Byta lagringshårddisk i Macbook Pro 13"

Permalänk
Medlem

Byta lagringshårddisk i Macbook Pro 13"

Hej
Jag har en Macbook Pro 13" (5.5) med nuvarande 2GB ram och en intel x25M 80GB hårddisk samt en 320 GB hårddisk istället för Dvd-läsaren.

Nu är problemet så att min lagringshårddisk har "gått sönder". På det sättet att bara en partition på 50gb går att använda på den. Det löste jag genom att köpa en ny 500gb hårddisk+ 8gb ram när jag ändå var "på krigsstigen" så att säga.

Jag har ambitioner att installera även windows 7 på datorn, och det skulle vara utlimat att kunna installera denna på 500gb hårddisken då jag inte är i behov av samma prestanda på den partitionen. Sen att man skapar en FAT32 partition som kan läsas utav båda operativsystemen.

Problemet jag kommer till då är att jag inte vet hur jag skall installera på min nya hårddisk, då jag har lagt in min 500gb hårddisk så finns det ingen dvd-läsare längre. alternativet skulle vara att ta ut SSDn, stoppa in dvd-läsaren samt min 500gb hårddisk och installera ett litet osx som jag bara använder för att installera windows 7 via bootcamp. När sedan det är klart tar jag bort DVDn, stoppar i SSDn och tar bort partitionen på 500GB hårddisken som innehåller OSX.

Skulle detta fungera tror ni?

Ursäkta om jag har utryckt mig flummigt, men hoppas att ni förstår min idé.

Mvh Elliot/MrTazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Geeks
SweClockers

NTFS kan läsas av Mac OSX (men inte skrivas till), så egentligen behöver du inte en separat partition med FAT32. Använd Refit och boota från en USB-sticka med Windows/Mac OSX-installation, då slipper du även att mecka med DVD-brännaren.

rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit
http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015