Permalänk
Medlem

En eller två datorer

Jag har ett litet, eller ja, stort dilemma.
Jag har en dator vid tillfället som används till spel, arbete, webbserver, filserver och "övrigt" server.

Problemet är mängden grejer jag vill ha på moderkortet.
Detta vill jag ha i datorn:
2 st Tv-kort (PCI)
Ett ljudkort (PCI)
Ett (ev. två) grafikkort (PCIe x16)
Ett kontrollerkort för två st SATA kontakter (PCIe x1)
8 hårddiskar (SATA)
1 blu-ray/dvd-spelare (SATA)

Allt detta vill jag ha på ett moderkort. (just nu körs datorn med 7 hårddiskar och utan dvd-brännare)
kontrollerkortet beror ju på antal SATA produkter. Kortet jag har nu är ett p5q som bara har stöd för 6 hårddiskar (dom två andra fungerar inte (why?)).

Så min fråga är, eftersom p5q bara har stöd för 6 hårddiskar fast den har 8 sata så undrar jag om det är så på alla andra moderkort där ute.
Tänkte köpa mig ett 1155.

och om ni har tips på 1155 kort som stödjer mina krav så får ni gärna posta

Edit: Eller ska jag dela upp allt på två datorer...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

MSI har ju kommit med några nya mega bra 1155moderkort. Ta en titt på deras.
http://www.youtube.com/user/LinusTechTips#p/u/7/Cx2KAZkjSmk

På den länken kan du se lite där linus även pratar lite om dem. Ta en titt och se om det funkar för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

MSI har ju kommit med några nya mega bra 1155moderkort. Ta en titt på deras.
http://www.youtube.com/user/LinusTechTips#p/u/7/Cx2KAZkjSmk

På den länken kan du se lite där linus även pratar lite om dem. Ta en titt och se om det funkar för dig

Mja han snackade ju mest om "the obvious".

Någon som har mer koll på SATA frågan jag har? kan man köra 8 hårddiskar/dvdbrännare på ett moderkort med 8 SATA portar och vad menas med detta?

Intel® P67 Express Chipset
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (gray)
4 xSATA 3.0 Gb/s ports (blue)
Intel® Rapid Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
Marvell® 9120 controller
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (navy blue)
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

funderar då mitt p5q har något liknande

Intel® Southbridge
- 6x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 10 support
Marvell® 88SE6111
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
Silicon Image® Sil5723 (Drive Xpert technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
- Supports EZ Backup and Super Speed functions
*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.