Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Firefox för att jag inte orkat vänja om mig till något annat just än.

Permalänk

Firefox 4 ftw

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag har programmerat en egen webläsare. Tycker de färdiga är för noobs!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

tjenare gubbar jag gjorde en poll här -> http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
för att få en lite bättre blick av användandet.

Permalänk
Medlem

Firefox, annars chrome men chrome saknar spara lösenord med huvudlösen, visa källkod för markering och något mer jag verkligen saknade. Kanske bara jag som inte hittat men :/

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Firefox, annars chrome men chrome saknar spara lösenord med huvudlösen, visa källkod för markering och något mer jag verkligen saknade. Kanske bara jag som inte hittat men :/

du som ej hittat de.. mitt sparas jämt iaf

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag hatar chrome eftersom man inte kan ladda ner flash filer med den viilket man kan göra med firefox,

Hur gör man det i opera? är det möjligt?

Såhär gjorde man i firefox iaf, Verktyg->sidinfo/pageinfo/Media/välj fil och ladda ner.
Jag hänger väldigt mycket på sidor där man postar flash filer och laddar hela tiden ner massa flash från sidor på det sättet, verkar som om man kommer tillbaka till firefox igen, om inte någon förklarar hur man gör med chrome och opera.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

kör med Firefox eftersom jag är mest van vid det, annars är chrome bra också

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

När jag för några (?) år sedan köpte ny dator så hade chrome precis släppts. Som van firefox användare installerade jag den men lbev nyfiken på chrome. Det tog inte många minuter innan jag bestämms mig för att behålla chrome. Den är så RUSKIGT mycket snabbare än firefox, eller var, jag har inte jämnfört dem nu. Jag älskar mitt chrome för mycket för det

Kan ju också tilläga att om man väljder firefox för dess många plugin så kan man ju ta sig en snabb titt mot chromes app bibliotek också. Använder mest adblock, men många stora plugins finns även till chrome.

Permalänk
Medlem

Eldräven har varit mig trogen ända sedan den tredje versionen kom ut. Nu kom fyran och jag kommer nog aldrig byta
Chrome kan jag hålla med om att den känns snabb och stabil men ät på något sätt väldigt tråkig att använda. IE kommer jag aldrig någonsin använda om det inte är i extrema nödfall.
Dock så brukar jag inte installera några speciella tillägg mer än ad-blocker, firebug och quakelive. Så jag kna inte bedömma i den situationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag har programmerat en egen webbläsare. Tycker de färdiga är för noobs!

Låter lite för geekigt för "noobs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

du som ej hittat de.. mitt sparas jämt iaf

Inte så, jag vet att man kan spara lösenord men ingen vits att ha lösenord om det bara är att logga in och så är lösenordet ifyllt? I firefox kan man ställa in att man måste skriva ett "huvudlösenord" innan lösenorden kommer fram.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Firefox för mig p.g.a:

Addons:

Adblock Plus
BarTab
BetterPrivacy
Download Statusbar
Flashblock
Ghostery
Greasemonkey
IE Tab 2
Keyconfig
LastPass
Linkification
Memory Fox
Menu Editor
NoScript
Personal Menu
RefControl
RequestPolicy
Tab Mix Plus
Tree Style Tab

Themes:

LittleFox

Greasemonkey Scripts:

Better Gmail 3
Google DeTwitter
Google Tracking-B-Gone
Imdb.com Info Hide Script
Google Images direct links
Imdb External Sites + Youtube & Subscene
Imdb - Message Board Search (using Google)
Display Only Image
YousableTubeFix

Slutligen tweakat Firefox enligt http://www.tweakguides.com/Firefox_1.html

Som ni ser gillar jag tweaking

Tack för din utförliga lista på tillägg. Det fick mig att testa ff 4rc.
Jag undrar om du känner till en addon som gör följande:
När jag markerar adressbaren så skulle jag vilja att en bar med mina bokmärkta sidor ploppar upp, ungefär som hur start bar till opera fungerar. Det är just den lila funktionen som håller mig kvar som Opera användare.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Opera är den webbläsare jag använder av den enkla anledning att det är den som gör mig minst irriterad. De främsta egenskaperna till att jag föredrar Opera framför andra webbläsare är (notera att Opera inte är unik med alla egenskaper):

  • Anpassningsbart GUI: Operas GUI är väldigt anpassningsbart där varje enskild komponent på varje panel kan läggas till eller tas bort. Paneler kan antingen var dolda eller placerade antingen i toppen, botten, till höger eller till vänster. Min favorit är ett adressfält överst med autofokus, inklusive Start Bar som bara visas när adressfältet har fokus för komponenter som sällan används, samt att ha mina tabbar vertikalt till höger så jag enkelt kan få en överblick över drygt 50 tabbar.

  • Anpassningsbara kortkommandon: Utöver att GUIt är anpassningsbart är även alla tangentbordskommandon och även alla musgester.

  • På köpet: Till Opera är även musgester och många nyttiga kortkommandon inkluderade från installation. Ett inbyggt stöd för att blockera reklam och övriga element på hemsidor är också väldigt trevligt. Det finns även övrig funktionalitet som inbyggd RSS-läsare, mailklient, IRC-klient och torrentklient, funktionalitet som inte skadar att ha (dock inga jag anvädner själv).

  • Skins: Går att anpassa det grafiska efter sitt eget tycke och smak.

  • Ej idiotförklarande: Den sista och viktigaste punkten för mig är att Opera inte idiotförklarar användaren. Som användare känner, i alla fall jag, att man har kontroll över vad som sker.

  • Keyword search: Självkalrt är keyword search, dvs när man skriver in en bokstav eller ett ord i adressfältet för att ange sökmotor, en stor anledning.

Självklart finns det nackdelar med Opera. Hanteringen av Flash, exempelvis, är totalt kass då den innebär både sämre prestanda och minskad stabilitet. Bortser man från Flash så är dock Opera väldigt stabilt och jag brukar då ha det igång ett par veckor utan problem.

Kan notera att jag använder Linux som operativsystem.

EDIT: Hade lyckats glömma en så självklar sak som keyword search.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

använder både ie9 och ff4.
med 3 skärmar behöver man fylla ut utrymmet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _NsMs_:

Är IE inbyggd i windows så att det går snabbare är det väl bara bra?

Det var ur säkerhetssynpunkt inte särskilt smart att IE integrerades i operativsystemet. I kombination med ActiveX skapade Microsoft en tickande bomb. Jag har däremot inte följt utvecklingen med IE, eftersom IE trots allt endast är användbart på ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

Chrome är mitt val just nu. Firefox är ett hyggligt alternativ.

IE9 är ointressanta eftersom den finns bara på en plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det var ur säkerhetssynpunkt inte särskilt smart att IE integrerades i operativsystemet. I kombination med ActiveX skapade Microsoft en tickande bomb. Jag har däremot inte följt utvecklingen med IE, eftersom IE trots allt endast är användbart på ett operativsystem.

Tanken vad god men det skulle inte varit byggt på det viset. Men jag gillar var IE är idag, synd att det tog så lång tid för dem att komma dit de är nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Firefox för mig p.g.a:

Addons:

Adblock Plus
BarTab
BetterPrivacy
Download Statusbar
Flashblock
Ghostery
Greasemonkey
IE Tab 2
Keyconfig
LastPass
Linkification
Memory Fox
Menu Editor
NoScript
Personal Menu
RefControl
RequestPolicy
Tab Mix Plus
Tree Style Tab

Themes:

LittleFox

Greasemonkey Scripts:

Better Gmail 3
Google DeTwitter
Google Tracking-B-Gone
Imdb.com Info Hide Script
Google Images direct links
Imdb External Sites + Youtube & Subscene
Imdb - Message Board Search (using Google)
Display Only Image
YousableTubeFix

Slutligen tweakat Firefox enligt http://www.tweakguides.com/Firefox_1.html

Som ni ser gillar jag tweaking

Du glömde:
FasterFox
Xmarks (jag tackar gud för detta tillägg, så skönt att ha Xmarks när man formaterat om och har en nyinstallation, Man hämtar xmarks och vips så dyker alla bokmärken (700st) upp igen. och att det synkar bokmärken i nätverket är ovärdeligt ! Xmarks funkar till alla webbläsare)

Tema:

NASA Night Launch Otroligt skönt för ögonen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag använder för tillfället både FF4 (RC2) och IE9, allt annat känns bara onödigt.
IE känns väldigt bra just nu, men Microsoft har haft rätt långt mellan releasen så den kan ju börja kännas seg innan 10:an släpps. Mozilla gick i varje fall ut med att version 5, 6 och 7 kommer inom ett år.

1. Firefox
2. Internet Explorer
3. -

Permalänk
Medlem

skog1s:

Mina erfarenheter av att höja max connections (globala, per server etc) och enabla pipelining är att surfningen oftast blivit slöare, inte snabbare. Många sajter/servrar stöder inte pipelining t.ex. och då blir sajten oftast långsammare med tweaks än utan.

Xmarks är säkert bra men jag formaterar/ominstallerar inte Firefox speciellt ofta och har inte flera datorer heller så syncning är inget jag behöver men att ha en smidig backup av sina bokmärken är naturligtvis händigt.

Permalänk
Inaktiv

Chrome. Jag skulle "bara testa" den nångång för länge sen (vid ver 4 eller nåt sånt) och märkte helt plötsligt att jag inte använt firefox på en vecka :S

Permalänk
Medlem

Chrome. Snabbt. Fungerar som man vill att det ska.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

1. IE9
2. Firefox

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Firefox! Har testat google chrome men jag har stora problem när jag ska titta på youtube.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Kör för tillfället med FF 4 RC2 men funderar starkt på att byta tillbaka till 3.6an då jag inte diggar det nya stället för flikarna bl.a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Kör för tillfället med FF 4 RC2 men funderar starkt på att byta tillbaka till 3.6an då jag inte diggar det nya stället för flikarna bl.a

Det är ju bara att högerklicka på flikraden och välja bort "Tabs on Top" så blir det som det var på den gamla goda tiden.

Vad är det mer du inte gillar?

Permalänk
Medlem

bara jag som kör FF 3.6 för jag inte orkar lära mig dem andra?
körde opera ett tag..bytte tebax te ff för opera vad jobbigt.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Det är ju bara att högerklicka på flikraden och välja bort "Tabs on Top" så blir det som det var på den gamla goda tiden.

Vad är det mer du inte gillar?

Det är när man har installerat adblock plus så hamnar den knappen på annan ort.
Samt gillade den klassiska ikonerna bättre men kanske ska googla efter ett sätt så att jag kan ha så.

Tack förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakiras:

bara jag som kör FF 3.6 för jag inte orkar lära mig dem andra?
körde opera ett tag..bytte tebax te ff för opera vad jobbigt.

Det är nog ganska vanligt. Det krävs att något annat är märkbart bättre för att man ska orka byta.

Har du testat Firefox 4 RC? Det är ju inte så stor skillnad mellan 3.6 och 4, förutom att Firefox 4 är 3-6 gånger snabbare i syntetiska test. Sen så känns den ju märkbart snabbare också.