppen natural.

Aldrig nånsin sett någon göra mer än 5 warpgates på en bas, så jag kan inte säga att jag någonsin stött på strategin. Vilken liga spelar du i?

Permalänk
Entusiast

walla rampen med bunker och ett par supply depots, inte svårare än så.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Moses666:

Hur fan försvarar man sig mot en fet ball av stalkers efter 9 min ? händer nästan varje gång börjar kännas lite trist. Hinner inte få upp tillräckligt med gubbar för att försvara effektivt.

Så några tips på hur man försvarar sig bäst ? han kör upp 6 tidigare gateways och trycker upp en jäkla massa stalkers för att rusha...

Någon mer än jag som stött på denna urtrista strategin ?

Antar att det handlar om en 2 base stalker push? lätt countrat av en two base bunker+tank combo eller några marauders.

Posta en replay istället, du kommer få mycket bättre hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Antar att det handlar om en 2 base stalker push?.

Skrivet av Moses666:

han gör det på en bas...

En bas skrev han innan.

Permalänk
Medlem

troligen blir du 4gatead hela tiden, vid 6 minuter skall du dra en scout antingen i form utav en SCV eller en scan. En bunker kan utan problem hålla bort en 4gate om du reparerar den med 4 SCVs. Det jag gör vanligen är 3 rax och detta är otroligt starkt mot protoss då du pushar ut samtidigt som hans warp tech blir klar och därför träffar du han när han är svag, men som sagt ser du en 4 gate vid runt 6-7 minuter så ner med två bunkrar på vardera sida rampen och repaira dom som det vore det sista du gjorde.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av Fritter:

En bas skrev han innan.

Whatlol

"han kör upp 6 tidigare gateways"

Hört att 1 base 6 gateways är unbeatable

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Whatlol

"han kör upp 6 tidigare gateways"

Hört att 1 base 6 gateways är unbeatable

Jo, jag reagerade också på det. Finns ju 5-warpgate man kan göra mot Zerg med dubbel gas och en hel del sentries, men 6 stycken på en bas?

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen bygga på 6 warpgates? med bara 1 bas? Låter som man inte får tillräckligt med cash och gas.

Marines, maruaders, dropship borde ju ta stalkers.

Gköm ej använda stim

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Man kan inte ens supporta 4 warp gates fullt ut under en längre tid så han skulle bara förlora på 6 st.
"edit" på en bas menade jag

Permalänk
Medlem

Alla marauders är ju starkare än både stalkers och zealots så är ju ba köra på dessa.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Discokungen
Skrivet av scoorch:

Alla marauders är ju starkare än både stalkers och zealots så är ju ba köra på dessa.

Precis, och sålänge man har concussive och stim så kan man slakta i princip oändliga horder med stalkers med marauders.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

så då är det bästa att få upp typ 4 rax med tech eller 3 rax tech och en reactor kanske dock måste detta ske inom en tidsram på 6-7 minuter. Tack för alla tips iallafall.

Permalänk
Medlem

släng upp en replay så kan vi säga vad du ska göra åt det

Permalänk
Medlem

En replay säger mer än tusen ord.

Men lite allmänt, bunker försvar tills dina upgrades (stim) är klara, ta MMM och gå vinn.

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte gör en massa småfel som glömmer SCVs och har dåliga timings?
Själv spelar jag protoss och det går nästan aldrig att klå en terran som kör på marines och marauders med en bunker och wall off med bara gateway-units vid 7-8 minuter...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Wall-in + tank fungerar för mig, brukar köra en push med 5-6 scv, marines med stim och 4 tanks, vid det laget har P nästan alltid expat. Det enda som är drygt är om motståndaren är bra på att störa en med phoenix

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av scoorch:

troligen blir du 4gatead hela tiden, vid 6 minuter skall du dra en scout antingen i form utav en SCV eller en scan. En bunker kan utan problem hålla bort en 4gate om du reparerar den med 4 SCVs. Det jag gör vanligen är 3 rax och detta är otroligt starkt mot protoss då du pushar ut samtidigt som hans warp tech blir klar och därför träffar du han när han är svag, men som sagt ser du en 4 gate vid runt 6-7 minuter så ner med två bunkrar på vardera sida rampen och repaira dom som det vore det sista du gjorde.

Jag skulle till och med säga att en refinad 3 rax äter stalkers till frukost helt utan bunkrar.
Om man övar på det så får man upp (eller bygger på) 3 baracker + orbital command innan sin andra supply depot utan att bli supply blockad.
Techlab på den första baracken (man bygger medan man bygger de andra byggnaderna eftersom man inte har supply plats för mer än max 1 trupp), och reaktor på den andra och techlab på den tredje.

Första gas gör man vid första baracken.

Är timingen perfekt så har man exakt råd med en reaper när första barackens techlab är klar. Om man nu vill leka med den (fungerar oftast riktigt bra, se till att den överlever och ta med den i pushen sedan, kan vara bra att studsa in och ge vision).

Man drar ut precis när warpgaten går igång och krossar den. Eller så hamnar man i försvar mot en av de där tidiga koreanska warpgatsen. Men de har så lite ekonomi bakom att man försvarar det lätt.

Har protossen scoutat dig och byggt sentries i respons så stoppar han dig rätt enkelt (forcefildar rampen, skitdrygt, speciellt som 4 gaten då har tid att passera dig i trupp). Eller om spelaren är ruggig med micro. Annars så tar man de flesta protossbyggena med denna. I varje fall upp till platinum nivå.

Men utan sentries eller om du hinner döda någon ensam sentrie med hjälp av din reaper. Eller om du fångar sentriesarna ute på äventyr så brukar det gå snabbt med detta bygge.

TVP är min starkaste matchup (spelar random). Vinner till 80% med denna i platinumligan.

Jag gissar på att det inte alls fungerar i diamond då de antagligen tar hand om sina sentries bättre.

Permalänk
Medlem

http://www.sc2replayed.com/replays/173759-1v1-terran-protoss-... nu har jag inte fått så som jag beskrivit men 3:e matchen i rad jag förlorar mot protoss jag kan helt enkelt inte förutsäga någonting factory och starport kanske kan komma tidigare och fler barracks men jag vet inte måste börja vinna mot toss nu och känns som om dem alltid är OP över mig så tröttsamt...

Hjälp mig vinna över protoss varenda jävla protoss kör ju samma grej så man borde ju lära sig skiten men neeej då. Kanske borde köra upp fler hellions eller tanks ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

http://www.sc2replayed.com/replays/173759-1v1-terran-protoss-... nu har jag inte fått så som jag beskrivit men 3:e matchen i rad jag förlorar mot protoss jag kan helt enkelt inte förutsäga någonting factory och starport kanske kan komma tidigare och fler barracks men jag vet inte måste börja vinna mot toss nu och känns som om dem alltid är OP över mig så tröttsamt...

Du visste att din motståndare expandade, men ändå så väntade du minst fem minuter innan du själv expandade, utan att lägga på någon som helst pressure. Det var ungefär då du verkligen började komma efter. Dessutom hade du väldigt få workers när din expo väl var klar (runt 25 tror jag du hade). Att inte expanda/pusha när din motståndare gjorde det var säkert ditt störta misstag.

Behövde du verkligen en sådan tidig Raven? Under den stora striden använde du den aldrig (antar att du glömde bort den).

Flera småfel som t.ex. supply block, men även så borde du slänga upp din barrack på 12 supply istället för på 10 eller 11, och skaffa gas på 13 supply.

Du skaffade aldrig Marine Shield eller Concussive Shell!

Jag tycker också att det är lite väl tidigt att skaffa sig en factory när man redan har 3 barracks, du använde inte ens factoryn till något speciellt genom spelet annat än att skaffa tech för starport, och den enda nyttan starporten gjorde var att den byggde två medivacs, men det var först vid 13 minuter in i spelet.

Permalänk
Medlem

nej du har helt rätt, borde jag skaffa 1 rax med en marine sen tech varefter jag börjar köra ut marauders och sparar samtidigt undan lite för en exp ?

Sen köra upp 2 snabba rax till med tech och reactor ?

Och inte förrän typ 10-12 min strecket köra upp en factory och reactor på den och en starport för att få ut medivacs.

Min snabba raven beror på att jag fått osynliga templars emot mig ett par gånger vilket jag inte varit beredd på, eventuellt där kan ju vara en turret men det förstör lite när man ska börja pusha.

Permalänk
Medlem

Concussive är verkligen a och o i den här lineupen, förstår personligen inte hur en terran på något sätt kan förlora mot bara stalkers, personligen tycker jag man behöver trixa med immortals sentries och zealots för att fixa den lineupen tidigt (mellan-diamond senast jag spelade 1v1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

nej du har helt rätt, borde jag skaffa 1 rax med en marine sen tech varefter jag börjar köra ut marauders och sparar samtidigt undan lite för en exp ?

Sen köra upp 2 snabba rax till med tech och reactor ?

Och inte förrän typ 10-12 min strecket köra upp en factory och reactor på den och en starport för att få ut medivacs.

Min snabba raven beror på att jag fått osynliga templars emot mig ett par gånger vilket jag inte varit beredd på, eventuellt där kan ju vara en turret men det förstör lite när man ska börja pusha.

En engineering bay och något turret är ett billigare och snabbare försvar mot DT's än en raven. Samtidigt har du nytta av upgrades under resten av spelet, så du får snabbt direkt användning av den, i förhållande till factory->starport med techlab.

Stöter du på DT's ute på fältet så får du kite'a tills dess att du har en scan redo.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

brukar köra 3 rax stim push mot protoss, är nästan garanterad vinst varje gång, 1 gas 1 reaktor och 2 techlabs, pumpa från MM och SCV tills stim är klart och sen pusha ut... funkar väldigt bra.