Är grafikkortet kompatibelt med min hårdvara?

Permalänk
Inaktiv

Är grafikkortet kompatibelt med min hårdvara?

Hej!

Idag tänkte jag köpa ett nytt grafikkort och jag undrar om ett nyare sådant skulle passa med följande grejer:

Processor: AMD Phenom X4 9550

Moderkort: Acer RS780HVF [Graphic interface: PCI-Express - Link width: x16 - Max. Supported x16]

Internminne: DDR2 4096 MBytes

Nuvarande grafikkort: ATI Radeon HD 3200 [GPU #0: 256 MB - PCI] [GPU #1: 512 MB - PCIe v2.0 x16]

Nätagg: Max output 385 - 400W

Grafikkortet jag hade tänkt o köpa är: http://www.inet.se/artikel/5409086/g...eon-hd6950-2gb

Skulle det passa med övriga delar? Ska jag ta något annat grafikkort som kanske är bättre (för samma pris?)? Kommer kortet klara av alla senaste spel?

Ska jag köpa andra delar också?

Jag hade tänkt o köpa grafikkortet för att fläkten på min nuvarande inte fungerar och att den helt enkelt suger. Därefter hade jag tänkt o uppdatera processor, internminne samt moderkort om 1-2 år. Nätagg vet jag inte om jag ska fixa nu eller senare (ni får avgöra).

Nytt chassi hade jag också tänkt o fixa när jag byter moderkort och det andra.

Datorn är en acer dator och den är 2 år gammal.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som kan bli problem är platsen i chassiet och att nätagget inte klarar att leverera tillräckligt med ström, även om 6850 inte drar väldigt mycket i sig?! Annars skall det gå att köra kortet på mobot. Finns det extraström till PCI-e från ditt nuvarande nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Det som kan bli problem är platsen i chassiet och att nätagget inte klarar att leverera tillräckligt med ström, även om 6850 inte drar väldigt mycket i sig?! Annars skall det gå att köra kortet på mobot. Finns det extraström till PCI-e från ditt nuvarande nätagg?

Hur ska jag kolla detta? Det är förresten ett 6950 jag vill köpa, inte 6850. Om nätagget inte klarar av det så kan jag köpa ett nytt, inte så dyra och då slipper jag byta när jag köper ny processor/moderkort mm.

Vilket nätagg ska jag köpa? är kortet bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon167336:

Hur ska jag kolla detta? Det är förresten ett 6950 jag vill köpa, inte 6850. Om nätagget inte klarar av det så kan jag köpa ett nytt, inte så dyra och då slipper jag byta när jag köper ny processor/moderkort mm.

Vilket nätagg ska jag köpa? är kortet bra?

Ja, det blev fel så här på förmiddagen, menade naturligtvis 6950 Du kan ju kolla på nätet vilken längd kortet har och sedan mäta platsen i ditt chassie
Ett starkare nätagg kan du ju också titta på typ ett bra märke på en 500W. (Antec, FSP, Cougar, Fractal Design och Corsair).
Posta sedan här när du har valt/kollat så ser vi vidare om det klarar sig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ja, det blev fel så här på förmiddagen, menade naturligtvis 6950 Du kan ju kolla på nätet vilken längd kortet har och sedan mäta platsen i ditt chassie
Ett starkare nätagg kan du ju också titta på typ ett bra märke på en 500W. (Antec, FSP, Cougar, Fractal Design och Corsair).
Posta sedan här när du har valt/kollat så ser vi vidare om det klarar sig

Men borde inte den få plats om det är PCI-e på min dator också?

Här är bilder, har dock inte mätt:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto154.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto153.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Men borde inte den få plats om det är PCI-e på min dator också?

Här är bilder, har dock inte mätt:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto154.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto153.jpg

Det är ju en fabriks byggd dator, ett tips: Bygg en egen

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Inaktiv

Såg just på komplett att det står "GDDR5" vid grafikkorten, vad menas med detta?

Jag vet att det är en fabriks, men har inte pengarna just nu, så jag tänkte byta nätagg samt grafikkort denna gång och om 1-2 år byter jag moderkort, processor, chassi ram så det blir i princip som en egen byggd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sälja den och spara ihop pengar till att bygga en egen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Jag skulle nog sälja den och spara ihop pengar till att bygga en egen.

Jag orkar inte sitta i 1-2 år utan att kunna spela spel.. Då mitt nuvarande grafikkort suger och inte fungerar helt så kan jag inte spela spel, säljer jag datorn får jag max 2-3k och då fattas det fortfarande 4-5 tusen som tar en ganska lång tid o spara ihop för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Jag orkar inte sitta i 1-2 år utan att kunna spela spel.. Då mitt nuvarande grafikkort suger och inte fungerar helt så kan jag inte spela spel, säljer jag datorn får jag max 2-3k och då fattas det fortfarande 4-5 tusen som tar en ganska lång tid o spara ihop för mig..

Jag satt i samma sits som dig när jag nyss fyllt 14. Hade inte direkt några pengar och satt med en fabriksbyggd sådan och ville köpa nytt grafikkort. Slutade med att jag sålde den och sparade i ett halvår och sedan så köpte jag datorn i signaturen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon167336:

Men borde inte den få plats om det är PCI-e på min dator också?

Här är bilder, har dock inte mätt:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto154.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Foto153.jpg

Ner, i sockeln (sockeln är ju ett PCI-e) är det ju inga problem, men längden på kortet, för det är säkert längre än ditt nuvarande, kan ju fucka sig.
Att kortet kör med DDR5 har ingen betydelse i förhållande till dina övriga minnen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Läste nyss på en tråd från 2008 att alla datorer bör klara av GDDR5, jag köpte en av de dyrare datorerna vid december 2008 så tror inte jag har något att oroa mig över.

Då blir det alltså av att ändra nätagg och grafikkort, mitt nuvarande är 16x står det och det är också den här så den borde få plats (?)

Hur byter man nätagget?

Permalänk
Medlem

Kortet går ner i sockeln, men kanske inte får plats i chassiet.
Dy byter nätagg genom att dra ur alla strömkablar, ta ur nätagget, stoppa i nya och stoppa i alla kablar igen och samla ihop dom fint för att inte blockera luftflöde.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon167336:

Läste nyss på en tråd från 2008 att alla datorer bör klara av GDDR5, jag köpte en av de dyrare datorerna vid december 2008 så tror inte jag har något att oroa mig över.

Då blir det alltså av att ändra nätagg och grafikkort, mitt nuvarande är 16x står det och det är också den här så den borde få plats (?)

Hur byter man nätagget?

Beroende på plats av nätagg, de har ju också olika storlek/längd, så bör du bara behöva använda en stjärnskruvmejsel och inte ha tummen mitt i nä....
Jag hoppas du fattar vad jag menar med längden på graffet och nätagget?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Chassiet kanske inte är ATX. OEM-tillverkarna kör ju inte alltid med ATX.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Chassiet kanske inte är ATX. OEM-tillverkarna kör ju inte alltid med ATX.

Nä, men han kan ju alltid skaffa ett nytt chassie.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Jag öppnar chassit och tar ett par bilder uppifrån, så får ni avgöra om de skulle få plats eller ej. Jag gör det om en halvtimme eller något, så om det är något mer jag bör göra när jag öppnar chassit säg till, t.ex. ta en bild på något, se vad det står där respektive där osv.

tack på förhand!

edit: annars blir det väl ett nytt chassi (vet absolut inte hur jag ska flytta över mobo och annat dit då)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon167336:

Jag öppnar chassit och tar ett par bilder uppifrån, så får ni avgöra om de skulle få plats eller ej. Jag gör det om en halvtimme eller något, så om det är något mer jag bör göra när jag öppnar chassit säg till, t.ex. ta en bild på något, se vad det står där respektive där osv.

tack på förhand!

edit: annars blir det väl ett nytt chassi (vet absolut inte hur jag ska flytta över mobo och annat dit då)

Moderkortet såväl som andra saker i burken sitter oftast fastskruvade med stjärnskruv så skaffa sådan mejsel och du är klar att ....
Sedan kan vi inte se med blotta ögat om det passar, du måste själv mäta, med en linjal tex

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Men fan vad sur jag blev!

Gick till media markt och kollade, köpte ett HD 5550 eftersom att det är det enda som får plats i chassit.. Happ, crysis blir det inte..

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt mycket bättre än det du har. Och det lär ju ha kostat dubbelt så mycket som det egentligen borde. Hur mycket betalade du?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/322227/dator

Utgår från att du bör ha (eller hade) 2500 för grafikkortet?

Sälj dator, förhoppningsvis runt 3k = 5.5k, köp datorn ovan