Bytt GTS 450 mot GTX 460 ingen skillnad i prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då dessa minnesmängder är två olika enheter oberoende (nåja) av varandra så kan du inte riktigt räkna på detta sätt

Det är faktiskt precis så man kan räkna, ett 32bitars OS kan hantera 4gig minne, men eftersom grafikminnet är inräknat så brukar det bara visa en ca 3,2gig.

2 upphöjt i 32=4 294 967 296 bytes

I ett 64bitarssystem så blir det

2 upphöjt i 64=18 446 744 073 709 551 616 bytes.
Alltså 16 exabyte!

En väldig skillnad som synes, sen så sätter iofs hårdvaran sina begränsningar.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

Nvidia tog en del 450 och märkte om dem till 460 ganska vanligt att göra så för dem därav troligen anledningen till samma resultat.

3dmark11 är enda testet som visar någorlunda rätt med grafikkort.

ska du uppgradera datorn, vänta in sandy bridge moderkorten.
finns ingen anledning att köra amd när du kan överklocka 4.5ghz med stockkylare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kristerj:

Det är faktiskt precis så man kan räkna, ett 32bitars OS kan hantera 4gig minne, men eftersom grafikminnet är inräknat så brukar det bara visa en ca 3,2gig.

2 upphöjt i 32=4 294 967 296 bytes

I ett 64bitarssystem så blir det

2 upphöjt i 64=18 446 744 073 709 551 616 bytes.

En väldig skillnad som synes, sen så sätter iofs hårdvaran sina begränsningar.

Det har inte endast med grafikminnet att göra då det finns en hel del andra hårdvaruadresser den skall hantera, därav diskrepansen mellan 1GB och 0,8GB (4GB ner till 3.2GB), så jag är medveten om denna begränsning, dock menade den jag citerade att man la ihop så att GPU-minnet blev extra ramminne vilket ju verkligen inte stämmer

FLOPPER: Trollar du eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det har inte endast med grafikminnet att göra då det finns en hel del andra hårdvaruadresser den skall hantera, därav diskrepansen mellan 1GB och 0,8GB (4GB ner till 3.2GB), så jag är medveten om denna begränsning, dock menade den jag citerade att man la ihop så att GPU-minnet blev extra ramminne vilket ju verkligen inte stämmer

FLOPPER: Trollar du eller?

Det har du helt rätt i Kanske finns något fulprogram som gör att man kan "låna" lite ifrån grafikkortet
Vilket iofs verkar helt värdelöst konstigt att göra

Tror vi uppfattade hans inlägg på två olika sätt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det har inte endast med grafikminnet att göra då det finns en hel del andra hårdvaruadresser den skall hantera, därav diskrepansen mellan 1GB och 0,8GB (4GB ner till 3.2GB), så jag är medveten om denna begränsning, dock menade den jag citerade att man la ihop så att GPU-minnet blev extra ramminne vilket ju verkligen inte stämmer

FLOPPER: Trollar du eller?

Flopper är ju bara skön! Orka att du kallar honom troll, han har något som du inte har tydligen och det är humor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Flopper är ju bara skön! Orka att du kallar honom troll, han har något som du inte har tydligen och det är humor

Nej, vad är humor för något??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

4.5ghz på stockkylare aah och jag är Bill Gates här på ert egena forum!
Nvidia rebrandar sämre grafikkort och ber till gud folk inte upptäcker det. troligt.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det har inte endast med grafikminnet att göra då det finns en hel del andra hårdvaruadresser den skall hantera, därav diskrepansen mellan 1GB och 0,8GB (4GB ner till 3.2GB), så jag är medveten om denna begränsning, dock menade den jag citerade att man la ihop så att GPU-minnet blev extra ramminne vilket ju verkligen inte stämmer

Nej, det var inte så jag menade. Jag menar att Win32 kan adressera upp till 4Gb *totalt* minne, oavsett om det är videominne eller RAM minne. Det brukar resultera i att man ser att man har 4Gb, men bara kan utnyttja 3-3,2Gb. Vilket borde medföra en viss prestanda förlust.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Haha trevligt med en livlig diskussion i tråden!

Tycker alla att jag ska vänta när det gäller uppgradering? Främsta målet är spel! Duger inte det paket jag länkade innan då? Alt. En i5?
Eller ska jag ändå vänta på nästa generation? Om jag skulle lägga mellan 3000-5000 på SB eller Bulldozer skulle det bli märkbar prestandavinst?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Haha trevligt med en livlig diskussion i tråden!

Tycker alla att jag ska vänta när det gäller uppgradering? Främsta målet är spel! Duger inte det paket jag länkade innan då? Alt. En i5?
Eller ska jag ändå vänta på nästa generation? Om jag skulle lägga mellan 3000-5000 på SB eller Bulldozer skulle det bli märkbar prestandavinst?

Om du har en skärm som stödjer 1080p så nej! Inte någon direkt skillnad i spel mot i5 760 eller phenom II X4 955. När du kommer till dessa upplösningar så är det grafikkortet som sätter gränsen så i ditt fall med ETT GTX 460 så lär du inte märka någon skillnad alls.

Kör du däremot i max 1280x1024 och på medium då märker du skillnad men då utnyttjar du heller inte ditt grafikkort fullt ut

Fast för framtiden om du inte tänkt uppdatera på några år skulle jag vänta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

och jag är Bill Gates här på ert egena forum!

Hur blir man Bill Gates på ett forum...?

Till TS: Det är säkerligen processorn som hindrar då jag har motsvarande problem, dock inte i den bemärkningen då min är massivt överklockad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Hade tänkt mig en i5 processor men kommer faktiskt undan 1500kr billigare med den Phenom som du rekommenderar! Är det stor skillnad i prestanda/överklockningsmöjligheter?

Klockat har jag gjort förut med både minnen, grafikkort och CPU men en annan kille med samma komponenter fick 16000p när han klockade!!!

Kanon! Detta ska jag testa!

Känns detta som en vettig uppgradering?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/169050/2011-02-01

Eller är det värt att lägga 1000-1500:- mer som det kostar med ett 1156 moderkort samt en i5?

955 klockar bra. Kör du med den och klockar lite kommer du inte ha problem med flaskhals på ett bra tag. Kom bara ihåg att köpa till en kylare. Eftersom den är en black edition så är det inte meningen att man ska använda kylaren. Cooler Master hyper 212 plus är en riktigt bra kylare rekomenderas starkt
Egentligen är i5 lite kraftigare men enligt mig är det inte värt 800 kr. Så mycket bättre är den inte.

Oj 1500 kr skillnad då skulle jag verkligen rekomendera Phenom processorn!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Om du har en skärm som stödjer 1080p så nej! Inte någon direkt skillnad i spel mot i5 760 eller phenom II X4 955. När du kommer till dessa upplösningar så är det grafikkortet som sätter gränsen så i ditt fall med ETT GTX 460 så lär du inte märka någon skillnad alls.

Kör du däremot i max 1280x1024 och på medium då märker du skillnad men då utnyttjar du heller inte ditt grafikkort fullt ut

Fast för framtiden om du inte tänkt uppdatera på några år skulle jag vänta.

Min skärm stödjer bara 1680x1050 (22" widescreen Asus). Den är relativt nyinköpt och har inga tankar på att byta den, även om jag nu såhär i efterhand hade köpt en annan.

Vad handlar det om i tid ungefär innan SB och Bulldozer är aktuella? Jag tänkte sälja mitt Xbox då jag aldrig spelar längre och uppgradera datorn istället. Det är mycket möjligt att jag uppdaterar om något år igen, ser inte detta som en jätte uppdatering som ska hålla i flera år. Därför känns 3-4 tusen som en rimlig summa för moderkort, minnen samt processor.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur blir man Bill Gates på ett forum...?

Till TS: Det är säkerligen processorn som hindrar då jag har motsvarande problem, dock inte i den bemärkningen då min är massivt överklockad.

Yes! Min klockar sisådär bra så jag satsar på att dra upp nästa riktigt mycket istället!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

955 klockar bra. Kör du med den och klockar lite kommer du inte ha problem med flaskhals på ett bra tag. Kom bara ihåg att köpa till en kylare. Eftersom den är en black edition så är det inte meningen att man ska använda kylaren. Cooler Master hyper 212 plus är en riktigt bra kylare rekomenderas starkt
Egentligen är i5 lite kraftigare men enligt mig är det inte värt 800 kr. Så mycket bättre är den inte.

Oj 1500 kr skillnad då skulle jag verkligen rekomendera Phenom processorn!

Tror faktiskt att det lutar åt Phenom processorn, det känns som en lagom uppdatering! Någon som vet ifall Zalman CNPS9500A passar på AM3 socket? Har den på min nuvarande processor och den är riktigt bra!

Såg att 965 bara kostar 150kr mer än 955 och alla som recenserat den på Inet har klockat den till 4.0ghz utan att höja V-core! Så den klockar onekligen bra!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Vad handlar det om i tid ungefär innan SB och Bulldozer är aktuella?

April någon gång

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

April någon gång

Lagom tills jag kommer hem från Thailand då. Kanske ska orka hålla mig så länge då även om jag vill uppgradera nu!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Lagom tills jag kommer hem från Thailand då. Kanske ska orka hålla mig så länge då även om jag vill uppgradera nu!

Du är inte ensam

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

955 klockar bra. Kör du med den och klockar lite kommer du inte ha problem med flaskhals på ett bra tag. Kom bara ihåg att köpa till en kylare. Eftersom den är en black edition så är det inte meningen att man ska använda kylaren. Cooler Master hyper 212 plus är en riktigt bra kylare rekomenderas starkt
Egentligen är i5 lite kraftigare men enligt mig är det inte värt 800 kr. Så mycket bättre är den inte.

Oj 1500 kr skillnad då skulle jag verkligen rekomendera Phenom processorn!

Kör med en 955BE. 3.8Ghz, har en hyper 212kylare. Efter ett maratonlopp i BC2 så går den aldrig över 50 grader. När jag tokstressar den i prime så kliver den aldrig över 50 grader.
Den kylaren är praktiskt taget gratis, ring komplett och fråga om du kan få en. Skämtåsido, för dom pengarna så är den suverän.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Någon som vet ifall Zalman CNPS9500A passar på AM3 socket? Har den på min nuvarande processor och den är riktigt bra!

Ja, de har inte bytt kylarbygel på ~5 år.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, de har inte bytt kylarbygel på ~5 år.

http://www.sweclockers.com/galleri/6702-test-av-billig-vatten...

Som synes här, ett stenålderskort men med samma kylarbygel.
Tycker det är hel ok av AMD att använda samma standard, blir inte lika mycket kylare som ligger och
skräpar då

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag fick en ökning med 3000 poäng från ett 460 till ett 570 med en i5 i 3dmark06, så utdaterat är det inte.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Jag fick en ökning med 3000 poäng från ett 460 till ett 570 med en i5 i 3dmark06, så utdaterat är det inte.

Den i5 som du har tänkte jag skaffa mig, samt en SSD disk så får vi se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Skrev en tråd här för några dagar sedan då jag hade köpt ett Nvidia GTS 450 grafikkort och var väldigt missnöjd med prestandan.

Idag var jag på Inet och bytte detta kort (supertrevliga som alltid) till ett GTX 460 som enligt många ska vara väldigt bra. När jag körde 3Dmark06 så får jag exakt samma poäng med dessa två kort! Finns det något jag kan ha gjort fel när det gäller installationen av kortet?

Min dator i övrigt (se sign) är rent ut sagt skit och jag tänkte börja uppgradera den löpande nu. Självklart flaskhalsar min dator på andra ställen, men samma poäng i 3Dmark med ett 450 som med ett 460? Något måste vara fel, eller? Någon som vet vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Du får ut ca 25% av 460s prestanda med den prollen.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Du har helt rätt, men TS verkade vara väl medveten om detta när han införskaffade kortet så din kommentar var kanske lite överfödig. Om du läser i tråden så har an jämfört med ett nästintill identiskt system, och han får 4k mindre poäng i Vantage. Det skvallrar om att något är galet. Jag hade börjat med att installera om drivrutinerna för grafikkortet.

Gör såhär:Ladda ner drivrutinerna från nvidias hemsida, se till att du väljer rätt version för ditt kort (400-serien) och operativsystem(??). Använd advanced options under installationen och använd funktionen "preform clean install". Då tas först det äldre rutinerna bort så att det inte ligger kvar skräpfiler som eventuellt skulle bråkat med varandra.

Har han jämfört på orben så behöver det inte stämma, det kan vara överklockade processorer även om det inte står det. Mycket kan fela på orben. Tycker TS min post var överflödig ber jag om ursäkt, jag vill bara hjälpa honom att förstå att det kanske inte går att fixa mer utan att byta processor, vilket jag är ganska säker på.

Lägger jag upp på orben står det att jag har en 3400MHz processor när den egentligen ligger i 4500MHz. liiiite skillnad.

Skrivet av El1min4tor:

Den i5 som du har tänkte jag skaffa mig, samt en SSD disk så får vi se om det blir någon skillnad.

Du kommer få en enorm ökning, du kommer inte känna igen din dator efter den uppgraderingen. Med SSD dessutom kommer det bli fart på grejjerna Bra val!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Den i5 som du har tänkte jag skaffa mig, samt en SSD disk så får vi se om det blir någon skillnad.

Detta var även den gamla i5an jag hade när jag testade, inte sandy bridge. Blir nog skillnad ska du se

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Detta var även den gamla i5an jag hade när jag testade, inte sandy bridge. Blir nog skillnad ska du se

Jag känner mig som en riktig amatör men skulle någon kunna förklara för mig vad Sandy Bridge är? Alla pratar om det men jag har aldrig fått någon förklaring på vad det är.

Processorerna kommer vara dom samma med Sandy Bridge sitter på moderkortet och gör att processorn kommunicerar snabbare? Är jag helt fel ute?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Jag känner mig som en riktig amatör men skulle någon kunna förklara för mig vad Sandy Bridge är? Alla pratar om det men jag har aldrig fått någon förklaring på vad det är.

Processorerna kommer vara dom samma med Sandy Bridge sitter på moderkortet och gör att processorn kommunicerar snabbare? Är jag helt fel ute?

Sandy Bridge är en helt ny generation processorer och helt nya moderkort som följer sockel 1155, istället för gamla sockelstandarderna 1156 (i3 > i7 8xx) eller 1366 (i7 9xx). Lite som Bulldozer är AMDs kommande nya generation vilken ska följa den nya sockelstandarden AM3+.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Sandy Bridge är en helt ny generation processorer och helt nya moderkort som följer sockel 1155, istället för gamla sockelstandarderna 1156 (i3 > i7 8xx) eller 1366 (i7 9xx). Lite som Bulldozer är AMDs kommande nya generation vilken ska följa den nya sockelstandarden AM3+.

Man skulle med andra ord kunna kalla det generation 2 av i processoerna?
Tack för förklaringen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Antielefant
Skrivet av El1min4tor:

Man skulle med andra ord kunna kalla det generation 2 av i processoerna?
Tack för förklaringen!

3 (lynnfield är egentligen generation 2) men OK.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

3 (lynnfield är egentligen generation 2) men OK.

Haha genaration 3 då

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7