Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Själv satt jag på firefox i säkert 3 år tills det börja äta upp allt mitt minne, då gick jag över till chrome för en kompis tipsa mig om det. Jag testade på IE 8 (9 betan?) i höstas men vart helt galen på alla jävla klickljud när man tryckte på länkar så det avinstallerades i mach 3 och jag gick tillbaka till chrome igen

Att det finns en synkronisering så man sparar alla länkar vid formatering är ett plus
Sen kan man göra sidor som facebook till "program" som saknar tab- och bokmärkesfält och adressfönster vilket är skönt med tanke på att det alltid finns där i aktivitetsfältet och att man snabbt ser att det har hänt nånting i ens stora värld!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

så blir IE9 den bästa....... Ännu bättre om Flash och annat börjar stödja 64-bitars versionen.....

Finns Beta för 64-Bit Flash på http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10_square.html

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Firefox för add-ons vid felsökning av hemsidor samt slösurf på youtube. Firebug och abp<3
Chrome för slösurf på windows samt granska-komponent för att redigera hemsidor som är jobbiga.
Safari för slösurf på mac. Duger inte till någonting annat än att visa hemsidor. Det bästa är den smala meny-raden längst upp! Chrome borde ta bort det 15px höga tomrummet längst upp på mac!
IE för att tanka ner chrome och firefox.
Sen blir det iofs alla webbläsare för kontroll av hemsidor.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Jag har testat mycket olika men bara alla mainstream läsare, först var det internet explorer (som alla andra gjorde när man var 5 år gammal och satt vid farsans w95), sedan sa alla mina polare att "Explorer suger, testa firefox mycket snabbare!" Så då körde jag det. Funkade väl. Sen upptäckte jag chrome, kör på det nu men har kört lite safari mellan varven. För tillfället gillar jag chrome mest. Men funderar på att byta permanent till Safari. Vill bara ha det snabbaste!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Firefox: Vill kunna använda adblock+ & noScript

Testade IE9 och det ser förbannat snyggt ut om inte snyggast av alla nya läsare och tabbarna växer åt sidan istället så du har mer plats på IE9 än andra läsare. Dock så har jag FF hatt så kommer troget stanna med det om 4an inte börjar krångla.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Chrome, för den är bäst.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Använder du inte flikgrupper?

Flikgrupper?

Det jag vill är att det är som i FF3, att alla flikar sparas som man har uppe då man stänger ned FF. Sedan när man startar upp så får man upp samma flikar igen.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Jag hoppade på Chrome tidigt men på spelriggen så har jag haft mycket problem. Datorn fryser helt när jag är inne på sidor med mycket rörliga banners (som swec), detta händer inte med någon annan browser så jag gick tillbaka till Firefox.

EDIT: Jag använder alltså Firefox av den simpla anledningen att det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hevin:

Varför är FF den ända (tror jag) webbläsaren som har inställningar om att spara historik ???? Jag menar, jag vill inte att någon annan person t.ex. får upp de sidorna jag har varit inne på innan, när de söker i sökfältet.... Jag vill heller inte ha någon lista med vilka sidor jag har varit inne på..... Jag ska inte behöva ta bort detta manuellt.... Alla lösenord och annat frösvinner då också.....

Ni kanske tycker det är löjligt att vilja ha dessa inställningarna, men jag tycker det är viktigt, och hur svårt kan det vara att ha inställningar för det ?!?

Detta är nog den ända anledningen jag har till att inte ge någon annan Webbläsare en chans.....

Okej, förutom det, så tycker jag:

FF 4: Ganska snabb, bra addons etc.. Gillar menyerna, bokmärksfältet osv.. Har bra inställningar (som t.ex. det jag nämnde)

Chrome: Väldigt snabb, fungerar allmänt bra, inte lika bra med addons och annat som FF....

IE9: Väldigt snabb också, kanske till och med snabbare än Chrome.... Tycker inte riktigt om hur de har gjort med bokmärksfältet/bokmärkslistan.... Finns knappt några addons, och man kan inte ändra utseendet på något...... Det är synd att 64-bitars versionen inte stödjer Flash och annat, för den är extremt snabb....

Så just nu tycker jag FF 4 är bäst, (även om jag inte räknar med inställningen).... Men om IE9 får fler och bättre addons, och inställningar eller olika teman för att ändra utseendet, så blir IE9 den bästa....... Ännu bättre om Flash och annat börjar stödja 64-bitars versionen.....

Alla lösenord försvinner inte när du rensar historik. Du kan dock välja att ta bort dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Flikgrupper?

Det jag vill är att det är som i FF3, att alla flikar sparas som man har uppe då man stänger ned FF. Sedan när man startar upp så får man upp samma flikar igen.

Finns i chrome.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Tyvärr mörkar Adobe vilka allvarliga säkerhetsbrister som eventuellt finns dolda i betaversionen och de friskriver sig med "We do not recommended that this release be used on production systems or for any mission-critical work". Adobe har lovat en 64-bitarsversion i många år nu, men har aldrig lyckats leva upp till löftet.

Permalänk

Ni som tycker FF4 verka hyffsat seg med att ladda upp sidor, googla efter Firefox 4 tweaks eller via denna länk: http://www.geckoandfly.com/7853/optimize-tweak-and-hack-mozil... och gå ner till punkt 13

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk

http://www.404techsupport.com/2011/03/12/the-results-of-pwn2o...

Jag håller mig till FF då jag kör NoScript vilket medför ytterligare säkerhet.

Testade SRWare Iron med motsvarigheterna till "Adblock" och "NoScript" men jag upplevde det inte alls vara lika effektivt OCH smidigt som i FF.

Permalänk

alltså i dem senare versionerna av FF4 beta så krachar ju adobeflashplayer lite när den vill hänger hela webbläsaren och går så inte att döda processer i win7. Så jag hatar alla 3

Permalänk
Medlem

Använder nog Firefox för att det tar minst plats på min skärm men börjar bli imponerad av IE9 också.

Permalänk

Föredrar Opera för tillfället.
Stabil, snabb & säker.

Kul med nya addons också. (Kör med NoAds, Focus on Textbox, MediaDownloader... Video Dimmer)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Flikgrupper?

Det jag vill är att det är som i FF3, att alla flikar sparas som man har uppe då man stänger ned FF. Sedan när man startar upp så får man upp samma flikar igen.

Ta och testa på Opera. Den har precis detta. (har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag missuppfattar)
I övrigt så har Opera allt jag personligen behöver. Smidigt tabsystem, flyter på smidigt utan krångel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Säger det väl för 4:e gången då!

Chrome
+Snabbt
+Snyggt
+LITEN (den sparar ca 2-3 rader jämför med andra läsare!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Flikgrupper?

Det jag vill är att det är som i FF3, att alla flikar sparas som man har uppe då man stänger ned FF. Sedan när man startar upp så får man upp samma flikar igen.

Mina flikar kommer upp igen när jag startar FF4/Minefield. Har du kontrollerat inställningarna i dialogen under "General/Startup/When Minefield starts: Show my windows and tabs from last time"?

Flikgrupperna gör att du kan gruppera flikar tillsammans så du kan ha en arbetsyta för jobbgrejor, en arbetsyta för nyheter, en för hopp och lek osv. Du kan högerklicka på en flik och välja "Move to Group" för att skicka iväg den till en annan grupp. Men smidigast är nog att trycka Ctrl-Shift-E (i Linux i alla fall) eller klicka på flikgruppsikonen (fyra rektanglar). Sedan kan man sitta och sortera upp sina flikar i grupperna. Detta är en av de viktigaste anledningarna till att jag gick över till FF4 redan i höstas. Svårt att vänja sig av med när man väl börjat använda det.

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox och Chrome.

I Firefox sparar jag alla tabbar mellan sessionerna så att jag kan fortsätta där jag var senast och i Chrome startar jag på ny kula varje gång för att så snabb start av webbläsaren.

Sen beror det på vad man ska göra om jag drar igång Firefox eller Chrome.
Håller dessutom alla lösenord syncade mellan båda webbläsarna med LastPass + Firefox sync för att få det till mobilen.

EDIT: Firefox har den överlägset bästa hantering vid många tabbar av alla webläsare vilket är annledningen till att jag använder den som jag gör. Tex. tabbgrupper som nämt ovan.

Permalänk
Medlem

De senaste året har jag kört en kombination av Chrome och Firefox. Jag har, liksom många andra med mig, historiskt sett varit en firefoxanvändare men fastnade snabbt för chrome när jag väl testade. Fördelarna gentemot firefox är att det är grymt mycket snabbarr i uppstart och i sidladdning (iaf. inbillar jag mig det)
Dessutom älskar jag tabbsystemet, de avskalade gränssnittet samt att sökrutan har slåtts samman med adressfältet -- ett genidrag.
Firefox är dock helt överlägset när det kommer till webbutveckling tack vare firebug. Wladimir palants adblock+ är även mer kompetent än chromes motsvarighet. Kanske beror detta på att addons har mer frihet i firefox, jag vet inte men skillnaderna är påtagliga.

Google chrome med firefoxs plugin-system hade varit perfekt!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox 4 för tillfället

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Avstängd

använder firefox av den anledningen av att allt fungerar smidigt etc.

har lagt till två ordlistor som jag byter mellan genom två musklick etc.

Permalänk

Chrome e snabbast på alla mina maskiner, det är snyggt smidigt och det är kompitabelt med alla html och flash pogram, något som IE9 RC inte ännu är. därför så blir det Chrome. juste, jag har använt det sen alpha versionen av det kom ut, så jag är van vid det.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox
Varför? Jag skulle känna mig otrogen om jag använde en annan webbläsare

Permalänk

Jag kör med Google Chrome, har inte direkt använt några speciella plug-ins under min FF tid och snabbheten hos Chrome fick mig att gå över.

Tänkte bara lägga till att NoScript och AdBlock Plus finns till Chrome med, dock kanske de i dagsläget inte fungerar precis lika bra som till FF men de finns iaf.

https://chrome.google.com/extensions/detail/cfhdojbkjhnklbpkd...
https://chrome.google.com/extensions/detail/odjhifogjcknibkah...

/Mathias

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Musikälskare

Firefox pga addons, klarar av att vänta 1 millisek extra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på firefox då chrome strular som attan med youtube.
Snabb är den men håller mig troget till eldräven.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Chrome 10.x och Opera 11.1.
Varför? Chrome är snabbt så-in-i-tusan, stilren osv.
Opera har mycket "coola" (tom inbyggda) klienter, som en torrent hanterare. Tyvärr är Opera relativt underskattat.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör på Chrome. Det första jag måste komma med som jag inte kan fatta att ingen nämnt än, Chrome to Phone! https://chrome.google.com/extensions/detail/oadboiipflhobonjj...

Otroligt härligt att kunna kopiera lite text eller en länk och skicka till sin android-telefon. Sitter och läser en artikel eller nått men måste gå på toa eller ska iväg till ett annat rum. Kopiera länken och tryck på Chrome-to-phone-knappen så plingar telefonen till och har öppnat webbläsaren med länken Bara att sätta sig och läsa på toa eller vadsom.

Adblock funkar felfritt för mig och har inget att klaga på där.

Det negastiva med chrome är att tillägg inte körs om man använder inkognito-fönster. Annars en snabb och härlig webbläsare.