Kärnkraft för eller emot?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Duktigt! En riktig källa. Men det handlade dock inte om samma evakuering som du länkade till tidigare i tråden där det stod om andra länder som tog hem sina medborgare.

Men visst, nu kan jag ta evakueringen av Tokyo på allvar.

Haha. Jag gav en länk INNAN du skrev också.
Som ÄVEN leder till Reuters.

Om det nu inte vore någon evakureing, varför står det då så?

"evacuations in Tokyo"

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har läst den här Wikipedia-artikeln flera gånger men brukar efteråt inse att jag egentligen inte riktigt förstått.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

I artikeln beskrivs att den första explosionen berodde på att trycket från ångan blev för högt, men det står också att det inträffade en andra explosion. Denna explosion ska ha berott på "nuclear excursion". Jag har svårt att begripa vad det är och vad som egentligen menas och vad som hände. Vad var den andra explosionen för något egentligen ?

Vad de menar är att kärnreaktion ökar i det klyvningsbar materialet. Plutonium och uran i reaktorerna frigör neutronstrålning (joniserad partikelstrålning). När du upphör med klyvningsprocessen i reaktorn så är det meningen att också neutronstrålningen ska upphöra. I fallet med Tjernobyl så upphörde inte denna processen då man höll på med ett experiment med låg reaktoreffekt, under denna tiden hade man kopplat bort diverse säkerhetssystem. Kort efter att man satt igång med experimentet fick man ett telefonsamtal om att öka effekten då det uppstod elbrist i kraftnätet. När man snabbt ökade effekten så uppstod det brist på en del isotoper, s.k reaktorgifter, som du använder för att bromsa effekten. Detta ledde till en för snabb ökning vilket fick vattnet i reaktorn att avdunsta och sen smal det......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Du är ju bara jobbig MBY.

Kan du inte sätta ihop ett text dokument med Citeringar och svar därefter så man ser vad jag skrivit, och vad du skrivit, istället för att trycka ihop allt till en enda text. Blir bara mer förvirrande.

Well, det är ju ungefär vad jag gjort redan ett par gånger. Men vill du ha en jävla rapport i tre exemplar eller? Vad fan är ditt problem egentligen? Du kan väl för i helvete gå tillbaka i tråden själv och kollat vilka geniala påståenden du själv alstrat om du redan glömt det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Haha. Jag gav en länk INNAN du skrev också.
Som ÄVEN leder till Reuters.

Om det nu inte vore någon evakureing, varför står det då så?

"evacuations in Tokyo"

Hade du nu besuttit någon form av läsförståelse så hade du också sett att där står "Several companies evacuated staff"... Mesta dels utländska företag och turister. Där pågår inte någon direkt massevakuering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Haha. Jag gav en länk INNAN du skrev också.
Som ÄVEN leder till Reuters.

Om det nu inte vore någon evakureing, varför står det då så?

"evacuations in Tokyo"

Älskar när folk inte har något öht att komma med annat än en onödig post.

Vilken TRIUMF!!! Du har ju förstått noll kritik och besvarat på noll frågor, men kommit med en rad mycket märkliga och okunniga påståenden, så för oss ser det inte ut som så mycket, men jag förstår att det är en sällan skådad triumf å ditt intellekts vägnar att du rotat upp en reuterslänk! Kan hända att du i segerruset felaktigt fick för dig att någon motsade något i länken? Lätt gjort, du kan ju inte veta att vi andra inte kan färdas i tiden och läst din länk när du i själva verket länkade till knäppos.

Stort grattis! Kanske väntar ett paranobel-pris.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Hade du nu besuttit någon form av läsförståelse så hade du också sett att där står "Several companies evacuated staff"... Mesta dels utländska företag och turister. Där pågår inte någon direkt massevakuering.

"residents, expatriates and tourists decided staying in Japan's capital was simply too risky."
Tolkar jag som att dom lämnade Tokyo.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

"residents, expatriates and tourists decided staying in Japan's capital was simply too risky."
Tolkar jag som att dom lämnade Tokyo.

Jag har ingen aning om vilken typ av evakuation du har tänkt dig. Är det en officiell evakuation som regering och militär organiserar eller är det företag som erbjuder sina arbetare att åka hem för att slippa sitta och inte göra ett skit i ett land som har det lite svårt för tillfället?

EDIT: Rättare sagt förstår jag inte vad du avgör är en evakuation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Jag har ingen aning om vilken typ av evakuation du har tänkt dig. Är det en officiell evakuation som regering och militär organiserar eller är det företag som erbjuder sina arbetare att åka hem för att slippa sitta och inte göra ett skit i ett land som har det lite svårt för tillfället?

Är ju ca 100k militärer som hjälper bl.a. vid evakuering (såg på CNNs live feed) och tsunami inblandade.

Sedan, varför ha "Evacuation" i rubriker om det nu inte är så?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

"residents, expatriates and tourists decided staying in Japan's capital was simply too risky."
Tolkar jag som att dom lämnade Tokyo.

Är det för mycket begärt att du ska förstå att kausaliteten inte nödvändigtvis är "farligt"->"lämnar" utan mer "upplevs som farligt"->"lämnar, och att det faktum att folk vill bort liksom inte är poängen?

Sådana här missförstånd hade kunnat undvikas om du bara svarade på frågor, men du vill ju inte föra diskussionen framåt. Gotta dig du åt din reuterslänk!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Är ju ca 100k militärer som hjälper bl.a. vid evakuering (såg på CNNs live feed) och tsunami inblandade.

100k militärer som hjälper folk upp ur vattnet eller 100k militärer som åker runt på gatorna i Tokyo och skriker "ALLA SKA UT, EVAKUERING!!!!11"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Är det för mycket begärt att du ska förstå att kausaliteten inte nödvändigtvis är "farligt"->"lämnar" utan mer "upplevs som farligt"->"lämnar, och att det faktum att folk vill bort liksom inte är poängen?

Sådana här missförstånd hade kunnat undvikas om du bara svarade på frågor, men du vill ju inte föra diskussionen framåt. Gotta dig du åt din reuterslänk!

Skicka ett PM, med alla texter, sedan vem som skrev vad.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Skicka ett PM, med alla texter, sedan vem som skrev vad.

Tja, det beror på. Vad tjänar en personlig butler nuförtiden? Om han måste vara dada också?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Läste du inte?

Jag prövar att läsa det igen och angripa ditt inlägg ifrån en annan vinkel istället.

Menar du alltså att militären samlar upp folk och för de till säkra områden? Tidigare handlade det inte om något militärt utan mer att folk ansåg sig vara osäkra i Tokyo och valde att lämna det av dessa anledningar.

EDIT: Nu förutsätter jag att vi fortfarande talar om Tokyo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Jag prövar att läsa det igen och angripa ditt inlägg ifrån en annan vinkel istället.

Menar du alltså att militären samlar upp folk och för de till säkra områden? Tidigare handlade det inte om något militärt utan mer att folk ansåg sig vara osäkra i Tokyo och valde att lämna det av dessa anledningar.

EDIT: Nu förutsätter jag att vi fortfarande talar om Tokyo.

Jag talade om Tokyo, och Kärnkraftsverket.
Inte Tsunami.
Och förstår du inte det jag skrev så, får du väl läsa det igen.
100k hjälper till vid evakuering 30km radie runt verket och även nåt skit i tokyo ang radioaktiviteten. Det är vad som sades i Livefeeden från CNN. Och många utav dessa är och hjälper tsunamidrabbade.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hamzta:

Skicka ett PM, med alla texter, sedan vem som skrev vad.

Nu börjar dock tråden bli lite tradig. Svara gärna på de frågor som har ställt så blir det nog roligare för alla.
*Jag passar nog på att rensa lite också.*

Permalänk
Avstängd

Fråga.

Citat:

"en samtidigt undrar du varför det stod "reactor explosion""

Jag frågade, för att DU skrev:

Citat:

Och nej, någon reaktor har INTE exploderat!

Fråga.

Citat:

"Vad menade du när du skrev hydrogen(?)?"

Hydrogen,"väte" bildades efter att dom hällt havsvatten i reaktorn eller nåt skit och gav negativ effekt, dvs, det small.

Kunde du googla lite så hade du kunnat hitta det själv.

Fråga.

Citat:

"Och vad menade du med att Japan försvinner? Är det som Tjernobyls reaktor fyra? "

Har jag svarat på.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Anyhow, mer om kärnkraft tack. Jag sneglar på civ.ing. superapan :3
Vad är och hur fungerar AP1000? _Är_ det generation 3? Och hur i hela kan härden klara sig utan kylning i över ett dygn?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Fråga.

Jag frågade, för att DU skrev:

Fråga.

Hydrogen,"väte" bildades efter att dom hällt havsvatten i reaktorn eller nåt skit och gav negativ effekt, dvs, det small.
D7crIPPhmVI

Kunde du googla lite så hade du kunnat hitta det själv.

Fråga.

Har jag svarat på.

Du är ju sanslös! Det handlar om att du inte förmår redovisa källor, förklara vad du tror att du pratar om och vi vill veta vad du förstår. Du får det att låta som om du undervisar oss. Storartat.

Något svar på våra frågor? Nej. Inte ett smack. Vi vet fortfarande inte vad du menar med att Japan försvinner, varför du skriver "hydrogen(?)", vad som exploderar med 100% risk vid 4000 grader eller om du ägnat en tanke åt de länkar du tidigare gav.

Negativ effekt? Kunde jag googlat mig till dina retarderade svar? Är du på riktigt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Har jag svarat på.

Men vad fan, sluta ljug nu! Jag frågade "vadå försvinna", du svarade (efter påtryckningar) "som Chernobyl". Följdfrågan är förstås vad i hela fridens namn du menar med att Japan försvinner som Tjernobyl. Det har du inte svarat på.

Skärp dig nu eller håll truten för höge farao!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Du är ju sanslös! Det handlar om att du inte förmår redovisa källor, förklara vad du tror att du pratar om och vi vill veta vad du förstår. Du får det att låta som om du undervisar oss. Storartat.

Något svar på våra frågor? Nej. Inte ett smack. Vi vet fortfarande inte vad du menar med att Japan försvinner, varför du skriver "hydrogen(?)", vad som exploderar med 100% risk vid 4000 grader eller om du ägnat en tanke åt de länkar du tidigare gav.

Negativ effekt? Kunde jag googlat mig till dina retarderade svar? Är du på riktigt?

Du är ju lite bakom flötet du själv.
Har gett dig svar, men dom verkari nte räcka för dig, vad vill du egentligen ha?
Och det är ju fint att du inte kan förstå hydrogen som jag redan svarat på engång, och nu gett dig en video till, och som även ger svar på ditt:"sen samtidigt undrar du varför det stod "reactor explosion"

Skrivet av MBY:

Men vad fan, sluta ljug nu! Jag frågade "vadå försvinna", du svarade (efter påtryckningar) "som Chernobyl". Följdfrågan är förstås vad i hela fridens namn du menar med att Japan försvinner som Tjernobyl. Det har du inte svarat på.

Skärp dig nu eller håll truten för höge farao!

Du låter som en äldre man, skulle inte förvåna mig att du sitter och småler där uppe i lappland i dina tomtetofflor.

#
Försvinna. Som chernobyl "försvann".

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.
#

Reaktor = Tekokaren.
4000c = Trycket.
Kasst exempel. Dock oavsett vad man skulle ta så finner du nåt du inte gillar.
Och försvinna, om strålning skulle vara över 200rad och spridas genom luften över japan, så blir väl japan tvunget att evakueras och på det sättet ' försvinna '.
Och det talades om ifall reaktorn skulle smälla och allt strålning/radioaktivitet whatever spridas upp i luften, och med starka vindar kunna drivas till USAs västra kust med upp till 750 RAD.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Anyhow, mer om kärnkraft tack. Jag sneglar på civ.ing. superapan :3
Vad är och hur fungerar AP1000? _Är_ det generation 3? Och hur i hela kan härden klara sig utan kylning i över ett dygn?

Denna förklarar det ganska bra http://nuclearinfo.net/twiki/pub/Nuclearpower/WebHomeCostOfNu...

Såg inget om att kylningen skulle kunna vara av i ett dygn dock...

Permalänk
Medlem

RAD, Rape Agression Defence.

Tack m0rk. Läser. Angeånde dygn och kylning så förstod jag fel, superapan syftade på något liknande..

Citat:

For limiting
design basis accidents, the core coolant inventory in the
containment for recirculation cooling and boration of the
core is sufficient to last for at least 30 days, even if
inventory is lost at the design basis containment leak rate.

Ska bara fatta helheten nu

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.
#

Reaktor = Tekokaren.
4000c = Trycket.
Kasst exempel. Dock oavsett vad man skulle ta så finner du nåt du inte gillar.
Och försvinna, om strålning skulle vara över 200rad och spridas genom luften över japan, så blir väl japan tvunget att evakueras och på det sättet ' försvinna '.
Och det talades om ifall reaktorn skulle smälla och allt strålning/radioaktivitet whatever spridas upp i luften, och med starka vindar kunna drivas till USAs västra kust med upp till 750 RAD.

Snälla lär dig använda rätt ord, för det är seriöst svårt att fatta något av vad du menar, man använder inte "försvinna" för ett händelseförlopp där Japan skulle behöva evakueras då det inte försvinner bara att människor inte är där, med den logiken så allt i världen som inte ses av en människa "försvunnet".

Och NEJ reaktorn kommer INTE att smälla och kommer INTE att ge 750 RAD(vilket för övrigt inte används i Sverige man ska använda Gray vilket är SI standard) i USA då man antagligen skulle behöva placera en bomb under bränslet för att få den effekten.

Så SNÄLLA läs på lite grundläggande fysik och kärnkraftsverkteknik innan du börjar dravla runt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Men vad fan, sluta ljug nu! Jag frågade "vadå försvinna", du svarade (efter påtryckningar) "som Chernobyl". Följdfrågan är förstås vad i hela fridens namn du menar med att Japan försvinner som Tjernobyl. Det har du inte svarat på.

Skärp dig nu eller håll truten för höge farao!

Skrivet av Blubben:

Snälla lär dig använda rätt ord, för det är seriöst svårt att fatta något av vad du menar, man använder inte "försvinna" för ett händelseförlopp där Japan skulle behöva evakueras då det inte försvinner bara att människor inte är där, med den logiken så allt i världen som inte ses av en människa "försvunnet".

Och NEJ reaktorn kommer INTE att smälla och kommer INTE att ge 750 RAD(vilket för övrigt inte används i Sverige man ska använda Gray vilket är SI standard) i USA då man antagligen skulle behöva placera en bomb under bränslet för att få den effekten.

Så SNÄLLA läs på lite grundläggande fysik och kärnkraftsverkteknik innan du börjar dravla runt.

Läs på lite själv.
Vart skrev jag att DET SKA HÄNDA. Herregud? Vad har ni för läshandikapp..
Sedan är det ju bra att nån annan ska svara åt MBY.

http://www.ndt-ed.org/EducationResources/CommunityCollege/Rad...

Radiation

Ang rads:

Citat:

0-50 rads - No obvious short-term effects
80-120 rads - You have a 10% chance of vomiting and experiencing nausia for a few days
130 -170 rads - You have a 25% chance of vomiting and contracting other symptoms
180-220 rads - You have a 50% chance of vomiting and having other severe physical effects
270-330 rads - 20% chance of death in 6 weeks, or you will recover in a few months.
400-500 rads - 50% chance of death
550-750 rads - Nausia within a few hours ; no survivors
1000 rads - immediate incapacitation and death within a week or less.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är det för bild och vilket förlopp representerar den? Det är ju uppenbarligen en prognos av något slag.
Skulle vara intressant att få lite bakgrund till bilden då den inte säger någonting på egen hand

edit: det verkar handla om jod 131 ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.

1) Tjernobyl försvann inte, finns fortfarande ett område där. Kärnkraft är ofta läskigt för folk som inte förstår sig på det, men det är inget magiskt som skulle få ett landområde att bara försvinna.

2) Nej, reaktorn behöver inte smälla.

Skrivet av Hamzta:

Reaktor = Tekokaren.
4000c = Trycket.
Kasst exempel. Dock oavsett vad man skulle ta så finner du nåt du inte gillar.
Och försvinna, om strålning skulle vara över 200rad och spridas genom luften över japan, så blir väl japan tvunget att evakueras och på det sättet ' försvinna '.
Och det talades om ifall reaktorn skulle smälla och allt strålning/radioaktivitet whatever spridas upp i luften, och med starka vindar kunna drivas till USAs västra kust med upp till 750 RAD.

1) Nej, en reaktor är inte en tekokare.
2) 4000c är inte ett tryck, det är en temperatur.
3) Bara för att ett land är folktomt betyder det inte att landet flyger iväg och försvinner. Det blir helt enkelt folktomt, landet finns kvar lika mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Du är ju lite bakom flötet du själv.
Har gett dig svar, men dom verkari nte räcka för dig, vad vill du egentligen ha?

Kommer Japan försvinna som reaktor fyra på Tjernobylverket ja/nej? Har du problem med den frågan? Vad är det du inte förstår? Om ja, hur tusan har du kommit fram till det?

Skrivet av Hamzta:

Och det är ju fint att du inte kan förstå hydrogen som jag redan svarat på engång, och nu gett dig en video till, och som även ger svar på ditt:"sen samtidigt undrar du varför det stod "reactor explosion"

Jag förstår att hydrogen är väte. Det var jag, inte du, som i tråden undrade varför du inte säger väte. Det är jag som förklarat lite svepande över varför väte kommer in i bilden, inte du. Du låtsas som du vet att hydrogen är väte, som om du visste hur det skapas i nödkylningsprocessen och som om du visste hur det stavades. Du kan liksom inte ha allt detta och skriva "hydrogen(?)?".

Det var ingen djälva explosition i någon kärnreaktor. Om DU undrar varför det står "reactor explosion" så är det DITT problem att DU väljer IDIOTISKA länkar på ett SPRÅK som du uppenbarligen INTE behärskar samtidigt som du inte har någon SUSNING om vad som faktiskt händer och varför.

Skrivet av Hamzta:

Du låter som en äldre man, skulle inte förvåna mig att du sitter och småler där uppe i lappland i dina tomtetofflor.

Ad hominem och givetvis komplett osant. Du låter som någon som är loj av starka mediciner - du minns inte vad du skrev nyss, du hänger inte med i din egen kontext, du förstår inte våra frågor.

Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

Så du menar alltså att Japan kan komma att försvinna genom en enorm grafitbrand? Är du riktigt klok?

Skrivet av Hamzta:

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?

N-E-J! Nej. För sista gången nu: NEJ! Du ställer inte frågor, du håller på med "JAQing off": http://rationalwiki.org/wiki/JAQing_off

Skrivet av Hamzta:

Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.

Om du inte har något vatten i tekokaren så blir temperaturen högre men den exploderar mindre. Alltså, temperatur och tryck är två skilda saker. De hänger ihop enligt allmänna gaslagen, men det behöver vi inte gå in på här.

Reaktorn kyls med vatten och vattnet kan man evakuera. Det är ju inte så att reaktorn är ett slutet kärl där ånga inte har någonstans att ta vägen. De explosioner som varit har varit vätgasexplosioner i en överbyggnad dit man ventilerat ut ånga och väte från reaktorn. Man hade kunnat undvika explosionerna genom att ventilera rakt ut i luften, de radioaktiva isotoperna som kommer den vägen är relativt hanterbara.

Skrivet av Hamzta:

Reaktor = Tekokaren.

Bara under normal drift...

Skrivet av Hamzta:

4000c = Trycket.

Nej. Temperatur.

Skrivet av Hamzta:

Dock oavsett vad man skulle ta så finner du nåt du inte gillar.

Ja visst. Inkompetens bortom självinsikt t.ex.

Skrivet av Hamzta:

Och försvinna, om strålning skulle vara över 200rad och spridas genom luften över japan, så blir väl japan tvunget att evakueras och på det sättet ' försvinna '.

Men hur kan det försvinna "som Chernobyl" som du skrivit några gånger och som vi frågat dig massvis med gånger?

Nyss var det 750 rad. Men snälla, poängen är att du väljer väldigt konstiga enheter. Rad är absorberad stråldos. Det är hur mycket något levande absorberat av strålning mätt i 10 mJ/kg. Vad menar du med att 200 (nyss 750) rad sprids genom luften? När det gäller människor brukar vi föresten använda rem, som är en slags omräknad rad anpassad för människor eller andra däggdjur. Rad och rem är tidsberoende och brukar bytas mot gray och sievert som är mer SI-anpassade. Du kan också mäta aktiviteten i becquerel. Det är faktiskt rätt knepigt och det finns högar med enheter här. Speciellt som vissa enheter skiljer sig åt beroende på vilken typ av strålning det handlar om.

Släng alltså inte ur dig ett godtyckligt mått utan att förklara vad du menar.

Skrivet av Hamzta:

Och det talades om ifall reaktorn skulle smälla och allt strålning/radioaktivitet whatever spridas upp i luften, och med starka vindar kunna drivas till USAs västra kust med upp till 750 RAD.

...som sagt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Läs på lite själv.
Vart skrev jag att DET SKA HÄNDA. Herregud? Vad har ni för läshandikapp..
Sedan är det ju bra att nån annan ska svara åt MBY.

Var skrev vi att DU PÅSTÅR ATT DET SKA HÄNDA?

Du håller på med rätt otrevlig publik "JAQing off" just nu. Sluta med det.

Skrivet av Hamzta:

Ang rads:

Ok, kan du nu förklara vad du menar med att 750 rad "sprider sig"? Det är lite som att säga att en mättnadskänsla av 750 g biff sprider sig, oavsett var och hur länge. Som du också märker är 750 rads en orimligt hög siffra i vilket fall som helst. Det skulle också innebära att man spred radioaktivt material mycket jämnt över hela Japan. Är det Japan som absorberat en dos på 750/200/whatever rads?

Edit: Bättre exempel: Som att säga att det regnar "750 liter vatten" över hela Japan och sedan visa en tabell över hur mycket vatten som behövs för att man ska drunkna...

Jag hoppas du förstår det orimliga med att alla japaner (eller ens en större minoritet) skulle få stråldoser om 750 eller ens 200 rad?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Här har vi fenomenet att klustring av dödsfall har en större inverkan på det kollektiva psyket än när folk dör några i taget. Rökning dödar årligen fler människor än alla kärnkraftsolyckor genom historien gjort tillsammans (äpplen och päron, jag vet). Ändå ger "Tjernobyl" upphov till fler obehagliga associationer än "Marlboro".

Den energi cigaretter ger upphov till är dessutom försumbar.

Permalänk
Medlem

Håller ni fortfarande på? Kan ni inte bara.. fjutt iväg med denna diskussion?
Nej, jag bryr mig inte längre om vem som började eller varför man fortsätter. Allt jag bryr mig om är vem som slutar.

kthxbai

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.