Permalänk
Medlem

3 Datorer samma nätverk

Tja.

Har 2 stationära dator framför mig, kan jag koppla ihop den nya datan till samma nätverk (Inte trådlöst) har modem med fyra ethernet använder en av dom fyra. Så om jag köper en till ethernet kabel och pluggar in den så funkar internet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Tack, måste ju alltid vara säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onotto:

Tja.

Har 2 stationära dator framför mig, kan jag koppla ihop den nya datan till samma nätverk (Inte trådlöst) har modem med fyra ethernet använder en av dom fyra. Så om jag köper en till ethernet kabel och pluggar in den så funkar internet?

Beror på vad det är för typ av modem. Har du fått den från din ISP så är det nog ett tripple-play modem. Det betyder att det bara är en av portarna som kommer att fungera för "surf".
Skriv gärna märke och modell så blir det enklare att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Beror på vad det är för typ av modem. Har du fått den från din ISP så är det nog ett tripple-play modem. Det betyder att det bara är en av portarna som kommer att fungera för "surf".
Skriv gärna märke och modell så blir det enklare att säga.

Thomson är märket, vet inte vilken modell

Permalänk
Rekordmedlem

Är det allt i ett burken har det en 4 lanutgångar med kabel samt trålöst inbyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrivit, vissa modem har inbyggd routerfunktion medan vissa andra har dessa extra portar enbart för tjänster så som TV. Mitt modem har ex 4 portar men ingen router. Endast port 1 kan utnyttjas och det är där man kopplar datorn/routern.

Permalänk
Medlem

Mer info tack. Vad har du för uppkoppling, vad är det för låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det allt i ett burken har det en 4 lanutgångar med kabel samt trålöst inbyggt.

Den har en "antenn" vet inte om de är trådlöst inbyggt men ringe bredbandsbolagen och fråga om jag kunde byta till trådlöst då sa dom att jag måste köpa till något för 150spänn..

Skrivet av Massy:

Som ovanstående skrivit, vissa modem har inbyggd routerfunktion medan vissa andra har dessa extra portar enbart för tjänster så som TV. Mitt modem har ex 4 portar men ingen router. Endast port 1 kan utnyttjas och det är där man kopplar datorn/routern.

Tror de är inbyggd router

Skrivet av jocke92:

Mer info tack. Vad har du för uppkoppling, vad är det för låda?

Thomson TG784, har antenn, 4 ethernet utgång, 1 DSL och PSTN samt WAN, har två phone utgång. Fick den ifrån bredbandsbolagen, Kan ju använda min laptop trådlöst men när jag ringde bredbandsbolagen sa dom om jag ska ha trådlöst nätverk måste jag köpa till något, glömde var det var.. Men på min laptop var de bara och skriva password sen funka internet (Trådlöst)

Permalänk
Medlem

För att få trådlöst nätverk på stationära så måste du ha trådlöst nätverkskort i datorn också som kostar ca 150kr ja.
Men jag har också Thomson TG784 och har 2stationära, en tv och en skrivare på den + 3bärbara.
Varav skrivaren, tvn och båda stationära är inkopplad via tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

För att få trådlöst nätverk på stationära så måste du ha trådlöst nätverkskort i datorn också som kostar ca 150kr ja.
Men jag har också Thomson TG784 och har 2stationära, en tv och en skrivare på den + 3bärbara.
Varav skrivaren, tvn och båda stationära är inkopplad via tråd

Jahaa.. tack så mycket!