Permalänk

SSD död?

För det första, börjar bli ordentligt sur på min dator nu, eller rättare sagt tillverkarna.

Efter 5min av körning så lade mitt nättagg av, men men, nu har det hänt något nytt!

Jag har varit borta hela helgen och kommer hem och tänkte spela klart Dragon Age 2.

Men när jag startar den så går det först långsamt vid BIOS och sen så fryser den typ vid "Verifying DMI Pool Data", för att sedan säga "DISK BOOT FAILURE".

Jag har mitt OS på en 120GB SSD. (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601325)

Den finns i Bios när det gäller att bestämma Boot ordning, men inte i CMOS.

Vad tror ni, är den helt död?

Jag har testat att byta sladdar osv, och kollat så att allt satt fast ordentligt.

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R3 Black Pearl, Chieftec Super Series 650W, i7-950 Quad Core 3,06Ghz, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6G, HIS Radeon HD 6950 2GB, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB och Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB. Laptop ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" HD Mobil: Nokia Lumia 800 & Samsung Galaxy Slll

Permalänk
Medlem

Om du har en extra disk liggandes, nån gammal sata disk som du inte använder så testa att stoppa in den disken på samma uttag som din SSD nu sitter på, hittas den i systemet när du startar så är möjligheten stor att din SSD är trasig =/ Det låter ju minst sagt så..trist isf.

Permalänk

Tack för svaret

Ja, den hittar den!

Jaja, då blir det bara att ringa komplett och skicka grejer igen, trist.

Men jag förstår inte alls hur det kan ha hänt! Det har bara stått över helgen, och nu är den död.

Följd fråga;
Kan dom på komplett plocka ur info ur den om man ber dom snällt?
Får inte jag min dragon age 2 save så kommer det bli kaos. Har lite annat smått och gott som jag behöver också :/

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R3 Black Pearl, Chieftec Super Series 650W, i7-950 Quad Core 3,06Ghz, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6G, HIS Radeon HD 6950 2GB, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB och Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB. Laptop ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" HD Mobil: Nokia Lumia 800 & Samsung Galaxy Slll

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på komplett.se för några år sedan och då (vad jag kommer ihåg) så va det inget dom gjorde. Sen vet jag inte hur det är med SSD, är det så att en SSD är död av någon anledning så vet jag inte om man ens kan ta ur informationen ur den. Det kunde man göra med mekaniska diskar dock, men då krävdes det att man bytte kretskortet på baksidan av hårddisken för att sparka igång den igen och få ut ca 80% av informationen på den. Men med tanke på att SSD funkar på ett annat sett med minnesmoduler så är det ytterst tveksamt om det funkar =(

Permalänk

Åh! Det är inte alls bra.

Hm, jaja, huvudsaken är att ha en dator som funkar!

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R3 Black Pearl, Chieftec Super Series 650W, i7-950 Quad Core 3,06Ghz, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6G, HIS Radeon HD 6950 2GB, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB och Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB. Laptop ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" HD Mobil: Nokia Lumia 800 & Samsung Galaxy Slll

Permalänk
Medlem

Det är rätt! va positiv, finns alltid dom som har det värre än sig själv

Permalänk
Medlem

Testa boota från en mekanisk och se om du kommer åt filerna då i SSD'n.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Gör det rätta och köp Intel istället, inget strul då inte! =D Bara ren njutning!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Gör det rätta och köp Intel istället, inget strul då inte! =D Bara ren njutning!

Alla kan ju ha otur med måndagsex dock =/ Men håller med, Intel ftw när det kommer till SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Testa boota från en mekanisk och se om du kommer åt filerna då i SSD'n.

En bra tanke, men hittas inte SSD:n i bios så är chansen liten att den dyker upp i Windows.

Permalänk
Medlem

Hej, det är absolut inga fel på din SSD disk om ditt BIOS hittar disken och angående den disken som du har "Corsair Force F120" alltså exakt den som jag har så är anledningen att Corsair lider av en allt för krånglig och trublig Firmwire.

Kända problem som har uppståt med samma disk tidigare är, blueescreen, omstarter, att man inte kommer in i windows mm.

Dessa beror på felaktigeter i disken som går att fixa genom en firmwire updatering, den nyaste är 2.0 och du hittar den här.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Nu är det kanske för sent för dig men så du vet till nästa gång typ. men se till o fixa en vanlig disk att boota upp windows med och koppla in SSDn och försök kom åt filerna. Sedan kan du fixa firmwire updateringen.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk

Tack Lakszen! Men hur uppdaterar jag den?

OCh det hittar inte den i BIOS förutom under BOOT Devices.

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R3 Black Pearl, Chieftec Super Series 650W, i7-950 Quad Core 3,06Ghz, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6G, HIS Radeon HD 6950 2GB, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB och Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB. Laptop ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" HD Mobil: Nokia Lumia 800 & Samsung Galaxy Slll

Permalänk

Problemet är att jag inte alls kommer in i Datorn, och känner inte för att dra en ny installation på nån av mina andra diskar. Det blir en RMA till komplett istället, känns mer säkert

Men dom borde anse att det är ett fel som dom ska fixa va?:)

Visa signatur

Stationär Dator: Fractal Design Define R3 Black Pearl, Chieftec Super Series 650W, i7-950 Quad Core 3,06Ghz, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6G, HIS Radeon HD 6950 2GB, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB och Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB. Laptop ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" HD Mobil: Nokia Lumia 800 & Samsung Galaxy Slll

Permalänk
Avstängd

detta hände mig på en vertex firmwaren hade lossnat flashade om firmwaren så funka den sen igen

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Stoppa in en annan hårddisk, exempel en kompis eller en som ligger gärna en mekanisk hårddisk som tidigare fungerade, kör den som Primär hårddisk och installera windows på den sedan stoppar du även in SSDn men använder den som sekundär.

Exempel så kör du

SATA port 1 Mekanisk hårddisk
SATA port 2 SSD disk

Det bästa är ändå att stoppa in den mekaniska disken först och installera och när windows är färdig installerad kan du sedan stoppa in SSD disken så att du kör båda diskarna.
Nu kan du försöka uppdatera firmwiren.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Har även jag en Corsair Force 120 som inte hittas i bios efter en omstart. Min disk identifieras efter några minuters väntan (på att diskarna skall läsas in av bios) som sandforce 25.0 GB
Testade allt från att resetta bios, byta sata-kanaler/kablar mm till att testa i två andra datorer utan några framsteg. Blir till att köpa en intel under tiden jag väntar på att få den utbytt.

Murdamurda jag tror ingen försäljare eller tillverkare kan kräva att en person skall vara kunnig i att själv fixa med firmware update etc.
Alla som köper en ssd disk är inte datorkunniga och så länge problem uppstått vid normal användning så skall det gå på garantin och du som kund skall få ersättning för utlägg pga av fraktkostnader.

Exempelvis inet mailar fraktretursedel. Det enda sura är att man blir av med alla data och får gå utan disk i upp till 10 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Har även jag en Corsair Force 120 som inte hittas i bios efter en omstart. Min disk identifieras efter några minuters väntan (på att diskarna skall läsas in av bios) som sandforce 25.0 GB
Testade allt från att resetta bios, byta sata-kanaler/kablar mm till att testa i två andra datorer utan några framsteg. Blir till att köpa en intel under tiden jag väntar på att få den utbytt.

Murdamurda jag tror ingen försäljare eller tillverkare kan kräva att en person skall vara kunnig i att själv fixa med firmware update etc.
Alla som köper en ssd disk är inte datorkunniga och så länge problem uppstått vid normal användning så skall det gå på garantin och du som kund skall få ersättning för utlägg pga av fraktkostnader.

Exempelvis inet mailar fraktretursedel. Det enda sura är att man blir av med alla data och får gå utan disk i upp till 10 arbetsdagar.

Köper du lösa dator delar så får du räkna med att du ska kunna göra ett och annat som att tex uppdatera firmwire, det är samma sak som om du köper minnen, grafikkort etc jag menar annars köper du en färdig ihopmonterad dator

Anledningen till att man köper delar själv är att man oftast får det billigare och har större urval men samtidigt så ska man självklart vara medveten om att man behöver montera in sakerna, kan man montera in delar så tycker jag att man även ska kunna installera en mjukvara.

I detta fall handlade det inte om brisiten på kunskapen att montera tror jag utan mer om att Corsair eller butiken du köpte disken från väldigt dåliga med att informera om detta.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Köper man en dator i delar så bör man även ha viss vana vid datorer. Men varken tillverkare eller försäljare kan kräva att man skall kunna göra detta. Ett grafikkort eller en hårddisk skall fungera out of the box utan att man ska behöva skapa bootbara usb minnen för att kunna flasha bios.
I fallet med SSD diskar så handlar det fortfarande om teknik som brottas med barnsjukdommar och detta är det inget som varken producenter eller försäljare informerar om.

Tex i mitt fall så vet jag att disken kom med senaste fw men hade inet bett mig att uppdatera min fw för att se om det löser problemet så har jag rätt att säga att jag inte kan för att sedan få skicka in den kostnadsfritt för rep/byte av fw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Köper man en dator i delar så bör man även ha viss vana vid datorer. Men varken tillverkare eller försäljare kan kräva att man skall kunna göra detta. Ett grafikkort eller en hårddisk skall fungera out of the box utan att man ska behöva skapa bootbara usb minnen för att kunna flasha bios.
I fallet med SSD diskar så handlar det fortfarande om teknik som brottas med barnsjukdommar och detta är det inget som varken producenter eller försäljare informerar om.

Tex i mitt fall så vet jag att disken kom med senaste fw men hade inet bett mig att uppdatera min fw för att se om det löser problemet så har jag rätt att säga att jag inte kan för att sedan få skicka in den kostnadsfritt för rep/byte av fw.

Det jag menar är att, köper man datordelar så tycker jag att man borde kunna ha en liten kunskap om uppdateringar samt hur man monterar delarna.
Har man den kunskapen så vet man oftast att man alltid ska försöka kolla uppdateringar eller information om datordelarna innan man köper dem.

Köper man ett graffikkort är det samma sak, visst får du med drivrutiner på skiva men hur ofta installerar du och behåller du den versionen av drivrutiner? ofta att man kollar för nyare drivrutiner för bäst prestanda, detta har dem flesta i åtanke vid köp av ett graffikort och om det skulle dyka upp felaktigheter så hittar man oftast dessa genom lite sök på internet.

om du absolut INTE är bekant med att installera en disk felfritt då ska du heller inte köpa en självmant bara för att du tjänar några hundralappar, det är meningen att du ska kunna montera den också, men sen är det en annan sak om du vill lära dig allt då gör du det bäst genom att läsa innan eller ta hjälp aven kompis som kan mer.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Alla kan ju ha otur med måndagsex dock =/ Men håller med, Intel ftw när det kommer till SSD.

Skrivet av aMpari:

Gör det rätta och köp Intel istället, inget strul då inte! =D Bara ren njutning!

Måste nog säga att OCZ har tronen inom SSD

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om att man skall inte ta sig vatten över huvudet. Det jag menar på är att producenter och tillverkare inte har någon laglig rätt att kräva att du skall kunna flasha BIOS eller firmware. Det är deras ansvar att den produkten de säljer är funktionsduglig. Tyvärr händer det allt för ofta att nya produkter skyndas ut på marknaden med barnsjukdomar som följd bara för att ett företag vill ta marknadsandelar och maximera sin vinst.

Blir en Intel 510 120 gb SSD under tiden jag väntar på bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

En bra tanke, men hittas inte SSD:n i bios så är chansen liten att den dyker upp i Windows.

Han hittade den ju i bios?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23