Hjälp, jag kan inte installera Windows 7 sp-1 på min dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp, jag kan inte installera Windows 7 sp-1 på min dator!

Är det bara jag som har problem med att installera sp-1 för Windows 7??

Den säger bara följande: One or more system components that the service pack requires are missing, for more information click on the link below.

Länk: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/why-am-i-receivin...

...och där står det att antingen så har jag installerat Windows med vLite, vilket jag inte har gjort, eller också så måste jag installera om mitt windows (vilket jag inte alls har någon lust att göra) vet någon här vilka system-komponenter som jag saknar??? Jag kör Windows 7 Ultimate x64!

Obs: detta gäller min Dator, och inte min Laptop, där installationen gick bra...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk

Varför skall du redan nu installera en beta version av SP1 när den riktiga inte kommer ut förrän i April-2011 ?
Service pack 1 innehåller dessutom bara hittills utskickade uppdateringar och inget annat nytt.

Windows 7 SP1 skall ersätta vanliga grundversionen + alla hittillsvarande uppdateringar
och anledningen är att korta ner installationstiden för nyinstallationer.

"Windows 7 SP1 Coming in the first half of 2011 "
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Det kan uppstå sådana där problem när man har modifierat sin Windows 7-skiva/installation med verktyg som vLite, RT7Lite, 7Customizer, och liknande. Känner själv igen det, men underligt nog är det inte det som är problemet. För mig fungerade det att installera SP1 utan problem, men det är en "ren" Windows 7-installation också. Kan egentligen inte hjälpa, då jag inte vet vad som saknas eller vad som är fel, men vill ändå fråga om du är HELT säker på att du har installerat alla uppdateringar från Windows Update? Dubbelkolla det, för ibland kan det behövas "System Update Readiness Tool" eller liknande uppdateringar. Du kan ju ha råkat gömma nån viktig del från WU.

Skrivet av Waxinator:

Varför skall du redan nu installera en beta version av SP1 när den riktiga inte kommer ut förrän i April-2011 ?
Service pack 1 innehåller dessutom bara hittills utskickade uppdateringar och inget annat nytt.

Windows 7 SP1 skall ersätta vanliga grundversionen + alla hittillsvarande uppdateringar
och anledningen är att korta ner installationstiden för nyinstallationer.

"Windows 7 SP1 Coming in the first half of 2011 "
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle

Antagligen därför att den "riktiga" finns ute redan nu, då den läckt ut på nätet. Tror att det är den han försöker och vill installera, och inte RC/betan, även om FAQ:en han länkar till antyder det.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jaa, jag är säker på att jag har installerat alla uppdateringar från wu, jag har till och med kört det igen nu, men det hittade inga tillgängliga uppdateringar, och jag har även kollat i "hidden updates", men där fanns det endast språkpaket, som jag Inte vill installera, då jag kör windows 7 på Engelska!

+ att nu har jag även kört en sfc /scannow, som inte hittade några problem...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om din win7 är up-to-date enligt Windows Update behöver du inte installera Windows 7 Service Pack 1 överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Om din win7 är up-to-date enligt Windows Update behöver du inte installera Windows 7 Service Pack 1 överhuvudtaget.

Man kanske inte behöver, men man ska ändå kunna installera det. Frågan var ju inte om han behöver det eller ej, utan att han inte kan.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med föregående talare...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av sham69:

Jaa, jag är säker på att jag har installerat alla uppdateringar från wu, jag har till och med kört det igen nu, men det hittade inga tillgängliga uppdateringar, och jag har även kollat i "hidden updates", men där fanns det endast språkpaket, som jag Inte vill installera, då jag kör windows 7 på Engelska!

+ att nu har jag även kört en sfc /scannow, som inte hittade några problem...

OK. Du skulle inte kunna prova att ladda hem "Readiness-filen" jag länkade till och prova att installera ändå? För om den är installerad så kommer den att säga att den inte behövs, men om den installeras så har du den inte sen innan. Tar inte så lång tid att ladda hem heller, så kan vara värt ett försök.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Jag körde Readinessfilen och jag hade 26 fel... (men jag kommer inte att spendera tid på SP1 nu).

Summary:
Seconds executed: 109
Found 26 errors
Fixed 26 errors
CSI Payload File Missing Total count: 26
Fixed: CSI Payload File Missing. Total count: 26

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har även jag kört denna readieness-fil, och den installerade 1 update, men det funkar ju ändå inte!, nej, nu skiter jag i SP-1, eller också tar jag och installerar om mitt Windows...

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Skrivet av sham69:

Jag har även jag kört denna readieness-fil, och den installerade 1 update, men det funkar ju ändå inte!, nej, nu skiter jag i SP-1, eller också tar jag och installerar om mitt Windows...

Du har inte möjligtvis installerat betan, eller RC-versionen av SP1? För i sådana fall är det ett måste att avinstallera dessa först om jag förstått det rätt innan man kan installera RTM-versionen. Var tvungen att fråga bara.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Du har inte möjligtvis installerat betan, eller RC-versionen av SP1? För i sådana fall är det ett måste att avinstallera dessa först om jag förstått det rätt innan man kan installera RTM-versionen. Var tvungen att fråga bara.

Nej, jag har inte installerat någon beta-version av sp1, jag trodde först att det var min WindowsBlinds version som ställde till det, jag vill minnas att just WindowsBlinds gjorde att jag inte kunde uppgradera från Vista till Windows 7 på min förra dator, men det var inte det som var problemet här... (Jag tog och avinstallerade alla mina stardock program, men samma felmeddelande). Jag har också avinstallerat Slysoft Virtual CloneDrive, då jag fick tipset att t.ex. Daemon Tools kunde ställa till det, men jag får ju fortfarande samma felmeddelande!Nu har jag även testat att installera sp-1 på min jobb-dator, som kör win 7 x86, och där funkade det ju också, så det verkar ju bara vara min maskin därhemma som har någon typ av problem!

Är det ingen annan här som har stött på något liknande problem?

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju en anledning till att det inte är en skarp version av sp1, det kan tex vara så att den inte funkar pga språkstöd, så att gnälla för att en rtm inte funkar överallt är ju bara dumt, vänta på den helt klara versionen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sham69:

Nej, jag har inte installerat någon beta-version av sp1, jag trodde först att det var min WindowsBlinds version som ställde till det, jag vill minnas att just WindowsBlinds gjorde att jag inte kunde uppgradera från Vista till Windows 7 på min förra dator, men det var inte det som var problemet här... (Jag tog och avinstallerade alla mina stardock program, men samma felmeddelande). Jag har också avinstallerat Slysoft Virtual CloneDrive, då jag fick tipset att t.ex. Daemon Tools kunde ställa till det, men jag får ju fortfarande samma felmeddelande!Nu har jag även testat att installera sp-1 på min jobb-dator, som kör win 7 x86, och där funkade det ju också, så det verkar ju bara vara min maskin därhemma som har någon typ av problem!

Är det ingen annan här som har stött på något liknande problem?

Hm, riktigt märkligt alltså, kommer inte på något mer direkt utom att installera om Windows då, men riktigt trist att det ska vara så.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju en anledning till att det inte är en skarp version av sp1, det kan tex vara så att den inte funkar pga språkstöd, så att gnälla för att en rtm inte funkar överallt är ju bara dumt, vänta på den helt klara versionen !

Om det är RTM så är det den helt klara, skarpa versionen.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men det lär vara en amerikansk rtm, svenskt språkpaket dröjer lite till, ibland spelar det roll, vet inte hur 7 sp1 är men skulle inte våga lita på att den är stabil på fel språkversion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det lär vara en amerikansk rtm, svenskt språkpaket dröjer lite till, ibland spelar det roll, vet inte hur 7 sp1 är men skulle inte våga lita på att den är stabil på fel språkversion.

Det är ju förvisso sant, man får installera Service Packs på det språk man själv kör, men som jag uppfattade det så kör han ju faktiskt engelskt Windows. Det gör även jag, så det borde ju funka.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Språkpaketen är väl inte helt beroende av språk men sålänge dem bara finns på ett visst språk bör man väl hålla sig till det alt. kolla windows update efter nya paket:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Språkpaketen är väl inte helt beroende av språk men sålänge dem bara finns på ett visst språk bör man väl hålla sig till det alt. kolla windows update efter nya paket:)

Windows grundspråk (som det installerats med) gäller för uppdateringarna (och RTM).
Oavsett vilket språkpaket man sedan väljer för att presentera Windows.
Det räcker inte att köra Engelskt språkstöd på Svensk installation, för att köra engelsk RTM.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Samma problem

Skrivet av sham69:

Är det bara jag som har problem med att installera sp-1 för Windows 7??

Den säger bara följande: One or more system components that the service pack requires are missing, for more information click on the link below.

Länk: http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/why-am-i-receivin...

...och där står det att antingen så har jag installerat Windows med vLite, vilket jag inte har gjort, eller också så måste jag installera om mitt windows (vilket jag inte alls har någon lust att göra) vet någon här vilka system-komponenter som jag saknar??? Jag kör Windows 7 Ultimate x64!

Obs: detta gäller min Dator, och inte min Laptop, där installationen gick bra...

Jag hadde samma problem jag med. Kör en modifierad version av windows. öppnade regedit.
HKEY local machine/software. Där fanns det en post som hette vlite. Den raderade jag. då fortsatte iafall installationen längre med sp1 men sen fick jag ett annat fel. "Installationen misslyckades" (det refererade paketet kunde inte hittas) så finns det en länk "information" där det står "ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING(0x80073701).

Någon som vet vad detta fel kan vara?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

Du har en massa filer liggande i C:\Windows\winsxs\ innehållande hårdlänkar till systemfiler.
http://www.technologyquestions.com/technology/windows-vista/6...
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproSP/threa...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Såg på Tweakguides idag att en uppdatering blivit "uppdaterad" till en nyare version, och detta är relaterat till installationen av Service Pack 1. Kan vara värt att prova.

Citat:

Windows Update
20 January 2011

Microsoft has released a non-critical Update for Windows 7 which is a prerequisite for installing a Service Pack. This update was originally released on 11 January, but it appears to have been updated. In any case it is a good opportunity to ensure that you install this update if you haven't already, to allow smooth installation of the final release of Windows 7 SP1 when officially available.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Ziegfried:

Såg på Tweakguides idag att en uppdatering blivit "uppdaterad" till en nyare version, och detta är relaterat till installationen av Service Pack 1. Kan vara värt att prova.

Det är inte så självklart att man kan lägga på den nya versionen eftersom föregående installation har samma nummer. Man kan inte heller avinstallera den förra utan måste då använda Systemåterställning och backa systemet (till 13-jan).

Citat:

Fristående installationsprogram för Windows Update
Uppdatering för Windows (KB976902) har redan installerats på den här datorn.

De flesta uppdateringarna kan man högerklicka och avinstallera, men vissa är låsta och ger inte det valet.
Detta visar sig vara just en sådan uppdatering...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA