Ergonomiska möss för gamer (liknande Mionix Naos)?

Permalänk
Medlem

Ergonomiska möss för gamer (liknande Mionix Naos)?

Hej!

Ska ta och köpa en ny mus snart och spelar mycket och vill då ha den, i min mening, ergonomisk. Har tittat på Mionix Naos 5000 och Steelseries Ikari Laser, verkar inte finnas så många möss där man får med alla fingrar. Vill gärna ha det så eftersom både tummen och lillfingret går på musmattan nu =/ har även funderat på G500, ska ta och åka och prova några möss idag eller imorgon men tänkte se om ni har några synpunkter

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Hej!

Ska ta och köpa en ny mus snart och spelar mycket och vill då ha den, i min mening, ergonomisk. Har tittat på Mionix Naos 5000 och Steelseries Ikari Laser, verkar inte finnas så många möss där man får med alla fingrar. Vill gärna ha det så eftersom både tummen och lillfingret går på musmattan nu =/ har även funderat på G500, ska ta och åka och prova några möss idag eller imorgon men tänkte se om ni har några synpunkter

Tack på förhand!

Ikari'n är skön om du kan hålla den "rätt". DVS, pekfingret på vänsterknappen, långfingret på skrollen och ringfingret på högerknappen. Sen har man bara lillfingret på "hyllan", och tummen vid knapparna på sidan så klart. Själv tog det mig ett år innan jag kom på att man borde hålla den så, och det är bra mycket skönare(plus så slipper man flytta pekfingret för att skrolla varje gång). Om du inte behöver överdrivet mycket DPI(vad man nu ska ha det till) så är det helt klart en bra mus fortfarande.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Hej!

Ska ta och köpa en ny mus snart och spelar mycket och vill då ha den, i min mening, ergonomisk. Har tittat på Mionix Naos 5000 och Steelseries Ikari Laser, verkar inte finnas så många möss där man får med alla fingrar. Vill gärna ha det så eftersom både tummen och lillfingret går på musmattan nu =/ har även funderat på G500, ska ta och åka och prova några möss idag eller imorgon men tänkte se om ni har några synpunkter

Tack på förhand!

Finns inte så väldigt stort utbud på möss som har plats för alla fingrarna. Kör själv med Mionix Naos 5000 och är grymt nöjd, aldrig haft en skönare mus. Finns ju en billigare version, Naos 3200 med samma design om det nu är priset som tar emot.

Annars verkar Qpad 5K vara en bra mus med samma sorts design där både tumme och alla fingrar får plats, fick utmärkelsen Bäst i Test i Sweclockers test av lyxiga gamingmöss (testet här), men den är ju också relativt dyr.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ikari'n är skön om du kan hålla den "rätt". DVS, pekfingret på vänsterknappen, långfingret på skrollen och ringfingret på högerknappen. Sen har man bara lillfingret på "hyllan", och tummen vid knapparna på sidan så klart. Själv tog det mig ett år innan jag kom på att man borde hålla den så, och det är bra mycket skönare(plus så slipper man flytta pekfingret för att skrolla varje gång). Om du inte behöver överdrivet mycket DPI(vad man nu ska ha det till) så är det helt klart en bra mus fortfarande.

Skrivet av Citruz:

Finns inte så väldigt stort utbud på möss som har plats för alla fingrarna. Kör själv med Mionix Naos 5000 och är grymt nöjd, aldrig haft en skönare mus. Finns ju en billigare version, Naos 3200 med samma design om det nu är priset som tar emot.

Annars verkar Qpad 5K vara en bra mus med samma sorts design där både tumme och alla fingrar får plats, fick utmärkelsen Bäst i Test i Sweclockers test av lyxiga gamingmöss (testet här), men den är ju också relativt dyr.

Tackar för respons tror jag tar ikarin eftersom jag spelar på Max 3000 dpi

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

om du vill ha en 100% ergonomisk mus så ta en titt på R.A.T 7 jag tror den ser lite för plastig ut men man kan ju få den en perfekt pass med sin egen hand finns även en trådlös variant

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

om du vill ha en 100% ergonomisk mus så ta en titt på R.A.T 7 jag tror den ser lite för plastig ut men man kan ju få den en perfekt pass med sin egen hand finns även en trådlös variant

Mm, har kollat på den, men tycker inte om den så mycket

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ikari'n är skön om du kan hålla den "rätt". DVS, pekfingret på vänsterknappen, långfingret på skrollen och ringfingret på högerknappen. Sen har man bara lillfingret på "hyllan", och tummen vid knapparna på sidan så klart. Själv tog det mig ett år innan jag kom på att man borde hålla den så, och det är bra mycket skönare(plus så slipper man flytta pekfingret för att skrolla varje gång). Om du inte behöver överdrivet mycket DPI(vad man nu ska ha det till) så är det helt klart en bra mus fortfarande.

Har faktiskt inte tänkt på det haha, tack för tipset, nu slipper jag att lillfingret slipar en aning på musmattan

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Skulle säga som ToJo92, Ikari är utan tvekan den bekvämaste/bästa mus jag använt själv, men alla har la lite olika smak när det kommer till passform, så testa lite?
Men rekommenderar den utan tvekan, grymt skön

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

edge 3200 kanske

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

G500 är najs.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

G500 är najs.

Som nämnts vill jag ha samma form som Naos 5000 och ikari-musen etc. Tycker att de är skönare än de flesta möss, vill ha bra ergonomi när jag spelar och att inga fingrar rör vid musmattan (för att öka rörelsemöjlighet och minska friktion). Speciellt under långa perioder G500 var från början ett troligt val men tycker att Ikari och Naos är skönare, har inte provat Qpad 5K men den är antagligen också bra

Skrivet av upl8447:

edge 3200 kanske

Den tackar vi för! ser ju ut att ha en mycket bra passform, gillar skarpt att den har utbytbar sida beroende på om man har 2 eller 3 fingrar på musen ska övervägas!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Qpad 5k pro har lite bättre lillfingerstöd än naos 5000, men jag tycker den är för lätt och känns aningen plastigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Qpad 5k pro har lite bättre lillfingerstöd än naos 5000, men jag tycker den är för lätt och känns aningen plastigare.

Okej, någon åsikt om Ace Edge 3200? Valet står Mellan Naos 5000, Ikari Laser och Edge 3200 nu Tycker att Edgen ser lite plastig ut och sen är jag lite tveksam till den gummerade vänstra sidan :/

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Ikari. Man behöver inte hålla den "rätt". Det är ju två skåror för fingrarna. Jag har en själv och den fungerar bra.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Okej, någon åsikt om Ace Edge 3200? Valet står Mellan Naos 5000, Ikari Laser och Edge 3200 nu Tycker att Edgen ser lite plastig ut och sen är jag lite tveksam till den gummerade vänstra sidan :/

Svårt att säga, allt kan ju bero på hur du håller din mus. Jag har en edge 3200 och är mycket nöjd, passar perfekt hur jag håller min hand. Tycker om lilfingerstödet där.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Naos.

Skrivet av phroggyy:

Okej, någon åsikt om Ace Edge 3200? Valet står Mellan Naos 5000, Ikari Laser och Edge 3200 nu Tycker att Edgen ser lite plastig ut och sen är jag lite tveksam till den gummerade vänstra sidan :/

Jag står i samma val som dig, och personligen är det värt några ynka kronor extra för att få Naos 5000.

Alla möss är säkert bra och ergonomiska, men då jag kommer att byta upp mg från en G500 (toppen bra) har jag väldigt specifika krav/önskemål.

Naos uppfyller dem alla:

Den ligger som en tutte i handen
Den har mer dpi än man kan önska sig
Den har en klockren mjukvara
Den har justerbar LED-belysning (!)
Den andas kvalité på ett sätt jag inte tycker Edge 3200 gör alls (gummiyta?)

Den är ju visserligen väldigt dyr - men det är lätt att motivera med att den kommer ju att användas varje dag i säkert 2-3 år framöver.

Du blir säkert nöjd med vilken du än väljer! Posta vilken du slutligen bestämer dig för:)

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whipthor:

Jag står i samma val som dig, och personligen är det värt några ynka kronor extra för att få Naos 5000.

Alla möss är säkert bra och ergonomiska, men då jag kommer att byta upp mg från en G500 (toppen bra) har jag väldigt specifika krav/önskemål.

Naos uppfyller dem alla:

Den ligger som en tutte i handen
Den har mer dpi än man kan önska sig
Den har en klockren mjukvara
Den har justerbar LED-belysning (!)
Den andas kvalité på ett sätt jag inte tycker Edge 3200 gör alls (gummiyta?)

Den är ju visserligen väldigt dyr - men det är lätt att motivera med att den kommer ju att användas varje dag i säkert 2-3 år framöver.

Du blir säkert nöjd med vilken du än väljer! Posta vilken du slutligen bestämer dig för:)

Bestämde mig, efter att ha känt på båda på dustin expo, för Q-Pad 5K en så skön mus har jag nog aldrig haft i min hand i hela mitt liv!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Är inte Qpad 5k och Naos 5000 nästan identiska till kvalitet och form? Jag hade kört på en Naos, men ser att du valt Qpad:en.
Idag har jag en Edge 3200 och den är toppen på alla sätt förutom att jag ogillar greppet lite grann (med 2 fingrar på och 2 fingrar på stöd) därför att kvalitén är lite äcklig efter ett tags användande samt att passformen är lite ... tja inte passande? men men...

Både Qpad- och Naos 5000- mössen är SJUKT bra val så grattis!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Har testat både Qpad 5K och Naos 5000 och föredrar personligen Qpad, dels hade jag strul med programvaran för Naos som nollade inställningarna varje gång man alt-tabbade, plus att jag gillade formen på Qpad bättre.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M