Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Medlem

Jag kommer att fixa en Asus Transformer när Honeycomb är fixad, den kommer att ersätta min Qosmio som har ett väldigt dåligt batteri. Inte helt fel med 16h batteritid som Transformer har

Jag är prylgalen (e inte alla det här) så är det bara , älskar tekniska prylar. Och att rata en sak bara för är det är "coolt" skulle aldrig falla mig in.
Ni som inte vill ha en surfplatta, ingen kommer att tvinga er och på vissa låter det som att det är helt omöjligt att ha bärbar, smartphone och platta samtidigt. (*asgarv)

Jag får en sådan känsla av att det är många som inte har testat en platta alls, fast dom skriver "Fysiska knappar" men det är ju bara en känsla jag har.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Håller med föregående talare. När honeycomb är fixad känns EEE Pad Transformer prisvärd.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Personligen så kommer jag att vänta ca ett år och se vad som händer på markanden, idag finns ju igentligen inte ett enda riktigt OS för tablets, win7 är ju självklart inte det, honycomb är inte ute ordentligt ännu, och iOS som är närmast ett bra tabletos tycker jag fortfarande är lite för mycket mobiltelefon över. Och även om man räknar iOS som ett rejält och fullvärdigt tabletos (vilket säkerligen rätt många gör) så finns det i sådanna fall just nu bara ett vilket inte är en bra situation för marknaden.

Kommer ny tegra efter sommaren och kommer även mer info om Win8 (som har mycket tablet funktionalitet i sig).

Fast har man pengar så kan man ju köpa en tablet nu och sen en till om ett år det är ju aldrig fel att ha något att leka med under tiden man väntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Håller med föregående talare. När honeycomb är fixad känns EEE Pad Transformer prisvärd.

Samma här. Känns som ett solklart val.
Till skillnad från många andra plattor är det här inte någon sämre Ipad kopia, utan faktiskt något som i flera avseenden är bättre, utan att för den skull vara dyrare.
Blir en sådan i början på juni när de dyker upp.

För mig är det helt klart värt att köpa en surfplatta. Få elektronikprodukter har så många användningsområden i en och samma produkt, som dessutom är mycket protabel.
Att kunna ta med sig alla sina arbetsdokument och kunna läsa dem varsomhelst är guld värt för mig.

Skrivet av Olegh:

Kort och gott: Nej.

En smarphone och en laptop är två avsevärt mer användbara prylar och har man dessa (som många har) blir surfplattan överflödig.

Håller absolut inte med här.
En smartphone är, i mitt tycke, alldeles för liten för att kunna läsa på, på ett behagligt sätt och en laptop är alldeles för klumpig för samma syfte i min smak.
Dagens minilaptops är iofs betydligt smidigare än gårdagens åbäken, men fortfarande är det otympligt att använda sig av touchpaden och att alltid tvingas ha med tangentbordet och sakna touchsceen känns också otympligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag tror nog att en platta kan ersätta datorn för de allra flesta, redan idag. Undantaget gamers och de som hänger här eller på liknande forum.
Vad gör den vanlige "standard-användaren" med sin dator idag? Surfar, mailar (kanske), skriver lite i nån blogg etc., lyssnar på lite musik, och kollar film eller play-kanaler. Det klarar varenda platta idag mer eller mindre bra (ok, inte tusenspännsplattorna, men en ipad/galaxy tab och de flesta andra androidplattor...). Det är bra mycket enklare att ta med sig en platta än en laptop. Det är bra mycket enklare att använda på bussen eller i soffan. Varför ska en sån användare köpa en laptop? Skulle möjligen vara för tangentbordet då, men det finns ju dockor med tgtbord till de flesta plattor väl?

Jag tror att vi bara har sett början på den här evolutionen. Om ett par år kommer man ha en platta istället för en laptop och en laptop istället för en stationär. Synkprogram a lá iTunes etc. har försvunnit ut i molnet så att man inte behöver nån dator för synk (android är ju redan där, i princip). I och med bättre processorer och mer minne i plattorna kommer de dessutom gå att använda till fler saker (typ fotografer som vill snabb-photoshoppa lite). Idag ser jag ingen större (för de flesta) att ha en stationär dator. Imorgon kommer jag förmodligen inte se nån poäng med att ha en laptop - plattan gör jobbet lika bra.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Nej, finns inget som motiverar inköp av en "surfplatta" Men ett utmärkt exempel på att allt går sälja med rätt reklam. Datorn gjorde att vi inte enbart var konsumenter på nätet då vi kan bidra, diskutera osv. Surfplattor gör oss till lydiga konsumenter igen när man tar bort det enkla sättet att kommunicera och reducerar oss till klickande konsumenter.

Håller med dig. Vidare så förstår jag inte hysterin med att ha med sig internet överallt. Det var inte speciellt länge sedan som nätet inte fanns överhuvudtaget för vanliga privat personer och jag hade det precis lika bra då som nu, utan nätet.

Är jag på semester eller helt enkelt bara är ute och tar det lugnt på en badstrand eller båtutflykt så är det väldigt skönt att bara koppla av. Behöver absolut inte ngn surfplatta och kommer aldrig någonsin att införskaffa ngt dylikt.

Har inte ens en mobil med stor pekskärm som går att surfa med. Trots att jag är egen företagare och teknikintresserad så anser jag att jag inte behöver eller vill ha surfplatta eller mobil med pekskärm.

Permalänk
Medlem

Det är inte värt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Z0rk:

Varför hänga upp sig på om man ska ha en platta eller en laptop?
Har själv både och ibland är det smidigt att sitta med plattan och ibland är laptopen smidigare. En surfplatta är ingen laptop och jag hoppas att det aldrig blir det för då är det ingen surfplatta längre utan bara en laptop.

Om du bara tänker efter lite så hoppas jag verkligen att du förstår varför alla inte har både en ipad och en laptop

5000 kanske inte är så mycket för dig, men världen är inte rättvis.

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag tror nog att en platta kan ersätta datorn för de allra flesta, redan idag. Undantaget gamers och de som hänger här eller på liknande forum.
Vad gör den vanlige "standard-användaren" med sin dator idag? Surfar, mailar (kanske), skriver lite i nån blogg etc., lyssnar på lite musik, och kollar film eller play-kanaler. Det klarar varenda platta idag mer eller mindre bra (ok, inte tusenspännsplattorna, men en ipad/galaxy tab och de flesta andra androidplattor...). Det är bra mycket enklare att ta med sig en platta än en laptop. Det är bra mycket enklare att använda på bussen eller i soffan. Varför ska en sån användare köpa en laptop? Skulle möjligen vara för tangentbordet då, men det finns ju dockor med tgtbord till de flesta plattor väl?

Jag tror att vi bara har sett början på den här evolutionen. Om ett par år kommer man ha en platta istället för en laptop och en laptop istället för en stationär. Synkprogram a lá iTunes etc. har försvunnit ut i molnet så att man inte behöver nån dator för synk (android är ju redan där, i princip). I och med bättre processorer och mer minne i plattorna kommer de dessutom gå att använda till fler saker (typ fotografer som vill snabb-photoshoppa lite). Idag ser jag ingen större (för de flesta) att ha en stationär dator. Imorgon kommer jag förmodligen inte se nån poäng med att ha en laptop - plattan gör jobbet lika bra.

så länge det inte kommer 24tums ipads eller laptops så vet jag en väldigt bra anledning att ha en stationär dator

Permalänk
Skrivet av Jersey:

Mitt svar blir då ett rungande JAAAAA

Självklart kommer man att få nytta av den, man köper ju inte en surfplatta om man inte ser någon mening med den, men lustigt nog vill alla som inte ser någon nytta med den, vara med och tala om att den är onödig, bättre köpa en bärbar dator, bättre köpa en telefon med 4" skärm, bättre hit och bättre dit....men ge då fan i å köp en, och låt oss som har och ser användning för den, köpa en ! om ni sköter ert så sköter vi vårt "sluta bry er om allt", svårare än så är det inte !.

chila.. Det är ingen som har sagt att du inte får ha en. Varför skulle bara de som tycker att det är bra få svara?
Hur bra skulle det fungera om bara de som tycker att paketet killen i köpråds-tråden redan har satt ihop är perfekt skulle få svara? Eller om bara de som var för ett förslag i riksdagen fick rösta?
Tänk efter en gång till nästa gång?

(sry för 3 inlägg på rad)

Permalänk

Säger som alla andra, det är för dyrt i dagsläget.
Sen känns det även som att man kan ju faktiskt göra nästan samma saker på telefonen. Jag surfar mycket med min iphone 4 när jag inte är hemma och det funkar fint för mig. Så det känns som en likadan produkt som en telefon fast stor och klumpig tbh. Det som är bättre är väl att man ser text etc bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vilket filformat är det på filmerna? Är det konstiga filformat så måste jag lägga in dem i VLC, som inte finns kvar i App Store längre, och det fungerar inte alltid felfritt. Att köra alla filmer genom Handbrake tar tid om man har en halvlångsam dator.

Kan tipsa om Plex Media Server (finns till både Mac & Windows) samt KLEXi (49kr). Då kan du streama typ många filformat från datorn där dom "transcodas" i realtid. Stödjer även undertexter vilket är ett stort +. Det bästa är också att du kan ladda ner filmer/tv serier lokalt på iPaden så att du kan se dom när du inte sitter i ditt lokala nätverk

Permalänk
Medlem

Varken tablets eller smartphones är särskilt ergonomiska eller effektiva att göra annat än att läsa och leka med. Därför tror jag att vi kommer att ha vanliga bärbara och stationära datorer länge till.

Ganska bra artikel på ämnet: http://arstechnica.com/staff/carthage/2011/02/why-i-dont-care...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Jag tror att surfplattor har potential att bli mycket större än vad de flesta föreställer sig, speciellt fjuniga tonåringar som bara ser till den rent tekniska prestandan. Jag tror också att datorovana personer skulle ha mycket lättare för en surfplatta än traditionell laptop. T o m jag själv överväger köp eftersom det är bökigt med laptop när man vill göra någonting snabbt och telefonen är för liten.

Gällande prisbilden kommer nog många få drömma vidare ett bra tag. Apples priser är väldigt pressade på just iPads och konkurrenterna kommer få det svettigt att komma med likvärdigt för samma eller mindre pengar, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag tycker det är värt som ett kompliment.
Har både stationär och bärbar dator.
Min iPad har helt ersatt min bärbara och smartphone!!
Och då jag behöver de funktioner som inte surfplattan klarar, användar jag min stationära.

En bärbar dator är inte bärbar om man jämför med en tablett.
Man måste nog ha haft en själv för att fatta hur grymt smidig den är.

Permalänk
Medlem

Funderar på att slänga min HTC Hero till skroten, köpa en 3310 och en eee pad transformer med tangentbord. Tycker helt enkelt inte det är bekvämt att maila/surfa på mobilen. Ibland "måste" man men det är en dans på rosor full av törnar. En platta på 11" kan lösa detta perfekt!

Aldrig varit ett fan av craptops som ändå inte går att game´a på (utan att kompromissa med massa grafik) utan bara velat ha mobilt bredband och en släpbar dator! Så för mig blir det en Transformer när 3.0´an är fixad eller i dugligt tillstånd (och har ett tangentvord!)

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Surfplattor är åtminstone i sin nuvarande form bara en pryl, de har så dålig ergonomi att de är obrukbara till arbete, de är dessutom för tunga att ligga o läsa från, samt att de funkar dåligt i solljus, Det kanske blir nått så småningom när de mognat, och man fått dem att fungera på ett bekvämt sätt, idag är de inget som helst alternativ till en liten laptop, de är svårmanövrerade i praktiken, och tunga att hålla i handen, men löser man inmatningsproblemen och att de kan växla skärmläge så man kan läsa dem utomhus och göra dem vattentäta och tåliga då kan de bli ett bra verktyg.
idag kan man ju knappt surfa på dem, de duger kanske till att visa pdf er, men inte utomhus..
Nä... de suger... idag är det bara en överprisad status accesoar som saknar vettigt användningsområde.

Hur förklarar du att exempelvis Jake Humphrey som leder F1-sändningarna på BBC har kört med en iPad1/2 sedan starten? Bytte ut anteckningsblocket/cue-cards mm mot en iPad. Han läser dokument lika bra i Turkiets heta sol som i mörka England eller regniga Malaysia utomhus, hållandes plattan i handen hela tiden. Faktum är att han är ett levande bevis på att du har fel på i princip samtliga punkter i din kritik. Det är dessutom väldigt hög nivå på BBCs F1-sändningar, så hade det inte fungerat, hade plattan åkt ut.

"Obrukbar till arbete"? Jojo...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur förklarar du att exempelvis Jake Humphrey som leder F1-sändningarna på BBC har kört med en iPad1/2 sedan starten? Bytte ut anteckningsblocket/cue-cards mm mot en iPad. Han läser dokument lika bra i Turkiets heta sol som i mörka England eller regniga Malaysia utomhus, hållandes plattan i handen hela tiden. Faktum är att han är ett levande bevis på att du har fel på i princip samtliga punkter i din kritik. Det är dessutom väldigt hög nivå på BBCs F1-sändningar, så hade det inte fungerat, hade plattan åkt ut.

"Obrukbar till arbete"? Jojo...

När du ändå tar upp F1 så har jag ingen iPad (än ) men det verkar som att den är helt fantastisk för Live Timing. Nästan så jag går å köper en nu direkt bara för att ha den till Live Timing inför nästa race i Turkiet 8 maj.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är värt pengarna

Folk som hävdar att man "kan" göra allt på en laptop som man kan på en tablet har till 90% rätt. Det är hyfsat få laptops som har touchskärm och det är riktigt nice att surfa på en stor touchskärm!
Sedan är det inte alltid man vill ha en laptop men det verkar folk ha lite svårt att förstå (ja en laptop är otymplig i jämförelse med en tablet)
De i min umgängeskrets som har iPads använder dem mycket flitigt. Det inkluderar folk som initialt tyckte "vad f_n ska jag med den till?".
Föräldrarna surfar, mailar och spelar på sin (ungefär samma som de gör vid datorn fast det är smidigare med en tablet).
Min VD läser en himla massa på sin och köper jobbigt många program till den (bland annat mind mapping - RIKTIGT bra när man kan "röra" informationen och dra runt den som man vill).
De flesta av mina kollegor (ITkonsulter) har nu en och de använder sina ungefär som jag:
Slösurfar, mailar, kollar film, spelar, skriver appar till dem.
Avsaknaden av flash ser jag som övervägande positiv. Jag kör själv flashblocker och saknar flash ungefär lika mycket som jag saknar reklam i brevlådan eftersom jag inte använder youtube/videositer utan all flash jag skulle råka ut för är reklam.

Det är omöjligt att ge ett generellt råd om folk ska köpa eller inte - kan bara säga att jag är mycket nöjd med min och så verkar flera andra vara. Jag tycker att du ska ta dig in till ett ställe där du kan testa den ett tag så du märker hur det är att använda den innan du bestämmer dig!

Jag hävdar inte att en tablet ersätter en laptop. Behöver jag koda/skriva längre texter så använder jag klart min mbp!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog skaffa mig en surfplatta till sommaren. Det är av olika orsaker, dels för att jag ofta vill kolla upp något på nätet när jag inte har datorn påslagen, och jag är så less på att behöva starta datorn eller sitta och googla på telefonen, men även för att kunna spela och kolla på film när man t.ex. sitter på tåget eller flyget. En surfplatta känns mer behändig att ta med sig jämfört med en laptop som är lika klumpiga nu som för 20år sen. En laptop ser jag som en dator för att jobba på distans med, eller för fjortisar som ska ha en dator för att kunna blogga och hänga på Facebook med. Ska man ha en bärbar dator för underhållning så kan man lika gärna skaffa en surfplatta, men i arbetssyfte så är en laptop fortfarande oslagbart. Fast de lär väl inte dröja många år innan laptopen vi alla känner till är ett minne blått

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Har ingen tjejväska så kan inte direkt gå omkring med den hela tiden.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag kommer att fixa en Asus Transformer när Honeycomb är fixad, den kommer att ersätta min Qosmio som har ett väldigt dåligt batteri. Inte helt fel med 16h batteritid som Transformer har

fast nu var ju frågan läsplatta. det är "bara" i laptopläge du får 16 timmar.

är också spekulant på den där, grym ren design och genomtänkt system. synd att den kommer först efter sommarn.

en sak undrar jag dock, och det är om det går att intsallera ett mer flexibelt OS utan de orimliga nivåer av hackande som vissa Androidnallar kräver för att göra det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det var ju ett dumt ämne för helgsnack ju ^^

Har du användning för en surfplatta?
Om ja, köp en.
Om nej, köp en inte.

En bättre fråga är om det du får är värt de pengar som du blir tvungen att spendera.

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Hur förklarar du att exempelvis Jake Humphrey som leder F1-sändningarna på BBC har kört med en iPad1/2 sedan starten? Bytte ut anteckningsblocket/cue-cards mm mot en iPad. Han läser dokument lika bra i Turkiets heta sol som i mörka England eller regniga Malaysia utomhus, hållandes plattan i handen hela tiden. Faktum är att han är ett levande bevis på att du har fel på i princip samtliga punkter i din kritik. Det är dessutom väldigt hög nivå på BBCs F1-sändningar, så hade det inte fungerat, hade plattan åkt ut.

"Obrukbar till arbete"? Jojo...

Näe de är inte helt obrukbara, men inte bra nog för mina önskemål. konstruktionen är för bräcklig ännu, skärmen för ömtålig för att man ska våga ha med den, de har troligen även en rätt kort livslängd, och hur byter man batterier utan att ruinera sig, jag litar inte på de sura äpplena att de ska gå att reparera billigt, äpplena kräver dessutom ett av de värsta skitprogram som någonsin gjorts, itunes, så länge de inte fixar ett bra, öppet sätt att kommunicera med sina produkter så är det en omogen teknik, de andra tillverkarna är inte mycket bättre, men jag tror plattkonceptet är bra, men som jag tidigare skrivit så måste tekniken mogna.
Det som senast kommit fram om att apple även tar skärmbilder av allt och lagrar har ju gjort att man blir ännu mer förundrad över hur fruktansvärt illa de behandlar sin kunder, de är en total katastrof säkerhetsmässigt, och om de inte fixar sin attityd gentemot användarna så hoppas jag det går illa för dem, det kommer många tjänster som använder "i" prylar för ekonomiskt känsliga saker, och jag tycker att de dödar den seriösa marknaden med sina brister som avslöjas allt mer, men en platta som simpel pdfläsare jo ok, webtv ok , spela musik från, näe inte bra nog på långa vägar. surfa, ibland, manövreras på ett bra sätt långvarigt? nä inte ännu. Plattorna måste växa på sig, jag tror de gör det, de kommer att utvecklas till nått som funkar annat än för korttidsbruk och simpla spel. Dagens plattor hade tex varit utmärkta som sökare/display till dslr kameran, men det går inte. Funkat som fjärr till hemautomatiseringssytem/hembio, men det går inte, display i bilen? njaeaä.. sådär. så håller det ju på om man tänker efter vad man verkligen kan göra med dom. Jag och många andra har inte nått jättebehov av en "visare" som kostar överpris, för det enda de duger till idag är att visa saker på, man kan ännu inte göra saker på dem. De ersätter papper, men är dyra, tunga, svårmanövrerade och ömtåliga än så länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför nämner så många avsaknaden av flash till Ipaden som en dålig grej?
Verkar ju onekligen fungera rätt så dåligt på surfplattor med Android.

Har du 5000:-, köp en Ipad 2. Du får vad du betalar för, enligt min åsikt.

http://www.idg.se/2.1085/1.380132/flash-pa-androidplattor--sa...

Permalänk
Medlem

Death of Flash as a gift?

Skrivet av Prophan:

Varför nämner så många avsaknaden av flash till Ipaden som en dålig grej?
Verkar ju onekligen fungera rätt så dåligt på surfplattor med Android.

Ja, men så ska ju Flash vara på väg ut som tur är. Att Apple inte stödjer det är kanske inte dåligt ur det perspektivet nej, (så att det processen skyndas på) eller om det inte vara det du menade utan bara i relativ till Android. (?)

Hursom, det stämmer att det inte funkar bra på Android heller, men det har aldrig varit bra egentligen, särskilt inte på nått som drar batterier.

"Du har 3 timmar batteritid kvar"

*hoppar in på en moderat flashig sida i 10 minuter*

"Du har 20 minuter batteritid kvar"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nej. Det finns inget som inte en laptop eller mobil gör mycket bättre. Känner inget direkt ha-begär.

Permalänk
Medlem

Känner inte att jag skulle köpa en surfplatta i dag eftersom jag inte har något behov av en. Min pappas arbetsgrupp ska få varsin platta av jobbet eftersom dom har oerhörda mängder dokument och om det går bra ska dom som behöver en få en.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Det är väl inte värre än att jämföra en bil med en moppe när man diskuterar transportmedel. Bilen är dyrare och kan mer men vissa behöver inte mer än en moped för att ta sig från A till B.

Saken är väll snarare den, att han reagerade på att personen i fråga utpekade att en laptop för ca 10K har bättre prestanda än en surfplatta för 5K, och den jämförelsen är helt poänglös, lika poänglös som att jämföra hastigheten på en eumoppe för 10 000kr och en 1,5 miljoners ferrari. Det är klart att moppen är långsammare, då den kostar mindre, på samma sätt som att surfplattan har en lägre prestanda då den kostar mindre.

Kanske blev lite tydligare för dig.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många ser surfplatta som en lyxprodukt, iaf ett kompliment till dator, men jag funderar faktiskt på att köpa en till min mormor, som inte haft nån dator tidigare, så att hon kan maila och surfa. Det är ju mindre krångel med drivrutiner och antivirus och liknande och det är lättare att lära sig peka på det man vill än att navigera med mus och tangentbord. Hon verkar också positiv till den idén.

Nån som har nån synpunkt på detta?

Låter som en ypperlig idé!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD