Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad den där digitala klockan gör? Vissa moderkort som MSI GD-65 och Gigabyte UD4 saknar det. Men AsRock Extreme korten och Asus P67 Deluxe har det. Har sett att de billigare Biostar korten har det med.

Permalänk
Medlem

Jag söker ett moderkort med 3 PCI platser och 2 PCIe x16 platser. (allt ska kunnas använda på samma gång)

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Jag bytte mitt Asus P8P67 Pro mot ett MSI P67S-C43. Skiljer 600:- i pris mellan dem och jag har ingen som helst nytta av Crossfire/Sli. Sen så har MSI-kortet inte USB3 heller. Verkar som USB3 är en av de dyraste sakerna då det kostar 300:- extra att få motsvarande MSI kort med USB3. Känns som att de 1500:- som jag sparar på att inte ta 2600K och billigare moderkort lägger jag på min nästa grafikkortsuppgradering istället.

*edit* Haha va fan nu kunde man få Gigabyte GA-P67A-UD3 för 1190:- vilket bara är 100:- mer än MSI. Beställde det kortet nu så nu har jag 3st moderkort på väg hem. Kostar dock inte mer att skicka tillbaks 2st moderkort så får bli så nu. Irriterande att Inet ska ändra på priserna på moderkort så mycket, tack och lov har de fri frakt så det är bara beställa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jag bytte mitt Asus P8P67 Pro mot ett MSI P67S-C43. Skiljer 600:- i pris mellan dem och jag har ingen som helst nytta av Crossfire/Sli. Sen så har MSI-kortet inte USB3 heller. Verkar som USB3 är en av de dyraste sakerna då det kostar 300:- extra att få motsvarande MSI kort med USB3. Känns som att de 1500:- som jag sparar på att inte ta 2600K och billigare moderkort lägger jag på min nästa grafikkortsuppgradering istället.

*edit* Haha va fan nu kunde man få Gigabyte GA-P67A-UD3 för 1190:- vilket bara är 100:- mer än MSI. Beställde det kortet nu så nu har jag 3st moderkort på väg hem. Kostar dock inte mer att skicka tillbaks 2st moderkort så får bli så nu. Irriterande att Inet ska ändra på priserna på moderkort så mycket, tack och lov har de fri frakt så det är bara beställa nytt.

Och du hade kunnat få motsvarande kort från ASRock för 100 kr mindre än MSI-kortet, med USB3.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag förstått detta rätt nu gällande UEFI på 1155-korten.

ASUS har infört UEFI på alla sina 1155-kort vid lansering?
MSI har infört något som kallas MSI - Clock Bios vilket är något liknande.. Right?
Gigabyte har STÖD för UEFI, men det finns inte vid lansering? Någon som vet något mer om detta och när det kan tänkas komma?
Asrock..?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Och du hade kunnat få motsvarande kort från ASRock för 100 kr mindre än MSI-kortet, med USB3.

Fast ej i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Asrock..?

ASRock har UEFI på sina kort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Har jag förstått detta rätt nu.

ASUS har infört UEFI på alla sina 1155-kort vid lansering?
MSI har infört något som kallas MSI - Clock Bios vilket är något liknande.. Right?
Gigabyte har STÖD för UEFI, men det finns inte vid lansering? Någon som vet något mer om detta och när det kan tänkas komma?
Asrock..?

Gigabyte skulle skicka senare.
MSI har en "Click Bios" som jag inte kan någon om. men det finns en länk i första inlägget.
Asus och Asrock har EUFI från grunden-

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Jag söker ett moderkort med 3 PCI platser och 2 PCIe x16 platser. (allt ska kunnas använda på samma gång)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s6431758...

Vad för budget har du för moderkort så kan jag hjälpa dig, skicka ett meddelande?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugorosenlund:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s6431758...

Vad för budget har du för moderkort så kan jag hjälpa dig, skicka ett meddelande?

Lyckas du hitta ett moderkort med tre pci platser som går att använda samtidigt som man har två grafikkort i pcie x16 platser så kan vi snacka budget

Dom enda moderkorten jag hittat sitter en pci plats under en pcie x16 plats och alla grafikkort idag tar ju två platser...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Professiona...
- 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (PCIE2/PCIE4: single at x16 or dual at x8/x8 mode; PCIE5: x4 mode)
- 2 x PCI Express 2.0 x1 slots
- 2 x PCI slots

bättre

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

mågon som vet om AsRock P67 exstream 4 kommer med front USB3 bundel?

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme4
scrolla ner lite så finns det där även en 2.5tums plats på den.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

mågon som vet om AsRock P67 exstream 4 kommer med front USB3 bundel?

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Extreme4
scrolla ner lite så finns det där även en 2.5tums plats på den.

japp, får den imorgon

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

jag får antagligen mitt paket imorgon också men på inets hemsida sår det inget om det så ville veta, är ju jätte bra om den kommer med=D

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar att använda LGA775 socket kylare på ASRocks moderkort, asså använda deras lösning med att man ska kunna göra de? Tänkte mest på hur de blir med backplaten som sitter på baksidan av moderkortet där man måste fästa sin LGA775 backplate. Tittar man på denna bild där EVGA har samma lösning, fast på ett annat moderkort (tror de är ett P55 kort) så ser de ju halvbra ut: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://lh3.ggpht.com/_DXGR...

Jag ser inget direkt problem med att backplaten måste sitta lite diagonalt, men vissa skruvar från backplaten som sitter på moderkortet ser ju ut att vara i vägen. Någon som vet hur detta funkar?

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=IrmEGXjSv50

hör dåligt av vad han säger, men han får det låta självklart....

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugorosenlund:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P67%20Professiona...
- 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (PCIE2/PCIE4: single at x16 or dual at x8/x8 mode; PCIE5: x4 mode)
- 2 x PCI Express 2.0 x1 slots
- 2 x PCI slots

bättre

Nopp tyvärr. Den har bara två pci slots och jag behöver tre.
Sedan om jag kopplar in två grafikkort så kommer jag bara ha en pci slot kvar. :/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Hur står sig P8P67 Deluxe mot Sabertooth P67? Prisskillnaden är ungefär 3-400kr.

Edit: Verkar vara bluetooth på deluxen, samt lite bättre ljudkort.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II | Mobo: Asus P8P67 Deluxe | Processor: Intel i7 2600k | Ram Minne: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB | Fläkt: Noctua NH-U12P | Nätagg: Corsair 750AX | HDD: WD Caviar Black 1TB | Grafikkort: Gigabyte GeForce SOC 460 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugorosenlund:

http://www.youtube.com/watch?v=IrmEGXjSv50

hör dåligt av vad han säger, men han får det låta självklart....

Problemet är ju att han bara tar upp och visar en kylare som använder sig av "click"-fästen, dvs att man inte behöver någon backplate för att fästa kylaren. De finns ju rätt många kylare som behöver en backplate för att hålla den kvar pga t ex vikten. Så om man behöver använda sig av backplate så känns de ju lite tveksamt detta.

*EDIT*
Hittade detta från http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=323812:
"Hey i have an Evga P55 Sli and a Thermalright true. The problem i had is is you look at the backside of the P55 motherboards you see the metal back plate of the retention bracket. When i try to use the 775 holes that back plate prevents the true back plate from going in the holes all the way. if you hold it steady you may be able to get the screws in but i was worried about proper contact. If you are using a 775 hsf with pushpins then your ok. I am using the stock intel hsf until i can find a place that has the 1156 bolt thru kit for my true

Så de verkar ju vara lite problem med detta.

*EDIT 2*
Kolla på bilden i post 7: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=638590&mpage=1

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan AsRock Extreme4 och Extreme6? Är det värt och betala 300 kr extra tex.? Ska köra 2 st grafikkort och överklocka processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Vad är skillnaden mellan AsRock Extreme4 och Extreme6? Är det värt och betala 300 kr extra tex.? Ska köra 2 st grafikkort och överklocka processorn.

Extreme6
Digi Power, Advanced V16 + 2 Power Phase Design
Extreme4
Digi Power, Advanced V8 + 2 Power Phase Design

du kan överklocker en extreme6 mer, sammanfattat. typ

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Så de verkar ju vara lite problem med detta.

Fan vad dåligt, det borde stå att det inte fungerar med backplate, nu står det bara att det "inte fungerar med alla 775 och 1156-kylare" vilket är självklart.

Ja, då blir det ingen SB-dator byggd idag då. Får se om jag behåller Extreme 4-kortet...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fan vad dåligt, det borde stå att det inte fungerar med backplate, nu står det bara att det "inte fungerar med alla 775 och 1156-kylare" vilket är självklart.

Ja, då blir det ingen SB-dator byggd idag då. Får se om jag behåller Extreme 4-kortet...

Jo de är ju rätt lurigt de där. De verkar ju ändå gå med en LGA775 backplate, men då verkar man ju få modda den lite för att den ska passa och den verkar ju inte sitta något vidare. Känns som att de är bättre att fixa så man kan använda en LGA1155/LGA1156 backplate till ens kylare, dom flesta kylare har ju sånna kit som man kan köpa till.

Permalänk
Medlem

Eftersom Sandy Bridge är så pass nytt finns det ju lite dåligt med tips på fungerande setups och så. Därför tänkte jag fråga om det är något mer som jag behöver tänka på vid köp av Sandy Bridge dator än cpu och moderkort. Alltså kan (bör) jag i övrigt köra med samma komponenter (minne, grafikkort osv.) som på ett 1156 eller 1366.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Jo de är ju rätt lurigt de där. De verkar ju ändå gå med en LGA775 backplate, men då verkar man ju få modda den lite för att den ska passa och den verkar ju inte sitta något vidare. Känns som att de är bättre att fixa så man kan använda en LGA1155/LGA1156 backplate till ens kylare, dom flesta kylare har ju sånna kit som man kan köpa till.

Det kostar 250 kr inkl frakt för mig att köpa ett 1156-kit till TRUE från inet och det kostar 260 kr att köpa en ny Hyper 212+, så det får bli det senare alternativet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalK:

Eftersom Sandy Bridge är så pass nytt finns det ju lite dåligt med tips på fungerande setups och så. Därför tänkte jag fråga om det är något mer som jag behöver tänka på vid köp av Sandy Bridge dator än cpu och moderkort. Alltså kan (bör) jag i övrigt köra med samma komponenter (minne, grafikkort osv.) som på ett 1156 eller 1366.

som 1156 är det mest "besläktade"

samma minnen, dualchannel
samma fläktar (1156) får plats på 1155, i vissa moderkort får andra plats också.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Nopp tyvärr. Den har bara två pci slots och jag behöver tre.
Sedan om jag kopplar in två grafikkort så kommer jag bara ha en pci slot kvar. :/

ASUS P8P67 har 2 pci-e och 3 pci. Men stödjer bara CrossFireX och inte SLI.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

ASUS P8P67 har 2 pci-e och 3 pci. Men stödjer bara CrossFireX och inte SLI.

Mjo men man kan inte ha 3 pci kort och 2 pcie kort på samma gång. Grafikkorten tar ju upp två platser.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Fick mina grejer idag (HX620 låg och skräpade sedan tidigare):

Fast får se om jag orkar köra med stockkylaren eller om jag väntar på min Hyper 212+...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mfm, kan du bekräfta att det är den mindre turkosfärgade kylaren som följde med din i5-2500k?