Permalänk
Medlem

Mitt fösta datorbygge

Ledsen för att jag missade sätta pris i början. Paketet kostar 7111kr och ihopsatt hos Inet. (http://www.inet.se)

Äntligen har jag fått tummen ur och skall bygga min första dator.

Framförallt så vill jag att Warhammer: Online blir snyggt när det skall spelas. Är detta något för mig då?

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3 P35, s775
Processor: Intel Core 2 Duo E84000 3.0GHz 1333MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Minnen: (2x2GB) DDR2 PC6400
Hårddisk: 320GB Samsung Spinpoint T HD321KJ/D
Chassi: Anitec Sonata III 500 Silent ATX
DVD-brännare:Optiarc AD 7200S Svart SATA,OEM

De flesta delarna är populära på prisjakt.nu.

Är datorn relativt tyst eller kommer den bröta?
Någon vits att lägga till extra kylning? Bör jag oroa mig för för hög temp?

Alla tips nödvändiga!

EDIT (080501): Har bytt ut P182 chassit mot ett Sonata III och således tagit bort nätagget. Har även valt PC6400 minnen för samma pris som för PC5300 minnena (?).
EDIT (110323): Grafikkort utbytt. Gammalt var Gigabyte GeForce 8800GT 512MB Zalman

Ändrat spec med grafikkort
Permalänk
Medlem

Kan man installera ett DDR3 minne i ett moderkort som stöder DDR2?
I övrigt så tycker jag att du ska välja en annan hårddisk tex https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB11-50...
I övrigt så verkar det bra.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Valde detta moderkortet framförallt för att det faktiskt stöder DDR3
Letade efter som stöder PCI-express 2.0 också men som sagt.. Lite dyrt.

Permalänk

PC8500-minne är onödigt då billigt PC6400-minne räcker gott (om du inte skall överklocka processorn hårt räcker PC6400 till 3,6GHz utan att överklocka minnet ). Skall du inte klocka processorn, så duger faktiskt PC5300, då det håller samma hastighet som original-FSB på din processor (original FSB=1333MHz/4=333MHz, minnesgrundfrekvens=667/2=333MHz) och du då får 1:1 förhållande mellan FSB och minne.

Moderkortet stöder mycket riktigt både DDR2 och DDR3 (dock inte samtidigt). I dagsläget ger DDR3 alldeles för lite prestandavinst för att rättfärdiga dess höga pris, så kör på DDR2 som du tänkt.

Corsairaggregatet räcker gott. (starkt och tyst)

Processorn är ett bra val, mycket prestanda för pengarna (och klockar bra, liksom moderkortet, om du skulle känna för att överklocka)

Angående chassit, så skulle jag kört på P182 istället, förutsatt att det inte är en senare revision av P180 du skall beställe (som då nästan är identisk med efterföljaren P182)

Grafikkortet ger mycket prestanda för pengarna (dock saknar kylaren varvtalseglering om jag inte missminner mig).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Verkar som jag fått ihopt ett rätt bra paket för mig. Känns tryggt. Kul om det blir bra första gången också.

Lite osäker på idag om jag skall överklocka eller ej. Kommer nog att avvakta med detta och då priset är viktigt för mig nu så är ditt tips, WrongTarget, med billigare minnen ett riktigt kanontips.
Jag kände på mig att jag inte behövde riktigt så snabba minnen. De begränsas väl ändå av processorns FSB (om FSB=bussen)?

Varför är P182 chassit bättre än föregångaren P180?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irenicus
Verkar som jag fått ihopt ett rätt bra paket för mig. Känns tryggt. Kul om det blir bra första gången också.

Lite osäker på idag om jag skall överklocka eller ej. Kommer nog att avvakta med detta och då priset är viktigt för mig nu så är ditt tips, WrongTarget, med billigare minnen ett riktigt kanontips.
Jag kände på mig att jag inte behövde riktigt så snabba minnen. De begränsas väl ändå av processorns FSB (om FSB=bussen)?

Varför är P182 chassit bättre än föregångaren P180?

Nja, FSB=processorns busshastighet/4, dvs 333MHz för E8400 som du valt. Om minnet körs 1:1 mot FSB, så körs det i 2xFSB (då det är minne av DoubleDataRate-typ) = 667MHz dvs PC5300. Men med divider så körs inte minnet 1:1 mot FSB och då kan man köra minnet snabbare än 2xFSB. Om t.ex minnet körs 6/5 förhållande till FSB ger 6/5*FSB*2=800MHz minneshastighet dvs PC6400. Dock blir inte detta snabbare då den snabbare minneshastigheten äts upp av väntelägena som uppstår då minnet väntar på processorns data.

P182 har förborrade hål för vattenkylning, bättre håltagning i moderkortsplåten så att kabeldragningen underlättas, bättre ventilationslösning runt grafikkortet och några småändringar förutom det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för förklaringarna.

Så...
* Byter nog moderkortet till ett Gigabyte GA-EP35-DS3 P35 och slopar DDR3 stöd.
* Lägger till ett PCI kontrollerkort för firewire. Eller borde det vara PCIe kort? (Skall lägga över film från videokameran)
* Köper lite slöare minnen (PC5300)
* P182 istället för P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irenicus
Ok. Tack för förklaringarna.

Så...
* Byter nog moderkortet till ett Gigabyte GA-EP35-DS3 P35 och slopar DDR3 stöd.
* Lägger till ett PCI kontrollerkort för firewire. Eller borde det vara PCIe kort? (Skall lägga över film från videokameran)
* Köper lite slöare minnen (PC5300)
* P182 istället för P180

Då PC6400 faktiskt i en del fall är billigare än PC5300-minne, så skulle jag köpt PC6400 och låtit de gå 1:1 mot FSB (PC5300-hastighet). Då minnet körs långsammare än det är specificerat för så kan man sänka latencies till 4-4-4-12 och få snabbare minneshantering.
Du har ju dessutom en liten hastighetsreserv att utnyttja om du så småningom vill testa att klocka upp processorn.

Vad jag kan se så har GA-EP35-DS3 P35 stöd för firewire redan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351459&view=detailed#Pro...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Då PC6400 faktiskt i en del fall är billigare än PC5300-minne, så skulle jag köpt PC6400 och låtit de gå 1:1 mot FSB (PC5300-hastighet). Då minnet körs långsammare än det är specificerat för så kan man sänka latencies till 4-4-4-12 och få snabbare minneshantering.
Du har ju dessutom en liten hastighetsreserv att utnyttja om du så småningom vill testa att klocka upp processorn.

Ok.. Nu har du tappat mig. Är inte helt säker på vad du pratar om.
Lite frågor:
* Hur låter jag och varför skall jag låta PC6400 gå 1:1 mot FSB när PC5300 redan gör detta? Något i BIOS?
* Vad innebär det med att sänka latencies till 4-4-4-12 och hur gör jag det?

Tror dock jag förstår vad du är ute efter. Köper jag ett PC6400 kan jag få snabbare minneshantering vid ett 1:1 förhållande än om jag kör 1:1 med PC5300. I närheten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag kan se så har GA-EP35-DS3 P35 stöd för firewire redan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351459&view=detailed#Pro...

Fast det är det här kortet jag kollat på: http://www.inet.se/?page=product&stockid=1900874

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irenicus
Ok.. Nu har du tappat mig. Är inte helt säker på vad du pratar om.
Lite frågor:
* Hur låter jag och varför skall jag låta PC6400 gå 1:1 mot FSB när PC5300 redan gör detta? Något i BIOS?
* Vad innebär det med att sänka latencies till 4-4-4-12 och hur gör jag det?

Tror dock jag förstår vad du är ute efter. Köper jag ett PC6400 kan jag få snabbare minneshantering vid ett 1:1 förhållande än om jag kör 1:1 med PC5300. I närheten?

Fast det är det här kortet jag kollat på: http://www.inet.se/?page=product&stockid=1900874

Du kan ställa in det i BIOS, parametern i fåga skall stå på 2.0 för 1:1 förhållande.

Latencies är väntelägen, ju lägre desto minde väntan. Ett billigt PC6400 har ofta latencies 5-5-5-15, men om man kör minnet långsammare än specificerat så kan man i de flesta fall sänka ner latencies till 4-4-4-12. Det är inget du behöver göra, du kan lämna minnet som det är om du vill. Minnet körs med divider då och presterar ungefär likvärdigt med PC5300 som körs 1:1.

Poängen var bara att PC6400 i många fall är billigare än PC5300 och då kan man ju lika gärna köpa PC6400.

OK, du skulle ha DS3 inte DS3P, missade det. Ja då kan du ju köpa till ett firewirekort. Prestandan skiljer inte nämnvärt mellan PCI och PCI-e varianterna, kolla på moderkortslayouten och ta det som gör att kortet sitter minst ivägen. (alternativt köp DS3P)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ska man ha en tyst dator, så byt ut fläktarna i P182, medföljande fläktar är inte tysta i lägsta varvtal.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

4GB och Vista x64?

Har läst att de flesta spel idag inte utnyttjar mer än 2.5GB i minne. Vad jag försöker reda ut är om jag verkligen behöver 4GB (videoredigerar, spelar och skapar lite 2d) och om jag behöver Vista x64.

Snabba tips vore grymmt då det blir inköp imorgon.

Dator nu inköpt. =D Bara att bygga ihop. Hoppas allt löser sig nu.
Blev Vista x32 iom. att SP1 tydligen (enligt killen på Inet) skall supporta 4GB.

Permalänk

Re: 4GB och Vista x64?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av irenicus
Har läst att de flesta spel idag inte utnyttjar mer än 2.5GB i minne. Vad jag försöker reda ut är om jag verkligen behöver 4GB (videoredigerar, spelar och skapar lite 2d) och om jag behöver Vista x64.

Snabba tips vore grymmt då det blir inköp imorgon.

Dator nu inköpt. =D Bara att bygga ihop. Hoppas allt löser sig nu.
Blev Vista x32 iom. att SP1 tydligen (enligt killen på Inet) skall supporta 4GB.

32-bitars operativsystem stöder 4GB, men de reserverar en del minne för hårdvaran. Detta gör att du inte kan utnyttja alla 4GB till applikationer, utan någonstans mellan 3,2GB och 3,7GB.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering

Tänkte uppdatera denna dator lite.
Spelar Dungeon Age II och vill kunna köra DX 11.

Detta tänkte jag köpa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/303268/2011-03-21

Lite ringrostig som jag tyvärr blivit så har jag lite frågor såklart.
1. Behöver jag lägga till mer/snabbare minne?
2. Behöver jag ny processor?
3. Har jag någon nytta av att köpa en kyl till min processor? CPU kylare Har inte haft några problem tidigare. Processorn har en bra temp.
4. Ser ni någon annan flaskhals som gör att jag inte kommer kunna nyttja uppgraderingen?

Extremt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att tipsa mig lite?
Blir nog mer minne (för varför inte?) och en CPU kylare gör ju sin nytta.
Men kommer jag få ut all kräm ur systemet?

Permalänk
Medlem

Inköp klart

Det blev en Gigabyte Geforce GTX 460 1GB OC. Hoppas den nu är så tyst som utlovat.

450W rekomenderat och min Antec pumpar ut 500W så det får räcka så länge.

Fast när man går i butiken blir man sjukt inspirerad så inom 2 år har jag byggt en ny dator.