[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

/Först! Smart funktion faktiskt!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Idag fick jag låna en liten effektmätare av mitt nätbolag. Tänker dela med mig lite siffror så ni kan se ungefär. Hoppas jag gjort någorlunda rätt. Modellen ifråga är en PM300 och det står Clas Ohlson på den.

Mätning sker i vägguttag.
Datorn i sign, processorn i stock, stockvolt, skärmen avstängd.
Överklockning görs i MSI Afterburner. Det går inte att sänka minnesklock hur som helst, vid vissa frekvenser måste jag öka lite på den, annars hoppar den upp till standard så fort jag kör igång, dvs 1375 MHz.
PowerTune +20 % i CCC så att GPU inte throttlar.
AGGRESSION=7 i minern, datorn går att använda till desktopanvändning, nätsurfning, youtube etc. Jag kan inte få det att fungera med Windows Media Player, datorn hänger då. Något tips?

Viloläge ~180W;
Minar med ett kort i 920/1375 (GPUklock/Minnesklock) ~388W; 385 Mhash/s
Minar med ett kort i 920/800 (GPUklock/Minnesklock) ~365W; 385 Mhash/s
Hashrate-Per-Watt Ratio: 385/365 = 1,0548

Två kort:
GFX i 920/800 ~572W; 385*2 = 770 Mhash/s
CPU ligger på 50 %! Varje miner använder 25 % av CPU.
Det går kommentarer om att det är något bugg i AMDs drivrutin och/eller i poclbm. Inte vet jag vilket, ingen klarhet i detta än. Gick in i Task Manager och sätta (Affinity) de båda processerna till samma core och
CPU-användningen går ned till 25 % totalt.
Därmed GFX i 920/800 ~563W; 385*2=770Mhash/s
Hashrate-Per-Watt Ratio: 770/563 = 1,36767

GFX i 935/850 ~573W; 395*2 = 790 Mhash/s
Hashrate-Per-Watt Ratio: 790/573 = 1,3787

GFX i 940/850~577W; 398*2 = 796 Mhash/s
Hashrate-Per-Watt Ratio: 796/577 = 1,37955

GFX i 945/850 -> Skulle öppna Firefox, datorn hängde sig

GFX i 950/900, testa öka spänning till 1.220 istället för standard 1.175~hela 629W; 402*2 = 804 Mhash/s
Kanske har gått med lägre volt med.
Hashrate-Per-Watt Ratio: 804/629 = 1,278

Tror inte det är värt att öka volten för några få Mhash/s. Det blir att köra i 940 för mig (eller 935 om jag nån gång känner att det blir instabilt). Datorn drar från nätagget: 577 * 0,91 ~525W.

Stavning
Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Vid vilken Mhash/w är det lönsamt?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Vi säger att du betalar 1.5 kr/kWh och att din dator drar 100w
0.1*24*1.5=3,6kr
Du behöver alltså tjäna 3,6kr/dag för att det ska gå jämt ut.
Enligt min sida (bitcoins.co.cc) ger 30 Mhash/s ~3.9 kr/dag
Eftersom det är en grov uppskattning blir 0,3kr/dag an liten säkerhetsmarginal.
100/30=~3.34

Du bör alltså få minst det din dator drar genom 3 för att hålla på
Så om din dator drar 200W:
200/3=~66.7 Mhash/s

Permalänk
Medlem

Tror min rigg drar mer än det. Bara att sluta mina då

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Ja nvidia kort är inte spec. effektiva. Dock är det där lågt(högt?) räknat, men det lilla man kan tjäna i såfall är inte värt strulet.
Dock är ju inte all energi bortkastad. I morse tänkte jag tex. slå på elementen men lät istället datorn minea hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Ja nvidia kort är inte spec. effektiva. Dock är det där lågt(högt?) räknat, men det lilla man kan tjäna i såfall är inte värt strulet.
Dock är ju inte all energi bortkastad. I morse tänkte jag tex. slå på elementen men lät istället datorn minea hela dagen.

Och blir det fortfarande inte varmt i rummet är det ju bara att stoppa in fler grafikkort i (och utanför) datorn.

http://www.youtube.com/watch?v=UTGYy7_Wo9M

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Och blir det fortfarande inte varmt i rummet är det ju bara att stoppa in fler grafikkort i (och utanför) datorn.

http://www.youtube.com/watch?v=UTGYy7_Wo9M

Haha, det där med grafikkort utanför datorn fick mig att skratta.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Haha, man kan göra så också.

Är lite sugen på att köpa ett (eller gärna två, tror dock inte pappa gillar den idén) http://www.dustinhome.se/pd_5010588278.aspx och sälja mitt 460
Vad sägs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Haha, man kan göra så också.

Är lite sugen på att köpa ett (eller gärna två, tror dock inte pappa gillar den idén) http://www.dustinhome.se/pd_5010588278.aspx och sälja mitt 460
Vad sägs?

Varför inte köpa 2st 5870 istället? Verkar som att du får ut mer Mhash/s av dem enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Men dem kostar en tusenlapp till, eller ja, det finns ju detta http://www.dustinhome.se/pd_5010552505.aspx
men gigabyte har jag redan och kan väl inte säga att jag är jätte impad.

Får suga lite på den.

http://www.dustinhome.se/pd_5010588278.aspx ser väldigt frestande ut, men är det värt ~50Mhash/s?
hm...

Permalänk
Medlem

5870 sopar mattan med 6950, 6970 är lite mer i samma liga dock inte prismässigt. Dessutom drar 6-serien mer ström per Mhash än 5-serien vilket gör det hela ännu mer ovärt.

Jag skulle valt ett 5870 och när du får råd ett till.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Men dem kostar en tusenlapp till, eller ja, det finns ju detta http://www.dustinhome.se/pd_5010552505.aspx
men gigabyte har jag redan och kan väl inte säga att jag är jätte impad.

Får suga lite på den.

http://www.dustinhome.se/pd_5010588278.aspx ser väldigt frestande ut, men är det värt ~50Mhash/s?
hm...

Skrivet av KalBumling:

Annars kan man ju köpa begagnade 5870 för runt 1200kr

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Här har vi en som har 340Mhash/s med 5850: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=7171.0

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Hela den här veckan har värdet på bitcoins legat ganska stabilt. Runt 3,2-3,4$.

Nu till något annat. Kan vi känna oss säkra på att ha våra bitcoins hos mybitcoin.com?
Jag har fortfarande mina där men ibland känns det inte 100 % säkert. Tänkte för mig själv ifall sajten ligger nere någon gång. Eller: Kan man lita på dem? Därför tog jag ned klienten "Bitcoin" version 0.3.2.1 och testat skicka fram och tillbaka mot klienten. Det har funkat felfritt. Nästa steg att spara filen wallet.dat på USBminne, CD-R-skivor och kryptera den låter inte så enkelt för vem som helst. På bitcoin.org-forumet pratar man om TrueCrypt, Dropbox. Det låter helt enkelt för omständigt för att alla skall kunna tycka att det är användarvänligt. För att Bitcoins skall lyckas skall det vara enkelt och säkert att använda.
Jag hoppas att man snart släpper en nästa uppdaterad version av klienten "Bitcoin" som har inbyggd funktion av kryptering, lösenord, och sparar på de medium man väljer.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Hur är det med värdet för dessa BTC? Om de blir värda mindre $ så blir de lättare att minea? Isåfall spelar det väl inte så stor roll vad $-värdet ligger i, bara att det kanske blir mer svårsålt?

Om jag tänker fel så kan någon gärna rätta mig

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Hela den här veckan har värdet på bitcoins legat ganska stabilt. Runt 3,2-3,4$.

Nu till något annat. Kan vi känna oss säkra på att ha våra bitcoins hos mybitcoin.com?
Jag har fortfarande mina där men ibland känns det inte 100 % säkert. Tänkte för mig själv ifall sajten ligger nere någon gång. Eller: Kan man lita på dem? Därför tog jag ned klienten "Bitcoin" version 0.3.2.1 och testat skicka fram och tillbaka mot klienten. Det har funkat felfritt. Nästa steg att spara filen wallet.dat på USBminne, CD-R-skivor och kryptera den låter inte så enkelt för vem som helst. På bitcoin.org-forumet pratar man om TrueCrypt, Dropbox. Det låter helt enkelt för omständigt för att alla skall kunna tycka att det är användarvänligt. För att Bitcoins skall lyckas skall det vara enkelt och säkert att använda.
Jag hoppas att man snart släpper en nästa uppdaterad version av klienten "Bitcoin" som har inbyggd funktion av kryptering, lösenord, och sparar på de medium man väljer.

Bitcoin-klienten är fortfarande i betastadiet så det får man ha i åtanke. Men vad jag har förstått så är det hög prio på att implementera kryptering till nästa version.

Jag har i alla fall inte mina BTC hos mybitcoin då jag tycker man missar lite av poängen med BTC ifall man har dem hos en central enhet.

Skrivet av InCyBoy:

Hur är det med värdet för dessa BTC? Om de blir värda mindre $ så blir de lättare att minea? Isåfall spelar det väl inte så stor roll vad $-värdet ligger i, bara att det kanske blir mer svårsålt?

Om jag tänker fel så kan någon gärna rätta mig

Hela orsakssambandet ser ut så här:

1. BTC ökar i värde -> 2. Det blir under ett tag mer lönsamt att mina -> 3. Lönsamheten lockar till sig nya miners -> 4. Svårigheten går upp vilket drar ner lönsamheten till ungefär samma nivå som tidigare

Eftersom det tar ett tag för nya miners att etablera sig så kommer de som redan minar uppleva högre inkomst under den tiden som marknaden behöver för att uppnå jämnviktsläget. Det motsatta gäller ifall BTC går ner i värde.

Det intressantaste här är sambandet mellan pris och nätverksstyrka. Ju dyrare en BTC blir desto fler miners blir det, vilket bara gör valutan säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Hela den här veckan har värdet på bitcoins legat ganska stabilt. Runt 3,2-3,4$.

Nu till något annat. Kan vi känna oss säkra på att ha våra bitcoins hos mybitcoin.com?
Jag har fortfarande mina där men ibland känns det inte 100 % säkert. Tänkte för mig själv ifall sajten ligger nere någon gång. Eller: Kan man lita på dem? Därför tog jag ned klienten "Bitcoin" version 0.3.2.1 och testat skicka fram och tillbaka mot klienten. Det har funkat felfritt. Nästa steg att spara filen wallet.dat på USBminne, CD-R-skivor och kryptera den låter inte så enkelt för vem som helst. På bitcoin.org-forumet pratar man om TrueCrypt, Dropbox. Det låter helt enkelt för omständigt för att alla skall kunna tycka att det är användarvänligt. För att Bitcoins skall lyckas skall det vara enkelt och säkert att använda.
Jag hoppas att man snart släpper en nästa uppdaterad version av klienten "Bitcoin" som har inbyggd funktion av kryptering, lösenord, och sparar på de medium man väljer.

Bitcoin-klienten rekommenderas inte till ovana datoranvändare då man får en hel del problem på köpet, och det är därför jag rekommenderar mybitcoin i guiden. Tänk på att det säkert är möjligt för mybitcoins ägare att sticka med alla bitcoins, så ni bör inte spara era livstillgångar där. Att spara <100 btc som ni minat ihop bör dock inte vara någon större fara.

För mer paranoida användare:

Vill man köpa eller spara stora mängder bitcoins och vara säker på att inte kunna bli av med dessa är metoden som följande:
1. Ladda ner klienten och lägg den på en usb-sticka.
2. Installera klienten och starta den på en dator som inte har någon kontakt med omvärlden (dvs. internet).
3. Skapa en ny adress på den icke internetanslutna datorn och skicka alla dina bitcoins hit.
4. Lägg wallet.dat på en nyformaterad usb-disk/cd-skiva och lås in denna.
5. Förstör innehållet på den icke internetanslutna datorns hårddisk.

Dold text
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Blir två sånna. Tack för tippset!

Skrivet av Eriik:

Här har vi en som har 340Mhash/s med 5850: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=7171.0

Häftigt! Dock riktigt hög klock som riktigt få verkar kunna nå. Men jag ska göra mitt bästa

Vad tror ni om Ubuntu/Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Blir två sånna. Tack för tippset!

Häftigt! Dock riktigt hög klock som riktigt få verkar kunna nå. Men jag ska göra mitt bästa

Vad tror ni om Ubuntu/Windows?

Har man lite erfarenhet av linux så är det mycket stabilare, är så inte fallet skulle jag nog rekommendera windows istället.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Har man lite erfarenhet av linux så är det mycket stabilare, är så inte fallet skulle jag nog rekommendera windows istället.

Har kört ubuntu sen 06, kompilerat egna kärnor och gjort egna distar baserade på arch så får väll erkänna att jag är nörd

Det är bara det att jag har haft mycket dåliga erfarenheter av amd's drivrutiner i linux. Om man har en kärna/xserver som är nyare än senaste stabila ubuntuversion så ballar dem sönder.

Permalänk
Medlem

Förlorar mer pengar än vinner. Vill man käna snabba pengar---->
I
V

Permalänk
Medlem

@Pie-or-paj, skulle vara intressant att veta hur vilken Mhash/s du har eftersom du också som jag har ett GTX 460 1GB

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockArt:

Förlorar mer pengar än vinner. Vill man käna snabba pengar---->
I
V

Ehee, Nej?

Som jag räknade ut tidigare tjänar du om din dator drar mindre än 3*så många Mhash/s du får.

Skrivet av Squedo:

@Pie-or-paj, skulle vara intressant att veta hur vilken Mhash/s du har eftersom du också som jag har ett GTX 460 1GB

50 Mhash/s i standardfrekvens och 62 med lätt överklockning (740MHz på GPU)

Så det är ju inte lönsamt om man inte använder datorn som ersättning för el element. Men man kan ju hoppas på en uppgång i valutan (något jag tror starkt på, det finns inget som pekar på att det ska falla)

AMD är vad som gäller om man vill tjäna mer än lite fickpengar.

Permalänk
Skrivet av Eriik:

För mer paranoida användare:

Vill man köpa eller spara stora mängder bitcoins och vara säker på att inte kunna bli av med dessa är metoden som följande:
1. Ladda ner klienten och lägg den på en usb-sticka.
2. Installera klienten och starta den på en dator som inte har någon kontakt med omvärlden (dvs. internet).
3. Skapa en ny adress på den icke internetanslutna datorn och skicka alla dina bitcoins hit.
4. Lägg wallet.dat på en nyformaterad usb-disk/cd-skiva och lås in denna.
5. Förstör innehållet på den icke internetanslutna datorns hårddisk.

Dold text

Vill bara tillägga man kanske skall göra några kopior, alltså spara wallet.dat på några USBstickor och/eller skivor istället för en. Stämmer det Erik?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

Är det någon som har fått pengar i handen av era bitcoins? Funderar nämligen på att sälja mitt gtx 460 och köpa ett HD5870 om det nu stämmer att man kan få ihop ~70:- per dag med detta. Någon som vet hur ljudnivån är på detta kort, vill inte ha ett som låter som ett jetplan. Hur presterar det i spel som t.ex. bad company 2 jämfört med ett gigabyte 460 OC 1gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Vill bara tillägga man kanske skall göra några kopior, alltså spara wallet.dat på några USBstickor och/eller skivor istället för en. Stämmer det Erik?

Om man kan spara bitcoins på en icke internet kontaktbar dator så måste de vara hur lätt som helst att "hacka" bitcoins och ge sig själv mer...???

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Om man kan spara bitcoins på en icke internet kontaktbar dator så måste de vara hur lätt som helst att "hacka" bitcoins och ge sig själv mer...???

Haha, hade det varit så lätt hade nog inte bitcoins kommit på tal.

Om jag fattat det rätt: Det man sparar är egentligen bara adresser, det är adresser som bitcoins hör till. Hackade coins finns inte i nätverkets blockkedja (historia), nätverket känner inte igen dem, så de kan inte överföras. Det han menade är alltså att spara den address (addresserna) på USBstickan. Man kan under tiden skicka bitcoins till addressen fast den är offline. För att uppdatera så måste man koppla upp mot nätverket sedan. Ja, förr eller senare måste man ju koppla upp mot nätet för att spendera/överföra ändå.

Det sägs att det går att hacka nätverket om man har kraften över nätverkets: I dagsläget runt 1200 Ghash/s. Om vi säger att ett HD6970/5870 ger ca 400 Mhash/s vilket innebär att det krävs runt 3000 st grafikkort för det.

Jag är ny på området och håller på lära mig. Rätta mig om jag har fel.

typo
Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Du tror inte planen är att faktiskt föra in yttre värden? Det finns ett antal siter som accepterar Bitcoins redan. Det finns datorspel, elektronikprylar, kläder, "Bitcoin-ebay" m.m. Se här:

https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

Dessutom så är bitcoins fortfarande i ett väldigt tidigt stadie och det finns väldigt många innovativa idéer som man inte hunnit realisera än. Exempelvis så gillar jag idéen om ett plugin till webläsaren som gör det väldigt enkelt att betala eller "dricksa" människor på internet. Gillade du youtube-filmen du precis såg eller blogg-inlägget du precis läste? Skicka över 1 BTC till honom då med två klick.

En annan smart idé är exempelvis www.instawallet.org som är ett riktigt enkelt sätt att lägga upp lite pengar på en hemsida för att använda dem senare. Siten genererar en slumpmässig URL åt dig som är kopplad till en egen plånbok så ifall du lägger till URL:en i bokmärken så har du pengarna väldigt åtkomligt på internet senare. Man kan även skriva in egna adresser så skriver man www.instawallet.org/w/exempel så kopplas det en plånbok till den adressen och så är det bara att gå in på adressen senare när du vill använda pengarna. Man bör dock välja något ord som ingen annan också råkar välja och se till att använda pengarna snabbt. Inte rekommenderat att spara större mängder pengar här.

Nu skickade jag även 0.5 BTC till www.instawallet.org/w/exempel så försten dit kan ta det

Lite exempel på vad som är möjligt med bitcoins bara. Bitcoin är i ett tidigt stadie, men möjligheterna är stora.

Tror inte du riktigt förstod vad jag menade med yttre värden.

En annan tanke, jämnför detta med att alla kan ha en sedelpress hemma och tillverkar egna sedlar, dock går det långsamt, men ändå.
Hur tror ni detta påverkar inflationen???

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|