Behöver hjälp med uppgradering av dator

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med uppgradering av dator

Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips om uppgradering av mitt system nedan. Spelar ingen roll om det är AMD/Intel det blir.

Jag kommer att använda datorn till spel/surf/VMs (behöver alltså ett väldigt bra grafikkort).

Det jag ser att jag behöver byta ut är CPU, Moderkort, Grafikkort (har bara det inbyggda idag, har inte spelat), RAM, samt en SSD för systemet.
Men behöver er hjälp för att få ihop saker som fungerar tillsammans samt ger väldigt bra prestanda.

Är det något annat jag behöver uppgradera tycker ni?

Datorn är ganska tyst idag och skulle gärna vilja behålla det så.

Detta har jag idag;

  • Chassi: Antec Three Hundred

  • PSU: Corsair Powersupply 450W (6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin)

  • CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition

  • Moderkort: Gigabyte GA-MA790GP-UD4H,Socket-AM2+/AM3

  • RAM: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 8GB DDR2 (4*2GB)

  • Hårddiskar (System - Raid 1): 2*Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2

  • Hårddiskar (Lagring - Raid 5): 4*Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

  • Optisk Enhet: Sony NEC Optiarc DVD+-RW burner AD-5200A PATA

Stort tack på förhand!!

Permalänk
Entusiast

Köp en eftermakrnads kylare till processorn och dra upp klock frekvenserna lite. Köp ett grafikkort (Vad jag kan se så har du inget mer än det integrerade?)
Ge mig en budget så ska jag se vad jag kan göra.

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ska man bygga en ny dator och vill ha hjälp underlättar det för alla hjälpsamma om det finns en budget uppsatt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Budget spelar inte så jättestor roll, naturligtvis vill man betala så lite som möjligt.

7000-15000 ?

Tack för all hjälp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Agile:

Budget spelar inte så jättestor roll, naturligtvis vill man betala så lite som möjligt.

7000-15000 ?

Tack för all hjälp

Vilka spel skall du spela?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Vilka spel skall du spela?

Kommer mest att spela bilspel, typ Shift 2, Test Drive Unlimited osv..

Inte så mycket FPS.

Stämmer att det bara är det integrerade grafikkortet idag då jag inte använt datorn till spel alls.

Tack

Permalänk
Medlem

Så tror ni det skulle räcka med att jag köper ett grafikkort och stoppar i min befintliga dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Så tror ni det skulle räcka med att jag köper ett grafikkort och stoppar i min befintliga dator?

Ja

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

ok, tack. Då kör jag på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

ok, tack. Då kör jag på det.

Köp en cooler master hyper + 212 som cpu fläkt och dra upp processorn till 3,4-3,5 ghz (bara ändra multipeln då den är upplåst kan hjälpa dig om så behövs.)

Kör på ett 6870 som grafikkort skulle jag föreslå kostar under 2000 och en adapter så du får en 6 pin pci-e strömkabel till eller alternativt ett 6850 som bara kräver en pci-e ström från nätagget :).

Antar att ditt nätagg corsair vx 450 w? isåfall håller det för 6870 ska du ha värre råder jag dig att byta nätagg

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Stort tack cirderf.

Har du någon länk till en sån adapter jag behöver?
Jag har för mig att det är ett VX Corsair.

Kanske ska byta PSU ändå då jag bara har 450w, har ju rätt mycket disk i burken.. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Stort tack cirderf.

Har du någon länk till en sån adapter jag behöver?
Jag har för mig att det är ett VX Corsair.

Kanske ska byta PSU ändå då jag bara har 450w, har ju rätt mycket disk i burken.. Vad tror ni?

den lär inte dra mer än 280 watt ungefär vid max belastning med 6870 + överklockad processor. Iaf om man tittar på sweclockers test och så mycket ska inte några diskar dra

Nätagget är bra. DOck kan du ju byta om du vill för då kommer den ju inte behöva ansträngas så mycket.
adapter länk kommer snart.

Edit: adapter http://www.inet.se/artikel/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Alternativt nytt nätagg http://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Toppen, då lär det inte vara någon fara.

Tack för länkarna, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det blev en beställing på det nedan, hoppas grejerna kommer funka.

Kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kylare
PSU: Corsair TX V2 750W PSU
SSD: Intel® SSD 320 Series 160GB 2,5", 25nm
GPU: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Och 2 kablar.