Sunt förnuft, men vad tycker ni?

Permalänk
Inaktiv

Sunt förnuft, men vad tycker ni?

Lämnade in tjejens bärbara på service pga att vi trodde fläkten var trasig, den lät illa. När vi sen får tillbaka datorn så har dom även bytt hårddisk och allt är ju borta pga. det. Massor med bilder är borta.

Självklart är det sunt förnuft att ta backup innan man lämnar in på service, men jag hade aldrig någon tanke på att dom skulle byta hårddisk. Så jag tänker, varför kan dom inte slå en signal och höra innan för att säkerställa, jag lämna ju faktiskt in den för, misstänkt, fläktfel.
Eller till och med att butiken i sig kunde sagt till att det är risk att allt på datorn kommer försvinna.

Har jag något rätt i mina tankar eller är det helt upp till mig att tänka på detta?

Permalänk

Tycker det känns som att det är en självklarhet att fråga kunden innan man byter hårddisk.

Permalänk

Har du pratat med stället där du lämnade in datorn? Kan gå att köpa tillbaka disken från verkstaden om den inte redan är slängd.

Permalänk
Avstängd

Företaget har skyldighet att informera innan en sådan åtgärd - Enligt juristen Anna..
Antingen ska du ha ersättning för detta eller så ska de ge dig tillbaka hårddisken!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Enda gången jag lämnat in en dator så hade de kopierat allt som de trodde jag kanske ville ha kvar över till en mapp på den nya hårddisken. Hade redan sparat det jag ville ha kvar på en skiva men det kändes omtänksamt.

Tycker att de skulle ha frågat, men är väl upp till dem vad de vill göra för sina kunder.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr har dom hunnit förstöra disken.

Japp jag har pratat med dom, både i butik och per telefon. Men i båda fall så sa dom att det är upp till kunden att tänka på sådant innan man skickar in på service. Spelade ingen roll att jag lämna in den för misstänkt fläktfel.

Permalänk

Skit i vad dem säger, kolla upp om det verkligen är så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av comradebootstrap:

Tyvärr har dom hunnit förstöra disken.

Japp jag har pratat med dom, både i butik och per telefon. Men i båda fall så sa dom att det är upp till kunden att tänka på sådant innan man skickar in på service. Spelade ingen roll att jag lämna in den för misstänkt fläktfel.

Låter helt sjukt.. Inte fan byter man styrenheten för att fläktremmen är av på en bil :s

Vad exakt stod det på felsöknings handlingarna? Så det var inte hårddisken som gav ifrån sig ett ljud då?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Vet själv att servicepartners till Acer och Asus ofta byter ut HDD bara för säkerhetsskull och för att dom då får en ren install att arbeta med. När man skickar in till tex Acer så ska man signa ett papper och där står det tydligt att man ska göra backup på disken.

Permalänk
Inaktiv

När vi lämna in datorn så sa jag att det lät illa från fläkten, men hon har skrivit "Datorn låter väldigt högt till och från, långtidstesta datorn."
Klart det kan ha varit hårddisken som lät, men var ju inte därför jag lämna in den, eftersom jag trodde det var fläkten, som det också kan ha varit eftersom dom bytt den också.

Pappret jag fick tillbaka från servicestället står det:
"Problem: Hard disk self diagnostic.
"Lösning: Garanti. Byte av hårddisk, kylare. Ominstallation av mjukvara."

Och ingenstans kan jag läsa att man måste ta backup av disken.

Permalänk
Medlem

Jag tycker stället som tar emot datorn har en skylldighet att säga till kunden om backup. Eller så ska reparatören ringa om han tänker fimpa disken. Ett tredje alternativ är att erbjuda kunden backup.
Jag hade inte vågat ha en massa bilder utan backup. Speciellt på en bärbar dator som man släpar runt på med risk för att tappa. Men det hör väll inte till det här fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Jag hade inte vågat ha en massa bilder utan backup. Speciellt på en bärbar dator som man släpar runt på med risk för att tappa. Men det hör väll inte till det här fallet.

Nä inte jag heller och tanken var att bilderna skulle över på servern. Men datorn var bara 1 månad gammal innan vi lämna tillbaka den så har bara inte hunnit tänka på det. Som sagt, sunt förnuft att ha en backup någonstans, men som sagt, hör väl inte till det här fallet.

Permalänk
Moderator
Moderator

Naturligtvis bör företaget ifråga informera om möjligheten att disken byts ut vid serviceinlämning, serviceverkstaden ifråga förutsätter troligtvis att detta görs och att kunden således har backup på relevent data. Nu vet jag inte vilket företag det rör sig om men det fnns ofta ett kvitto med servicevillkor eller liknande där det står ett stycke om just backup/dataförlust.

Å andra sidan kan man vända på myntet och konstatera att en hårddisk är en del som är relativt känslig och lätt kan gå sönder med dataförlust som följd. En extern hårddisk får man för en femhundring och har man ingen backup är ens data uppenbarligen inte särskilt relevant.

Skrivet av Pissespann:

Företaget har skyldighet att informera innan en sådan åtgärd!
Antingen ska du ha ersättning för detta eller så ska de ge dig tillbaka hårddisken!

Nej det har de inte, de har skyldighet att åtgärda felet. Kan du sluta framhäva dina personliga åsikter och fantasier som fakta?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Det är Netonnet det rör sig om och jag har inte hittat några servicevillkor, men jag kan ha missat såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Naturligtvis bör företaget ifråga informera om möjligheten att disken byts ut vid serviceinlämning, serviceverkstaden ifråga förutsätter troligtvis att detta görs och att kunden således har backup på relevent data. Nu vet jag inte vilket företag det rör sig om men det fnns ofta ett kvitto med servicevillkor eller liknande där det står ett stycke om just backup/dataförlust.

Å andra sidan kan man vända på myntet och konstatera att en hårddisk är en del som är relativt känslig och lätt kan gå sönder med dataförlust som följd. En extern hårddisk får man för en femhundring och har man ingen backup är ens data uppenbarligen inte särskilt relevant.

Nej det har de inte, de har skyldighet att åtgärda felet. Kan du sluta framhäva dina personliga åsikter och fantasier som fakta?

Varsågod att ringa denna jurist: 031-7800 790

Enligt lag så har de skyldighet till att informera! Likaså har man enligt lag skyldighet till att informera om ALLA serviceavtal samt fråga kund om denne godkänner detta! Så innan du spyr ur dig saker får du ha något som grund!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk

Det stod ingenting på servicepappret du skrev på? Nåt i stil med typ "Netonnet tar inget ansvar för förlorad information"?

Permalänk
Inaktiv

Inte ett smack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Företaget har skyldighet att informera innan en sådan åtgärd!
Antingen ska du ha ersättning för detta eller så ska de ge dig tillbaka hårddisken!

Skrivet av Pissespann:

Varsågod att ringa denna jurist: 031-7800 790

Enligt lag så har de skyldighet till att informera! Likaså har man enligt lag skyldighet till att informera om ALLA serviceavtal samt fråga kund om denne godkänner detta! Så innan du spyr ur dig saker får du ha något som grund!

Intressant info du kommer med. Kan du ta fram underlag som styrker ditt påstående?
Enligt praxis så ligger ansvaret på kunden. http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/A...

Och till alla som läser och bryr sig. Backup är något man tar i förebyggande syfte, inte när det är för sent. En raid1/5/10/etc. är ingen backup.

Edit
Till trådskaparen: Eftersom du frågar vad vi tycker.
Jag tycker du ska acceptera att all data är borta, ta lärdom av misstaget och köpa en extern hårddisk och/eller onlinebackup.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nagrazol:

Intressant info du kommer med. Kan du ta fram underlag som styrker ditt påstående?
Enligt praxis så ligger ansvaret på kunden. http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/A...

Och till alla som läser och bryr sig. Backup är något man tar i förebyggande syfte, inte när det är för sent. En raid1/5/10/etc. är ingen backup.

Edit
Till trådskaparen: Eftersom du frågar vad vi tycker.
Jag tycker du ska acceptera att all data är borta, ta lärdom av misstaget och köpa en extern hårddisk och/eller onlinebackup.

Jag publicerade nummret jag ringde och fråga! Dvs. mitt underlag är det juristen talade om för mig. Begår denne något fel så ligger inte ansvaret hos mig utan är en samhällsfråga där vi inte ens kan lita på rättsväsendet - nöjd?

Länken du skickade handlar om ett ofullständigt ärende. Står ingenstans att det är en specifik komponent som är trasig. I TS fall handlar det om en fläkt vilket han påpekade vid inlämning. Att sedan börja laga något helt annat anser jag är helt fel utan att kontakta kunden vilket även juristen tycker!

Så du får allt skilja på fall till fall!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Inaktiv

Och enligt praxis så får dom inte göra arbete utöver vad jag vet, http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/A...
Eller har jag fel där?

Har pratat med konsumentverket också, hon där tyckte också det lät konstigt att dom inte sagt något.

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar så får kunden skriva på ett serviceavtal där vi som företag friskriver oss ansvar vad gäller just dataförlust. Dock skulle det aldrig falla mig in att göra en så drastisk åtgärd som att byta HDD utan att kolla med kunden först - men det beror ju förstås på vad felbeskrivningen från kunden är.
Kan nog tänka mig att de flesta företag har ett liknande avtal som kunden får skriva på vid inlämning av datorn.

En dyr läxa att lära - men som många redan skrivit, gör backup i tid. Det är ju inte direkt ovanligt att hårddiskar går sönder heller.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av comradebootstrap:

Och enligt praxis så får dom inte göra arbete utöver vad jag vet, http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/A...
Eller har jag fel där?

Det går ju inte att jämföra den situationen alls. I ovan nämnda fall så har ju kunden blivit fakturerad för arbete han inte beställt, i det här fallet (om jag förstår saken rätt) så har ju serviceföretaget bytt HDD utan kostnad för kunden.

Edit: Iof. så nämner inte TS om det rör sig om en garantireparation eller en service han betalar för.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av comradebootstrap:

Och enligt praxis så får dom inte göra arbete utöver vad jag vet, http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Tjanster/A...
Eller har jag fel där?

Har pratat med konsumentverket också, hon där tyckte också det lät konstigt att dom inte sagt något.

Så sant så!! Då hade min jurist kontakt helt rätt!!

Då tycker jag att du ska stå på dig, antingen få ersättning för detta eller få tillbaka din andra hårddisk!
Om de nu inte vart så inkompetenta att de formaterat hårddisken för att de trodde det var den som lät

Kolla gärna med datortillverkaren vad den hårddisk du hade/har i burken har för serienummer, sedan lätt att se om den är utbytt eller ej!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pissespann:

Jag publicerade nummret jag ringde och fråga! Dvs. mitt underlag är det juristen talade om för mig. Begår denne något fel så ligger inte ansvaret hos mig utan är en samhällsfråga där vi inte ens kan lita på rättsväsendet - nöjd?

Det där kallas hörsägen och har ytterst lågt bevisvärde. Vill man yttrycka en åsikt är man tydlig (jag tror/tycker...) med det, vill man yttrycka fakta tar man reda på hur det faktiskt ligger till. Får man en uppgift från annan part skriver man förslagsvis Kalle sa att det är så här istället för så här är det. Huruvida juristen ifråga helt enkelt har fel eller du var otydlig alternativt vinklade frågan för att få det svar du ville ha är inte avgörande. Du får gärna ringa upp igen och fråga efter det lagrum som reglerar företagets informationsplikt i denna fråga, det finns nämligen inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det där kallas hörsägen och har ytterst lågt bevisvärde. Vill man yttrycka en åsikt är man tydlig (jag tror/tycker...) med det, vill man yttrycka fakta tar man reda på hur det faktiskt ligger till. Får man en uppgift från annan part skriver man förslagsvis Kalle sa att det är så här istället för så här är det. Huruvida juristen ifråga helt enkelt har fel eller du var otydlig alternativt vinklade frågan för att få det svar du ville ha är inte avgörande. Du får gärna ringa upp igen och fråga efter det lagrum som reglerar företagets informationsplikt i denna fråga, det finns nämligen inte.

Redigerat inlägg!

Hade jag vetat vilken lag etc. det rör sig om hade jag inte sketat ned mig under bilar!

Vinklat, nej. Skrev det juristen sade till mig, om hon nu har helt fel eller ej vet jag inte men jag brukar då lita på de som har ett stort samhälls ansvar.

Kanske dags för en ny motion om en ny lag

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Kan du scanna service- eller reparationsavtalet och lägga upp den här? Jag har hittills aldrig sett ett avtal där ansvaret för backup inte ligger hos kunden.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Hedersmedlem

De datorer och mobiltelefoner som jag har köpt genom åren har haft en tydlig notis i manualen om att man har eget ansvar att ta backup på alla former av viktig data som finns på enheten innan man skickar in den för någon form av reparation, service eller annat ärende.

Sen en annan sak som dyker upp i huvudet på mig...
Skulle jag skicka in en enhet som på något sätt kan lagra data (och där andra kan läsa den) så skulle jag se till att den är kliniskt ren från privat data innan jag släpper den från mig. Är den defekt och har relativt lågt ekonomiskt värde, se till att den blir fullständigt obrukbar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Fyfan vilka rövhål. Jag har jobbat på ett service ställe. Där ringde vi alltid och berätta vad som var fel och hur kunden vill göra..

Permalänk
Inaktiv

Har tyvärr ingen scanner, men kan till 100% säga att det står inte ett skit om något på det pappret jag har. Står inte mycket överhuvudtaget egentligen.

Permalänk
Medlem

Tar emot datorer för reparation dagligen och kunden upplyses då ALLTID om att informationen på datorn troligtvis kommer att försvinna, de flesta tycker ju att det är självklart men långt ifrån alla. Kunden måste också skriva på och intyga att denne är införstådd att det kan komma att hända. Väldigt oseriöst att inte upplysa om detta, men det är Netonnet som har ansvaret inte verkstaden, hos dem är det ju netonnet som är kund.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”