Permalänk
Inaktiv

Behöver 5-pin fläkt adapter

Hejsan,

jag leter efter en mer ovanlig adapter, nämligen en 3-pin till 5-pin adapter, eller någon annan variant, bara den leder till en platt 5-pins kontakt. Se bild: http://www.1stpccorp.com/Images/CB_underfan/CB-PWM-D5.jpg

Jag hoppas det finns ett par sådana här i Sverige. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Funkar det ? Jag hade samma bekymmer en gång i tiden, gällande en 3 pin till 5 pin uttag de är olika uppbyggda den ena är en PWM fläkt och den andra är en "Standard chassi fläkt". Fläktarna styrs på olika sätt. Går det att få den att snurra genom denna kontakt över huvud taget?

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat vet jag inte om det fungerar, om mitt BIOS förstår fläktens varvtal etc. Det går säkert att lura anslutningen genom att koppla kablarna annorlunda, men jag hade hoppats på att slippa ghettomoddandet.

Permalänk

Har du ingen molexkontakt från nätagget ledig, så att du kan använda en fläktadapter till den, och kanske ett 7v-motstånd för att få fläkten tyst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spajdermän:

Har du ingen molexkontakt från nätagget ledig, så att du kan använda en fläktadapter till den, och kanske ett 7v-motstånd för att få fläkten tyst?

Det är precis så jag har det nu, dock med 5v för bägge fläktar.

Tanken var att slippa ha det så, och att använda mig av de två 5-pins kontakterna på moderkortet som originalfläktarna (nu borttagna och utbytta) var anslutna till i stället, och låtas styras likadant via BIOS, eller manuellt i Windows.

Det är i en Dell om du undrar, ganska typiskt OEM beteende. Anledningen är väl egentligen den att, då originalfläktarna är borttagna och inte rapporterar sin funktion till BIOS, får jag efter varje POST ett felmeddelande och ett pip, men kan fortsätta med F1. Och nej, rapportering kan inte stängas av i BIOS.

Permalänk
Skrivet av anon29708:

Det är precis så jag har det nu, dock med 5v för bägge fläktar.

Tanken var att slippa ha det så, och att använda mig av de två 5-pins kontakterna på moderkortet som originalfläktarna (nu borttagna och utbytta) var anslutna till i stället, och låtas styras likadant via BIOS, eller manuellt i Windows.

Det är i en Dell om du undrar, ganska typiskt OEM beteende. Anledningen är väl egentligen den att, då originalfläktarna är borttagna och inte rapporterar sin funktion till BIOS, får jag efter varje POST ett felmeddelande och ett pip, men kan fortsätta med F1. Och nej, rapportering kan inte stängas av i BIOS.

Gah! Störande värre att rapporteringen inte kan stängas av. Annars hade det bästa alternativet nog varit en fläktkontroller att montera på fronten. Jag letade runt efter en sådan adapter du efterlyste utan resultat. Är 5-pinskontakten speciell just för Dell? Ett alternativ vore förstås att du hörde direkt med Dell för att se om de har sådana att sälja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spajdermän:

Gah! Störande värre att rapporteringen inte kan stängas av. Annars hade det bästa alternativet nog varit en fläktkontroller att montera på fronten. Jag letade runt efter en sådan adapter du efterlyste utan resultat. Är 5-pinskontakten speciell just för Dell? Ett alternativ vore förstås att du hörde direkt med Dell för att se om de har sådana att sälja.

Jag kan inte tänka mig att enbart Dell använder sig av dessa kontakter, de är då inte helt ovanliga. Interna ljudkablar etc använder sig ju av samma typ, möjligtvis en storlek mindre.

Det lutar väl rätt mycket åt att låta det vara, och fylla i hålet på 'beepern' på moderkortet och iaf. bli av med pipet vid uppstart. Någon gång i framtiden blir det ändå ett nytt system och eget bygge. Tills dess tror jag inte att det blir några problem.

Permalänk
Medlem

Man borde kunna stänga av så den inte piper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimmy_pimmy:

Man borde kunna stänga av så den inte piper

Tyvärr finns inte den möjligheten heller, i ett extremt strippat Dell BIOS. Så jag tänkte mig lite superlim i hålet eller så.

Permalänk
Medlem

PWM(Pulse Width Modulation) Det gör att moderkortet kan styra fläktens varvtal beroende av temperaturen i chassit. Detta är en 5 pins kontakt som behövs för denna fläkt ska kunna kommunicera med ström pulser. En 3 pins fläkt har en konstant likström att styra fläkten med. Med andra ord det går ej att använda en sådan lösning som du föreslog. (http://www.1stpccorp.com/Images/CB_u.../CB-PWM-D5.jpg
)

Permalänk
Medlem

Några testade och fungerande lösningar

Det finns tre sätt att lösa detta på:

  1. Bryt försiktigt loss plasten kring 5-pins kontakten och tryck dit en 4-pins PWM fläkt. Bäst att säkerställa att pinouten är korrekt först, så att du inte kortar moderkortet.

    • Avancerat alternativ: Köp en Arctic Cooling F-series PWM fläkt, vilken har en separat Sense kabel via 3-pins kontakt (den som rapporterar fläktvarv/fläkt närvaro) och koppla den till MoBo, kör resten via fläktstyrning.

    • Avancerat alternativ II (rekommenderat): Köp en fläkt och ändra pinouten genom att pilla ur kabelskorna och sätt dom i rätt ordning (se sista punkten). Fläktar som fungerar med denna metod;

      92 mm:

    • 120 mm:

    • (anges inte som PWM på Prisjakt, men den jag köpte från Indomo var det.

    Köp inte Nexus Real Silent 92 mm PWM, den har ett fruktansvärt obehagligt ljud i normalhastigheter.
    Arctic Coolings PWM pro serie fungerade tidigare, men inte längre (vet inte riktigt varför).

  2. Klipp av kablaget på både den gamla fläkten och den nya, löd ihop (eller ännu mer ghetto: tvinna och superlimma), isolera med lämplig tejp (eller krympslang för "the looks"). Försök hålla kabelvägen kort, jag har haft ett fall där jag fick "fan error", men som försvann då jag gjorde om skarvningen med kortare kabel.

  3. Köp en adapter, har aldrig hittat några från Sverige, men till exempel Frozen CPU säljer dem:
    FrozenCPU.com 4-Pin PWM to 5-Pin Dell Adapter Cable - 8" Length (CB-PWM-D5) - FrozenCPU.com

  4. [Raderat, tillvägagångssätt som inte fungerar]

Jag har testat 1a och 2 på runt 10 dell datorer (Optiplex GX280). Det funkar på 9 av 10, den återstående rapporterar fortfarande CPU fan error vid boot och man måste trycka F1 för att fortsätta. Har gjort om fixen ett antal gånger, men problemet kvarstår. En teori jag har är att fläkten (en Arctic Cooling F12 Pro PWM) har en långsammare spin-up än de andra (AC F9 Pro PWM) och att bios inte får varvsignal tidigt nog för att inte larma.

Uppdatering: [Verkar inte fungera med nyare AC Pro PWM fläktar] Har nu testat fix 1B på en Dimension 8400 och pinnat om en Arctic Cooling fläkt (F9 Pro) till att stämma med dells pinout, samt anslutit den till mobo efter att ha brutit loss plasten kring kontakten. Fungerar klockrent, med en passus för att jag gjorde en specialare och monterade en 80mm fläkt istället för befintlig 92mm (vilket eventuellt kan påverka sannolikheten för fan error).

Uppdatering II: Fix 1B: Arctic Cooling fPro PWM av senare tillverkningsdatum verkar, av någon anledning, inte fungera. Min hypotes är att de varvar upp för långsamt och att BIOS tolkar det som icke fungerande fläkt. Se uppdatering under punkt 1B för fungerande fläktar. Denna fix är den jag skulle rekommendera basis egna erfarenheter.

Om du experimenterat så kan det hända att du får upp varningen "previous fan error" istället, även om bios läser av fläkten korrekt. Testa då att gå in i bios och kör en "clear log" så slipper du förhoppningsvis varningen efter det.

Den egentliga slutsatsen av allt ovanstående är att man inte ska köpa Dell, det är direkt fånigt att hela PC världen har en kontakt för fläktar och Dell en annan (och fläktar är en av de två saker som oftast går sönder/börjar strula, den andra är hårddiskar). Jag kommer aldrig köpa en ny Dell igen, men sitter på lite arv fortfarande.

Dell standard pinout (dubbelkolla och verifiera innan du gör något):
1 Vit Sense/Tachometer
2 Röd 12v
3 Svart GND
4 Blå Speed (PWM pulse)
5 Tom

Pinout standard PWM (nedan angivna färger är enligt fastlagd standard, men varierar vilt):

1 Vit Sense/Tachometer
2 Röd 12v
3 Svart GND
4 Blå Speed/PWM

De flesta 4-pins PWM kontakter har en märkning för position 1 som man kan utgå ifrån och normalt ska man byta plats på pin 1 & 3 (dubbelkolla!).

* Närmare beskrivning:
Titta på kontakten, notera att det syns lite metall i spår i plasten på ena sidan. Det är ovansidan av kabelskon som syns, vilken trycks ner i respektive pin-hål och låser fast sig själv (Kolla in det svart-vita kabelparet i mitten av denna BILD för en idé om vad jag menar). Själva kontakten är bara plast och leder ingenting, det är i själva verket kabelskorna som träs över respektive pin på moderkortet, plasten/kontakten håller bara ordning på saken.

Ytterligare information del 2
Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket, CarlDan, och till er andra som skrivit i tråden.

Jag ska snoka runt lite och se vilket av tipsen det blir att prova med.

Permalänk
Medlem

Vet precis hur du har det, tog bort originalfläkten som lät mer än ett Boeing vid lift-off :p. Sen har jag varit för lat för att kolla på lösning men kanske skall kolla på CarlDans idéer.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Vänligen observera att jag korrigerat alternativ fyra. Tidigare version var baserat på "något jag läst någonstans" och inte helt korrekt, men efter att ha pillat lite med fläktkontakter i helgen (dock ej Dell), så har jag nu lärt mig hur det fungerar rent praktiskt. Återkommer om jag får anledning att testa vid utbyte av en dellfläkt - det är potentiellt den elegantaste lösningen.

Edit: Nu har jag testat, tyvärr så är kabelskorna olika på Dell och den Arctic Cooling F9 som jag försökte med. Det är givetvis möjligt att det går med andra fläktar.

Ytterligare information
Permalänk
Medlem

Min huvudpost uppdaterad

Ändring av pinout på en Arctic Cooling fläkt (i kombination med att bryta loss plasten kring kontakten på mobo) fungerade utmärkt på en Dimension 8400, testade igår.

Edit: Men samma sak på en Optiplex 280 fungerar inte alls, får CPU fan error. Samtidigt så har det fungerat tidigare genom att ympa ihop sladdar från AC fläkten med Dells kontakt, så jag vet inte om det är skillnad på spin-up, PWM-signalstolkning eller något sådant på senare AC Pro 9 PWM fläktar. Testade även att koppla ur PWM signalen (blå kabel) och då fungerar det, med nackdelen att fläkten går på fullvarv hela tiden och inte alls är särskilt tyst.

Ska köpa en Nexus 92mm PWM fläkt och testa när jag får tid, rapporterar utfallet senare (om det nu är någon som läser denna tråd fortfarande).

Dell. Suck.

Permalänk
Medlem

Min huvudpost uppdaterad

Efter att ha testat ett antal alternativ finns nu några testade alternativ i min huvudpost (post nr 11), inklusive rekommendation på fungerande fläktar.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaring om vad det är för sorts kontakt. Jag har en sådan historia till min fläktkontrollers strömförsörjning, molex till 5-pin dvs. Jag var lagom förvirrad om vad det var för någon uppfinning.