Permalänk

Kan inte logga in längre...

Hej, det märkligaste jag har varit med om hände idag...
Skulle installera en ny ssd-disk som jag tjackade på kompletts "1337-erbjudande".
Installerade drivrutiner för sata 6gbit controllern för moderkortet i signatur, stängde av och pluggade in disken, startade om datorn igen och formaterade disken, allt gick bra...
Men nu efter att ha startat om datorn igen så kan jag inte logga in. Jag har prövat att starta om ett tiotal gånger, ibland får jag en svart skärm där jag vara kan röra musen men oftast kommer jag fram till inloggningsprompten och kan skriva in mitt lösenord. Problemet är nu att det inte händer någonting när jag klickar på *enter*, ingenting händer heller när jag klickar på "log in"-pilen med musen. Klickar jag på "stänga av" finns bara bakgrunden och musen kvar, men datorn verkar låsa sig.
Inga problem när jag startat i felsäkert läge, har även gjort en systemåterställning till innan jag installerade drivrutinerna för controllern, och även disableat controllern i bios utan lycka.

Någon som har varit med om någonting liknande?

MVH

edit:
Verkar som att problemet är relaterat till controllern, efter att ha kört lite till så fungerar allting normalt när den är avstängd. Har även uppdaterat till senaste bios.

edit2:
Windows fungerar normalt så länge jag inte sätter någon disk i sata 6gbit-portarna, kopplar jag SSDn till en av de övriga så fungerar det felfritt...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Keeper of the Bamse

Var SSDn den enda disken inkopplad när du installerade om windows?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag installerade inte om windows, kanske borde varit tydligare med att systemdisken kvarstår.
däremot verkar problemet ha löst sig själv efter att ha starta om datorn med controllern på och disken kopplad till en sata 3Gb port för att sedan starta om datorn igen med disken i en sata 6Gb port.
Har klarat två omstarter utan konstigheter hittills iallafall.

MVH

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC