Storlek på OCZ Vertex2 60Gb visar bara 51,1Gb

Permalänk
Medlem

Storlek på OCZ Vertex2 60Gb visar bara 51,1Gb

Hej,

Har precis köpt och installerat win7 på en OCZ Vertex2 på 60Gb. När jag installerade samt nu efteråt kolla på disken rymmer den bara 51,1Gb. Det känns som det är lite väl lite...
Har inte formaterat den själv utan bara tagit ut den ut förpackningen och pluggat in den. Kan det vara värt att prova formatera om den? Något speciellt att tänka på isf?

Info adderad
Permalänk
Medlem

De e väl samma me SSD som me HDD - beroende på hur man räknar, 1000 eller 1024.
Ja de vet du säkert, frågan har ju varit uppe ett 30-tal ggr förr.

SÖK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

De e väl samma me SSD som me HDD - beroende på hur man räknar, 1000 eller 1024.
Ja de vet du säkert, frågan har ju varit uppe ett 30-tal ggr förr.

SÖK!

Jag är inte matteprofessor, men 51,1x1,024=52,3. Även detta anser jag är lite väl lite. Har kollat runt och är fullt medveten om att SSD sannolikt beter sig på samma sätt som en HDD map storlek.

Permalänk
Avstängd

det är normalt tänk inte över det min ligger på 55gb men det är en corsair 60gb

Permalänk
Hedersmedlem

Du har faktiskt rätt, det låter som ovanligt lite, t.ex. på min 80GB SSD så står det ju 74,4 i utforskaren, så jag tycker det är en relevant tråd.

Du borde väl snarare landa på ca 55,8 gb eftersom normal "förlust" vid omräkning är 7%, vet dock inte varför det kan ha blivit mer på din disk så kan inte hjälpa till där tyvärr...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Det är den nya versionen med 25nm flashkretsar. Storleken har krympt till 55GB då mer minne är avsatt till reserv. OCZ kör vidare på samma namn och låtsas som ingenting.

edit: För missnöjda kunder har OCZ har ett inbytesprogram, men om det gäller hela världen nämns inte. Länk längst ner i reviewn.

Inte bara mindre utrymme, även sämre prestanda då det sitter färre kretsar i den.
Storagereview har testat den

Citat:

Pros
Handles real-world performance test well
Fast and priced competitively against 40GB boot drives
Up to 10% less power used compared to 32nm Vertex 2

Cons
Marketing practices could burn bridges with customers
Up to 49% slower in certain synthetic benchmarks
No sure-fire way to tell which model you have until you plug it in

Bottom Line

If it weren't for their shady marketing practices, OCZ could have come to market with a pretty decent 25nm SSD, at least based on our real world benchmarks. As it is though, the "new and not so improved" Vertex 2 is branded and marketed the same way as the "old and faster" Vertex 2. Buyers are better off finding an old Vertex 2 if they can, but that's nearly impossible since the two products even share the same model number. At this point it is buyer beware until OCZ steps up and reveals some degree of transparency.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är den nya versionen med 25nm flashkretsar. Storleken har krympt till 55GB då mer minne är avsatt till reserv. OCZ kör vidare på samma namn och låtsas som ingenting.

Låter som att det kan stämma, vid omräkning så blir 55 - 7% = 51,15
Illa av OCZ att marknadsföra en 55GB-disk som 60GB... :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Det är så på alla hårddiskar att då man gör en partion så tar den bort 7% av disken, jag har 2tb hdd får ut 1.81tb av den och av en 1.5tb får man ut 1.36tb på min ssd som är en 80gb får jag ut 74.4gb på.

Permalänk
Skrivet av MolganS:

Hej,

Har precis köpt och installerat win7 på en OCZ Vertex2 på 60Gb. När jag installerade samt nu efteråt kolla på disken rymmer den bara 51,1Gb. Det känns som det är lite väl lite...
Har inte formaterat den själv utan bara tagit ut den ut förpackningen och pluggat in den. Kan det vara värt att prova formatera om den? Något speciellt att tänka på isf?

Förstår att det är lite surt att göra nu när du har installerat disken, men jag hade reklamerat disken och köpt motsvarande Corsair-disk (F60) istället. OCZ gick över till 25nm-kretsar utan att marknadsföra effekterna. För att bibehålla diskens livslängd kräver som sagt 25nm-kretsarna att mer minne reserveras för redundans, vilket gör att kapaciteten innan formatering är 55GB snarare än 60GB. Utöver detta så används nu hälften så många (men dubbelt så stora) minneskretsar. Detta påverkar diskens prestanda negativt i.o.m. att färre av SandForce-kontrollerns I/O-kanaler utnyttjas. Återigen utan någon indikation från OCZ. Riktigt lömskt med andra ord.

Till skillnad från OCZ så valde Corsair att inte mörklägga affären (kanske med tanke på det ramaskri som följde när det uppdagades vad OCZ hade gjort ) utan märkte ut de reducerade kapaciteterna (F115 istället för F120 osv).

Permalänk
Medlem

Är det sant?
Vad i hela friden!
Jag som var helt inställd på en sån här disk så får man höra att det finns två versioner av samma disk fast den ena är 55GB och SLÖARE?
Hur ska man kunna få tag på den som är 60GB om det inte finns någon som helst yttre skillnad på dom?
Gud vad jobbigt det blev med val av SSD nu.. Nu när jag äntligen har velat fram och tillbaka om vilken jag ska välja och kom fram till denna disk.. hmpf!
EDIT:

Nu har jag i alla fall hittat info om hur man vet i förväg vilken det är som är 55GB även deras 120GB är mindre än föregångaren 118GB, däremot de större är det ingen skillnad på.

Såhär ser du vilken som är vilken, titta på tillverkarens artikelnummer helt enkelt.

T.ex.

OCZSSD2-2VTXE60G 55 64
OCZSSD2-2VTXE120G 118 128
OCZSSD2-2VTX60G 60 64
OCZSSD2-2VTX120G 120 128

De med E i beteckningen är de som är slöare och mindre alltså.

EDIT2:
OCZ har även valt att göra samma sak med deras agility 2 E serie.. Så beware..

EDIT3:

Nu ser jag dock att dom inte har samma namn på produkterna. Ena heter ju faktiskt endast Vertex 2 series medans den nya heter Vertex 2 E series.. Så inte svårare än så.. Men fult av dom att inte ändra till 55GB på 2 E-serien.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Såhär ser du vilken som är vilken, titta på tillverkarens artikelnummer helt enkelt.

T.ex.

OCZSSD2-2VTXE60G 55 64
OCZSSD2-2VTXE120G 118 128
OCZSSD2-2VTX60G 60 64
OCZSSD2-2VTX120G 120 128

De med E i beteckningen är de som är slöare och mindre alltså.

Det verkar inte vara så enkelt tyvärr...

Citat:

http://www.storagereview.com/images/ocz%20guide.PNG

As indicated in the table, models with the "E" in the last half of the model number are those with 25nm flash... although that isn't what we found. After purchasing two models from different online retailers, we got two drives with matching model numbers (OCZSSD2-2VTXE60G). As you can see below, nothing about these drives is the same.

http://www.storagereview.com/images/ocz%20old.PNG

http://www.storagereview.com/images/ocz%20new.PNG

The model on the right is the newer 25nm Micron flash version, while the one on the left is the previous generation model with 32nm Hynix NAND. So knowing this, it is hard to tell which model you end up with until you plug it into your computer or void the warranty and open it up.

Källa: http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_25nm_review_oczssd2...

Nu har ju OCZ vaknat upp och erbjuder kostnadsfria utbyten till de som önskar, men jag hade inte orkat tramsa runt med det :P. Istället hade jag köpt motsvarande Corsair-disk, F60.

Permalänk

Min ssd 80 gigare har 74.4 gb ledigt och dem funkar väl som en vanlig hdd bara att den är snabbare ^^

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta skriva att detta är normalt, för det är de inte.
Denna tar mer än 7% och det är som dom länkat rätt fult av OCZ.

Permalänk
Medlem

De nya 25 nm modellerna är tyvärr långsammare än de gamla (främst skrivhastigheten). De använder sig av 64 Gb kretsar och större OP-utrymme. Om jag förstod det rätt ska OCZ släppa samma modell fast med "rätt" kretsar. DustinHome har t.ex. två modeller varav en 50 GB som nog är nya version av 60 GB/25 nm.

http://www.dustinhome.se/pd_5010445670.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010462750.aspx

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

De nya 25 nm modellerna är tyvärr långsammare än de gamla (främst skrivhastigheten). De använder sig av 64 Gb kretsar och större OP-utrymme. Om jag förstod det rätt ska OCZ släppa samma modell fast med "rätt" kretsar. DustinHome har t.ex. två modeller varav en 50 GB som nog är nya version av 60 GB/25 nm.

http://www.dustinhome.se/pd_5010445670.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010462750.aspx

50gb är den ursprungliga vertex 2, sedan kom extended på 60gb, samma disk men mindre reserverat utrymme. Om jag förstod det rätt så håller ocz på med en version av vertex 2 med 32gbit kretsar i 25nm istället för 64gbit som trådskaparen råkat ut för, då får man ungefär samma prestanda som tidigare och man har tillgång till 60gb då det av någon anledning behövs mindre utrymme för felkontroll med fler och mindre kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

50gb är den ursprungliga vertex 2, sedan kom extended på 60gb, samma disk men mindre reserverat utrymme. Om jag förstod det rätt så håller ocz på med en version av vertex 2 med 32gbit kretsar i 25nm istället för 64gbit som trådskaparen råkat ut för, då får man ungefär samma prestanda som tidigare och man har tillgång till 60gb då det av någon anledning behövs mindre utrymme för felkontroll med fler och mindre kretsar.

Men 50 GB-modellen borde väl ändå vara nya 25 nm/32 Gb? Utrymmesmässigt är det ju i så fall bara 5 GB som skiljer

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

några GB hit o dit, inte gråta över spilld mjölk nu

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad på 51GB eller 55GB användningsbart utrymme när disken redan är så pass liten från början!
Speciellt hastighetsmässigt, vissa saker är 50% slöare, men oftast är den 25% slöare på allt.

Skrivet av caktusaurus:

Det verkar inte vara så enkelt tyvärr...

Källa: http://www.storagereview.com/ocz_vertex_2_25nm_review_oczssd2...

Nu har ju OCZ vaknat upp och erbjuder kostnadsfria utbyten till de som önskar, men jag hade inte orkat tramsa runt med det :P. Istället hade jag köpt motsvarande Corsair-disk, F60.

Jag märkte det senare... tråkigt!

Corsair f60, ja det får de nog bli!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Men 50 GB-modellen borde väl ändå vara nya 25 nm/32 Gb? Utrymmesmässigt är det ju i så fall bara 5 GB som skiljer

Om dom bestämmer sig för att lansera en version med 64gbit 25nm nand med dess egentliga kapacitet så borde den vara 55gb stor, om man sedan lägger på windows konstiga sätt att räkna så hamnar man på de 51gb som trådskaparen har.

Permalänk
Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om dom bestämmer sig för att lansera en version med 64gbit 25nm nand med dess egentliga kapacitet så borde den vara 55gb stor, om man sedan lägger på windows konstiga sätt att räkna så hamnar man på de 51gb som trådskaparen har.

Du menar givetvis Gibibyte (eller i folkmun Gigabyte) bit och byte är en stor skillnad!

Hur som helst, dom är 64GB stora från början, dock så använder dom upp 4GB av det till "reserv" på den gamla och hela 9GB på den nya..

Windows räknar rätt, hårddisktillverkarna anger alltid i gibibyte vilket inte är samma sak som gigabyte som windows räknar med. Så t.ex 80Gibibyte (GiB) är alltså 74.5GigaByte (GB). Detsamma gäller OS X eller andra operativsystem som också räknar på samma sätt.
Så det är alltså inga konstigheter bara man vet vad som är vad.

Det är ju rätt fult att hårddisktillverkarna aldrig går över till operativsystemens standard att räkna på, eftersom det är oerhört ovanligt med gibibyte annars vad gäller operativsystemens sätt att räkna på.

Nu har man i alla fall varit på webhallen, frågade dom om OCZ Vertex 2 E-series, men han hade ingen koll alls på vad jag pratade om, dåligt av dom tycker jag då dom borde ha koll på de "hetaste" prylarna på marknaden idag åtminstone.
Jag vågade inte chansa på en OCZ så det blev en Corsair Force Series F60 istället, eftersom man tydligen inte fick byta tillbaka i butik om det nu skulle visa sig att det är "fel". Och det är ju inte så att man orkar vänta ett par veckor med att skicka tillbaka till OCZ för att få "rätt".

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du menar givetvis Gibibyte (eller i folkmun Gigabyte) bit och byte är en stor skillnad!

Hur som helst, dom är 64GB stora från början, dock så använder dom upp 4GB av det till "reserv" på den gamla och hela 9GB på den nya..

Windows räknar rätt, hårddisktillverkarna anger alltid i gibibyte vilket inte är samma sak som gigabyte som windows räknar med. Så t.ex 80Gibibyte (GiB) är alltså 74.5GigaByte (GB). Detsamma gäller OS X eller andra operativsystem som också räknar på samma sätt.
Så det är alltså inga konstigheter bara man vet vad som är vad.

Det är ju rätt fult att hårddisktillverkarna aldrig går över till operativsystemens standard att räkna på, eftersom det är oerhört ovanligt med gibibyte annars vad gäller operativsystemens sätt att räkna på.

Nu har man i alla fall varit på webhallen, frågade dom om OCZ Vertex 2 E-series, men han hade ingen koll alls på vad jag pratade om, dåligt av dom tycker jag då dom borde ha koll på de "hetaste" prylarna på marknaden idag åtminstone.
Jag vågade inte chansa på en OCZ så det blev en Corsair Force Series F60 istället, eftersom man tydligen inte fick byta tillbaka i butik om det nu skulle visa sig att det är "fel". Och det är ju inte så att man orkar vänta ett par veckor med att skicka tillbaka till OCZ för att få "rätt".

Menar 64gbit nand, kretsarna på disken som ts fick rymmer just 64gbit till skillnad från den lite äldre versionen där kretsarna rymde 32gbit. Nackdelen med det är att man använder färre kretsar och därmed färre av de tillgängliga kanalerna i kontrollern vilket ger sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Har fått svar från supporten på OCZ ang min SSD.
Dom svarar följande:
"We can replace your current 64gbit NAND drive with another one. It will be a 2Xnm drive using 32gbit NAND chips. It will have the same performance and capacity as an older 3Xnm drive."

Vad ska jag tycka om detta? Är det värt att bry sig för en ny? Vad är det för disk jag kommer få?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MolganS:

Har fått svar från supporten på OCZ ang min SSD.
Dom svarar följande:
"We can replace your current 64gbit NAND drive with another one. It will be a 2Xnm drive using 32gbit NAND chips. It will have the same performance and capacity as an older 3Xnm drive."

Vad ska jag tycka om detta? Är det värt att bry sig för en ny? Vad är det för disk jag kommer få?
Tacksam för svar!

Vad för disk du får?
Det du citerat alldeles själv innehåller ju exakt den informationen En 55.8GB stor OCZ Vertex 2.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av MolganS:

Har fått svar från supporten på OCZ ang min SSD.
Dom svarar följande:
"We can replace your current 64gbit NAND drive with another one. It will be a 2Xnm drive using 32gbit NAND chips. It will have the same performance and capacity as an older 3Xnm drive."

Vad ska jag tycka om detta? Är det värt att bry sig för en ny? Vad är det för disk jag kommer få?
Tacksam för svar!

Det är disk med 32gbit 25(?)nm nand, den har samma mängd kretsar som den ursprungliga versionen och därmed samma lagringsplats och likvärdig prestanda. Dvs det blir ungefär den disk du trodde att du köpte från början