EA Games ser nedladdningar och "freemium" som framtiden för PC som spelplattform

Permalänk
Melding Plague

EA Games ser nedladdningar och "freemium" som framtiden för PC som spelplattform

Spelhuset EA Games vd Frank Gibeau går emot strömmen och ser en ljus framtid för persondatorn som spelplattform. Digital distribution och gratisspel med betalfunktioner sägs vara vägen framåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de har bättre marginaler kan de sänka priserna!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Freemiumspel urartar oftast i bottenlösa pengahål och 'betala för att vinna'. Nej tack.

Permalänk
Medlem

Körde Tribal Wars ett bra tag och för att kunna spela det fullt ut så krävdes premium. Så man betalade. Det är bra att företagen har hittat en bra och fungerande lösningen istället för att jaga folk.

Likaså alla dessa facebookspel. För att få det där lilla extra så krävs det kontanter men spelen bjuder ofta på bra förströelse även i gratisläge och dom har enorma mängder användare. Men det är ju inte de befintliga företagen som sett möjligheterna utan nya företag som Zynga och dragit in rejäla summor trots sin korta existens.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bra att ngn fattar att PC'n är en JÄKLIGT stor platform och har en betydligt större marknad än konsollerna (även om inte jättemånga har specs som är bättre än dagens konsoller).

Hoppas verkligen inte detta går till överdrift dock, skulle t.ex ett spel som Diablo 2 vara som dom kallar "Freemium" så skulle man ju kunna låta Act 1 vara gratis, sedan kanske 7$ per act eller något.

Detta är inte jätte farligt och det motiverar tillverkarna att göra nya grejjer till spelen hela tiden, men de får inte bli "dumsnåla" alá mappack på 3 maps för 15$ snåla som många andra är idag -.- Man kan inte sälja ett spel till fullpris om man ska släppa massa liten skit DLC till det hela tiden, antingen är en liten del av spelet gratis och man betalar sakta för att unlocka resten av det, eller så är det helt enkelt väldigt billigt från början med små summor som till slut når fullpris för ett spel (400-500kr)

De flesta spel i våran marknad som kör med DLC gör det på helt fel sätt, som t.ex Alan Wake (enligt vad jag hört) dock är detta konsoll spel men samma princip gäller, man kan inte sälja ett spel till fullpris och sedan kräva pengar för att unlocka slutet på spelet, är ju helt befängt!

Är som att man går på bio för att se en film på 90 minuter, de första 60 minutrarna brukar vara "lär känna karaktär" tiden och att se motivet i storyn osv medans de sista 30 minutrarna är de avgörande, ska man då betala fullpris för att få börja se de första 60 minutrarna och sedan halva priset igen för att se de sista 30 minutrarna? Dvs 150% av priset för att se en film? Nej tack.

Detta KAN vara bra men jag är orolig för att de flesta är för giriga för att få detta att nå upp till sin fulla potential.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Moderator
Moderator

Har länge påstått att spelindustrin måste lägga om spår, Steam och andra online tjänster är ett sätt men långt ifrån det enda. Nya affärsmodeller är precis vad de behöver, nyttja styrkorna hos PC marknaden!

Starka linor, öppna gränssnitt (OS), nedladdning=noll distributionskostnad, finns många lösningar för piratskydd också som är mer realistiska (inte UBISOFTs då va, jädrar vad grinig man var på AC2 som i början disconnectade så ofta)...

Med lite smart tänkande finns det ingen anledning att det inte ska funka!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Det är ingen lätt balansgång. Antingen får de som betalar ett överdrivet försprång gentemot de som inte gör det eller så vinner man så lite på att betala att man skiter i det.

Bloodline champions tycker jag har en bra modell där man får spela 4 slumpvis valda karaktärer varje vecka. Man kan låsa upp nya genom ingame pengar och ifall att man köper spelet så låser man upp alla, känns skönt att stödja utvecklarna med.

Att få betalt för att distrubera (seeda) till andra användare är något som skulle kunna vara något!

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Gratis singelplayer sen får man betala för multiplayer. Tycker det isf skulle vara bättre

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem

Sedan är väl synsättet att PC:ns roll i multiplattformspel är döende inte delad utav endast EA. Tydligaste exemplet är ju Ubisoft och deras DRM...

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

diggar inte att pengar kan ge någon ett övertag, det ska vara ren skicklighet.

i så fall ska det vara som i bad company 2 , att folk kan köpa en textur i en annan färg till vapena.
så att man kan garva lite när man ser folk som gjort det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

De nämnde battlefield hereos

De nämnde battelfield hereos tänkte bara på peka att det spelet är helt uselt speciellt efter att de börjat hacka sönder det med aimboots o skit .... Det var rätt okej ända tills hacken kom.

Permalänk
Discokungen

Det är ju lite som DLC Age 2 som precis kom ut. Spela det för fullpris men för att få ut bra funktioner och två nya karaktärer så ska du betala. : DDD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sålänge man inte kan köpa sig fördelar är det helt ok, tyvärr är det sällan utvecklarna håller sig ifrån det.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av jerre123:

Gratis singelplayer sen får man betala för multiplayer. Tycker det isf skulle vara bättre

Det där håller jag med om, men å andra sidan spelar jag inte multiplayer så mycket
Borde väl kunna kallas för serveravgift i dom fall.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Freemiumspel urartar oftast i bottenlösa pengahål och 'betala för att vinna'. Nej tack.

Exakt, betalar du riktigt bra kanske du kan köpa dig vinster till statistiken?
Allt det roliga försvinner genom såna här system..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Är spel grunden gratis så javisst då kan jag tänka mig betala för grejer ingame t.ex men kostar spelet och man får betala ytterliggare så är jag ganska emot det.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

Köper jag ett spel vill jag få allt på en gång.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Betala för vapen och perks NEJ! men helt ok för meningslösa grejer som vapen texturer och tomtekostym

Visa signatur

"War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength."

Permalänk
Medlem

Så länge man betalar för nått som egentligen är onödigt men ger lite förnyelse är de ok och upp till var och en. Men att få ett överläge med bättre vapen t.ex för man betalt extra är fel ifall spelet kostat pengar från början.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att betala för en bra tjänst, men om pengar ska avgöra framgång i PvP är det ju fail.

Permalänk
Medlem

Röstade nej, men så fort dom göra RENA Pc spel för den enheten och allt fungerar bra på pc och inga några jäkla porteringar hit och dit, kan jag tänka mig och köpa mer innehåll i spelet. Men då ska ju grundpriset ner mot för vad det är idag, nu släppte det digitala missionpacks m.m. alltså har inte spelet varit klart vid lansering och då ska man tusan inte ta "fullt" betalt då heller.

Största skämtet var ju maffia, 2 veckor sernare kunde man köpa ex antal misson för en summa pengar. Då är inte ett spel klart om man "lägger in" så mycket material i efterhand.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Bra att ngn fattar att PC'n är en JÄKLIGT stor platform och har en betydligt större marknad än konsollerna (även om inte jättemånga har specs som är bättre än dagens konsoller).

Hoppas verkligen inte detta går till överdrift dock, skulle t.ex ett spel som Diablo 2 vara som dom kallar "Freemium" så skulle man ju kunna låta Act 1 vara gratis, sedan kanske 7$ per act eller något.

Detta är inte jätte farligt och det motiverar tillverkarna att göra nya grejjer till spelen hela tiden, men de får inte bli "dumsnåla" alá mappack på 3 maps för 15$ snåla som många andra är idag -.- Man kan inte sälja ett spel till fullpris om man ska släppa massa liten skit DLC till det hela tiden, antingen är en liten del av spelet gratis och man betalar sakta för att unlocka resten av det, eller så är det helt enkelt väldigt billigt från början med små summor som till slut når fullpris för ett spel (400-500kr)

De flesta spel i våran marknad som kör med DLC gör det på helt fel sätt, som t.ex Alan Wake (enligt vad jag hört) dock är detta konsoll spel men samma princip gäller, man kan inte sälja ett spel till fullpris och sedan kräva pengar för att unlocka slutet på spelet, är ju helt befängt!

Är som att man går på bio för att se en film på 90 minuter, de första 60 minutrarna brukar vara "lär känna karaktär" tiden och att se motivet i storyn osv medans de sista 30 minutrarna är de avgörande, ska man då betala fullpris för att få börja se de första 60 minutrarna och sedan halva priset igen för att se de sista 30 minutrarna? Dvs 150% av priset för att se en film? Nej tack.

Detta KAN vara bra men jag är orolig för att de flesta är för giriga för att få detta att nå upp till sin fulla potential.

Du menar mer i stil som Shareware var förr, mao.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Jo men det kan ju handla om skins till vapen, karaktärer etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Köper jag ett spel vill jag få allt på en gång.

Agreed.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Ja betalar för vissa saker men när det blir dragon age DLC stil över det hela bojkottar jag hela spelet bara.

Permalänk
Medlem

Digital distribution är framtiden det tror jag också.
PC som marknad är fotfarande vad som gäller anser jag också.

Men jag instämmer även med:

Skrivet av Saya:

Freemiumspel urartar oftast i bottenlösa pengahål och 'betala för att vinna'. Nej tack.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Visst om det är fullpris som det tyvärr oftast är idag... Kostar ett spel kanske 10-15$ vid launch dock och de lägger in mer content för 5-10$ (beroende på storlek, tycker ju iaf inte att det ska vara jätte små saker som kanske 10-15 quests bara, utan verkligen bygga vidare på spelet i så fall) så är jag inte emot det iaf.

Tycker också att så länge det inte är ett MMO spel, låt det för bövelen vara dedicated servers! Bäst att låta spelarna ta hand om hur dom vill spela spelet

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Värdelöst. Varför ska dem envisas med att man ska "låna" ett spel!?
"Här, du får detta spelet, men för att spela det måste du köpa detta, detta och detta. Sen om du vill vinna/döda någon måste du göra detta och detta"
Nej tack.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Någon som lirat coh online? Hur är balansen där? Har inte orkat prova även om jag reggat mig

Jag tycker denna modellen är helt ok, även om det sätter stor press på spelutvecklaren att få det att funka och bli en bra balans.

Tycker även det är ok att man kan köpa sig till vissa fördelar så länge dessa fördelar går att få på "vanligt" sätt. Men som sagt, det skall ju handla om skills också.

Tror faktiskt att liknande lösningar kan ge oss bättre spel i slutändan!? Vet inte hur riktigt, men det lämnar jag åt spelutvecklarna att hitta på
Känns även att om spelet är riktigt bra gjort från början så kommer "balansen" inte att påverkas FÖR mycket.

Jag har faktiskt köpt några få egenskaper till mitt nhl 11 pro. Är ju till ps3 dock

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag svarade Ja. Men jag måste tillägga en viktig sak:

Det är okej så länge man kan få sakerna utan att betala, tillexempel som i LoL, där du kan betala för att få exp/ip fortare, och för skins, som bara ändrar utseendet . Du kan betala, men du klarar dig utan