Nästan komplett dator ska ev. inhandlas..

Permalänk
Medlem

Nästan komplett dator ska ev. inhandlas..

Min dator verkar vara på gång att "ge upp"
Så jag tänkte kolla vad jag får för saker för ca 10 tusen.
Jag har läst runt lite men blir inte klok av allt som står..
Nu kommer något som heter Sandy bridge som en del höjer till skyarna men samtidigt enl. tester jag läst så finns det värre (bättre?) redan.. Core i7, 950 tex..

Vad jag behöver är:
Låda "en tyst model med bra kylning, ej vatten"
(gärna en modell med dörr på sidan så det går lätt att öppna och serva).

Nätagg.

Moderkort. Med stöd för snabba minnen

Minnen 4 GB eller mer. (snabba)

Processor gärna INtel. Har haft amd tidigare men vill gärna prova intel nu.

Det jag redan har som jag vill flytta över till nya datan är:
grafikkort ATI HD4770,
SSD disk,
Lagrings disk.

Jag har snurrat omkring på bla. Inet men blir inte klok på vad som passar ihop och inte...

Förslag till inet, Komplett mfl..
När ni har färdiga paket på hemsidan gör det möjligt att lätt kunna plocka bort / lägga till saker (som passar resten) i era färdiga paket..
tex. en rull list brevid varje vara med alternativa komponenter som passar resten av paketet..

Permalänk
Medlem

Försökte editera mitt tidigare inlägg men det gick inge bra då min data stängdes av hela tiden..
Här kommer en länk till komponenter jag kan tänka mig..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/103238/2011-01-10

Är något helt uppåt väggarna eller är det bara att slå till?
Passar Mobo, Minnen, Processor & kylare ihop med varandra?

Och kan jag använda mitt gamla grafikkort enl. ovan?

Permalänk
Entusiast

Har läst en hel del trådar där jag stött på dig, Vet också att du spelar Wow och datorn Bl.a ska användas till det?
Ska det överklockas eller ska det bara köra på Stock-Clock och vara tyst?
Mvh

EDIT: Ja, Du kan använda ditt gamla 4770 om så önskas

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jomen hej...
Ja det är sant.. WoW 24/7 åså lite bankärenden i slutet på varje månad... Typ allt den kommer att användas till.. Ska iof. prova Rift på beta nu snart och det kräver säkert mer av datan än wow...

Och Nej Överklockning är inget jag tänkt göra..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hygglo:

Jomen hej...
Ja det är sant.. WoW 24/7 åså lite bankärenden i slutet på varje månad... Typ allt den kommer att användas till.. Ska ioft prova Rift på beta nu snart och det kräver säkert mer av datan än wow...

Då tycker jag du ska dumpa ditt 4770, (Nog för att det är ett bra kort, menmen ta en titt på detta för ~10k) http://www.inet.se/kundvagn/visa/103303/2011-01-10 Så får du ett starkt grafikkort som håller sig mycket bra + Sandy bridge (Presterar bättre än i7 950) 8GB ram osv..

Lycka till

EDIT: Och glöm inte https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi... !

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag läste vidare nu och såg att det fanns nya moderkort som inte använder sig af Bios.. stämmer det?
Kortet jag valt är det ett sånt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hygglo:

Jag läste vidare nu och såg att det fanns nya moderkort som inte använder sig af Bios.. stämmer det?
Kortet jag valt är det ett sånt?

1155 Moderkorten använder sig inte av bios. Dom använder ''EFI'' om jag mins rätt.

mvh

EDIT: UEFI* Fel av mig

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Så vitt jag vet så använder de nya moderkorten sig utav UEFI. Jag kan ha fel dock

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Så vitt jag vet så använder de nya moderkorten sig utav UEFI. Jag kan ha fel dock

Då var det beställt!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/105569/2011-01-10

Inte alla kort hade UEFI det var en "heldel" som hade gammla Bios kvar och stöd för 1155 (åtminstånde enl. Inet Supporten som för övrigt var Kanoon...
Mitt kort jag valde hade dock det nya UEFI..
Förresten.. Är det någon som vet något om laddningstiderna för det nya UEFI kontra gammla Bios?
Jag hoppas verkligen att inte det nya UEFI tar längre tid på sig att boota upp än det gammla...