Antec Kühler H2O 620 och Corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

Det känns som att jag gjorde ett bra val när jag valde H70

Samma här.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Skulle ha varit skönt att kolla på en videorecension nu när man äter:p

Permalänk

tror att det blir en antec från inet i framtiden http://www.inet.se/artikel/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Blir det strul att montera en av dessa på ett Gigabyte GA-H55N-USB3 med tanke på hur den senare ser ut på undersidan (ska vara en transistor dåligt placerad vill jag minnas)?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk

Gummislangen verkade ju förlora en del på historien med avdunstning men om den är mer flexibel så skulle jag nog föredra de..

Körde en CoolIT Eco ALC ett kort tag i somras och när jag monterade den var jag nästan rätt att slangarna skulle springa upp vid anslutningarna, dock var det en rätt stadig konstruktion.. är dock glad att jag bytte till ett riktigt vatten system, tyst och fint.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

... så både H70:n och Noctuan fick högre temps med sina originalfläktar än med två GT på 1850 rpm? Det trodde jag nästan inte!

Bara jag som gärna hade sett ett kompletterande test med identisk fläktplacering på H60 och Kühler förresten? (min röst går på att testa en push-layout med utblås bak)
Detta för att ge så lika förutsättningar som möjligt... Nu framgår tex inte om den "bakvända" H60:n kanske höjer resten av tempsen i burken och därmed ev gör den till ett snäppet sämre val.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite trist att inte NH-D14 fick vara med i leken, fast med hur u12p placerade sig så kan man ju lätt se att D14 skulle krossat motståndet.

Permalänk
Medlem

Då kanske mina temps inte är så konstiga ändå. Maxload med H50 är ca 60c just nu med en liten överklockning. Krämmer jag upp CPU:n till 4ghz är det dock 75C eller mer :(..känns inte bra där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

xbitlabs testar H70 mot Thermalright Silver Arrow http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/corsair-h70....
"If we didn’t take the noise into account, then Corsair H70 could somehow compete against Thermalright, but in terms of acoustics, the defeat is overwhelming."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Till Sweclockers:

Vad menar ni med "Presterar inte nödvändigtvis bättre än en luftkylare"

Frågan är om ljudnåvn blir lägre med en vattenkylaren av dessa i motsvarande storlek som luftkylt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Till Sweclockers:

Vad menar ni med "Presterar inte nödvändigtvis bättre än en luftkylare"

Frågan är om ljudnåvn blir lägre med en vattenkylaren av dessa i motsvarande storlek som luftkylt system?

Ska man tolka det skribenten vill säga ordagrannt innebär det i princip att vattenkylning inte nödvändigtvis är ett bättre val jämte luftkylning, varför man nu skulle få för sig att så är fallet. Luddigt skrivet.

I övrigt håller jag med tidigare kommentarer om att en mätning på ljudnivån borde ha gjorts. Det kan ju för tusan vara den avgörande faktorn vid köp av ett nytt kylningskit.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Till Sweclockers:

Vad menar ni med "Presterar inte nödvändigtvis bättre än en luftkylare"

Frågan är om ljudnåvn blir lägre med en vattenkylaren av dessa i motsvarande storlek som luftkylt system?

Prestanda har väl inte med ljudnivå att göra ? prestanda är det som något klarar av, dvs kylförmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Prestanda har väl inte med ljudnivå att göra ? prestanda är det som något klarar av, dvs kylförmågan.

Det beror på hur man jämför. Själv föredrar jag att jämföra kylningsförmågan vid en given ljudnivå.
Den som kyler bäst vid max 20 dB(A) vinner!

Andra aspekter som vore intressanta i jämförelsen är övriga temperaturer (t ex grafikkort och chipset) samt CPU-tempens gradient när man växlar mellan hög och låg belastning.
Antec-kylaren styr ju fläkten efter vätsketemperaturen medan Corsair låter CPU-tempen styra. Detta ger stora skillnader vid tillfälliga variationer i belastningen.

Om jag blir tvungen att byta kylare när jag byter moderkort och CPU sent i vår (dvs om AMDs nya plattform inte kan konkurrera med Sandy Bridge) så är Antec Küler H2O 620 ett alternativ jag starkt kommer att överväga.

/Olle

Permalänk
Avstängd

för mig står det mellan att antingen byta ut mina två chassifläktar till tysta sådana eller köra på exempelvis corsair h60.

corsair h60 verkar prestera bra som defualt men är inte lika attraktivt ifall man skall byta ut fläktarna
antac h20 620 verkar vara ett bra alternativ ifall man har tänkt sig att byta ut radiatorfläkten.

annars får jag helt enkelt skaffa bra luftkylning, troligtvis kommer jag få köpa sådana fläktar som de använda sig av i testet.

Permalänk
Avstängd

tror det här kanske blir ett köp anledningen till att jag inte köpte corsairs variant var dem fula slangarna såg ut som leksaks slangar kanske blir ett köp

Permalänk
Medlem

Min syn på såna här integrerade vätskekylare efter att ha haft och slängt ut en H50.

+ Kyler OK men inte bättre än en hyfsad luftkylare.
- Enligt installationsanvisningen ska den monteras så luft tas utifrån och blåser in vilket ställer till flödena i de flesta lådor.
- För att få bästa effekt av den byter många ut den medföljande fläkten och använder två dyrare i push/pull, då blir det sammantaget en dyr kylare som ändå inte når upp till dom bästa luftkylarna.
- Saknar passiv kylning om fläkten lägger av.
- Saknar kyleffekt om pumpen lägger av.
- Innehåller flytande kylmedium som man inte kan kontrollera eller fylla på.
- Låter då den kräver både effektiva fläktar och pump för att ge bra effekt.

Köp en bra luftkylare i stället, att gå omvägen via vätskan till radiatorn och sedan blåsa in varmluften igen är bara dumt.
Den har en nisch i vissa lådor och på vissa moderkort som inte kan rymma en större luftkylare men är inte värd sin popularitet.
Min fick förtidspension.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Det är klart man måste ta med ljudnivån man byter väl till ett sådant system för att få lägre ljudnivå. Annars kan man väl hänga på en stor industrifläkt på datorn?

Blir inte datorn tystare finns det väl ingen anledning att byta till ett vätskekylning i en normal datorlåda.

Permalänk
Medlem

H70

Personligen så la jag ut pengar på H70 för det är ju ingen idé o spendera pengar på "Halv bra" kylning ?
Den kyler mer än väl för min OC på I5 750 från 2.6Ghz till 3.5Ghz. Bara köpa fläkt kontroll om man vill sänka ljudet på den när man kollar film etz. Finns ju som sagt Scythe typhoon fläktar om man vill ha det för ljudets skull. Annars om man vill ha tyst dator och inte vill clocka brutala mängder köp luftkylare.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är klart man måste ta med ljudnivån man byter väl till ett sådant system för att få lägre ljudnivå.
Blir inte datorn tystare finns det väl ingen anledning att byta till ett vätskekylning i en normal datorlåda.

Skrivet av GaMeR2K5:

Vattenkylning väljer man väl inte för att man vill ha ett tyst system?
Eller går det bra o köra vattenkylningen utan fläktar?

De kompakta allt-i-ett systemen som diskuteras här skall man inte använda för att få en tyst dator. De kan inte köras utan fläkt och pumpen bidrar med mer ljud.

Kompaktsystem har kvar vätskekylningens fördelar med större termisk tröghet och friare placering av kylflänsarna. Dessutom är den mekaniska påfrestningen på moderkortet minimal.

Vattenkylning för att få datorn tyst fungerar om följande villkor uppfylls:
1. Datorn genererar ganska mycket värme, som annars kräver flera ljudligare fläktar att få bort.
2. Vattenkylningen används för att kyla alla hetare komponenter: Minst CPU och grafikkort, men gärna även chipset och VRM.
3. Man använder en stor extern radiator som kyls passivt.
Kombinationen gör att ljudet från pumpen är lägre än det fläktljud som rationaliseras bort.

/Olle

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att noctua nh-d14 fanns med som referenskylare!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Avstängd

att antec h20 620 har gummislangar ser jag som ett plus då jag är rätt säker på att dessa minskar risken för läckor avsevärt.

dock så har jag läst att pumpen på ex corsair h70 kan börja låta en hel del ifall nåt går sönder lite.

för övrigt är jag lite inne på att skaffa h20 620 + scytle GT.

Permalänk

1. får man med de där stora jävla skruvana så man kan köra push n pull på h60? eller hur går detta till nu då? O_o h70 är dyr och klumpig men en h60 med push n pull verkar ju trevlit förfan
2. hur lång är livs längden på en corsair "vatten" kylare? h60 och h70

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stefffe:

Hade hoppats på att noctua nh-d14 fanns med som referenskylare!

Man kan ju dra slutsatsen att D-14 hade spöat alla i testet då D-14 äger H50/70

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Vad betyder push and pull? Ser det överallt men inte funnit en förklaring för det än.

Permalänk
Skrivet av Caeli:

Vad betyder push and pull? Ser det överallt men inte funnit en förklaring för det än.

push and pull är när man har 2st fläktar på vardera sida om radiatorn. Den ena fläkten "trycker" alltså in luft i radiatorn, medan den andra fläkten "suger" ut luft från radiatorn.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Ahhh tackar så mycket Detektivbyrån! Då förstår jag ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

push and pull är när man har 2st fläktar på vardera sida om radiatorn. Den ena fläkten "trycker" alltså in luft i radiatorn, medan den andra fläkten "suger" ut luft från radiatorn.

Jag har kör push pull med 2st gentle typhoon 1850rpm. Dom är inkopplade till blocket-pumpen via y.sen är blocket kopplat till cpufan som det ska vara.Men fläktarna iaf den som syns i bios är konstant 1430rpm.
Kan man koppla annorlunda??
Koppla båda fläktarna till fläktkontroll, blir det knas om pumpen inte känner av att fläkten inte är inkopplad där??
Koppla pumpen till konstant 12v via psu och koppla fläktarna till cpufan via y-kopplin??
Vad göra???

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Personligen så la jag ut pengar på H70 för det är ju ingen idé o spendera pengar på "Halv bra" kylning ?
Den kyler mer än väl för min OC på I5 750 från 2.6Ghz till 3.5Ghz. Bara köpa fläkt kontroll om man vill sänka ljudet på den när man kollar film etz. Finns ju som sagt Scythe typhoon fläktar om man vill ha det för ljudets skull. Annars om man vill ha tyst dator och inte vill clocka brutala mängder köp luftkylare.

Och hur menar du halv bra? Jag kör min H20 620 med samma processor som dig, fast med 3.6Ghz istället, och ligger som max 60 grader efter 1-2 timmars körning i orthos! Så tänk innan du säger halv bra, för det är otroligt prisvärt i mina ögon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f.a:

Jag har kör push pull med 2st gentle typhoon 1850rpm. Dom är inkopplade till blocket-pumpen via y.sen är blocket kopplat till cpufan som det ska vara.Men fläktarna iaf den som syns i bios är konstant 1430rpm.
Kan man koppla annorlunda??
Koppla båda fläktarna till fläktkontroll, blir det knas om pumpen inte känner av att fläkten inte är inkopplad där??
Koppla pumpen till konstant 12v via psu och koppla fläktarna till cpufan via y-kopplin??
Vad göra???

prova med det sistnämnda(pumpen ska ALLTID ha konstant spänning). dock kan det vara som så att rpm som visas är pumpens rpm och inte fläktarnas.

ifall du väljer att köra pumpen via cpu fan är det otroligt viktigt att pumpen i så fall får konstant spänning, annars kommer detta påverka livslängden på pumpen avsevärt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför de fick för sig att fläkten skulle blåsa in i lådan? Tittar man på monteringsanvisningen så skall den blåsa ut ur lådan som det brukar vara - jag har monterat så och ligger väl under 60 grader på I7-2600k under flera dagars körningar på 100% CPU (folding). Då har jag ändå två 460 kort också i lådan som producerar en satans massa värme eftersom de också ligger på 100% last med folding...

H60 fungerar bra och det går utmärkt att montera den så att luften går åt rätt håll - iofs har jag två 120mm fläktar som tar in luft i lådan, men ändå - det har väl de flesta ändå antar jag.