Radeon HD 6990 "Antilles" dyker upp på bild

Permalänk
Medlem

Skitsamma med strömförbrukningen !.helt ointressant vill man ha det bästa så spelar det inte så stor roll ,kör inte en Intel Atom eller en via processor heller .sen skiljer det inte hästlängder på strömförbrukning på ATI eller Nvidia kort heller. gissar att intels inbyggda eller Matrox kort drar mindre ström.
Så för mig spelar det ingen roll vad Ati kortet drar eller Nvidias dito det som är intressant är vad dom presterar vad dom kostar & är det dubbelkort hur presterar dom, mao. Crossfire eller sli så ligger Ati korten lite pyrt till där (förutom i vissa utvalda spel ,än fast dom närmat sig Nvidias dgpu prestanda lite grann) Men ska bli intressant vad som dyker upp

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skitsamma med strömförbrukningen !.helt ointressant vill man ha det bästa så spelar det inte så stor roll ,kör inte en Intel Atom eller en via processor heller .sen skiljer det inte hästlängder på strömförbrukning på ATI eller Nvidia kort heller. gissar att intels inbyggda eller Matrox kort drar mindre ström.
Så för mig spelar det ingen roll vad Ati kortet drar eller Nvidias dito det som är intressant är vad dom presterar vad dom kostar & är det dubbelkort hur presterar dom, mao. Crossfire eller sli så ligger Ati korten lite pyrt till där (förutom i vissa utvalda spel ,än fast dom närmat sig Nvidias dgpu prestanda lite grann) Men ska bli intressant vad som dyker upp

Håller med angående strömförbrukningen. Den är inte lika viktig som låga temperaturer och tysta kort. Men vissa saker går väl lite hand i hand där. Prestanda och bra kylning är iaf min prio. Därför jag funderar på om man skall vänta till GTX 580 kommer med tystare och bättre kylning, eller om referenskylaren på asuskortet är bra som den är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Håller med angående strömförbrukningen. Den är inte lika viktig som låga temperaturer och tysta kort. Men vissa saker går väl lite hand i hand där. Prestanda och bra kylning är iaf min prio. Därför jag funderar på om man skall vänta till GTX 580 kommer med tystare och bättre kylning, eller om referenskylaren på asuskortet är bra som den är?

Gtx ftw hydro copper
är ute nu, och är mycket mindre och tystare.
maxishines recension
http://www.youtube.com/user/maxishine?blend=1&ob=4#p/u/5/_9zI...

dock är det vattenkylning men fortf utmörkt design och kylning.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Gtx ftw hydro copper
är ute nu, och är mycket mindre och tystare.
maxishines recension
http://www.youtube.com/user/maxishine?blend=1&ob=4#p/u/5/_9zI...

dock är det vattenkylning men fortf utmörkt design och kylning.

Det där är ju ren porr! Vilken otroligt vacker låda! haha Dock springer det ju iväg en del med tanke på att jag inte har några andra komponenter för vattenkylning liggandes hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Håller med angående strömförbrukningen. Den är inte lika viktig som låga temperaturer och tysta kort. Men vissa saker går väl lite hand i hand där. Prestanda och bra kylning är iaf min prio. Därför jag funderar på om man skall vänta till GTX 580 kommer med tystare och bättre kylning, eller om referenskylaren på asuskortet är bra som den är?

Jo strömförbrukning, temperaturer och ljudnivå går verkligen hand i hand. Specielt med referenskylare. Man måste börja titta på triple slot kylare eller vattenkylning om det ska va tyst å ha långa temps. Därför tycker jag det är viktigt att prestanda kort inte är nödvändigtvis strömsnåla men ström effektiva, på referenskorten. Om man vill ha mer finns ju eftermarknads kylare för dom som vill öka tdp med 25-50W och få ut 5-10fps extra. (varierar såklart på gpu/spel)

Permalänk
Hjälpsam

Strömförbrukningen har stor betydelse för valet av övriga komponenter i synnerhet om du kör SLI/CF, skall du dessutom klocka blir kraven väldigt tuffa.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar som man inte kan enas om mellan hur man ska jämföra olika kort med olika antal kärnor. Jag tror att anledningen till att vissa anser att man ska jämföra graffikkort med lika många GPUer är att det finns en begränsning, att man "endast" kan ha fyra kärnor, och att ibland kan komma upp till den här begränsningen.

Skillnaden mellan att jämföra två processorer och två graffikkort är att man helt enkelt endast kan ha en processor, medan man kan max ha fyra GPUer totalt. Man måste helt enkelt köpa en ny processor om man vill ha fler kärnor, men om man vill ha fler GPUer så kan man köpa fler graffikkort, men då sätter "Fyra-GPU-Gränsen" stopp för det.

Båda lägren har rätt på sätt och viss, då en prestandasystem med obegränsad budget eller väldigt hög inte bara kan gå efter vilket kort som presterar mest, utan också hur många kärnor kortet har. Man kan inte komma ifrån att fyra GTX 580 presterar (antagligen) mera än Radeon 6990.

När jag pratar om prestanda i de översta klasserna så snackar jag inte om spel, det finns andra användningsområden. Ett exempel kan vara maskiner som bara ska stå och testa lössenord, alltså försöka brutforca upp olika lås (kan vara ett dåligt exempel).

Jag tror (och hoppas) att diskussionen mellan 1 GPU vs fler GPU kort kommer att försvinna samtidigt som man lyckas övervinna gränsen för max kärnor, alternativt höjer gränsen avsevärt så att man inte kommer i närheten av den. Jag tror också att det kommer bli vanligare med fler GPUer på kort. CPUerna har ju bevisat att behovet finns ju.

Sedan så bekräftade väll EVGA att de håller på med ett dubbel GPU (NVIDIA) kort? Frågan är ju om det är referens design, eller om det är "EVGA-Only"...?

Detta är iallafall mina tankar och funderingar. Hoppas att det blev förståeligt!

Permalänk
Hjälpsam

Detta om man accepterar dubbel gpu-lösningar eller inte, har nog att göra med om man accepterar SLI/CF eller inte, gör man inte det, accepterar man inte heller en dubbel-gpu.
Men att acceptera CF/SLI men inte dubbel-gpu, det är inget annat än hyckleri, lösningen med dubbla gpu:er brukar fungera mycket mer problemfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Verkar som man inte kan enas om mellan hur man ska jämföra olika kort med olika antal kärnor. Jag tror att anledningen till att vissa anser att man ska jämföra graffikkort med lika många GPUer är att det finns en begränsning, att man "endast" kan ha fyra kärnor, och att ibland kan komma upp till den här begränsningen.

Skillnaden mellan att jämföra två processorer och två graffikkort är att man helt enkelt endast kan ha en processor, medan man kan max ha fyra GPUer totalt. Man måste helt enkelt köpa en ny processor om man vill ha fler kärnor, men om man vill ha fler GPUer så kan man köpa fler graffikkort, men då sätter "Fyra-GPU-Gränsen" stopp för det.

Båda lägren har rätt på sätt och viss, då en prestandasystem med obegränsad budget eller väldigt hög inte bara kan gå efter vilket kort som presterar mest, utan också hur många kärnor kortet har. Man kan inte komma ifrån att fyra GTX 580 presterar (antagligen) mera än Radeon 6990.

När jag pratar om prestanda i de översta klasserna så snackar jag inte om spel, det finns andra användningsområden. Ett exempel kan vara maskiner som bara ska stå och testa lössenord, alltså försöka brutforca upp olika lås (kan vara ett dåligt exempel).

Jag tror (och hoppas) att diskussionen mellan 1 GPU vs fler GPU kort kommer att försvinna samtidigt som man lyckas övervinna gränsen för max kärnor, alternativt höjer gränsen avsevärt så att man inte kommer i närheten av den. Jag tror också att det kommer bli vanligare med fler GPUer på kort. CPUerna har ju bevisat att behovet finns ju.

Sedan så bekräftade väll EVGA att de håller på med ett dubbel GPU (NVIDIA) kort? Frågan är ju om det är referens design, eller om det är "EVGA-Only"...?

Detta är iallafall mina tankar och funderingar. Hoppas att det blev förståeligt!

Hur många gpus som stöds menar du? menar gpus har väll flera hundra cores i sig...fast det är inte samma som cpu cores...men...ja typ

Jupp Evgas non-reference kort kommer vara två gf114 (560) eftersom dom sagt kortet kommer prestera bättre än 480 och ungefär lika bra som 580. Jag trode först dom pratade om gf104 (460) men det borde vara gf114 eftersom evga inte fick avslöja gpu:erna än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Strömförbrukningen har stor betydelse för valet av övriga komponenter i synnerhet om du kör SLI/CF, skall du dessutom klocka blir kraven väldigt tuffa.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Riktigt bra läsning det där! Det tackar vi för. Dock tänkte jag på strömförbrukningen rent krasst ur förbrukningssynpunkt från väggen och inte hur mycket det kräver av andra komponenter i datorn. Det antog jag att man anpassade per automatik, men det är helt klart värt en tanke eftersom totalsumman för hela riggen kan stiga betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

En fair fight är när produkterna ligger på samma pris.

Varför pratar du om att det inte är en fair fight ner det ena alternativet har 2 GPUer då? Priset är inte satt än, om Antilles är HD6950*2 borde prislappen ligga på runt 5000kr, en femhundring mer än GTX580 i nuläget, det skulle placera dem i samma prisklass om du frågar mig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

orka microstutter

Kört med 2st 4870 512MB sedan de kom i alla möjliga spel och aldrig aldriiig haft några som helst problem.

Permalänk

Anledningen till att många inte vill jämföra dual GPU mot Single GPU har antagligen att göra med att ett HD6990 normalt sett kommer gå fortare än ett GTX580. Och som vi alla vet lär inte Nvidia kunna göra en dual GPU på GF110 kretsen. Snarare på den kommande GF114 GTX560 kretsen. Men det är priset man får betala när man gör en väldigt stor single GPU som Nvidia har gjort. AMD har hållt sina kretsar små men effektiva därför kan dom släppa HD6990. Och den lär fortfarande bara ta en kortplats alltså ingen Crossfire lösning.

Så ja man kan jämföra dual GPU mot en single GPU.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför pratar du om att det inte är en fair fight ner det ena alternativet har 2 GPUer då? Priset är inte satt än, om Antilles är HD6950*2 borde prislappen ligga på runt 5000kr, en femhundring mer än GTX580 i nuläget, det skulle placera dem i samma prisklass om du frågar mig.

Billigaste GTX580 ligger just nu på ca 4200 kr och där kommer nog även tex. Asuskorten att krypa ner om ett tag. Att det bara kommer skilja 500 kr i början låter orimligt men stämmer det så kan jag hålla med dig om att det är ungefär samma prisklass. Då blir AMD riktigt vassa! Väntar med spänning på ett test med 6990 inkluderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Anledningen till att många inte vill jämföra dual GPU mot Single GPU har antagligen att göra med att ett HD6990 normalt sett kommer gå fortare än ett GTX580. Och som vi alla vet lär inte Nvidia kunna göra en dual GPU på GF110 kretsen. Snarare på den kommande GF114 GTX560 kretsen. Men det är priset man får betala när man gör en väldigt stor single GPU som Nvidia har gjort. AMD har hållt sina kretsar små men effektiva därför kan dom släppa HD6990. Och den lär fortfarande bara ta en kortplats alltså ingen Crossfire lösning.

Så ja man kan jämföra dual GPU mot en single GPU.

Har du läst allt som skrivits? Antagligen inte. Det är för övrigt är det ingen idé att jämföra något alls innan kortet har släppts. Då vet vi pris och prestanda och då kan man inleda en seriös disskussion. Innan dess är allt bara lösa spekulationer. Att prestandan kommer bli bättre hos 6990 än hos gtx580 kan ju en åsna räkna ut, men frågan är ju vad priset hamnar på, hur bra drivrutinerna funkar och om det finns problem med microstutter (som vissa verkar störa sig på). Låt detta vara slutet på en helt onödig disskussion, för just nu leder den verkligen ingen vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Anledningen till att många inte vill jämföra dual GPU mot Single GPU har antagligen att göra med att ett HD6990 normalt sett kommer gå fortare än ett GTX580. Och som vi alla vet lär inte Nvidia kunna göra en dual GPU på GF110 kretsen. Snarare på den kommande GF114 GTX560 kretsen. Men det är priset man får betala när man gör en väldigt stor single GPU som Nvidia har gjort. AMD har hållt sina kretsar små men effektiva därför kan dom släppa HD6990. Och den lär fortfarande bara ta en kortplats alltså ingen Crossfire lösning.

Så ja man kan jämföra dual GPU mot en single GPU.

Mjo det är möjligt att dom kan göra ett dual GF110 kort med hjälp av power throttling och sätter gränsen på 300w så att gpu:erna arbetar på så gott det går under begränsningen, men jag håller med om att två gf114 med lite extra minne är mer realistiskt och ekonomiskt.

Evgas kommande dual kort kommer nog ha gf114 gpus men det är inte referens design så kanske evga inte ville väntade på nvidias egna design, eller så har nvidia helt enkelt ingen egen och överlåter det till sina partners.

Permalänk
Medlem

Tystnad + max prestanda = får kosta inom resp prisklass. Om man når det genom 2 eller 1 gpu är väl sktsamma. I grund och botten handlar det om max 3 års prblemfritt game. Om du når detta genom 1,2 eller 3 kort är dito. Dvs skitsamma.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Billigaste GTX580 ligger just nu på ca 4200 kr och där kommer nog även tex. Asuskorten att krypa ner om ett tag. Att det bara kommer skilja 500 kr i början låter orimligt men stämmer det så kan jag hålla med dig om att det är ungefär samma prisklass. Då blir AMD riktigt vassa! Väntar med spänning på ett test med 6990 inkluderat.

Eftersom 6990 med största sannolikhet kommer bli det absolut bästa grafikkortet så kommer det alla gånger kosta mest o jag gissar på att priset hamnar efter hur det presterar, AMD är väl inte dumma?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av malici0us:

Jo, det skulle väl vara det då ^^
Tolkar det som att det bara är att köra på 6970 CF och va nöjd

sjukt ovärt att skaffa sig två stycken 6970! flasha till ett par 6950 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Eftersom 6990 med största sannolikhet kommer bli det absolut bästa grafikkortet så kommer det alla gånger kosta mest o jag gissar på att priset hamnar efter hur det presterar, AMD är väl inte dumma?

Förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Tystnad + max prestanda = får kosta inom resp prisklass. Om man når det genom 2 eller 1 gpu är väl sktsamma. I grund och botten handlar det om max 3 års prblemfritt game. Om du når detta genom 1,2 eller 3 kort är dito. Dvs skitsamma.

Japp.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Har du läst allt som skrivits? Antagligen inte. Det är för övrigt är det ingen idé att jämföra något alls innan kortet har släppts. Då vet vi pris och prestanda och då kan man inleda en seriös disskussion. Innan dess är allt bara lösa spekulationer. Att prestandan kommer bli bättre hos 6990 än hos gtx580 kan ju en åsna räkna ut, men frågan är ju vad priset hamnar på, hur bra drivrutinerna funkar och om det finns problem med microstutter (som vissa verkar störa sig på). Låt detta vara slutet på en helt onödig disskussion, för just nu leder den verkligen ingen vart.

Jo jag har läst om att du gnäller på alla att sluta disskutera. Om du inte vill disskutera är du välkommen att hålla dig utanför disskutionen om den inte passar dig. Precis som jag gör med vissa disskutioner. Det är spekuleringarna som är charmen med allt om teknik. När man kan sitta och skriva vad man tror kommer att hända men du tillåter uppenbarligen inte det. Vad är charmen med att spekulera efter en produkt är släppt på marknaden?

Skrivet av DonLinos:

Mjo det är möjligt att dom kan göra ett dual GF110 kort med hjälp av power throttling och sätter gränsen på 300w så att gpu:erna arbetar på så gott det går under begränsningen, men jag håller med om att två gf114 med lite extra minne är mer realistiskt och ekonomiskt.

Evgas kommande dual kort kommer nog ha gf114 gpus men det är inte referens design så kanske evga inte ville väntade på nvidias egna design, eller så har nvidia helt enkelt ingen egen och överlåter det till sina partners.

Jo det har du rätt i att man kan köra dubbla GF110 om än begränsat. Men som sagt låter två GF114 betydligt mer realistiskt. Ja ska bli intressant att se EVGAS version. Det är kanske som du säger att Nvidia överlåter dual GPU byggandet till sina partners? Annars lär väl Nvidia komma med sin egna version så småningom. Jag tror dock inte att dubbla GF110 är möjligt såvida man inte begränsar det rejält på något sätt annars kommer strömförbrukningen att skena iväg. Vi får se helt enkelt spännande framtid.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Swedish Berserk;10728173"]Jo jag har läst om att du gnäller på alla att sluta disskutera. Om du inte vill disskutera är du välkommen att hålla dig utanför disskutionen om den inte passar dig. Precis som jag gör med vissa disskutioner. Det är spekuleringarna som är charmen med allt om teknik. När man kan sitta och skriva vad man tror kommer att hända men du tillåter uppenbarligen inte det. Vad är charmen med att spekulera efter en produkt är släppt på marknaden?

Jo, men nu är du väl lite trångsynt iaf. Den handlar väl inte om spekulationer om kommande produkt utan diskussionen handlade om man kan jämföra 6990 med ett gtx580, två olika typer av singelkort.

Sedan så skulle man kunna ta bort flera sidor av denna tråd om man rensade bort alla inlägg där samma sak sägs om och om igen. Helt onödigt att säga samma saker 100 ggr, det är det jag menar.

Permalänk
Medlem

Svårt för Nvidia

Det här blir inte lätt för nvidia!

Visa signatur

sureee ~ #Ghost-Pictures.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skitsamma med strömförbrukningen !.helt ointressant vill man ha det bästa så spelar det inte så stor roll ,kör inte en Intel Atom eller en via processor heller .sen skiljer det inte hästlängder på strömförbrukning på ATI eller Nvidia kort heller. gissar att intels inbyggda eller Matrox kort drar mindre ström.
Så för mig spelar det ingen roll vad Ati kortet drar eller Nvidias dito det som är intressant är vad dom presterar vad dom kostar & är det dubbelkort hur presterar dom, mao. Crossfire eller sli så ligger Ati korten lite pyrt till där (förutom i vissa utvalda spel ,än fast dom närmat sig Nvidias dgpu prestanda lite grann) Men ska bli intressant vad som dyker upp

Skitsamma med strömförbrukningen?

Då har du missat en del grundläggande saker. PCIe kort får inte dra mer än 300W, nått som 580kort har problem med och då är det bara en gpu på kortet. Att bygga ett med två GF110 på samma kort är kört. De skulle bli tvungna att klocka ner den grymt att det är meningslöst. GF114 är en enklare krets som inte ligger på marginalen och plocka ut bra ex för att bygga ett dual-gpu-kort är möjligt inom specifikationen för PCIe kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Problemet är bara att GPU-tillverkarna måste utveckla specialskrivna sli/cf-profiler för spelen för att skala bra.

Dual-gpu är alltså en dålig kombination om man vill slippa tänka på strul.

Har då inte haft något strul alls med 5970, så tror inte det kommer att vara några större problem med 6990. Tror jag kommer att byta upp mig till det om det presterar bra och priset är det rätta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

6970 har väl teoretiskt TDP på 250W men 200W i realiteten, detta innebär att två hd6970 har teoretiskt TDP på 500W dvs upp mot 400W under normal användning. ifall strömförbrukningen motsvarar klockfrekvensen i kvadrat så måste amd då klocka ner korten 1-(300/400)^0.5 dvs ca 14% för att kortet skall hålla sig under 300W i normal användning. nu har ju amd powertune så att begränsa TDP när inte bli några större problem.

skulle bli förvånad ifall det inte visar sig att man kan höja powertune med som mest 5-40%, dock ryker garantin då

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av Songless:

Jo, men nu är du väl lite trångsynt iaf. Den handlar väl inte om spekulationer om kommande produkt utan diskussionen handlade om man kan jämföra 6990 med ett gtx580, två olika typer av singelkort.

Sedan så skulle man kunna ta bort flera sidor av denna tråd om man rensade bort alla inlägg där samma sak sägs om och om igen. Helt onödigt att säga samma saker 100 ggr, det är det jag menar.

Jo okej det håller jag med om. Och jag var en av dom som sa samma sak. Jag gillar dock att vädra mina åsikter ibland.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo okej det håller jag med om. Och jag var en av dom som sa samma sak. Jag gillar dock att vädra mina åsikter ibland.

Okey. Det är chill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Skitsamma med strömförbrukningen?

Då har du missat en del grundläggande saker. PCIe kort får inte dra mer än 300W, nått som 580kort har problem med och då är det bara en gpu på kortet. Att bygga ett med två GF110 på samma kort är kört. De skulle bli tvungna att klocka ner den grymt att det är meningslöst. GF114 är en enklare krets som inte ligger på marginalen och plocka ut bra ex för att bygga ett dual-gpu-kort är möjligt inom specifikationen för PCIe kort.

300 watt är bara en standard man kan göra ett kort som drar 500 watt om man vill ,men då följer man inte standarden ,580 kortet drar inte 300 watt så har inte dom bekymren ,har aldrig påstått att dom ska bygga ett kort med 2st 580 (110 kärnor)om dom bygger ett med 114 kretsen så kul för dom .blev bara less på snacket om strömförbrukning. Om det är det man koncentrerar sig på så lär man varken köpa ett AMD 6xxx eller ett Nvidia 5xx kort ska dock fortfarande bli kul hur 6990 kortet presterar & hur Nvidias svar blir kommer inte att köpa någon av dom själv.Tror dock att ett 6950x2 kommer få ganska stora bekymmer med ett 560x2 om det nu kommer .det enda vi vet är att det kommer ett väldigt försenat 6990 (beror nog på 5xx serien ) så ska bli kul att se vad det blir & hur det presterar

Visa signatur

Arne Berg