Permalänk

BlueScreen/datorn "fryser fast"

hej jag får bluescreen och datorn fryser fast helt så att jag måste trycka på reset knappen för att starta om.

det kvittar om jag spelar eller surfar eller vad jag jag en gör så händer detta. det går allt från ca 5 min till 1 timme imellan beroende på vad jag gör.

jag har frormaterat om flera gånger och lagt in nya och äldre drivrutiner på allt utan resultat.

datorn är inte överclockad och har aldrig varit.
och tempen på allt är OK!

här kommer de som stog i bluescreenen.

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C000001D
BCP2: FFFFF80002DD7352
BCP3: FFFFF8800A3C2D30
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\031211-23665-01.dmp
C:\Users\Joakim\AppData\Local\Temp\WER-38547-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

och nu till komponenterna.

OS Windows 7 x64 ultimate

CPU typ QuadCore Intel Core 2 Quad Q9550, 2833 MHz (8.5 x 333)
Moderkortsnamn XFX MB-N790-IUL9
Moderkortschipset nVIDIA nForce 790i Ultra SLI
DIMM: Corsair CMD4GX3M2A1600C8 2GB DDR3-1333 DDR3 4st: totalt 8GB
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 275 (896 MB) 2st
Bildskärm BenQ E2420HD
CPU kylning: Corsair H70 Hydro Series CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl
nätagg: Corsair TX 850W PSU

Tack på förhand, och hoppas värkligen att någon vet

mvh mats

Permalänk
Medlem

Har du kollat så CPU fläkten sitter ordentligt isatt? prova uppdatera bios, och kolla med moderkortstillverkern samt grafikorttillverkaren om kända fel har uppmärksammats.

jag är ingen användare utav SLI eller crossfire men vad jag vet så rekommenderas dessa kort du har 450w minst /st . har du ett +1000w nättag över prova.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Kolla CPU-fläkten, testa runt med att köra med 1 ramsticka, testa med varje sticka, fungerar det då så får du helt enkelt kolla upp vilket av minnena som är problemet, elr om problemet ligger på moderkortet.

Permalänk

hej, tack för så snabba svar.

visste att jag hade glömt skriva något

jag har uppdaterat biosen till den senaste (P09 ) som xfx rekommenderat, har testat att köra bara ett grafikkort.
har plockat isär hela datorn dubbelkollat allt och lagt på ny kylpasta till cpun.

har sett att det är fler som har haft samma problem.

en som skrev detta på komplett:
Krångel med ram men bra anars
01/02/2009 Recensent: Patrik Karlsson
Jag har uppleft samma problem att datorn fryser, det beror på att timingen med din ram inte är korekt. det är något krångel med bios som gör att auto intstälningarna inte funkar som dom ska. man får krånla som fan inna man får till ett stablilt system.

har testat att ändra från 1T till 2T som någon hade skrivit skulle hjälpa men det gjorde det inte för mig.

mvh

Permalänk
Skrivet av matzi1987:

hej, tack för så snabba svar.

visste att jag hade glömt skriva något

jag har uppdaterat biosen till den senaste (P09 ) som xfx rekommenderat, har testat att köra bara ett grafikkort.
har plockat isär hela datorn dubbelkollat allt och lagt på ny kylpasta till cpun.

har sett att det är fler som har haft samma problem.

en som skrev detta på komplett:
Krångel med ram men bra anars
01/02/2009 Recensent: Patrik Karlsson
Jag har uppleft samma problem att datorn fryser, det beror på att timingen med din ram inte är korekt. det är något krångel med bios som gör att auto intstälningarna inte funkar som dom ska. man får krånla som fan inna man får till ett stablilt system.

har testat att ändra från 1T till 2T som någon hade skrivit skulle hjälpa men det gjorde det inte för mig.

mvh

körde prime95 och där får jag inget felmeddelande eller något.

Permalänk

hej, jag körde precis memtest86+ och fick 64 felmeddelande ska köra en åt gången nu.
men fundera på om det är lönt då han som hade skrivit på komplett att det är fel på timingen när det är satt på auto.
men jag tycket att xfx isf borde ha fixat det i biosuppdateringen ??

någon som vet hur man kan göra om det vissa sig att det inte är fel på minnena ?

mvh

Permalänk

hej igen såg en sak och undra om detta kan påvärka ?

moderkort:
https://www.inet.se/artikel/1900886/xfx-mb-n790-iul9-sli
där står det att kortet stödjer minnes Hastighet 1333/1066/800/667MHz

minnen:
https://www.inet.se/artikel/5305475/corsair-4gb-2x2048mb-1600...
och dom har minnes Hastighet 1600 MHz

ser i bios att dom endå enbart ligger på 1333 MHz

måste jag ha andra minnen?

mvh mats

Permalänk

någon här som skulle kunna hjälpa mig att läsa 3 st dmp filer ?

tack på förhand mvh mats

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har i regel inget med timings att göra såvida du inte ändrat dem själv och ställt dem på tok för lågt.
Hursomhelst, du har ju kört memtest och det har berättat för dig att dina minnen inte kan hantera den data den får korrekt.

Har du manuellt ändrat spänning till det värde som dina minnen skall ha? (1.65V)
Sen att köra 4 st högpresternade moduler samtidigt kan leda till strul och är inget som t.ex corsair rekomenderar. De rekomenderar som max 2 st.
Testa dina moduler en och en och se om du får några fel, sen kan du även testa dina minnes slots och se om det är någon av dem som är trasiga.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakszen:

Har du kollat så CPU fläkten sitter ordentligt isatt? prova uppdatera bios, och kolla med moderkortstillverkern samt grafikorttillverkaren om kända fel har uppmärksammats.

jag är ingen användare utav SLI eller crossfire men vad jag vet så rekommenderas dessa kort du har 450w minst /st . har du ett +1000w nättag över prova.

Ööh 275 drar inte mera än 220w st så 440w + CPU typ 130w = 570w + 100 för mobo o.s.v =670w

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Har i regel inget med timings att göra såvida du inte ändrat dem själv och ställt dem på tok för lågt.
Hursomhelst, du har ju kört memtest och det har berättat för dig att dina minnen inte kan hantera den data den får korrekt.

Har du manuellt ändrat spänning till det värde som dina minnen skall ha? (1.65V)
Sen att köra 4 st högpresternade moduler samtidigt kan leda till strul och är inget som t.ex corsair rekomenderar. De rekomenderar som max 2 st.
Testa dina moduler en och en och se om du får några fel, sen kan du även testa dina minnes slots och se om det är någon av dem som är trasiga.

tack för svar ska testa nu.