Permalänk
Medlem

Jag är för kärnkraft, docki form av fusionskraft där det borde ha legat ett större fokus tidigare än det gör idag. ITER-projektet är ett lovande steg i rätt riktning, men det borde ha kommit tidigare.
Hade vi inte ha haft fissionskraft i världen skulle vi ha haft en väldigt annorlunda värld idag; sannolikt inte annorlunda på ett bättre sätt. Kärnkraftsolyckor har fått hemska konsekvenser, men alternativet - en ökad olje- och kolförbrukning - skulle troligen, indirekt, vara minst lika illa. Oljeproduktionen har peakat enligt vissa, andra säger att vi har några enstaka år kvar dit. Oavsett vilket skulle vi ha peakat för länge sedan utan kärnkraften, något som garanterat kommer att leda till oroligheter i världen några år senare. Kolproduktionens topp ligger några decennier in i framtiden, men även de skulle ha tidigarelagts utan kärnkraft.
Vi har inte tillräckligt med alternativa energikällor för att kunna bemöta ens det behov av energi som finns idag, än mindre den som kommer att finnas om 5, 10 eller 25 år. Fusion är framtidens energikälla, men ITER - som endast är en experimentell reaktor - beräknas få igång sin första eventuella produktion först 2019. Om projektet blir framgångsrikt kommer vi, i bästa fall, att se de första reaktorerna i bruk runt 2030.
Fissionskraft är tyvärr ett nödvändigt ont tills vidare, inte minst ur ett globalt perspektiv.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Vafan det dör ju fler folk av getingar och dammråttor varje år än vad det har gjort av kärnkraftsolyckor totalt. Kan folk sluta med att sila mygg och svälja heffaklumpar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

För , tills vi hittar ett bättre sett att få ut så mycket energi. Bygg mer kärnkraft i sverige , sluta köpa kol el från tyskland och istället exportera våran el från kärnkraft om vi har en massa över.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart för kärnkraft.

Avskaffar vi våra kärnkraftverk så kommer vi behöva importera "smutsig" el ifrån europa vilket gör elpriset alldeles för dyrt för att fabriker skall kunna hållas i Sverige.

Sol och vind är ju svindyrt som det ser ut idag, och det lär nog inte förändras på ett bra tag så man får väl helt enkelt vänta på fusion om man vill avskaffa fission.

Permalänk
Medlem

Självklart ska vi vara för kärnkraft. Det är katastrof att forskningen inom kärnkraften fått stå tillbaka så mycket. Vi har mycket att ta igen.

En extrafråga är ju att jag inte ser en enda post som relaterar kärnkraftsfrågan till invandringspolitiken? Det måste ju finnas något slagkraftigt argument som pekar på att det är invandrarnas fel på något sätt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Helt klart för kärnkraft.. Vad tror trådskaparen att alternativet för Japan (eller Sverige för den delen) skulle vara? Sol och vind? Kol, olja och naturgas?

Det finns idag 55 reaktorer i Japan som tillsammans producerar 49,467 MW... är det någon som ens kan räkna ut hur många vindkraft det skulle krävas för att ersätta detta och hur stor yta man skulle behöva?

Citat:

Af Senteced..
En extrafråga är ju att jag inte ser en enda post som relaterar kärnkraftsfrågan till invandringspolitiken? Det måste ju finnas något slagkraftigt argument som pekar på att det är invandrarnas fel på något sätt?

Din önskan är min lag...... Helt klart är detta ett solklart fall som har påverkats av den extrema invandringen av isländare efter finanskrisen... De jävlarna använder upp allt vårt uranium..grrrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Helt klart för kärnkraft.. Vad tror trådskaparen att alternativet för Japan (eller Sverige för den delen) skulle vara? Sol och vind? Kol, olja och naturgas?

Det finns idag 55 reaktorer i Japan som tillsammans producerar 49,467 MW... är det någon som ens kan räkna ut hur många vindkraft det skulle krävas för att ersätta detta och hur stor yta man skulle behöva?

Din önskan är min lag...... Helt klart är detta ett solklart fall som har påverkats av den extrema invandringen av isländare efter finanskrisen... De jävlarna använder upp allt vårt uranium..grrrr

Jag antar att det är 49467 MW som produceras och inte 49,467 MW.

Enligt vattenfall så har en vindkraftspark vid namn Lillgrund (källa) en installerad effekt på 110 MW. Och detta av 48 vindkraftverk.

110/48 = 2,29 MW / kraftverk

Antal vindkraftverk som krävs för att producera 49467 MW: 49467/2,28 = 21696 stycken vindkraftverk.

1. Jag har en stark känsla av att jag räknat fel någonstans.
2. Installerad effekt betyder antagligen inte att de kan leverera 110 MW hela tiden.

EDIT: Medelvärde för ett år är tydligen 91,6 MW (330 000 MWh / 3600 s (1h) = 91,6 MW) så det blir ett antal fler om man vill ha säker produktion av el.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med kärnkraften är egentligen kostnaden och byggtiden (c:a 15 år från det att beslutet tagits). Just av den anledningen är jag inte övertygad om att ett så litet land som Sverige behöver bygga ut den. Däremot är det idiotiskt att stänga reaktorerna när de väl finns och fungerar (som Barsebäck).

Avfall ser jag inte som nåt problem och bränsle kan vi köpa hos ryssarna. I USA står redan återvunnet uran från kärnvapen för c:a 2% av elen. Och det finns många stridsspetsar kvar att återvinna...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag antar att det är 49467 MW som produceras och inte 49,467 MW.

Enligt vattenfall så har en vindkraftspark vid namn Lillgrund (källa) en installerad effekt på 110 MW. Och detta av 48 vindkraftverk.

110/48 = 2,29 MW / kraftverk

Antal vindkraftverk som krävs för att producera 49467 MW: 49467/2,28 = 21696 stycken vindkraftverk.

1. Jag har en stark känsla av att jag räknat fel någonstans.
2. Installerad effekt betyder antagligen inte att de kan leverera 110 MW hela tiden.

EDIT: Medelvärde för ett år är tydligen 91,6 MW (330 000 MWh / 3600 s (1h) = 91,6 MW) så det blir ett antal fler om man vill ha säker produktion av el.

2,29 MW per kraftverk stämmer hyfsat bra överens med de siffror som svenska vindkraftverk har (0,8 - 2 MW). I Tyskland ska det tydligen finnas kraftverk på 6 MW enligt wikipedia (ja, dassig källa men här verkar det stämma bra med tidigare källa och det är trots allt en uppskattning vi gör, ingen detaljplanering). Så nog verkar din matematik stämma.

22000 snurror ... Det är rätt många det. 50GW, det är för övrigt nästan 30% av den totala vindkraftsproduktionen i världen 2010 och drygt 135 % av USAs - världens största vindkraftsproducent - totala vindkraftsproduktion under samma period.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

En tanke från mig som lekman som inte alls vet vad jag pratar om, men det hindrar mig dock inte att göra det.

Det har nu skett explosioner i flera kärnkraftverk i japan, skulle dessa explosionsrisker minska om forskarna på kärnkraftverket fick mer fria händer och göra vad de vill?
T.ex. pumpa in havsvatten som de inte är så noggrann med att se till så att inget radioaktivt får komma ut? Utan de skulle gå göra allt vad som de kan för att hindra den stora katastrofen.
Nu har väl ingen Tjernobyl liknande katastrof inträffat än vad jag vet. Så japans strategi var säkerligen den rätta.

Men jag ser politik som ett problem med kärnkraftverk, att t.ex. ingen radioaktivt får läcka ut och att åtgärder som leder till detta kan vara problematiska.

*edit*
En liknelse med mitt påstående är att det för ett vattenkraftverk vid rejält översvämning kan vara rätt val att släppa ut så mycket vatten så det skadar hus och dylikt efter fallet, än att låta hela vattenfall kraftverksverket brista.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag antar att det är 49467 MW som produceras och inte 49,467 MW.

Enligt vattenfall så har en vindkraftspark vid namn Lillgrund (källa) en installerad effekt på 110 MW. Och detta av 48 vindkraftverk.

110/48 = 2,29 MW / kraftverk

Antal vindkraftverk som krävs för att producera 49467 MW: 49467/2,28 = 21696 stycken vindkraftverk.

1. Jag har en stark känsla av att jag räknat fel någonstans.
2. Installerad effekt betyder antagligen inte att de kan leverera 110 MW hela tiden.

EDIT: Medelvärde för ett år är tydligen 91,6 MW (330 000 MWh / 3600 s (1h) = 91,6 MW) så det blir ett antal fler om man vill ha säker produktion av el.

Nu är Japans befolkning många gånger större än Sveriges. Japans yta är också förhållandevis liten för att placera ut massa vindkraft.

Vindsnurrornas effekt är runt 2 MW såvitt jag vet, medan en kärnkraftsreaktor runt 800 MW. Vindkraft levererar inte basel för industrier till skillnad från kol- och kärnkraft. Eftersom vindhastigheten skiftar fungerar vindkraft bäst som stödjande energikälla. Det är inte rimligt att ersätta kärnkraften med snurror om än hundratals.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det jag främst kanske kan vara lite emot är att bygga en massa kärnkraftverk där tre tektoniska plattor möts... Kan de inte ta till vara jordbävningsenergin på nåt sätt?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag antar att det är 49467 MW som produceras och inte 49,467 MW.

Enligt vattenfall så har en vindkraftspark vid namn Lillgrund (källa) en installerad effekt på 110 MW. Och detta av 48 vindkraftverk.

110/48 = 2,29 MW / kraftverk

Antal vindkraftverk som krävs för att producera 49467 MW: 49467/2,28 = 21696 stycken vindkraftverk.

1. Jag har en stark känsla av att jag räknat fel någonstans.
2. Installerad effekt betyder antagligen inte att de kan leverera 110 MW hela tiden.

EDIT: Medelvärde för ett år är tydligen 91,6 MW (330 000 MWh / 3600 s (1h) = 91,6 MW) så det blir ett antal fler om man vill ha säker produktion av el.

Stämmer ganska bra, men vindkraftverk som står ute till havs kan vara så att dom är lite större. Jag hade räknat på 1.5-2MW/st för landbaserade. Samt att verkningsgraden är ungefär 25% så det blir några vindkraftverk till som krävs för att nå upp till 49467 MW.

Utrymmet dessa tar är att man säger att dom ska stå i kolumner typ, med 3xradien mellan varje snurra, och 5ggr radien mellan raderna. Då är ett blad runt 75-80m. Det gör ju att man får 77*3*77*5=88935kvadratmeter, dvs nästan 9 ha /snurra. Detta för att luftströmmar inte ska störa andra verk allt för mycket, samt säkerhetsavstånd för islossning och annat som kan inträffa på dem. Så 8.9ha x 21696 = väldigt stor yta, och då har ja inte räknat med dom 25% i verkningsgrad.

Finns säkert någon annan som har bättre koll på vindkraft än mig, ropa gärna ifall ja tatt fel uppgifter på siffror.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Inte direkt några stora jordbävning eller tsunamirisker i Sverige så det är väl bara köra på.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mor5ives:

Lite dåligt formulerat av mig men det är inte som kraftkälla den suger utan allt runtomkring. Uranbrytningen och dess konsekvenser, förvaringen, det radikala och inobjektiva för/emot käbblet, mänskliga faktorn vid olyckor, pressens osakliga hantering av diverse olyckor.

Pålitlig kraftkälla visst, men det är mer runtom det än bara det.

Det är inte kärnkraftverket som är osäkert utan tsunamin.

Permalänk

FÖÖÖR.
Fast det där Kode skrev om att man kanske inte skulle bygga verk i ett så utsatt läge låter rimligt.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Det som hänt i japan bör rimligtvis inte ändra vår inställning till kärnkraft nämnvärt. Efter en kraftig jordbävning följd av en fet tsunami som sköljer över kraftverket kanske det inte är så konstigt att man har problem?

Oljekatastrofen i gulfen förra året var bra mycket allvarligare(än vad som ÄN utvecklats i Japan, kan ju bli värre) och där inträffade det varken en tsunami eller jordbävning. Vi pumpar väl fortfarande olja?

Som jag förstått det hade man placerat reservgeneratorer för lågt och de blev förstörda av vattnet. Riskerna med kärnkraft är stora, men riskerna per kilowatttimme är _nog_(jag är ingen expert) relativt små.

Läs följande artiklar:

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2011/03/14/the...

http://www.slate.com/id/2288212/

Och en ted-talk om miljö, av en vettig miljöaktivist:
http://www.ted.com/talks/stewart_brand_proclaims_4_environmen...

Jag stödjer förresten kärnkraft!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Vad många glömmer är att vi inte har någon risk för jordbävningar i Sverige, så jag ser ingen anledning till att bli så hysteriska över våra kärnkraftverk nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att det är så pass många som är för kärnkraften, och de flesta inlägg här har ju varit positiva. Det hade varit lite intressant att få höra mer åsikter av dom som är negativa till det hela. Hur dom tänker och vad dom för förslag och liknande.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Tycker det är intressant att det är så pass många som är för kärnkraften, och de flesta inlägg här har ju varit positiva. Det hade varit lite intressant att få höra mer åsikter av dom som är negativa till det hela. Hur dom tänker och vad dom för förslag och liknande.

Alla 8? Har vi plats för så många?

Nej men, det finns många invändningar mot kärnkraft. Forskningspengens fördelning är en, arbetstillfällen som faller bort med mer koncentrerad energimarknad är en annan. Många motstånd små bränner upp hela modermodemet.
Vi har inte allt för många optimala platser att förlägga våra kärnkraftverk. De ska vara tillgängliga men ändå inte mitt i ett samhälle. De ska ha tillgång till vattenreservoarer utan att använda sig av vårat sötvatten. De ska vara ekonomiskt tilltalande men ändå vara lättillgängliga. De ska ha hög säkerhet och terroristsäkrade. De kräver delvist högt utbildad personal. Brytningen och förvaringen är inte säkrade eller speciellt omiljöovänliga.

Nu finns det än fler invändningar mot dessa argument men om vi ska börja någonstans så kan man börja där.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Alternativen till kärnkraft är tyvärr kol och annan skit, hade jag trott att vindkraft kunnat ersätta kärnkraft på ett ekonomiskt hållbart vis hade jag tyckt det vart bättre.

En intressant sak värd att nämna är ju att det faktiskt förekommer mer extra strålning runt kolkraftverk än kärnkraftverk(inte vid härdsmälta förstås). Dock i oskadliga mängder i båda fallen.

Glömde källan:

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=coal-ash-is-...

Man får ursäkta dem den brutalt korkade titeln.

Visa signatur

moops

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skaune:

...
En intressant sak värd att nämna är ju att det faktiskt förekommer mer extra strålning runt kolkraftverk än kärnkraftverk(inte vid härdsmälta förstås). Dock i oskadliga mängder i båda fallen...

Varför inte vid härdsmälta? Det finns ingen omedelbar anledning till att en härdsmälta ska förpesta omgivningen. Och omvänt; det går att ordna en riktigt snaskig olycka utan härdsmälta också.

Nyhetsrapporteringen når ett "all time low" just nu. Tiotusentals har dött av en jordbävning och flodvåg, samtidigt som Libyens diktator slaktar sitt folk, och huvudnyheterna är problemen med kärnkraftverken som hitintills gett en eller ett par personer några "extra röntgenundersökningar" och en vanlig arbetsplatsolycka (nån som dog i en kranolycka), samt närmast irrelevanta utsläpp av isotoper med halveringstider om sekunder och minuter. Explosionerna har också skadat några. Dessa explosioner var vad jag har hört "frivilliga"; man tog en icke-nödvändig risk för att ytterligare sänka utsläppen. Å andra sidan är uppgifter skrala och motsägelsefulla. Vi får snällt vänta på utredningarna.

Resultatet blir förstås ännu en global "sänka" av förtroendet för kärnkraft. I denna tid där vi behöver den mer än någonsin, samtidigt som detta hitintills snarare är en triumf (flera kärnkraftverk får mycket mer stryk än vad de är designade för, av två olika typer, och infrastrukturen hindrar reservdelar och kylmedium att föras fram och ändå är det i sak ingen fara. Det som nu hänt är i princip det värsta som kan hända denna typ av reaktorer. Slutsats: kärnkraften är löjligt säker. Visst, det kan fortfarande hända en del, men det finns ingen korrelation mellan mediaupphetsningen och antalet människor som faktiskt skadats eller kommer att skadas av av detta. Det är fortfarande mer jävligt att bo i Libyen än i Fukushima, och det jävliga där beror på naturkatastrofen. Om det "värsta" händer, dvs komplett härdsmälta, så skriver man av reaktorn, däckar över den och så är det med den saken. Det är fortfarande inget som egentligen hotar döda tusentals med radioaktiva, zombieskapande moln. Ett tjernobylscenario är långt borta och antalet människor som dör direkt av trafikolyckor globalt motsvarar 120 tjernobylolyckor per år eller en tjernobylolycka var tredje dag.

Observera att jag inte säger att det inte kan bli värre. Men det vi sett hittills visar att kärnkraft även passar i jordbävningsdrabbade områden. Det visste vi ju föresten redan innan (de drabbade anläggningarna är urgamla, nya kraftverk står emot naturkatastrofer ännu bättre). Jag vet inte om en damm går att skydda lika bra faktiskt, det är ju en fysisk anläggning som är större och inte får brista.

Angående kolet: Ja, det är ju inte helt nytt. Vi vet också att gruvdrift är otrevligt i största allmänhet och kol i synnerhet. Att uran bryts är således inte ett argument mot kärnkraft; hur mycket kol måste du bryta för varje kilo uran som inte bryts?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.
Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Konstigt at det inte finns nån tråd öht om Japans jordbävningar, evakueringen för kärnkraftsverket i Daichi.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.
Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Hur tänkte du nu?

Skrivet av Hamzta:

Konstigt at det inte finns nån tråd öht om Japans jordbävningar, evakueringen för kärnkraftsverket i Daichi.

Ja, speciellt då jordbävningen och flodvågen, dvs själva naturkatastrofen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.
Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Konstigt at det inte finns nån tråd öht om Japans jordbävningar, evakueringen för kärnkraftsverket i Daichi.

Hade du faktiskt följt den rapportering som skett runt kraftverket i Fukushima hade du insett att bilden du länkar till inte är kraftverket, det där är oljerafinaderiet som brinner. Fukishima anläggningen ligger inte i en stad.

Finns ordet "radiation" ens i den svenska vokabulären?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mor5ives:

Hade du faktiskt följt den rapportering som skett runt kraftverket i Fukushima hade du insett att bilden du länkar till inte är kraftverket, det där är oljerafinaderiet som brinner. Fukishima anläggningen ligger inte i en stad.

Finns ordet "radiation" ens i den svenska vokabulären?

Det är ju själv reaktorn om man ska tro folk på internet.
Det finns ju även en för och efter bild för själva explosionen som hände.

Reaktor 1 och 3 exploderade ju.

Radiation, om du nu kan engelska, betyder Radioaktivitet.
http://images.ctv.ca/archives/CTVNews/img2/20110312/600_nucle...

http://www.bradblog.com/Images/FukushimaPowerPlant3_Explosion...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Är emot.
http://i.imgur.com/yQGkS.jpg < En reaktor i Japan 13 Mars 2011.

Reaktor är inte samma sak som reaktorbyggnad.

Skrivet av Hamzta:

Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

Jo, som när den amerikanska staten Pennsylvania helt utplånades vid Harrisburgsolyckan...
Härdsmälta har en riktig definition, då är det inte fritt fram att hitta på vad det betyder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Reaktor är inte samma sak som reaktorbyggnad.

Jo, som när den amerikanska staten Pennsylvania helt utplånades vid Harrisburgsolyckan...
Härdsmälta har en riktig definition, då är det inte fritt fram att hitta på vad det betyder.

Så alla bilder på denna byggnaden är alltså felaktiga?
Reaktorn är väl i den?
Eller?
Ordpetiga?

http://www.bradblog.com/Images/FukushimaPowerPlant3_Explosion...

Och vart hittade jag på något öht? Sprider sig radioaktivitet över hela japan så blir dom väl tvungna att evakuera? Precis som vid Chernobyl?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Det är hemskt att olyckan i japan kommer göra motstånd mot kärnkraften. Jordbävning och up åt 40 år gamla kraftverk. Tycker också privatiseringen är ett hot mot säkernheten. Kolla bara så jävla snåla energibolag vi har här i Sverige undra om det kan påverka underhållet?

Öka forskningen inom kärnkraft och bygg moderna, säkra och mer effektiv kärnkraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Och vart hittade jag på något öht?

Tja, lite var stans?

Skrivet av Hamzta:

Sprider sig radioaktivitet över hela japan så blir dom väl tvungna att evakuera? Precis som vid Chernobyl?

Ja, och om Godzilla kommer måste de också evakuera. Hur/när/var skulle radioaktivitet sprida sig över hela Japan? Dos? Mängd?

Den stora evakueringen kring Tjernobyl i Ryssland, Vitryssland och Ukraina var komplett meningslös och orsakade mer socialpsykologiskt lidande än vad det räddade människor från skador. Pirpyat evakuerade man för sent, och resten evakuerade man i onödan.

Eftersom något tjernobylscenario inte är troligt här undrar jag hur du tänkt om du tror att hela Japan ( = 2/3 av Sveriges yta) behöver evakueras?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."