Anledning för en som går i 7:an att köpa Macbook?

Permalänk
Medlem

Anledning för en som går i 7:an att köpa Macbook?

Finns det en anledning till att köpa Macbook ifall man går i 7:an?
T.ex att ha med den till skolan och så. Sen skulle jag också vilja ha den som en portabel speldator.

Dem datorerna jag kollar på just nu är:

http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Pro/Apple_...

och

http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&prodid=384191&v...

Eller ska jag ha en vanlig 13" MBP eller 13" MBA?
Fyller år i maj och då kan jag ju önska mig en Macbook Pro.

Så. Vad ska jag välja?

EDIT: En annan anledning till att jag vill ha en Macbook: Dem är skittåliga och har inga virus. I skolan har vi en gammal 21.5" iMac (vita med ungefär likadan design)

Permalänk
Medlem

nej nej nej, i gymnasiumet kanske de kan vara nått att skaffa (troligen inte dock)
sen så är mac's inge spel datorer, dålig support av spel, å sämre hårdvara för just speldelen annars är de fina
men nej
finns ingen anledning för de alls

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nej ingen anledning att ha en macbook till skolan om man går i sjuan.

Permalänk
Medlem

Ingen anledning att skaffa mac överhuvudtaget.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Ingen anledning att skaffa mac överhuvudtaget.

Kunde inte sagt det bättra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Ingen anledning att skaffa mac överhuvudtaget.

Skrivet av TokigaSmurfeN:

Kunde inte sagt det bättra själv.

Sant där.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

När du startar på universitet/högskola fine, köp en laptop, i nuläget glöm det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Om du gillar att spela så ska du verkligen inte införskaffa en mac.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Ärligt så ser jag ingen anledning till dig att skaffa en mac. Om du går i sjuan är du vad? 13 år? Då spelar man o så mer, så om jag va du skulle jag köpa en stationär PC.

Och hur bortskämd får man va om man får en mac i födelsedagspresent?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

På dom två skolorna i min stad som har år 6-9 så har alla elever fått en varsin MacBook just i år 6-9. Vet inte riktigt varför, om det skulle underlätta för elever eller lärare. Så om du vill ha en laptop kanske det inte är helt galet, men om du vill ha den till spel skulle jag kanske inte titta på just MacBooken då den kanske inte är super bra spel prestanda till det priset.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Mycket negativt här.
Är du intresserad av datorer och OS X i synnerhet, så kör på det. MBA är smidigare (och har högre upplösning), men MBP är i dagsläget mycket snabbare. Förvänta dig dock en spelburk, även om det överdrivs lite här om hur dåligt den är. Spel till OS X är förstås kraftigt begränsat, men windows installerat fungerar de flesta spelen hyffsat om än långt ifrån max-grafik.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

På dom två skolorna i min stad som har år 6-9 så har alla elever fått en varsin MacBook just i år 6-9. Vet inte riktigt varför, om det skulle underlätta för elever eller lärare. Så om du vill ha en laptop kanske det inte är helt galet, men om du vill ha den till spel skulle jag kanske inte titta på just MacBooken då den kanske inte är super bra spel prestanda till det priset.

Undra hur de kommer lyckas hålla eleverna intresserade utav lektionerna och inte distraherade utav datorerna. Låter som en mycket mycket dum idée. Och sedan att köpa så dyra datorer till barn som troligtvis inte kommer att sköta datorerna exemplariskt.

Galet

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Undra hur de kommer lyckas hålla eleverna intresserade utav lektionerna och inte distraherade utav datorerna. Låter som en mycket mycket dum idée. Och sedan att köpa så dyra datorer till barn som troligtvis inte kommer att sköta datorerna exemplariskt.

Galet

Jag har ställt mig samma fråga, känns också extremt dumt att ge dom datorerna. Min klass på gymnasiet i samma stad krigade enormt mycket för att vi skulle får laptops under alla 3 åren då vi gick teknikprogrammet och kände att vi ville ha laptops med alla program vi använde istället för att försöka få till det på våra hemdatorer som vi alltid vart hänvisade till. Sen får varje barn i grundskolan en egen dator, vilket vi vart enormt besvikna på och det känns som att prioriteringarna ligger lite fel.

Tydligen skulle man få välja att köpa ut datorerna när man gått klart, min bror går i 9:an så hans dator kommer vara 1 år när han går ut och den ser inte alltför fin ut nu, med sprickor i plasten och väldigt repig. Och eleverna som går i 6an nu kommer få dras med samma dator tills dom går ut och då välja om dom vill köpa ut dom, vilket känns som en grymt dålig deal.

Men jag har faktiskt bara hört om ett riktigt missöde med en Mac än så länge, det var att en kille spillde ut ett glas juice på en mac och den slutade fungera helt. Så det känns inte som en jätte bra plan av kommunen, skulle varit bättre att satsa på dator salar eller som jag sett vissa skolor har "laptop ställ" med laptops som lärare kan boka till lektioner när dator behövs.

Ursäkta Offt, TS.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Det beror väl lite på vad du är ute efter; Portabel speldator - njaäääeej. Absolut bättre att köppe en stationär speldator istället (eller ännu hellre få en byggd av nån som vet hur man gör sånt). En ny mac funkar till typ WOW, SIMS3 och NFS MW utan problem, men Crysis funkar ju inte. Fast det funkar ju iofs. inget vidare på NÅN laptop...
Till surf och arbete (typ Word, Excel) funker den helt klockrent. iTunes är ljusår bättre på en Mac än på en Win-dator (om du har en iPod eller iPhone).

Annars kan det ju vara en idé att köpa en iPad istället. Det finns sjukt bra "skolappar" till iPad och iPhone (typ för Ma, Kemi, Språk, Fysik och så vidare). Kan vara värt att kolla upp kanske?

Vill du bara impa på tjejerna kan du köpa vilken mac som helst, fast jag tror att den vita macbooken är mest prisvärd till detta.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

De som har beslutat att dela ut MacBooks till elever i 6an till 9an borde omyndigförklaras. Jag skäms att mina skattepengar går till skit.

Går du i sjuan och ska spela bör jag rekommendera en TimeLineX eller något så du kan spela. Sen när den är sliten i god tid till att du börjar gymnasiet tycker jag du hoppar över till en Macbook Pro.

Skrivet av RemixV2:

EDIT: En annan anledning till att jag vill ha en Macbook: Dem är skittåliga

Vill du ha en tålig dator ska du ha en Lenovo.

Skrivet av RemixV2:

och har inga virus.

Hårdvaran är inget magiskt så du kan glömma det där med "inga virus".

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för dig att ha en dator i skolan över huvudtaget om du går i grundskolan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag har ställt mig samma fråga, känns också extremt dumt att ge dom datorerna. Min klass på gymnasiet i samma stad krigade enormt mycket för att vi skulle får laptops under alla 3 åren då vi gick teknikprogrammet och kände att vi ville ha laptops med alla program vi använde istället för att försöka få till det på våra hemdatorer som vi alltid vart hänvisade till. Sen får varje barn i grundskolan en egen dator, vilket vi vart enormt besvikna på och det känns som att prioriteringarna ligger lite fel.

Tydligen skulle man få välja att köpa ut datorerna när man gått klart, min bror går i 9:an så hans dator kommer vara 1 år när han går ut och den ser inte alltför fin ut nu, med sprickor i plasten och väldigt repig. Och eleverna som går i 6an nu kommer få dras med samma dator tills dom går ut och då välja om dom vill köpa ut dom, vilket känns som en grymt dålig deal.

Men jag har faktiskt bara hört om ett riktigt missöde med en Mac än så länge, det var att en kille spillde ut ett glas juice på en mac och den slutade fungera helt. Så det känns inte som en jätte bra plan av kommunen, skulle varit bättre att satsa på dator salar eller som jag sett vissa skolor har "laptop ställ" med laptops som lärare kan boka till lektioner när dator behövs.

Ursäkta Offt, TS.

Friskola :P?

För övrigt håller jag med de andra.. dock vet jag inte hur ni har det men utifrån mina egna erfarenheter skulle jag inte skaffat mig en macbook i din situation. Skulle tagit 10k o skaffat ngt annat

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Ingen anledning alls att ha en bärbar för skolan i den åldern, allra minst en Mac. Lägg kosingen på en vetting stationär PC istället. Du kommer ha mycket mer nytta och nöje av den än en bärbar Mac. Fattar faktiskt inte alls varför någon skulle köpa en Mac - hutlöst överpris på gammal och klen hårdvara - och OSX är inte mycket att hänga i julgranen. Men, men - finns ju folk som köper jeans för 10000kr oxå.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

På dom två skolorna i min stad som har år 6-9 så har alla elever fått en varsin MacBook just i år 6-9. Vet inte riktigt varför, om det skulle underlätta för elever eller lärare. Så om du vill ha en laptop kanske det inte är helt galet, men om du vill ha den till spel skulle jag kanske inte titta på just MacBooken då den kanske inte är super bra spel prestanda till det priset.

Vilken stad är detta?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett otaliga elever passera med datorer de använder i skolan så kan jag bara säga ett stort fett NEJ på den här frågan.
Ansvaret att ha en såpass dyr produkt i skolan, det fungerar inte hos de flesta, och då menar jag det stora flertalet ungar i den åldern.
Pappa köper..mamma ser till och du som unge tappar bort,råkar sabba eller klibba ner med saft eller annat elände..det är det som oftast händer om den nu inte blir stulen förstås av nån "kompis" eller "klasskamrat"...
Jag dömer dig inte efter den du är, jag dömer dig efter din ålder i det här fallet, och nej, de flesta tretton-fjortonåringar inser inte att det kostar stålar och att man som föräldrer får slita hund för att köpa er alla dessa saker som ni bara "måste" ha

Plus, en macbook är stöldbegärlig utav helsicke..även en bärbar pc..så i grundskolan..fett nej..när du kan köpa dig en egen för egna pengar och inser hur jobbigt det är att få fram pengarna..ja då:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att det inte blir någon crysis på den. En utav dem har 9500m vilket är ett bra kort för en laptop. Och sen "moderniseras" skolan och vi har köpt in nya Lenovos och dem är skit. Redan är dem sega. Sen det som är bra är att jag kan ta hem datorn. Något som inte skulle gå med skolans datorer. Jag har en iPhone som tydligen ska vara bra partner med Mac. Jag har en stationär dator redan. Och jag vill vidga mina fronter. Och kolla på Mac. Annars kan ju iPad vara ett val. Bra när man kan koppla en bräda till TVn.

Sen hur jag får en i f.dags present är att mina föräldrar drar pengar från mitt konto. Och sen har pappa sina vägar hur man får el prylar billigt.

Edit: @9500m, jag kan spela cod4 med 120fps på optimala inställningar. Och det på en duo. Med i5 borde det gå bättre. Sen ska ju familjen också ha Macen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Friskola :P?

Nope, båda skolorna där alla elever 6-9 fått macbooks är kommunala skolor, även den gymnasie skolan jag gick på där vi inte fick laptops på är kommunal.

Skrivet av AntiSmidig:

Vilken stad är detta?

I Arboga, väldigt liten stad så jag undrar vart kommunen fått pengar till detta ifrån.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

Det är ju självklart att det inte blir någon crysis på den. En utav dem har 9500m vilket är ett bra kort för en laptop. Och sen "moderniseras" skolan och vi har köpt in nya Lenovos och dem är skit. Redan är dem sega. Sen det som är bra är att jag kan ta hem datorn. Något som inte skulle gå med skolans datorer. Jag har en iPhone som tydligen ska vara bra partner med Mac. Jag har en stationär dator redan. Och jag vill vidga mina fronter. Och kolla på Mac. Annars kan ju iPad vara ett val. Bra när man kan koppla en bräda till TVn.

Sen hur jag får en i f.dags present är att mina föräldrar drar pengar från mitt konto. Och sen har pappa sina vägar hur man får el prylar billigt.

Edit: @9500m, jag kan spela cod4 med 120fps på optimala inställningar. Och det på en duo. Med i5 borde det gå bättre. Sen ska ju familjen också ha Macen

Lyssna på folket i tråden som säger NEJ KÖP INTE EN MAC!!!!!!!! eller nån ipad slöseri med pengar om jag får säga det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Finns ingen anledning för dig att ha en dator i skolan över huvudtaget om du går i grundskolan!

Detta är ett väldigt hemskt påstående om det är sant. Finns massor av kul och smarta sätt att använda datorer på i 6-9. Om verkligheten är sådan att datorer bara ses som lyxig lek, eller skolors sätt att locka till sig elever, blir jag ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Detta är ett väldigt hemskt påstående om det är sant. Finns massor av kul och smarta sätt att använda datorer på i 6-9. Om verkligheten är sådan att datorer bara ses som lyxig lek, eller skolors sätt att locka till sig elever, blir jag ledsen.

Ja, det måste det rimligen göra. När jag var i den åldern för närmare 20 år sen fanns det redan då bra pedagogisk mjukvara för olika ämnen. Då var det förstås inte tal om egen dator, tror skolan hade kanske 5st totalt. Jag förstår inte denna enorma fientlighet i tråden mot tanken att skolbarnen ska ha egen laptop?
Är det avundsjuka eftersom vi äldre inte hade det?
Utvecklingen går framåt, allt blir med datorbaserat.

Skrivet av thomas67lundberg:

Vill du bara impa på tjejerna kan du köpa vilken mac som helst, fast jag tror att den vita macbooken är mest prisvärd till detta.

Den vita har inte blivit inte uppdaterad till Sandy Bridge så den är inte prisvärd alls för tillfället.
Ryktas om att Apple kommer lägga ned den dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

iPad? Smidigare, billigare, massa småspel för att fördriva raster, bättre att surfa på, bättre batteritid och bättre och tystare (en pc är skrymmande och många lärare kommer inte gilla att du gömmer dig bakom skärmen) för att anteckna på. Garanterat uppskattat av kompisar. Uppsatser skriver man förstås helst på ett riktigt tangentbord, men det kan man ju köpa till. Tror dock inte sjätteklassare skriver så mycket uppsatser på skoltid.

Tycker jag som är tio år äldre och pluggar på universitet. Och detta naturligtvis skrivet på min iPad ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Detta är ett väldigt hemskt påstående om det är sant. Finns massor av kul och smarta sätt att använda datorer på i 6-9. Om verkligheten är sådan att datorer bara ses som lyxig lek, eller skolors sätt att locka till sig elever, blir jag ledsen.

Ja, en personlig bärbar dator får nog allt anses vara en lyx i högstadiet.

Nu är det trots allt 8 år sedan jag slutade högstadiet själv, men vad jag vet är det väl rätt ont om datorbaserade läromedel för högstadiet. I lågstadiet finns ju en del lek ock lär-program. Dessutom kan det ju vara problem för TS att övertala skolan till att installera eventuella program som skolan har på hans Mac, särskilt då skolan förmodligen har Windows. Om TS kör Windows på datorn så försvinner den eventuella fördelen gällande malware.

Även om TS får några användbara program installerade så kommer ju ändå hans klasskamrater inte att ha några egna datorer så om klassen ska använda datorer under någon lektion så kommer de att använda en datasal. Då följer TS förmodligen med sina klasskamrater frivilligt istället för att själv sitta i lektionssalen och även om så inte är fallet så kommer läraren förmodligen insistera på det, för att kunna hålla uppsikt över hela klassen. Då får TS klämma in sin dator bredvid en av de stationära i datasalen.

Som tidigare nämnts är risken för att förlora eller skada datorn troligtvis också rätt så hög, oavsett om skadan uppstår uppsiktligt eller inte. Den billigaste Mac:en med 6750M kostar 20 000 på macoteket så det blir en dyr spel-/skoldator.

För mig är det åtminstone självklart att en högstadiestudent inte ska ha en Mac för att använda i skolan. Eventuellt en av de billigaste modellerna av bärbara datorer men även det är väldigt tveksamt och det är heller inte tal om en Mac då.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Den vita har inte blivit inte uppdaterad till Sandy Bridge så den är inte prisvärd alls för tillfället.
Ryktas om att Apple kommer lägga ned den dessutom.

Men om det är fråga om att impa på tjejer så tror jag SandyBridge spelar mindre roll...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad ska datorn användas till i skolan? de skolor som har något pedagogiskt som kräver dator ser även till att du får tillgång till dator. ska du hitta på egna saker att ha den till ? dessutom är det vansinne att köpa en så dyr dator till skolan, själv kör jag med en netbook som kostade 3700 ny och jag går på högskolan igen just nu efter att ha varit ute o jobbat många år, allt mer avancerat vi gör på högskolan gör man i högskolans utrustning, att köra med en privat dator är bara för att kunna läsa (surfa till dokument) och maila o dyl , men man kan inte göra sina skoluppgifter, förutom skriva rapporter o dyl på privatdatorn, lärarna vill kunna gå in ock kolla vad du gjort och kontrollera hur du löst en uppgift, de kör via fjärrkontroll, skulle de behöva springa runt o kolla att du kör rätt programvaror och lära sig var alla studenter har lagt sina filer skulle det ta väldigt lång tid för sånt som inte har med undervisningen att göra. det lär dessutom bli jätteproblem med licenchanteringen om man inte kör med enbart gpl licencer rakt av.
Dessutom är det ingen höjdare att ha en skol/jobbdator som hemmalaptop, datorn är ett verktyg som bara ska fungera, och börjar man på att spela på den så blir det uppdateringer hit o dit o man tappar kontrollen lite, sedan så köper man absolut inte en mac för spel, och en spelpc är ofta kass som arbetsdator, min skolpc går 8-10 timmar på batteri, spel pc klarar ofta inte ens en timme, den väger dessutom 1.6 kilo och är lätt att bära, spelmaskiner brukar vara monster att släpa på !!! 12" skärmar är sweetspot för en bruksdator som ska vara portabel, mindre är för pluttigt att läsa på, större är tungt (jag har gått från en 15" till 12" som skoldator)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte hårdvaran, det är operativsystemet...

Det finns ungefär 25 olika malwares riktade mot mac, som dykt upp de senaste årtiondet. OS X använder "sandboxing" för att få OS:et hyffsat säkert, samma princip linux använder.
(Antagligen vet du detta redan, bara påpekar för andra)
Och eftersom OS X inte kan sprida till windows, så är marknaden inte stor nog att sikta på... Än.
Så jag skulle vilja kalla det relativt säkert.

Mina källor är iförsig inte superfräscha, men har du någon annan källa/andra uppgifter får du gärna rätta mig!

Till TS är mitt råd att inte sikta på en Mac(egentligen ingen dator alls), iallafall inte än. I Grundskolan har du ingen nytta av en dator.

Till Ts Köp inte Mac för spel en mac bock pro har inte i närhetten av den prestrandand som du kan få en med en pc för samma pris

Mac är säkrare för att man inte har hafft andledning till att skriva visus till just detta Os men nu när mer mäniskor använder sig av Mac OS X så kommer antalet virus antagligen öka Det är inte svårare att skriva Virus det är bara att man måste lära sig vilka Bugar man kan använda

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10