Microfonen krånglar grymt mycket med Windows 7 x64u (Sound Blaster Audigy 2)

Permalänk
Medlem

Microfonen krånglar grymt mycket med Windows 7 x64u (Sound Blaster Audigy 2)

Har nyligen gått över till Windows 7 x64u och fick några otrevliga överraskningar med mig.

Ljudet från mikrofonen skrapar låter riktigt uselt när jag använder mig av exempel ventrilo, ljudet försvinner både mitt och deras ljud efter någon minut eller några sekunder. Jag har hittat på något konstigt sätt 2 olika inställningar för mikrofonen under inspelning. Har provat "lyssna på mig själv" och ena inställningsmöjligheten låter det bra, det andra skrapar det. Har provat att konfigurera mikrofonen via kontrollpanelen och hur jag än försöker så får jag inte ut ett ljud från mikrofonen som noteras. Har givetvis även provat installera om drivrutin (ska vara godkänd för x64) enligt creative vilket inte säger så mycket.. Kan tillägga att inkommande ljud fungerar perfekt så länge jag inte använder mig av mikrofonen. Får för mig att ljudet låter bättre än i XP eller så spökar placebo effekten...hur som, ni förstår hur irriterande detta är!! Så har ni någon idé om vad som är problemet?

Cpu: E7300
HD: OCZ vertex 2
Moderkort: Asus P5Q
Minne: Corsair 6Gb ddr2
Grafik: Radeon 4870
Ljud: Sound Blaster Audigy 2 (gammalt men låter 100ggr bättre än det inbyggda skräpet)

Skräpet ovanför är lite överklockat.

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

Trodde inte att jag var den ända som hade problem med skit Creative+ win7 x64 o.O Hur som så hittade jag en eventuell lösning efter en miljard timmar "googlande" . Det fungerar inte till 100% för mig, det sprakar fortfarande men det är bra mycket bättre än tidigare. Länk till eventuell lösning för det som använder:
Win 7 X64 och har problem med mikrofon (med K)
Creative Sound Blaster:
- Audigy
- Audigy 2
- Audigy 2 ZS
- Audigy 4
daniel_k Audigy Series Support Pack 3.8 No More Goat Soup

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

Testa kX Audio drivrutinerna, då försvinner de flesta problemen och du får gratis ljudkvalité uppgradering.

Official kX Project Site -- News

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tack så grymt mycket för tipset, idag när ja kom hem så provade jag micen igen å det lät förj******* !! Så den drivern ska provas på asap

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

För att få micen att funka med kX Audio drivrutinerna ska du unmuta och höja AC97 volume slidern i "Recording" sidan (när du för över muspekaren över ikonerna står det vad som är vad) och "Mic in" slidern i AC97 sidan och använd "Mic boost (+20dB)" ifall det behövs eller testa justera "Gain" slidern till höger. Sen ifall du vill bara testa utan att behöva använda ventrilo eller vad du nu använder så kan du alltid höja AC97 slidern även i "Ins an Outs" sidan så hör du dig själv i hörlurarna/högtalarna också.

kX Audio drivrutinerna kan kännas lite svåra att få grepp om i början hur allting funkar pga dess mångfaldiga konfigurationsmöjlighet, men senare börjar man uppskatta konfigurationsmöjligheterna.

EDIT: En annan viktig sak gällande Windows 7 speciellt så är att det är buggigt ifall man använder "Master Mixer" som output, istället borde du använda SPDIF/AC3 Output eller Wave 2/3, 4/5 eller 6/7 (talar om windows kontrollpanelen och ljudinställningarna där nu och kom ihåg att sänka volymen också! Både master volume i kx Audio och Windows 7 volym kontrollen i taskbar, ändrar du output device får du ställa in volymen för windows 7 igen för den andre output devicen)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 Ultimate x64 + ESI Maya44 Ljudkort + senaste drivisarna.
Jag har fått problem med min mikrofon: Studio Projects B1. Mitt ljudkort har +48V.

Förhistorik: Innan jag skaffade Win7 så hade jag XP PRO x32 där fungerade PRECIS allt som de skulle. Kunde ha igång chatt på ventrilo, röstchatt på msn(vilket är de största användningsområdet när jag spelar). Allt fungerade prima i Fruity Loops studio när jag spelade in. Så detta var drömmen. Förutom att jag ville ha samma på w7! Hade 4gb RAM, och jag blev lite sur över att jag inte kunde utnyttja alla 4gb i x32 så jag ville skaffa x64, så jag köpte 4gb RAM till och skaffade Win 7 x64.
Installerade nya drivrutiner. Avaktiverade det inbyggda ljudet i BIOS.

Till problemet:Allt fungerade PERFEKT I BÖRAN. Sen en dag hade jag glömt att stänga av datorn, och eftersom den var nyformaterad så hoppade den i väntläge efter ett tag.. efter det så spelar det ingen roll om jag installerar nya drivisar eller om ja väljer olika lägen på inspelning. Liktförbannat så låter jag som en "Helikopter" när jag pratar i msn, Xfire eller dylika program. Men jag kan fortfarande spela in perfekt i Fruity Loops och diverse inbyggda program!
Det verkar som att allt utgående ljud via internet, alltså signaler ut från datorn till någon annan, oftast cpar. Har fått det att fungera en liten stund men sen kan de bara balla ur oså kommer det inget ljud alls.. Som ni kanske förstår så blir jag galen på detta och vill få det att fungera! Vill helst inte byta tillbaka till XP x32 för nu har jag 8GB i RAM..
Hoppas på hjälp, och behövs det några specs eller så så säg till! Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon bra drivrutin till det kort du har. Jag fick nästan allt att fungera med en alternativ drivrutin, men får ändå problem när jag kör både Ventrilo server och klient. Mitt ljud in försvinner titt som tätt och måste då starta om klient programmet. (Folk kan höra mig men jag hör inte dom).
När jag stänger ner Ventrilo klienten och startar om programmet igen så kan jag lyssna i efterhand på vad alla har sagt ca 30sek..som att det är problem med någon buffert blir för lite avsatt bandbredd eller nått. Tyvärr verkar Win7 x64 vara ett totalt värdelöst bakåt kompatibelt OS när det gäller ljudkort, sen i mitt fall som äger Soundblaster=sämst drivrutiner i världen?

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Medlem

Kör själv creative gamer fatality, får inte ens micen att fungera i Windows 7. jävla skräpdrivers ifrån creative, kör fortarande BETA DRIVERS vilket är de nyaste........

Kör med micingången från moderkortet istället för micen, fungerar skitbra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nuså, jag har löst det!! För alla som har problem med Helikoptersurrande ljud eller inget ljud alls i micken på W7 x64 Ultimate, gör såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör själv creative gamer fatality, får inte ens micen att fungera i Windows 7. jävla skräpdrivers ifrån creative, kör fortarande BETA DRIVERS vilket är de nyaste........

Kör med micingången från moderkortet istället för micen, fungerar skitbra

Om du vill få igång micken via ditt ljudkort, prova KX drivrutin http://kxproject.com/. Men om du har fått det att fungera så är det kanske onödigt

Visa signatur

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har testat allt detta med mitt Audigy 4 kort och lyckades aldrig få rätt på det
Det är Creative som inte orkar skriva en 64-bitars drivrutin till W7, så ut slängde jag kortet och kör aldrig mer på CL:s kort.

PS: micken funkar med det inbyggda

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

PS: micken funkar med det inbyggda

Har du ens avaktiverat det inbyggda ljudkortet i BIOS under tiden du hade ditt Creative?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AnuBiz:

Har du ens avaktiverat det inbyggda ljudkortet i BIOS under tiden du hade ditt Creative?

Ja du det hade jag, bra fråga men har hållit på datorer ganska länge 25 år + så jag har varit med om en del om man så säger

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja du det hade jag, bra fråga men har hållit på datorer ganska länge 25 år + så jag har varit med om en del om man så säger

Jalle, du glömde ju stoppa in ljudkortet i datorn först, LOL!
Ses på TS sen btw

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnuBiz:

Nuså, jag har löst det!! För alla som har problem med Helikoptersurrande ljud eller inget ljud alls i micken på W7 x64 Ultimate, gör såhär:

http://www53.zippyshare.com/thumb/22375858/file.html

Hej, har du filen kvar? Har samma problem men inget som löser det tyvärr..

Visa signatur

oj oj oj