Permalänk

Den stora 6990-tråden

Nu när ATIs nya flaggskepp kommit borde vi ju ha en tråd om det.

Jag själv har en liten fråga! Hur presterar detta kort i 3D? GeForce är ju känt för att vara bättre i 3d men är detta bättre än 580 för detta ändamål?

Permalänk

Det blir ett köp så fort dom finns i lager , äntligen ett kort som åker ifrån mitt 5870 med nämnvärd marginal

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Är problemen med micro-studdering allvarliga?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av om det uppstår coil whine eller liknande, då jag har haft 4st 6970 som jag har lämnat tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Tycker att ett 6990 funkar väldigt bra i spel. Men så fort jag kör två i crossfire så funkar det skit dåligt!
Visst, i lite bänkprogram så märkar man skillnad. Men i tex. BFBC2 så förlorar jag massor av fps genom att köra i Crossfire.

Får se om jag säljer av ett kort eller inte.

Hoppas dom släpper nya drivrutiner som fixar den Värdelösa skalningen...

Jag har inte provat kortet i 3D och har tyvärr inga planer på det heller.

Mvh Robin

Alltså allvarligt jag förstår inte hur folk som du tänker. Hur kan man tycka det är värt att köpa grafikkort för 12000 kronor bara för att spela spel? 2 st 6990 i cf bara för att spela dagens spel? Nästa generations konsoler har inte kommit än och kommer inte förrän 2013 så grafiken i spel kommer inte bli bättre än den är nu...

Permalänk
Skrivet av landahl:

Alltså allvarligt jag förstår inte hur folk som du tänker. Hur kan man tycka det är värt att köpa grafikkort för 12000 kronor bara för att spela spel? 2 st 6990 i cf bara för att spela dagens spel? Nästa generations konsoler har inte kommit än och kommer inte förrän 2013 så grafiken i spel kommer inte bli bättre än den är nu...

Du kan ju inte jämföra på det sättet. På PC lirar vi med mycket högre upplösning, AA/AF, och moddar som pushar grafiken till gränserna, etc. Man kan aldrig få för bra hårdvara med dessa förutsättningarna. Sen finns där ju enstaka pc exklusiva titlar som verkligen ställer krav.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Tycker att ett 6990 funkar väldigt bra i spel. Men så fort jag kör två i crossfire så funkar det skit dåligt!
Visst, i lite bänkprogram så märkar man skillnad. Men i tex. BFBC2 så förlorar jag massor av fps genom att köra i Crossfire.

Får se om jag säljer av ett kort eller inte.

Hoppas dom släpper nya drivrutiner som fixar den Värdelösa skalningen...

Mvh Robin

Brukar man inte kolla upp sådant innan man beställer?
Alla vet att AMD/ATi är kassa på quadskalning, kanske är ok i vissa fall men vanligast enligt senare reviews så får man högre fps med ett kort, men i superhöga upplösningar med aa så knallar cf förbi rejält. Sedan att det sänks är att resten av systemet inte pallar mer, crossfire är mer krävande på hela systemet. Bussar, minnen samt cpu.... Det finns inget som inte flaskar med 2x6990 idag om det nu skulle prestera fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Du kan ju inte jämföra på det sättet. På PC lirar vi med mycket högre upplösning, AA/AF, och moddar som pushar grafiken till gränserna, etc. Man kan aldrig få för bra hårdvara med dessa förutsättningarna. Sen finns där ju enstaka pc exklusiva titlar som verkligen ställer krav.

Jo men kom igen nu va. Mitt 4870x2 klarar alla spel med högsta inställningar 1920/1200 och 2560/1600. Tycker du att det är värt att köpa grafikkort för 12000 kronor för att spela spel? jag tycker det är sjukt rent ut sagt och det låter som en besatthet. Nä använd pengarna till en resa till Thailand i stället och gör något av ditt liv.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jo men kom igen nu va. Mitt 4870x2 klarar alla spel med högsta inställningar 1920/1200 och 2560/1600.

Beror helt på vad man spelar. Jag har också ett 4870x2, och visst har det hängt med bra, men att det klarar allt på högsta grafikinställningar är ju rent skitsnack. För det första så stödjer det varken DX11 eller Eyefinity, vilket bara det är en stor brist i mångas ögon. Två av de spel jag lirar mest, ArmA2 och Oblivion, får lätt kortet att falla på knä med alla moddar som används. Även i andra tyngre titlar som Metro 2033 och Call of Pripyat kan det inte jämföras med modernare kort, särskillt då med tanke på DX11 effekterna. 6990 är precis den värdiga ersättaren som man har suttit och väntat på i nästan 2 år nu.

Skrivet av landahl:

Tycker du att det är värt att köpa grafikkort för 12000 kronor för att spela spel? jag tycker det är sjukt rent ut sagt och det låter som en besatthet. Nä använd pengarna till en resa till Thailand i stället och gör något av ditt liv.

Låter mer som avundsjuka det här Alla lever inte på studentbidrag/minimumlön vettu. Lägger i vilket fall hellre pengar på hobbys/intressen än en meningslös utlandsresa som är slut lika snabbt som den är påbörjad.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Beror helt på vad man spelar. Jag har också ett 4870x2, och visst har det hängt med bra, men att det klarar allt på högsta grafikinställningar är ju rent skitsnack. För det första så stödjer det varken DX11 eller Eyefinity, vilket bara det är en stor brist i mångas ögon. Två av de spel jag lirar mest, ArmA2 och Oblivion, får lätt kortet att falla på knä med alla moddar som används. Även i andra tyngre titlar som Metro 2033 och Call of Pripyat kan det inte jämföras med modernare kort, särskillt då med tanke på DX11 effekterna. 6990 är precis den värdiga ersättaren som man har suttit och väntat på i nästan 2 år nu.

Låter mer som avundsjuka det här Alla lever inte på studentbidrag/minimumlön vettu. Lägger i vilket fall hellre pengar på hobbys/intressen än en meningslös utlandsresa som är slut lika snabbt som den är påbörjad.

Nej det är inte avundsjuka, jag jobbar och tjänar bra. Jag skulle kunna köpa en ny dator med två sådana kort varje månad om ja ville så det handlar inte om det.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jo men kom igen nu va. Mitt 4870x2 klarar alla spel med högsta inställningar 1920/1200 och 2560/1600. Tycker du att det är värt att köpa grafikkort för 12000 kronor för att spela spel? jag tycker det är sjukt rent ut sagt och det låter som en besatthet. Nä använd pengarna till en resa till Thailand i stället och gör något av ditt liv.

De är ju bara ren bullshit att 4870x2 klarar all dagens spel med högsta inställningar. Det kanske går men du kommer ju inte ens ha 1 fps.

Jag sitter med 1 4890 och känner en polare som kör 2 st 4870 varken jag eller han kan köra bfbc2 i high utan att det laggar så att det blir irriterande att spela.
Kan dock hålla med om att 2 st 6990 är overkill som satan men har man mycket pengar och man tycker det är kul så varför inte?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Nån som testat 6990 och har en annan åsikt ? t.o.m. GTX480 som fick sådana klagomål på ljudet när det kom verkar vara rena drömmen jämfört med 6990.

Skrivet av Tomshardware.com:

There’s no excuse for a graphics card to be this loud and, if spinning its cooling fan up to 3600 RPM is the only way to keep the Radeon HD 6990 from overheating, then this product simply isn’t ready for consumption. Because the problem is related to fan speed, there’s a chance an updated firmware could smooth out the way AMD handles heat. Right now, though, there’s no way I’d install one of these things in a gaming machine.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Spelar ingen roll vilket grafikkort det är, stock-kylningar låter alltid för högt och presterar för kasst i min värld. Hade tänkt att prova på vattenkylning för första gången med detta kort, så fort det släpps schyssta block dvs. Annars blir det väl ett tredje Accelero-inköp i värsta fall Presterar ypperligt!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

en liten dum fråga. Hur blir inställningarna när man slänger i ett 6990? blir de som med ett kort, eller behövs cf profil etc??(undrar bara eftersom de är 2 i ett)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Litar mer på hur Guru3D testar ljudnivå.
http://www.guru3d.com/article/his-radeon-hd-6990-crossfire-re...

Citat:

For each dBA test we close the PC/chassis and move the dBA gun 75 cm away from the PC. Roughly the same proximity you'll have from a PC in a real-world situation.

For the card in IDLE we measure 38 DBa which hardly can be heard really. And fully stressed... 46~47 DBA for one card.

Now that might sound (and is) on the high side but I really do need to make a remark here. Explaining sounds pressure is a hard thing to do. Sometimes 44 DBa can be annoying and 46 pretty acceptable. That's the case with the R6990 as you are not hearing the fan whirring or anything, no it's pure airflow that you hear. So while the card obviously is noisy, it's not at a frustrating level.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

När jag sitter och spelar BFBC2 så låter kortet "normalt".
Kan inte påstå att kortet låter med än 2st 6970 som jag hade tidigare. (Självklart låter kortet högre än 6970 under tunga tester)

Under riktigt tung belastning så hör man kortet, men det är inget som jag blir irriterad eller störd ut av.

Lite svårt att förklara.

Vågar nästan påstå att 6970 i crossfire lät mer.

Permalänk

Sådär, då har man provlirat lite med 6990 och eyefinity. Funkar riktigt bra! Som tidigare nämnt så är det inte fläkten som låter högt, utan det är endast susandet. Om man sen tycker det är störande eller ej är väl ganska individuellt, men det är iaf inget högfrekvent så har man lurar så är det inga problem. Tanken slog mig då att det kan vara värt att såga bort alla fläktgaller som är på kortet, då det lär dämpa susandet en hel del.

I övrigt så fick jag trots allt slita ut hårddisk-racket ur min kära lilla R2 för att få plats med kortet Som Sweclockare har man ju såklart alltid en Dremel i bakfickan, så det är fixat på nolltid

Kan slänga upp bilder om någon är nyfiken.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

En fråga om ström.

Vilken styrka på nätagget ska det vara för att man ska kunna använda ett 6990. Räcker det med 500W

Inga gissningar och rekomendationer tack, vill bara veta om folk vet utifrån erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microcosmix:

En fråga om ström.

Vilken styrka på nätagget ska det vara för att man ska kunna använda ett 6990. Räcker det med 500W

Inga gissningar och rekomendationer tack, vill bara veta om folk vet utifrån erfarenhet.

Ta watten som kortet drar i load och plussa på 2-300 watt så har du ett bra nätagg skulle jag säga. Eftersom det är omöjligt att utnyttja datorn till max så drar alldrig korten/processorerna så mycket som det står, så räkna ut hur mycket din dator drar som max (sök på watt calculator på google), och köp ett nätagg med 100watt mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

en liten dum fråga. Hur blir inställningarna när man slänger i ett 6990? blir de som med ett kort, eller behövs cf profil etc??(undrar bara eftersom de är 2 i ett)

Är bara ett kort så räknas bara som ett!
är ju ingen dubbelmacka detta, utan endast dubbla kärnor.

Skrivet av Microcosmix:

En fråga om ström.

Vilken styrka på nätagget ska det vara för att man ska kunna använda ett 6990. Räcker det med 500W

Inga gissningar och rekomendationer tack, vill bara veta om folk vet utifrån erfarenhet.

http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
runt 490w vid väggen med ett överklockat system.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Är bara ett kort så räknas bara som ett!
är ju ingen dubbelmacka detta, utan endast dubbla kärnor.

Spelar väl ingen roll om det är dubbelmacka , 2 gpuer på ett kort eller två lösa kort i crossfire, resultatet är EXAKT samma? 2 GPUr som ska samarbeta, då krävs det att crossifre aktiveras och man får fördelarna och nackdelarna med crossifire.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Är bara ett kort så räknas bara som ett!
är ju ingen dubbelmacka detta, utan endast dubbla kärnor.

http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
runt 490w vid väggen med ett överklockat system.

ok, tack.

Bra att veta att mitt 500W är för klent då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

De är ju bara ren bullshit att 4870x2 klarar all dagens spel med högsta inställningar. Det kanske går men du kommer ju inte ens ha 1 fps.

Jag sitter med 1 4890 och känner en polare som kör 2 st 4870 varken jag eller han kan köra bfbc2 i high utan att det laggar så att det blir irriterande att spela.
Kan dock hålla med om att 2 st 6990 är overkill som satan men har man mycket pengar och man tycker det är kul så varför inte?

ermm... va?
de är klart att om man sitter på två 4870 så borde man kunna köra på high! de är inte så mycket sämre än två 4890
kör själv med http://data.fuskbugg.se/skalman02/settings.PNG så de borde inte vara några problem, avg. på runt 50fps

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

ermm... va?
de är klart att om man sitter på två 4870 så borde man kunna köra på high! de är inte så mycket sämre än två 4890
kör själv med http://data.fuskbugg.se/skalman02/settings.PNG så de borde inte vara några problem, avg. på runt 50fps

Där ser du ju själv att du inte lirar på max! Sen när är 2x AA och 1x AF max? Dra upp det till 4x och 16x och se hur spelbart du tycker det är. Som sagt så kör era kort inte med Dx11 vilket gör att ni definitivt inte kör med allt på "högsta". Sen har vi ju Vsync, lite av en smakfråga men ändå.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Där ser du ju själv att du inte lirar på max! Sen när är 2x AA och 1x AF max? Dra upp det till 4x och 16x och se hur spelbart du tycker det är. Som sagt så kör era kort inte med Dx11 vilket gör att ni definitivt inte kör med allt på "högsta". Sen har vi ju Vsync, lite av en smakfråga men ändå.

Att de inte kör med dx11 gör att deras kort presterar SÄMRE. Inte så att de inte kör med dx11 effekter och får högre fps därav, utan att deras kort inte klarar av dx11, så det kör dx10 och får göra ett mycket tyngre jobb för samma grafik.

Dx11 ger bättre grafik och kräver mindre prestanda.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Att de inte kör med dx11 gör att deras kort presterar SÄMRE. Inte så att de inte kör med dx11 effekter och får högre fps därav, utan att deras kort inte klarar av dx11, så det kör dx10 och får göra ett mycket tyngre jobb för samma grafik.

Dx11 ger bättre grafik och kräver mindre prestanda.

Stämmer det verkligen att DX11 gör samma jobb med mindre prestanda? Låter konstigt då DX11 i DA2 inte gick att lira på mitt GTX460 utan att FPS droppade ordekligt.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Att de inte kör med dx11 gör att deras kort presterar SÄMRE. Inte så att de inte kör med dx11 effekter och får högre fps därav, utan att deras kort inte klarar av dx11, så det kör dx10 och får göra ett mycket tyngre jobb för samma grafik.

Dx11 ger bättre grafik och kräver mindre prestanda.

Vad jag har läst så är inte alla nyheter med DX11 bakåtkompatibelt, som tex Tesselation och Shader Model 5 som kräver ett DX11-kort, vilket i sin tur även drar en hel del prestanda vid användning. Däremot så finns där även optimering för flera GPU's och dylikt som tvärt om kan ge bättre prestanda jämfört med DX10-uppsättningar, men det är inte det vi snackar om utan det är nya effekter som inte DX10-kort kan rita upp och därmed inte tar några prestandaförluster av i jämförelse med DX11-kort.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Spelar väl ingen roll om det är dubbelmacka , 2 gpuer på ett kort eller två lösa kort i crossfire, resultatet är EXAKT samma? 2 GPUr som ska samarbeta, då krävs det att crossifre aktiveras och man får fördelarna och nackdelarna med crossifire.

Tack.. de var det jag ville veta.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Citat:Ursprungligen inskrivet av NaturaL Visa inlägg
Tycker att ett 6990 funkar väldigt bra i spel. Men så fort jag kör två i crossfire så funkar det skit dåligt!
Visst, i lite bänkprogram så märkar man skillnad. Men i tex. BFBC2 så förlorar jag massor av fps genom att köra i Crossfire.

Får se om jag säljer av ett kort eller inte.

Hoppas dom släpper nya drivrutiner som fixar den Värdelösa skalningen...

Jag har inte provat kortet i 3D och har tyvärr inga planer på det heller.

Mvh Robin

Hamnar inte under 100 i snitt med max på allt, vsync av @ 1920x1080 i spelet BC:2. detta med rigg nr.1, så antagligen har dom fixat skalningen i det spelet sen du testade det. I DA2 med max på allt hamnar jag i snitt runt 60 fps, där det förmodligen inte skalar bra, men det är så pass nytt att drivisar kan trilla in från AMD

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med Crossfire hd radeon 5870, kommer jag tjäna på att gå upp till 6990, samt om jag gör, hur mycket?

Mvh

Visa signatur

öh öh har den äran!