"No signal detected"-meddelande ökar i frekvens

Permalänk
Medlem

"No signal detected"-meddelande ökar i frekvens

Hej!

Jag köpte nyligen en ny dator som Inet byggde ihop åt mig. Problemet är att enda sedan jag fick den har det ideligen varit problem med vad jag antar är grafikkortet. En del spel (särskilt ett spel från 2007 - The Witcher 1) vill datorn inte spela alls utan ger mig meddelandet "No signal detected" efter introt ungefär. Andra spel, som World of Warcraft, funkar perfekt. Men logiken går inte riktigt ihop då jag helt plötsligt när jag surfar i firefox kan få "no signal detected" varpå jag inte kan göra något åt det med vare sig skärmen eller alt-tabbning eller liknande. Det har även hänt mitt i ett spel ibland, att det då laggar till och ger felmeddelandet varpå det efter någon minut återgår igen, och laggar kraftigt. Ibland efter jag får meddelandet så går grafikfläktarna (antar jag) på för full fart. Problemen börjar hända oftare och oftare, och jag begriper inte riktigt vad det kan vara.

Jag har ett Nvidia GeForce GTX 580 som grafikkort, och en BenQ G2420HDBL som skärm. Har testat att uppdatera grafikkortets drivrutiner utan resultat.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag glappa kablar grafikkort-monitor när du skrev 'no signal' men om det också laggar till + ökad fläkthastighet i relation till problemen så låter det som ett rent grafikkortsproblem. Kontakta Inet och rådgör!

Permalänk
Medlem

En ny reaktion: Fick inte "No signal detected" men skärmen blev helt svart, för att sen bli helt vit, och efter det var jag tvungen att starta om manuellt.

Permalänk
Antielefant

Vad är resten av din datorspec? Nätagg, moderkort, minnen, processor?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync