Miljontals nedladdningar av Firefox 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Vad står det för URL i ditt sökfält när du sökt på "usa wiki"?

Skriver jag in "usa wiki" och trycker på enter kommer den rutan upp. "usa wiki" står kvar även efter att jag klickat på OK i meddelanderutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Skriver jag in "usa wiki" och trycker på enter kommer den rutan upp. "usa wiki" står kvar även efter att jag klickat på OK i meddelanderutan.

Utav regelverk har de tagit bort dess funtion som fanns förut.
Men du kan skriva ett "g" före, t.e.x "g usa wiki", där G står för google, Y för youtube, B för bing o.s.v

Om du installerar instantfox, så behöver du inte trycka enter när du söker i adressfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Skriver jag in "usa wiki" och trycker på enter kommer den rutan upp. "usa wiki" står kvar även efter att jag klickat på OK i meddelanderutan.

Vad har du för värde på keyword.URL i about:config?

Du råkar inte ha keyword satt till "usa" på något bokmärke?

Blir det samma fel om du skriver exempelvis "sweden wiki"?

Permalänk
Skrivet av Blåmussla:

Åh nej, nu när jag på morgonen sökte på "usa wiki" i adressfältet så kommer rutan upp med "URL:en är ogiltig". Dvs FF går inte till wikipedia-artikeln med USA utan det blir tvärstopp. Skriver jag dock -ett- ord, exempelvis USA, så söker den efter närmast lämpliga url. Någon som vet vad som kan spöka i inställningarna?

Tror det är samma grejj jag störde mig på.

TonyE skrev i Mozilla supportforum:

"Firefox 3.6.* uses Google's "Browse by name" search rather that "I'm feeling lucky" To set Firefox 4 to use the browse by name search you need to change a hidden preference.

1. Type about:config into the location bar and press enter
2. Accept the warning message that appears, you will be taken to a list of preferences
3. Locate the preference keyword.URL, double-click on it and change it to the link shown below

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navcl...

If you want it to use the I'm feeling lucky search, set it to this link:

http://www.google.com/search?btnI=I%27m+Feeling+Lucky&ie=UTF-... "

Den övre alltså, för att få tillbaka det gamla beteendet.

http://support.mozilla.com/en-US/questions/790755

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Vad har du för värde på keyword.URL i about:config?

Du råkar inte ha keyword satt till "usa" på något bokmärke?

Blir det samma fel om du skriver exempelvis "sweden wiki"?

Jag provade din sträng, men kom fram till att det i mitt fall med de andra ändringarna inte gjorde skillnad om den var tom eller det du skrev. Det blir samma sak vid liknande sökningar; obama wiki [enter] ger samma ruta. En detalj/letråd i det hela kan ju vara att läsaren faktiskt inte gör någon sökning alls. Det blir ingen latens mellan [enter] och rutan, så ingen sökning alls verkar ske. Utan det verkar helt inställnings-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Tror det är samma grejj jag störde mig på.

TonyE skrev i Mozilla supportforum:

"Firefox 3.6.* uses Google's "Browse by name" search rather that "I'm feeling lucky" To set Firefox 4 to use the browse by name search you need to change a hidden preference.

1. Type about:config into the location bar and press enter
2. Accept the warning message that appears, you will be taken to a list of preferences
3. Locate the preference keyword.URL, double-click on it and change it to the link shown below

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navcl...

If you want it to use the I'm feeling lucky search, set it to this link:

http://www.google.com/search?btnI=I%27m+Feeling+Lucky&ie=UTF-... "

Den övre alltså, för att få tillbaka det gamla beteendet.

http://support.mozilla.com/en-US/questions/790755

Testade precis den övre, med samma resultat tyvärr: URL är fel-rutan poppar upp.

Permalänk
Medlem

"g usa wiki" fungerar inte heller: blir samma url-fel.

Dock fungerar exempelvis att skriva in sweclockers [enter]. Enstaka ord fungerar mao. Tossigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

"g usa wiki" fungerar inte heller: blir samma url-fel.

Dock fungerar exempelvis att skriva in sweclockers [enter]. Enstaka ord fungerar mao. Tossigt!

Funkar för mig, har du återställt de ändringar som gamefreak skrev om? Kan hända att de vi båda rekommenderar inte funkar bra ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

"g usa wiki" fungerar inte heller: blir samma url-fel.

Dock fungerar exempelvis att skriva in sweclockers [enter]. Enstaka ord fungerar mao. Tossigt!

Har du testat att starta firefox i felsäker läge med flaggan "-safe-mode" för att se om det är något insticksprogram eller tema som stör?

Ytterligare ett tips: Om du vill skumma igenom vilka inställningar som avviker från standard kan du använda about:support för att få en sammanställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizgiz:

Funkar för mig, har du återställt de ändringar som gamefreak skrev om? Kan hända att de vi båda rekommenderar inte funkar bra ihop

Återställde dessa nu: och voila! Nu fungerar det att söka på flera ord, dock kommer jag till google med det jag sökt på i sökfältet, dvs den går inte direkt till wikipedia ex om jag skriver in sweden wiki [enter]. Tusen tack för er input, detta är anledningen till varför sweclockers forum är nr 1 i it-sammanhang!

Förtydligande: jag har skrivit in http://www.google.com/search?btnI=I%...-8&oe=UTF-8&q=

Men ändå verkar inte "im feeling lucky"-läget köras...

Edit: Nu fungerar det! Felet var att om man kopierar adressen direkt från sweclockers så kommer allt inte med, det blir ju förkortat... så var noga med att kopiera länken ist, så ni får med:
http://www.google.com/search?btnI=I%27m+Feeling+Lucky&ie=UTF-...

Hoppas detta har hjälpt flera! Tack återigen alla!

Permalänk
Medlem

Firefox 4 ser inte ut att vara så populärt i Nordkorea

Permalänk
Medlem

Över 16 miljoner nu och den har knappast saktat ner mycket

Permalänk
Medlem

Men fasen nasa night launch theme funkar ju inte på fyran.. jag som vant mig vid den mörka stilen finns det nån liknande ?

Permalänk
Medlem

Hur får man tillbaka gamla typsnittet, mina ögon blir förvirrade
Dock så är det nog bara en vanesak nu i början.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

snart 18 miljoner, detta 2 timmar efter att nyheten skrevs här!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av phroggyy:

snart 18 miljoner, detta 2 timmar efter att nyheten skrevs här!

Nästan rätt, fel dag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Hur får man tillbaka gamla typsnittet, mina ögon blir förvirrade
Dock så är det nog bara en vanesak nu i början.

Hittade ett tillägg, Anti-Aliasing Tuner och det hjälpte en del, men texten är inte i närheten så bra som den var i 3.6:an

Fattar inte vad det beror på att det krånglar såhär i fyran när det fungerade perfekt i trean. Hittar inte jag eller någon annan en fix snart så byter jag tillbaks till trean.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Nästan rätt, fel dag.

ah sorry

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Avstängd

Nya saker skrämmer mig, ja känner mig sårbar. Vet nån om man kan flytta home- knappen och bokmärkesknappen till vänster sida av adsressfältet iställert för höger, precis som det var på firefox 3.6. lyckades få ner tabbarna till under adressfältet i alla fall, alltid något. Sen skulle det väll finnas någon funktion som gjorde att webläsaren började ladda troliga sidor innan jag hade skrivigt ut hela adressen i adressfältet, nån som vet något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNI-861:

Hittade ett tillägg, Anti-Aliasing Tuner och det hjälpte en del, men texten är inte i närheten så bra som den var i 3.6:an

Fattar inte vad det beror på att det krånglar såhär i fyran när det fungerade perfekt i trean. Hittar inte jag eller någon annan en fix snart så byter jag tillbaks till trean.

Håller med! Texten är riktigt märklig.

Permalänk

Jäklar vad likt Opera det har blivit nu då.. (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sykes90:

Nya saker skrämmer mig, ja känner mig sårbar. Vet nån om man kan flytta home- knappen och bokmärkesknappen till vänster sida av adsressfältet iställert för höger, precis som det var på firefox 3.6. lyckades få ner tabbarna till under adressfältet i alla fall, alltid något. Sen skulle det väll finnas någon funktion som gjorde att webläsaren började ladda troliga sidor innan jag hade skrivigt ut hela adressen i adressfältet, nån som vet något om det?

Nu sitter jag förvisso på en engelsk version på jobbet, men om du trycker på "Firefox -> Options -> Toolbar layout..." (tror den heter "anpassa layout" i svenska versionen) så kan du dra fritt i knappar osv.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Firefox 4 =10/10 poäng Snabbare än gamla även på en netbook med 1 kärnig atom.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Nu sitter jag förvisso på en engelsk version på jobbet, men om du trycker på "Firefox -> Options -> Toolbar layout..." (tror den heter "anpassa layout" i svenska versionen) så kan du dra fritt i knappar osv.

Eller helt enkelt högerklicka någonstans typ varsomhelst där det finns knappar och sånt och välja "Customize".

EDIT: Jag har förövrigt aldrig tidigare varit så nöjd med en browser som jag är med firefox 4.
Helt otroligt skön.
Men, samtidigt saknar jag Chromes synkning av add-ons och inställningar så ini helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Eller helt enkelt högerklicka någonstans typ varsomhelst där det finns knappar och sånt och välja "Customize".
(

oj då hur fan missade jag det :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Håller med! Texten är riktigt märklig.

Har du fixat det då? Fick det inte riktigt så som jag ville så jag började pilla med Windows ClearType istället, dum som jag är. När jag först hade installerat Win7 så var det första jag gjorde var att pilla med CT för att få texten läsbar i Windows. Det tog MYCKET länge att hitta rätt inställning första gången och nu när det inte hjälpte tillräckligt i FF så tänkte jag återställa den som den varit, men den inställningen hittade jag den inte alls.

Hitttade dock en sak som hjälpte med FF och det är att stänga av anisotropisk filtrering i grafikkortets kontrollpanel, har Nvidia själv så där går det att ställa in för enskilda program, vet dock inte hur det är på Catalyst.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk

Inte helt 100 på vad du menar, då jag aldrig gör så själv, men ett alt:
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/url-alias-8703...
Sen finns det en alias-inställning i firefox också, ligger säkert under options, så då kan du i princip skriva "sc" i adressfältet och komma hit om du skapar ett alias för denna url.

Skrivet av gamefreak:

Hittade en sida där det står lite om det. http://support.mozilla.com/en-US/kb/Location%20bar%20search#w...

Man skriver in about:config i adressfältet.
Sedan ändrar man keyword.enabled till false och browser.fixup.alternate.enabled till true.

browser.fixup... "lagar" adressen, lägger till www och .se/.com osv.
keyword.enabled är att den söker efter ordet på en hemsida, standard är google men det kan man ändra.

Fast jag är inte helt nöjd ändå, testade några olika hemsidor men det funkade inte för alla. När jag sökte på nasa hamnade jag på nasa.se istället för nasa.gov (den riktiga) och när jag sökte på ign hamnade jag på insattningsgarantin.se istället för ign.com. När jag sökte på gp, fz och sweclockers hittade den rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Firefox 4 =10/10 poäng Snabbare än gamla även på en netbook med 1 kärnig atom.

Märkte det med, mycket rappare nu på den lilla netbook'en...behövdes allt.

Permalänk
Medlem

Hej
Kolla in den här länken
http://areweprettyyet.com/4/mainWindow/# en site jag råkade komma över om utseendet i firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej
Kolla in den här länken
http://areweprettyyet.com/4/mainWindow/# en site jag råkade komma över om utseendet i firefox

Trevligt och pedagogiskt sätt att visualisera buggar. Betydligt lättare att fatta än att bara läsa långa listor med text.

De flesta buggarna som syns på sajten är som tur är av typen förbättringsförslag snarare än rena fel.