Permalänk

AMD- eller Intel-paket?

Jag kikade på en ny speldator från komplett och hittade två paket i delar som verkade rätt så intressanta till en bra peng. Och jag undrar vad ni tycker är bäst/ mest prisvärt. Båda paketen kostar en ungfär lika mycket, men jag är intresserad av en SSD disk för operativsystem så med det skulle Intel-paketet hamna 1500 högre ungefär. Och jag skulle antagligen köpa till en ny hårddisk till AMD's paket då jag känner att den verkar lite trång, men fördelen där är att jag kan göra det i ett senare skede utan att hålla på att krånga lika mycket med operativsstem.

AMD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601364#info
Intel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145&reviewPage=3#reviews

Tänket mig kunna använda denna dator i några år så vore ju bra om skiten håller till nya spel även då. Skulle även vara väldigt tacksam om jag kunde få tips om eventuella behov av extra kylning.

Edit: Missade länkarna

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag väntat några veckor tills sandybridge mobo finns tillsalu igen, finns ingen anledning att köpa gammal teknik för samma pris som ny..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag kikade på en ny speldator från komplett och hittade två paket i delar som verkade rätt så intressanta till en bra peng. Och jag undrar vad ni tycker är bäst/ mest prisvärt. Båda paketen kostar en ungfär lika mycket, men jag är intresserad av en SSD disk för operativsystem så med det skulle Intel-paketet hamna 1500 högre ungefär. Och jag skulle antagligen köpa till en ny hårddisk till AMD's paket då jag känner att den verkar lite trång, men fördelen där är att jag kan göra det i ett senare skede utan att hålla på att krånga lika mycket med operativsstem.

AMD: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601364#info
Intel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145&reviewPage=3#reviews

Tänket mig kunna använda denna dator i några år så vore ju bra om skiten håller till nya spel även då. Skulle även vara väldigt tacksam om jag kunde få tips om eventuella behov av extra kylning.

Edit: Missade länkarna

Jag skulle rekommendera att du legger ihop delar sjelv po inet
du for mera for pengarna do
sorry men e po en engelsk data xD hoppas du forstor xD

Permalänk
Medlem

Äh satan va intel sandybitch är uttjatad redan, även fastän det där felet det hade. support amd!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Någon som har bra tips på en uppsättning delar runt 10 lappar då?
Edit: Fördelaktligen med bra möjligheter för att utöka till crossfire om jag känner ett behov för det i framtiden eller att pengar ligger och skräpar någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Någon som har bra tips på en uppsättning delar runt 10 lappar då?

ja 6 kärnor är ju onödigt så 965be, asus m489td pro mobo, 8gb corsair 1333mhz dominator GT (minnen är billiga just nu, just de minnena jag syftar på är gröna) och en liten rolig cpu kylare. SSD är viktigt till windows. 6950 säger folk att är prisvärt om man flashar. borde gå loss på 10k

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/234518/2011-02-26
Lite över 10k men absolut bra setup, jag rekommenderar det varmt iaf, sen kommer alla intel fanboys snart och kommenterar allt.

edit
köp inte färdiga datorpaket, man tjänar 1k på att bygga ihop ett själv.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Känns dock inte som att prisskillnaden mellan AMD's 4 och sexkärniga processorer inte är så jättestora, hur pass onödigt menar du att det är?

Edit: Kanske iförsig har mer att göra med hur effektiv kärnorna är, 6 retarded kockar gör ju en sämre soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Känns dock inte som att prisskillnaden mellan AMD's 4 och sexkärniga processorer inte är så jättestora, hur pass onödigt menar du att det är?

Att 6 kärnor inte kommer att användas i spel eller så på ett bra tag, vettigt alltså, kanske nått spel stöder det men det gör ingen skillnad, däremot om du multitaskar mycket o sådär så kan det KANSKE vara bra o ha, men jag anser det som väldigt onödigt åtminstone ett år till. men absolut 1055T är mest prisvärdast annars inom 6 kärnors kretsen.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Skulle jag behöva ett mäktigare nätagg om jag vill gå över till att crossfira graffekortet i framtiden