Permalänk
Medlem

Inget internet på windows7 dator

Hejsan gott folk, vänder mig till Swec i ren frustration då ingen av mitt hushålls 2st win7 burkar kan få anslutning till internet, allting fungerade skitbra inatt men vägrar att funka nu. Väldigt konstigt då internet funkar på hushållets vista dator och 2st Winxp datorer. Har gjort en felsökning på en av win7 datorerna och det kom upp att "det går inte att ansluta till den primära dns servern. kontakta ISP blabla" Väldigt konstigt då allting fungerade som det ska för 12h sen och ingen har ändrat någonting. Kan tillägga att jag har Telia och det kanske är hos dem som problemet ligger. Aja vore väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

testa gå in i Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Change Adapter Settings, sen högerklickar du på ditt aktiva nätverkskort och väljer Disable, sen högerklickar du på det igen och väljer Enable, se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

"sök" på "cmd /k ipconfig /all" Får du någon standard gateway, ip-adress och dns under "... Anslutning till lokalt nätverk"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

testa gå in i Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Change Adapter Settings, sen högerklickar du på ditt aktiva nätverkskort och väljer Disable, sen högerklickar du på det igen och väljer Enable, se om det hjälper.

Har testat detta utan resultat

Skrivet av jocke92:

"sök" på "cmd /k ipconfig /all" Får du någon standard gateway, ip-adress och dns under "... Anslutning till lokalt nätverk"?

får lokal ip-adress 192.168.0.4 fast alla klienter i nätverket ska ha mellan 100-199 som sista t.ex 192.168.0.120, får standard gateway 192.168.0.1 (routern) får även dns 192.168.0.1

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

in på adapter settings igen, högerklicka på nätverkskortet, dubbelklicka "internet protocol version 4" och kolla om den har i addressen manuellt inställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsDfreQ:

in på adapter settings igen, högerklicka på nätverkskortet, dubbelklicka "internet protocol version 4" och kolla om den har i addressen manuellt inställd.

Typ det första jag gjorde ^_^ tack ändå!

Problemet verkar iaf har löst sig själv, om det låg hos telia eller att jag bytte router och sen bytte tillbaka till den gamla som gjorde att det funka vet jag inte. problemet verkade iaf inte ligga hos datorn utan antingen hos routern eller hos modemet.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb