Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är sant, OS X 10.6 kommer inte ens i närheten av Windows 7. Det är mycket mer komplicerat och bra mindre kraftfullt (mest för att Finder är den sämsta filhanteraren någonsin), mindre stabilt och mindre säkert än Windows 7.

Apples bärbara hårdvara plus Microsofts OS är den bästa kombinationen just nu.

Så mycket som Applefanboys försöker pracka på OS Xs "fördelar" - de finns knappt längre förutom oreellt hopkok som man använder ungefär varannat år.

Å andra sidan har Apple ett stort försprång när det gäller hårdvaran. Tunnt, lätt, otroliga batterier, fantastisk touchpad och trevlig känsla. Prestandan på komponenterna kanske inte är super men har man de behoven köper man Lenovo eller Sony.

Har du någon källa på att det är mindre säkert?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Har du någon källa på att det är mindre säkert?

Nej. Några mer frågor?

Skrivet av mludd:

Skulle Finder vara den sämsta filhanteraren någonsin?

Ja.

Skrivet av mludd:

Gällande stabiliteten så har jag då aldrig haft några större problem med OS X (undantaget en bit tredjepartshårdvara med drivrutiner från hårdvarutillverkaren i fråga som lite då och då löper amok och gör att min bluetooth-mus slutar att fungera).

Det är mer strul än vad jag någonsin haft såvida man inte räknar mitt X850XT från 2004 som gav blåskärmar som jag medvetet hade i datorn.

Skrivet av mludd:

Om du tvunget vill köra Windows, själv har jag aldrig känt mig bekväm med Microsofts användargränssnitt och underliggande lösningar, det känns helt enkelt fel för mig på något sätt.

Okej.

Skrivet av mludd:

Subjektivt, anekdot.
Du väljer alltså ett use case format efter ditt eget användningsmönster och formulerar dig sedan som om du uttalar dig objektivt och att din slutsats är gällande för alla användare.

Nämn något som inte inkluderar att lalla bort till drömlandet unix.

Skrivet av mludd:

Jovisst är Apple inte alltid på topp prestandamässigt, men hårdvaran är som du säger så mycket mer än bara prestandan (även integrationen med mjukvaran är väldigt intressant när man köper ett färdigt system, en vacker dag ska jag hitta en drivrutin till min jobb-laptops touchpad som inte krashar ett par gånger per vecka men som det ser ut just nu så har Dell inte något intresse av att släppa en sådan (och använder jag de mer generiska så skriker något Dell-installerat program som håller koll på hård- och mjukvara i maskinen om att touchpaden inte fungerar)).

Så öh, exakt det jag skrev.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Snygg citering du gjorde där...

Citat:

Det är mer strul än vad jag någonsin haft såvida man inte räknar mitt X850XT från 2004 som gav blåskärmar som jag medvetet hade i datorn.

Du kanske har haft mer strul men det är återigen något väldigt subjektivt.

Citat:

Nämn något som inte inkluderar att lalla bort till drömlandet unix.

Utveckla gärna vad du menar med detta.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nej. Några mer frågor?

Ja! Har du någon fin motivering? Jag försöker inte vara dryg, jag är genuint nyfiken på vad du grundar det på.

Visa signatur
Permalänk

Hej, jag hoppas att det finns någon som tycker det är lite intressant varför just JAG går över från
Windows till Mac. Jag kan berätta att jag vet ytterst lite om Mac bortsett från det jag gjort
research om de senaste 5 dagarna (jag har varit sjuk och letar efter ny dator).
Innan jag skriver varför jag valde Mac måste ni förstå mitt datoranvändande. Nej jag spelar inte
Crysis 2 demos och nej jag kommer troligtvis inte göra det för jag tycker inte det är så kul med
spel överlag. När jag sitter vid datorn sitter jag inne på youtube, Ultimate guitar, Sweclockers eller
kollar lite gitarr/banjo licks inne på diverse andra sidor. Med andra ord är det mest Surfande. När jag inte
surfar så kollar jag på film, lyssnar eller lyssnar på musik. jag kan ibland spela WoW också, inte för att
jag tycker det är så jäkla kul längre utan mest för att jag inte har någonting att göra just den månaden.

Här följer min lista till varför just JAG valde mac och inte varför just DU ska välja Mac:

* Garageband och Logic kombon tillsammans med en gitarrinput är det mest användarvänliga
sättet för just mig och tusentals undra musiker att just komponera och skapa musik.
* Jag är trött på laptops med batteri som blir dåliga extremt fort
* Jag är trött på att ständigt leta efter det absolut bästa grafikkortet och den absolut bästa processorn
i just den prisklassen för att sen märka att datorn är plastig och ful (detta gäller laptops).
Jag ville ju bara ha en dator som jag är säker på att den fungerar ett tag framöver. Det är ytterst
sällan jag hört folk använda en 4 år gammal pc som de köpt för runt 10000 då som de är nöjda med nu (detta gäller mig med) men det är förvånansvärt många macägare som sitter kvar med sina gamla MB
som har några år på nacken utan att de klagar. Vilket fascinerar mig, och jag vill bli just en av dem.
den personen som inte tänker fan nu börjar datorn hamna efter! Jag vill tänka, fan den är ju fortfarande
snabb och gör jobbet jag vill!
* Rent estetiskt är Mac överlägsna med hästlängder, jag menar; när ska toshiba, acer, asus etc förstå
att en dator i plast kommer bara kännas plastig förr eller senare. Hoppas ni förstår vad jag menar med
det.
* Jag är trött på att hata Windows baserade brännar program så mycket att när jag känner för att
bränna något måste jag leta fram den där gamla äckliga Nero essentials skivan som hängde med moderkortet.
* När jag nämnde estetik så kom jag just på, varför är värstingdatorer så jäkla fula som har PC? (detta är min åsikt)
* skönt att äntligen får en bra Emailklient som följer med operativet

inte för att det gör er visare men jag tycker skärmen är underbar att titta på, styrplattan är bra och
tangentbordet är skönt. men det är redan så många som sagt det så jag klumpar ihop det lite.

säker mycket jag glömt och nej; jag orkar inte renskriva vad jag just skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ja! Har du någon fin motivering? Jag försöker inte vara dryg, jag är genuint nyfiken på vad du grundar det på.

Jag överdrev. :$
Nej, jag tycker OS X är precis lika stabilt som Windows 7 - men så var inte fallet innan Windows 7 då Windows var ett jävla minfält såvida man inte visste exakt vad man gjorde.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Snygg citering du gjorde där...

Det är ett faktum att Finder är värdelöst och bör kastas ut genast i favör av något som TotalFinder såvida man inte vill utveckla en tumör i förtid.

Skrivet av mludd:

Du kanske har haft mer strul men det är återigen något väldigt subjektivt.

Så ditt argument är att det inte är ett argument?

Skrivet av mludd:

Utveckla gärna vad du menar med detta.

Windows 7 på en 15" MBP med i7-processor och HD6750M kommer vara kärlek när jag tjänat ihop tillräckligt mycket pengar.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag överdrev. :$
Nej, jag tycker OS X är precis lika stabilt som Windows 7 - men så var inte fallet innan Windows 7 då Windows var ett jävla minfält såvida man inte visste exakt vad man gjorde.

Säkerheten var det jag undrade om, inte stabiliteten. Även om stabiliteten gärna beror rätt mycket på säkerheten. ^^

Visa signatur
Permalänk

MAC VS PC

Tänkte göra ett litet inlägg i diskussionen.

Jag har själv både jobbat på Apple's second-line och sen på flera andra företag som arbetar både med Windows och OSX. Personligen så tycker jag att man borde skilja på vad man föredrar hårdvarumässigt och operativsystemet då man utan större svårighet kan köra OSX på en PC och windows på en Mac.

Fördelar med Mac:

-I princip alltid bra skärmar
-Bra touchpad
-Bra byggkvalitet
-EFI är fantastiskt på Mac (älska target-boot)
-Bra medföljande program
-Lätt att uppgradera till en ny Mac (Flytt-assistenten är faktiskt behändig)
-Nyckelringen
-Stöd för fler format out-of-the-box

Nackdelar:

-HFS+ är ett av de sämsta filsystemen som fortfarande används (varför går det att slänga databaser som används i papperskorgen? Vem tänkte där?)
-Svårare att navigera med tangentbordet
-Dyrt
-Dålig bakåtkompatibilitet
-Bonjour
-OD är inte lika utvecklat för större företag som AD
- Java är inte en separat installation (tro mig det ger problem)

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en stationär Mac men Air och Mini kan vara några av de bästa produkterna som någonsin hittat ut på datormarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är ett faktum att Finder är värdelöst och bör kastas ut genast i favör av något som TotalFinder såvida man inte vill utveckla en tumör i förtid.

Jag säger inte att Finder är fantastisk, men Finder är inte så dålig som du påstår (du påstår i praktiken att det är den sämsta filhanteraren någonsin vilket får mig att tro att du inte provat särskilt många olika filhanterare).

Citat:

Så ditt argument är att det inte är ett argument?

Du kom med ett "Jag har haft problem med 'foo' men inte med 'bar', därför är 'bar' stabilare än 'foo'."-argument, det kallas för en anekdot och som man säger på engelska "The plural form of anecdote isn't data".

Citat:

Windows 7 på en 15" MBP med i7-processor och HD6750M kommer vara kärlek när jag tjänat ihop tillräckligt mycket pengar.

Själv är jag som sagt inte ett fan av Windows men gillar UNIX-system, hade SGI fortfarande varit i arbetsstationsbranschen hade jag förmodligen kört en SGI-maskin med IRIX men de har ju i likhet med nästan alla andra dragit sig ur (den enda stora aktör kvar på marknaden för desktops/arbetsstationer med UNIX-operativsystem är ju Apple, t.o.m. Sun drog sig bort till slut).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Måste hålla med fratey i detta fall. Finder är rätt så värdelös filhaterare med tanke på att OSX är så modernt OS. Att inte kunna kopiera och klistra in är bara irriterande, samma gäller hanteringen av de olika "fönster". För varje mapp som öppnas måste man ändra storlek på den eftersom fanskapet sparar separata inställningsfiler för varje mapp för sig, + mkt annat som man irriterar sig på. Nu har jag börjat vänja mig vid dessa brister så om det komemr en förbättring kommer det vara svårt att anpassa sig :).

Visst finns det sämre alternativ helt klart, lika så finns det bättre men Apple borde verkligen ta tag i detta och åtgärda iaf de mest vanliga irritationsmoment.

Skrivet av mludd:

Jag säger inte att Finder är fantastisk, men Finder är inte så dålig som du påstår (du påstår i praktiken att det är den sämsta filhanteraren någonsin vilket får mig att tro att du inte provat särskilt många olika filhanterare).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Måste hålla med fratey i detta fall. Finder är rätt så värdelös filhaterare med tanke på att OSX är så modernt OS. Att inte kunna kopiera och klistra in är bara irriterande, samma gäller hanteringen av de olika "fönster". För varje mapp som öppnas måste man ändra storlek på den eftersom fanskapet sparar separata inställningsfiler för varje mapp för sig, + mkt annat som man irriterar sig på. Nu har jag börjat vänja mig vid dessa brister så om det komemr en förbättring kommer det vara svårt att anpassa sig :).

Visst finns det sämre alternativ helt klart, lika så finns det bättre men Apple borde verkligen ta tag i detta och åtgärda iaf de mest vanliga irritationsmoment.

Självklart finns det väldigt mycket som inte är bra med Finder, jag störde mig mest på påståendet att Finder skulle vara den sämsta filhanteraren. Det handlar ju även väldigt mycket om vilket use-case man använder för att bedöma filhanteraren.

Själv använder jag sällan GUI-verktyg för filhantering utöver att snabbt slänga över några filer från en plats till en annan (T.ex. om jag exporterat några bilder med Aperture och de råkat hamna i ~/Desktop så drar jag bara över dem till ~/Pictures), för allt lite mer avancerat så använder jag terminalen. För mitt use-case så fungerar Finder faktiskt riktigt bra medan de senare versionerna av Windows Explorer driver mig till vansinne på jobbet då default-beteendet där konstant verkar gå emot hur jag vill använda filhanteraren (sen är Windows GUI överlag väldigt bökigt IMO).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnt så är jämförelser mellan mac och pc svårt att hålla sig till fakta utan det kommer alltid finnas någon/många som säger t ex att MB tangentbord är skönast. För det första har ni som skriver sånt (antagligen) inte testat varenda laptop som finns. För det andra är det ingen fakta så vidare ni inte hittat en genomgång av datorn med någon som provat väldigt många laptops och säger att det är skönaste tangentbordet h*n har provat! Texten blir alltså väldigt subjektiv.

Min åsikt
Apples datorprodukter är bra för de mer estetiska områden. Datorn håller ett högt pris av samma anledning som DELL Alienware, och de har även vissa speciella lösningar.

Vad ska man välja?
Ska man köpa en laptop så är macbook att rekommendera då laptops ändå inte har speciellt mycket som går att uppgradera och jag vet att många trivs med mac från första början, och det kommer från en windows/lite linux (PC om ni vill kalla det det) användare.

Skulle jag däremot köpa en stationär skulle jag valt en "PC" (eller ja byggt en) då det finns fler val i form av komponenter. är man däremot estet så skulle jag rekommendera att prova båda typer och låta din åsikt om operativsystem bestämma, men även huruvida du vill kunna byta ut komponenter.

Kan ni inte sluta säga att x är bättre än y utan fakta! vissa säger att de vet nånting, hänvisa då till källan

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

* Jag är trött på att ständigt leta efter det absolut bästa grafikkortet och den absolut bästa processorn
i just den prisklassen för att sen märka att datorn är plastig och ful (detta gäller laptops).
Jag ville ju bara ha en dator som jag är säker på att den fungerar ett tag framöver. Det är ytterst
sällan jag hört folk använda en 4 år gammal pc som de köpt för runt 10000 då som de är nöjda med nu (detta gäller mig med) men det är förvånansvärt många macägare som sitter kvar med sina gamla MB
som har några år på nacken utan att de klagar. Vilket fascinerar mig, och jag vill bli just en av dem.
den personen som inte tänker fan nu börjar datorn hamna efter! Jag vill tänka, fan den är ju fortfarande
snabb och gör jobbet jag vill!

Lite märkligt påstående, varför en Apple användare sitter så länge på samma burk? Ja dels är inköpskostnaden högre, begränsade möjligheter att uppgradera men allra främst så är mac användare mindre hårdvaru intresserade (undantaget folk som sitter med hackintosh). Det kan bero på att man inte har ett behov av riktigt bra hårdvara, man kanske bara surfar och håller på med enklare program, då finns förstås ingen anledning att köpa en burk med bättre hårdvara.

Sen finns ju dom som är intresserade av hårdvara men man prioriterar exempelvis estetik, OS eller något annat före.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Lite märkligt påstående, varför en Apple användare sitter så länge på samma burk? Ja dels är inköpskostnaden högre, begränsade möjligheter att uppgradera men allra främst så är mac användare mindre hårdvaru intresserade (undantaget folk som sitter med hackintosh). Det kan bero på att man inte har ett behov av riktigt bra hårdvara, man kanske bara surfar och håller på med enklare program, då finns förstås ingen anledning att köpa en burk med bättre hårdvara.

Sen finns ju dom som är intresserade av hårdvara men man prioriterar exempelvis estetik, OS eller något annat före.

följd fråga. Varför tror du större delen av alla semiproffsiga till proffsiga musiker/filmredigerare(?)/bildredigerare sitter med just mac? det är inte för att det är sämre hårdvara och snyggare datorer utan att de helt enkelt är bättre på sitt område. Nej jag skulle inte påstå att jag försvarar mac då jag inte enns äger en ännu, jag konstaterar endast den fakta jag tycker låter relevant.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har tänkt på hur konstigt uttrycket "hårdvaruintresserad" egentligen är?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag säger inte att Finder är fantastisk, men Finder är inte så dålig som du påstår (du påstår i praktiken att det är den sämsta filhanteraren någonsin vilket får mig att tro att du inte provat särskilt många olika filhanterare).

Förlåt, största mainstream-filhanteraren, och då räknar jag in Explorer anno år 2001.

Skrivet av mludd:

Du kom med ett "Jag har haft problem med 'foo' men inte med 'bar', därför är 'bar' stabilare än 'foo'."-argument, det kallas för en anekdot och som man säger på engelska "The plural form of anecdote isn't data".

Jag är ledsen att du tolkade det så, det skulle egentligen ha varit "det är irrelevant att använda anekdoter för stabilitet, kolla varför".

Skrivet av mludd:

Själv är jag som sagt inte ett fan av Windows men gillar UNIX-system, hade SGI fortfarande varit i arbetsstationsbranschen hade jag förmodligen kört en SGI-maskin med IRIX men de har ju i likhet med nästan alla andra dragit sig ur (den enda stora aktör kvar på marknaden för desktops/arbetsstationer med UNIX-operativsystem är ju Apple, t.o.m. Sun drog sig bort till slut).

Förståeligt.

Skrivet av phroggyy:

Apples datorprodukter är bra för de mer estetiska områden.

Utveckla.

Skrivet av thowsen:

följd fråga. Varför tror du större delen av alla semiproffsiga till proffsiga musiker/filmredigerare(?)/bildredigerare sitter med just mac?

Marknadsutveckling och smart reklam. Börjar en följer alla.

Skrivet av thowsen:

det är inte för att det är sämre hårdvara och snyggare datorer utan att de helt enkelt är bättre på sitt område.

Källa på att Photoshop, Lightroom, Quark, InDesign, Cubase, och Pro Tools skulle vara bättre för Mac eller BS.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

följd fråga. Varför tror du större delen av alla semiproffsiga till proffsiga musiker/filmredigerare(?)/bildredigerare sitter med just mac? det är inte för att det är sämre hårdvara och snyggare datorer utan att de helt enkelt är bättre på sitt område. Nej jag skulle inte påstå att jag försvarar mac då jag inte enns äger en ännu, jag konstaterar endast den fakta jag tycker låter relevant.

...
Är du seriös?
Detta är trams som man hör om och om och om igen, vad bygger du det på? för att du sett några redigerare/musiker/designers sitta med Mac? Eller är det bara det vanliga snacket på nätet?
Om du har tur så sparar du någon millisekund på antingen en HP eller en Mac om båda har samma hårdvara.
Sitter fortfarande exakt samma hårdvara som tillverkats i Asien i båda maskinerna. Det som skiljer mest åt är BIOS och EFI.

En dag ska jag köpa exakt två likadana datorer, en Mac och en "PC", sen ska jag göra en massa roliga tester för att få ett slut på allt trams snack.

Har väldigt svårt och tro att jag som illustratör blir mer effektivare om jag väljer en Mac istället för en "PC" med samma hårdvara.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ni är alla, allihopa en massa fanboys :3

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

...
Är du seriös?
Detta är trams som man hör om och om och om igen, vad bygger du det på? för att du sett några redigerare/musiker/designers sitta med Mac? Eller är det bara det vanliga snacket på nätet?
Om du har tur så sparar du någon millisekund på antingen en HP eller en Mac om båda har samma hårdvara.
Sitter fortfarande exakt samma hårdvara som tillverkats i Asien i båda maskinerna. Det som skiljer mest åt är BIOS och EFI.

En dag ska jag köpa exakt två likadana datorer, en Mac och en "PC", sen ska jag göra en massa roliga tester för att få ett slut på allt trams snack.

Har väldigt svårt och tro att jag som illustratör blir mer effektivare om jag väljer en Mac istället för en "PC" med samma hårdvara.

men personliga åsikt har jag inte sagt ännu. jag TROR det har med att göra att Mac's operativ snabbare blev etablerat inom just estetisk verksamhet och hängt kvar där. Jag är själv musiker och studerar högskoleförberedande på en musiklinje. en anledning till att det används så mycket mer är att just mjukvaran som följer med (garageband som är ett högkvalitéts musikprogram t ex) är så fruktansvärt mycket mer användbar än den som följer med microsofts operativ(vilket tyder på vilken målgrupp de söker). Sen så skapas många high end externa ljudkort med diverse tillbehör för musik (i mitt fall) till just mac, vilket de är skräddarsydda till och nästan alltid plug and play med garageband & logic. Det är klart att det finns riktigt bra saker till PC också men än en gång så tror jag det har med etablisemanget(stavning?) att göra. Och just därför så har apple siktat in sig på just den målgruppen men börjar sakta men säkert expandera till lite mer spelvänliga miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Utveckla.

förlåt var väldigt otydlig (skrev på mobilen utan särskilt mycket tid). Menade mer att Apple har satsat mycket på mjukvaror och har ett antal estetiska program som integrerar bättre, just för att de tillverkats endast för apple. Apple har också gjort det lätt att få program förinstallerade vid beställning från deras hemsida.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

förlåt var väldigt otydlig (skrev på mobilen utan särskilt mycket tid). Menade mer att Apple har satsat mycket på mjukvaror och har ett antal estetiska program som integrerar bättre, just för att de tillverkats endast för apple. Apple har också gjort det lätt att få program förinstallerade vid beställning från deras hemsida.

Apple har varken skapat Pro Tools, InDesign, eller Photoshop, som är standard när det kommer till musikstudios, för tidningar (både i tabloidformat och större), och bildredigering. Ingen av dessa erbjuds heller via deras hemsida "förinstallerade".

Du har inte den blekaste aning om vad du dillar om, eller hur?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Apple har varken skapat Pro Tools, InDesign, eller Photoshop, som är standard när det kommer till musikstudios, för tidningar (både i tabloidformat och större), och bildredigering. Ingen av dessa erbjuds heller via deras hemsida "förinstallerade".

Du har inte den blekaste aning om vad du dillar om, eller hur?

Jag vet att Adobe gör mycket. Menade mer på att privatpersoner använder det pga t ex Aperture och GarageBand. Har faktiskt ingen aning om varför ett proffs skulle använda mac. Måste faktiskt säga att det är jävligt idiotiskt (ursäkta språket). Hade för mig att man kunde få förinstallerat men ok, nvm sen så gör Apple mycket reklam som är väldigt simpel men välgjord. De ger tittare en känsla av att Apple = enkelt, bra, genomtänkt.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Nä, men Photoshop 1.0 fanns bara till mac. Tror att det är därifrån ryktet om "mac för att arbeta med grafik" kommit. Det, samt att Windows inte kan rendera typsnitt på nåt riktigt vettigt sätt. Snudd på att linuxdistarna är bättre på det, tycker jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Varför får man hela tiden höra att Mac är bästa alternativet för grafiker? Finner inte mycket logik i detta...
Trött på folk som säger så och kan inte säga varför.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Jag vet att Adobe gör mycket. Menade mer på att privatpersoner använder det pga t ex Aperture och GarageBand. Har faktiskt ingen aning om varför ett proffs skulle använda mac. Måste faktiskt säga att det är jävligt idiotiskt (ursäkta språket). Hade för mig att man kunde få förinstallerat men ok, nvm sen så gör Apple mycket reklam som är väldigt simpel men välgjord. De ger tittare en känsla av att Apple = enkelt, bra, genomtänkt.

Lightroom > Aperture, och Lightroom finns på båda plattformarna.

Skrivet av thomas67lundberg:

Nä, men Photoshop 1.0 fanns bara till mac. Tror att det är därifrån ryktet om "mac för att arbeta med grafik" kommit. Det, samt att Windows inte kan rendera typsnitt på nåt riktigt vettigt sätt. Snudd på att linuxdistarna är bättre på det, tycker jag.

GDI++.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Varför får man hela tiden höra att Mac är bästa alternativet för grafiker? Finner inte mycket logik i detta...
Trött på folk som säger så och kan inte säga varför.

Precis som att man hela tiden får höra att Mac är för de otekniska/okunniga trots att Mac/OSX är extremt vanligt bland högutbildade inom datateknik som programmerare, systemutvecklare och webbutvecklare...finner även detta tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Man skall komma ihåg att mac osx bygger på bsd som är Unix i grunden. Vilket även medför att det finns betydligt mindre virus/ trojaner etc till mac osx samt linux/Unix än vad det finns till Windows. Kör själv Linux så är väl nånstans i gråzonen mitt emellan båda värdarna. Merparten av applikationer och program görs fortfarande enbart till Windows se bara på spel. Skulle gott och väl kunna anpassa spel även till mac samt Linux för att öka valfriheten.

Sen varför sälja en pc förinstallerat med windows? Varför inte få valmöjligheten att datorn kostar 5000:- helt ren 5200:- med Linux förinstallerat 5500:- med Windows Förinstallerat. Eller i vilket fall som helt valmöjligheten att helt köpa en dator utan påtvingad licenskostnad för Windows menar kan jag spara 500 eller 1000:- på nåt jag inte änns vill ha kan jag jue istället köpa en dator med bättre prestanda för dem pengarna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Orka diskdefragmentera, rensa register, filstäda, rensa i uppstarten. Orka hålla nere antalet installerade program för att operativet ska överleva. Orka hålla på med antivirus och ständiga uppdateringar som stör hela tiden. Finns roligare saker att göra.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Man skall komma ihåg att mac osx bygger på bsd som är Unix i grunden. Vilket även medför att det finns betydligt mindre virus/ trojaner etc till mac osx samt linux/Unix än vad det finns till Windows.

Ja, för det kan ju inte vara att OS X har en väldigt låg marknadsandel, för en Unixstämpel betyder automatiskt att antalet virus för ett OS sjunker med 88%, inte sant?

Skrivet av ollebacken:

Orka diskdefragmentera

Både OS X och Windows 7 diskdefragmenterar automatiskt.

Skrivet av ollebacken:

rensa register

På min förra installation innan jag stoppade in SSD'n i datorn tror jag inte att jag ens gick in i registret.

Skrivet av ollebacken:

filstäda

Både Mac OS och Windows 7 har problem med att filer lämnar skit efter sig på datorn efter du tagit bort dem - även fast problemet är större i OS X då avinstallationer i Windows brukar ta bort dessa filer medan det inte räcker att dra bort programmet i OS X.

Skrivet av ollebacken:

rensa i uppstarten.

Detta är ett större problem med hårddiskar än operativ. Fråga bara vilken Macanvändare som helst som inte är en fanboy och som har haft sin dator i mer än ett halvår.

Skrivet av ollebacken:

Orka hålla nere antalet installerade program för att operativet ska överleva.

Ja, för att ha ett program på en hårddisk slöar automatiskt ned operativsystemet.

Skrivet av ollebacken:

Orka hålla på med antivirus och

Jag har inte kört ett antivirus sen jag var tolv. Inga problem alls.

Skrivet av ollebacken:

ständiga uppdateringar som stör hela tiden.

Windows uppdaterar min dator så diskret att jag inte ens visste att den uppdaterade först.

Men grejen är, du var väl en sån där som köper en plastig dator från Mediamarkt för 3990 med Vista, 1.5GB RAM, och "stor 500 gigabyte hårddisk" på typ 4200RPM och sen gnäller på att Windows suger tills du köper en Mac för sjutton tusen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.