Permalänk
Medlem

nybyggen vs märkesdator

hej funderar på hur stor skillnad det är på om men plockar ihop en dator själv eller om man köper tex en märkesdator i prestanda och kvalitet och så vidare har några exempel här.

den datorn jag tänkt köpa ihop plock: http://www.inet.se/kundvagn/visa/392805/2011-04-25

en ihop monterad dator från inet: http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx5...

en märkes dator: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=6627457

och alla är i samma pris klass så jag undrar hur dom skiljer sej åt?

Permalänk
Medlem

Din är klart bäst på allt om du ska spela. Märkesdatorn har en bättre processor, men å andra sidan ett dåligt grafikkort och så har de säkert snålat på andra komponenter som RAM och nätagg. Din kontra Inets Taurus-paket så är din bättre på alla punkter (chassi är smaksak).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

hur är det med typ kvalitet på grejern och så då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotoid:

hur är det med typ kvalitet på grejern och så då?

På vilken dator?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

ja skillnad i kvalitet mellan dom olika

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att du ska bygga själv! Har du byggt datorer förr? Man lär sig otroligt mycket och det är otroligt roligt! Dessutom har du ju plockat ihop en mycket bättre dator än märkesdatorerna, t.ex. SSD, ram osv. Men om du bgger själv får du ju också räkna med att du inte har Word, publisher och såna program. Men därför finns ju OpenOffice

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

I ditt och Inets system sitter ett grafikkort som kostar de dubbla mot de som sitter i märkesdatorn... Och presterar där efter. Ska man spela spel är grafikkortet i 9 fall av 10 vad som avgör hur fina grafikinställningar du han ha. Sen har du i ditt system ett kvalitets chassi och nätdel... Nätdelar och chassin kan man återanvända till nästa dator... de du valt kostar säkert 1000 kr mer och är betydligt bättre än märkesdatorn... Skulle du sedan flytta över pengarna du lägger på SSD till en snabbare processor skulle du matcha märkesdatorn... Men slå den på chassi och grafik... Tycker de är en vettigt prioritering med SSD dock.

Inets dator är jämnförbar med att köpa lösa delar och bygga själv... De kostar självklart inet en del att skruva ihop den åt dig... De tar förstås lite betalt för detta... typ 800 kr vilket motsvarar SSD du slängt in i ditt system.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ditt eller inets ska du ta

Permalänk

Märkesdatorn är svårt att uttala sig om utan att forska vidare, prova söka på modellnamnet och sedan kika efter specs på nätet, men generellt sett så brukar HP köra med sina egna usla moderkort, nätagg av bristfällig kvalitet och billiga minnen från exempelvis Samsung. Grafikkortet kan vara ett unbranded direkt från Nvidia men jag rekommenderar ändå att du har ett från en känd tillverkare, t.ex. XFX, Powercolor, Sapphire, OSV. Det ger dig större flexibilitet vad gäller garantiärenden men även felsökning om det skulle behövas. Nackdelen med märkesdatorn är också att du tappar förmodligen allt vad garanti heter då du skruvar upp sidoplåten, om du t.ex. vill byta någon komponent eller göra tillägg.

Mellan taurus-datorn och din är det lite svårare att säga. Ditt Lian-Li chassi håller garanterat högre kvalitet än Coolermasters dito, men som JoeBlack säger är det en smaksak då utseende trots allt är viktigast. IMO är Lian-Li chassit mycket snyggare än ett Haf 912+. Inet har inte heller skrivit vad det är för märke på grafikkortet, men jag gissar att det är en referensmodell i vilket fall din vinner då eftermarknadskylaren förmodligen är både tystare och svalare än referens. Processorn är samma, Minnena har samma hastighet och jag gissar på att det antingen är Kingston eller Corsair stickor som sitter i taurus-datorn men jag har en känsla av att det inte är vengeance-minnen iaf.

Nätagget är på 600w i den och 750w i din dator, klart övertag för dig även fast jag rekommenderar att du istället köper ett nätagg ur AX-serien.
Du har en SSD i din dator, tillskillnad från taurus-datorn och det är ju en klar fördel, du får även med en bättre processorkylare och ytterligare fläktar utöver det.

Datorn du plockat ihop är bättre på alla plan. Punkt.

EDIT: Stavar som en babianröv

EDIT2: Glöm ej Sweclockers fraktfritt!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Bästa datorn står först.
bästa speldatorn: ditt, inet, hp
Behövs scpu-kraft så kan du modifiera ditt paket med samma cpu som hp datorn.
Garanti/kompatiblilitetstest: Hp, inet, ditt
Man kan ju inte veta vad det är för kvalité på hp:s komponenter.
Minst bloatware: ditt, inet, hp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Märkesdatorn är svårt att uttala sig om utan att forska vidare, prova söka på modellnamnet och sedan kika efter specs på nätet, men generellt sett så brukar HP köra med sina egna usla moderkort, nätagg av bristfällig kvalitet och billiga minnen från exempelvis Samsung. Grafikkortet kan vara ett unbranded direkt från Nvidia men jag rekommenderar ändå att du har ett från en känd tillverkare, t.ex. XFX, Powercolor, Sapphire, OSV. Det ger dig större flexibilitet vad gäller garantiärenden men även felsökning om det skulle behövas. Nackdelen med märkesdatorn är också att du tappar förmodligen allt vad garanti heter då du skruvar upp sidoplåten, om du t.ex. vill byta någon komponent eller göra tillägg.

Mellan taurus-datorn och din är det lite svårare att säga. Ditt Lian-Li chassi håller garanterat högre kvalitet än Coolermasters dito, men som JoeBlack säger är det en smaksak då utseende trots allt är viktigast. IMO är Lian-Li chassit mycket snyggare än ett Haf 912+. Inet har inte heller skrivit vad det är för märke på grafikkortet, men jag gissar att det är en referensmodell i vilket fall din vinner då eftermarknadskylaren förmodligen är både tystare och svalare än referens. Processorn är samma, Minnena har samma hastighet och jag gissar på att det antingen är Kingston eller Corsair stickor som sitter i taurus-datorn men jag har en känsla av att det inte är vengeance-minnen iaf.

Nätagget är på 600w i den och 750w i din dator, klart övertag för dig även fast jag rekommenderar att du istället köper ett nätagg ur AX-serien.
Du har en SSD i din dator, tillskillnad från taurus-datorn och det är ju en klar fördel, du får även med en bättre processorkylare och ytterligare fläktar utöver det.

Datorn du plockat ihop är bättre på alla plan. Punkt.

EDIT: Stavar som en babianröv

EDIT2: Glöm ej Sweclockers fraktfritt!

Hade en Hp en gång den hade Samsung minnnen

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Garanti/kompatiblilitetstest: Hp, inet, ditt

Det du säger stämmer, visst. Men på fel sätt.

Kompitabiliteten hos en HP dator är som den hos ett Xbox. byter du en del så funkar inte ett skit längre, allt är gjort för att funka tillsammans med det som satt i när datorn såldes.
(Ta detta med en nypa salt, visst kan man få det att funka, men det är inte på långa vägar gjort för att vara enkelt.) Moderkortet exempelvis är inte gjort för att hantera nämnvärt olika nya komponenter, så kompitabiliteten hos delarna i en märkesdator är egentligen mycket låg.

Angående garanti så har man absolut en av de längre perioderna, men då får du förmodligen betala för minsta lilla (lös kabel?) och du får dessutom vänta i veckor innan du får tillbaka datorn (som förövrigt måste skickas in hel, även om det bara är en sak som strular)

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotoid:

hej funderar på hur stor skillnad det är på om men plockar ihop en dator själv eller om man köper tex en märkesdator i prestanda och kvalitet och så vidare har några exempel här.

den datorn jag tänkt köpa ihop plock: http://www.inet.se/kundvagn/visa/392805/2011-04-25

en ihop monterad dator från inet: http://www.inet.se/artikel/1517098/taurus-hardcore-gamer-gtx5...

en märkes dator: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=6627457

och alla är i samma pris klass så jag undrar hur dom skiljer sej åt?

såklart du ska ta en egenbyggd det känar du i nästan alltid på och ifall du inte tjänarpådet är det en byggsatts. En i7 2600k skulle ge ditt system lite kräm annars så ser det bra ut gillar val av graffe doc så är kanske inte chassit det mäst prisvärdaste ta fractal design r3 eller nzxt h2 lite billigare och bättre enligt mig fat det är mycket ifall man gå på smak eller kylning. Jag väljer kylning framför! eller varför inte ett haf chassi jag har faktist själv ett och tycker det är sper lite tungt kaske har haf x när man ska gå på lan och sånt men det får jag leva me . nu såg jag att din ssd är så liten så den är onödig köp en 60gb istället då får du platts med lite andra saker också på den typ spel, ps, steam vad vet jag. Annars så tycker jag att man ska ge dig beröm är detta ditt första datorbygge eller vad var det du sa. Riktigt bra kundvagn

Permalänk
Medlem

Utan att läsa all text nu ovan, så kanske har nämnts, men nått som HP datorn inte kan göras alls med är att klocka den, allt är låst och även om den inte skulle vara låst så kan inte den modellen av CPU som HP har klockas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Utan att läsa all text nu ovan, så kanske har nämnts, men nått som HP datorn inte kan göras alls med är att klocka den, allt är låst och även om den inte skulle vara låst så kan inte den modellen av CPU som HP har klockas.

Helt rätt, kan även tillägga att HP brukar även banta Bios så kapitalt att man inte kan göra några inställningar alls för klockning, det hade alltså inte varit någon mening med att sätta en K-processor i en HP. Jag kan inte uttala mig om den länkade modellen, men alla deras modeller jag testat de senaste 5 åren har varit med avhyvlade Bios. Dessutom är HP rätt dåliga på att uppdatera alla drivrutiner för sina OEM-tillverkade delar (som t.ex. moderkort) vilket ställer till en del för innehavaren efter ett par år om man vill byta OS osv då allt som är intergrerat på moderkortet kräver HP:s drivrutiner! Detta är kanske inte specifikt för HP utan gäller även andra märkesdatorer. Moderkorten har sällan stöd för snabbare minnen heller (vilket naturligtvis ändå inte kan ställas in i Bios).

Så även jag råder TS till att aldrig köpa en märkesdator! Det lönar sig att bygga själv eller att låta ett företag som t.ex. Inet bygga den åt dig (det finns ju som tillval då man beställer en egen valbar konfiguration). Vill minnas att även Alina monterar det man själv plockar ihop i kundvagnen, men jag kan ha fel i det fallet!