OCZ vertex 2 60gb - hur många GB ska denna visa?

Permalänk

OCZ vertex 2 60gb - hur många GB ska denna visa?

Hej, jag undrar hur många GB en OCZ vertex 2 60gb SSD ska visa exempelvis under My Computer..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av delphiholm:

Hej, jag undrar hur många GB en OCZ vertex 2 60gb SSD ska visa exempelvis under My Computer..

hur mycket visar din? räkna med att dela 60gb i 1,024 då får du va den är igentligen

jag fick 58,6gb i runda slängar

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en hårddisk, minneskort eller usb minne aldrig har så mycket som det står på förpackningen då de måste ha plats för systemfilerna (?) för själva saken som inte går att ta bort då den inte fungerar då. Har en 64GB ssd men får bara 59.8GB

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Tänk på att en hårddisk, minneskort eller usb minne aldrig har så mycket som det står på förpackningen då de måste ha plats för systemfilerna (?) för själva saken som inte går att ta bort då den inte fungerar då. Har en 64GB ssd men får bara 59.8GB

Systemfilerna?
nja det är som sagt ovan att en datorn räknar en Byte som 1024, och sedan när man räknar därifrån så blir det inte detsamma som värdet för en människa som räknas 1 som 1000, kommer inte riktigt ihåg fick det där förklarat för mig av en kille från San Disk.

Permalänk
Medlem

Jag får det till 55,88 Gb. vad visar din ??

Permalänk
Medlem

60 000 000 000 / 2^30 = 55.88 GiB

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Tänk på att en hårddisk, minneskort eller usb minne aldrig har så mycket som det står på förpackningen då de måste ha plats för systemfilerna (?) för själva saken som inte går att ta bort då den inte fungerar då. Har en 64GB ssd men får bara 59.8GB

En hårddisk har alltid minst lika mycket utrymme som det står på förpackningen (något annat vore ju vilseledande marknadsföring). Har du en 64 GB SSD får du minst 64 GB (vilket är ungefär 59.6 GiB). Skyll på Microsoft för att de missbrukar SI-prefix.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

En hårddisk har alltid minst lika mycket utrymme som det står på förpackningen (något annat vore ju vilseledande marknadsföring). Har du en 64 GB SSD får du minst 64 GB (vilket är ungefär 59.6 GiB). Skyll på Microsoft för att de missbrukar SI-prefix.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Åh! Underbart att äntligen få veta hela sanningen bakom allt Tackar dig ödmjukt för länken och infon
Är seriös om du undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

En hårddisk har alltid minst lika mycket utrymme som det står på förpackningen (något annat vore ju vilseledande marknadsföring). Har du en 64 GB SSD får du minst 64 GB (vilket är ungefär 59.6 GiB). Skyll på Microsoft för att de missbrukar SI-prefix.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Är det en ny disk så är det mycket möjligt att det är en disk med 25nm nand vilken faktiskt har mindre lagringsyta än det som står på förpackningen...ska gå att få utbytt om man har fått en sådan disk, vet dock inte hur/om det fungerar i Sverige. Läs hela första inlägget:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84821-...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Frispel:

Är det en ny disk så är det mycket möjligt att det är en disk med 25nm nand vilken faktiskt har mindre lagringsyta än det som står på förpackningen...ska gå att få utbytt om man har fått en sådan disk, vet dock inte hur/om det fungerar i Sverige. Läs hela första inlägget:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84821-...

Precis det har jag råkat ut för. Köpte min Vertex 2 från dustin och den är av den nya sorten.
Frågan är vad jag ska göra? Ta kontakt med dustin och "klaga"?

Varit och köpte ännu en Vertex 2 60GB från Alina Systems nu men inte hunnit koppla in den än. Så återstår att de vad den kommer visa.

Har man som konsument någon rätt att i detta sammanhang?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Precis det har jag råkat ut för. Köpte min Vertex 2 från dustin och den är av den nya sorten.
Frågan är vad jag ska göra? Ta kontakt med dustin och "klaga"?

Varit och köpte ännu en Vertex 2 60GB från Alina Systems nu men inte hunnit koppla in den än. Så återstår att de vad den kommer visa.

Har man som konsument någon rätt att i detta sammanhang?

Du borde kunna få den utbytt eftersom de är något litet "fel" att det är mindre lagringsplats än va dä ska vara! Annars är det ju riktigt konstigt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mitron:

Du borde kunna få den utbytt eftersom de är något litet "fel" att det är mindre lagringsplats än va dä ska vara! Annars är det ju riktigt konstigt.

Men frågan är ju om dustin kan göra något åt det?
De lär ju inte ha gamla 34 nm ssd på lager..

Tydligen presterar 25 nm varianten sämre än 34 nm OCH har mindre kapacitet.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Men frågan är ju om dustin kan göra något åt det?
De lär ju inte ha gamla 34 nm ssd på lager..

Tydligen presterar 25 nm varianten sämre än 34 nm OCH har mindre kapacitet.

Eftersom den har mindre kapacitet än utlovat borde du kunna lämna tillbaks på de ena eller de andra viset, aldrig använt dustin dock.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Kontakta dustin och hänvisa till foruminlägget jag länkade till tidigare, du kan också kolla direkt med ocz och se vad dom säger. Tror inte att det ska vara några problem att få den utbytt, alternativt pengarna tillbaka.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har nu kontaktat dustin men inte fått svar ännu.

Kontaktade även Alina Systems samtidigt och de bad att få återkomma när de pratat med OCZ.

Så nu står jag här och stampar med 2 st ssd och väntar..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay