TvP försvara sig mot snabb stalker rush

Permalänk
Inaktiv

Har bara lirat någon dag eller två, men kör den här snubben taktik mot protos;

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2005...

Där han bara kör mariner, med många rax. Nu har jag inte lirat protoss, men stalkers kostar väl gas? Den här snubben pumpar ju bara mariner och dom 2-3 wavsen förlorar han alltid tydligen, men när motståndarens sega återhämting visar sig allt mer märker man att går rätt bra tror jag. Konstanta pressen på motståndarens sida av banan låter väl han inte expanda heller riktigt.

demostrations video av honom;

http://www.youtube.com/watch?v=10EIp69ZDdo&feature=player_emb...

Tyckte själv iaf det funkade rätt bra, speciellt mot protoss, och helt okej mot zerg. Silverligan som gäller för mig dock. ^^

Permalänk

Som många har sagt tidigare. Scouta i tid och scouta/scanna ofta. Det kräver ju dock att du vet vad du scoutar efter. Tex. hur många probes har han? Har han skippat probes? Kör han en riktigt 4-gate så kommer han ha stannat runt 20-22 probes. Bygg dina bunkar i tid. Kom ihåg du kan alltid sälja tillbaka dem, du förlorar dock 25 mineraler per bunker, men det är en billig försäkring.
Se till att ha en SCV ute på kartan så du kan se att han pushar. Så fort du ser att han pushar skicka scv´s till bunkrarna så att dom är redo för att reparera.
Använd flera kontrollgrupper på dina enheter. En ganska bra grej är att ha marines och marauders i olika grupper. Då kan du se till att dina mauraders fokuserar på stalkers och dina marines fokuserar på han zealots. Det är onödigt att maruaders skjuter på zealots om du bunkrat in dig.
Bygg extra bunkrar bakom din första linje av bunkar. Sätt unload rallyn ifrån de främre bunkrarna till de bakre.
Med den taktiken har du hängslen och livrem.

Glöm inte att scouta titt som tätt runt din natural efter warp-in pylons.

Medans du håller hans pusch, släng upp ett CC till i din main och bygg SCV´s ifrån båda. Om du håller hans push så kommer du vara långt före. Bara att lyfta ut ditt nya CC och transfera SCV´s.
Viktigt att du gör det så fort hans push avtar. Flytta fram din bunker linje till din natural. Sätt tryck på honom såfort du säkrat upp din natural.
Glöm inte uppgraderingar och tech medans du håller den första pushen.

Kollade på reprisen nu. Du bygger en Factory och trycker ut, vad jag kan se, ett par hellions.
Du har ju en Factory med Techlab bygg siege tanks.

Sen när du går på så stimmar du bara in alla dina gubbar i blindo och på rad.

Mer saker du måste tänka på, du har 29 arbetar mot Protossen 43.

Du borde ligga på minst 50 arbetare så lång in i gamet.
Om du bygger tillräckligt med arbetare så kan du bygga flera rax, du stannar på 6 stycker, 4 rax per bas kan du supporta om du har runt 25-30 arbetare per bas.

Det är en del småfel du gör, fixar du till dem så kommer du köra över en Tier 1 protoss armé.