Ny vaio, blue screen och 'operation system not found'

Permalänk
Medlem

Ny vaio, blue screen och 'operation system not found'

Hej.
Jag har för ett par dagar sedan beställt en laptop från webhallen. Det är en sony vaio EPC-EB1M1E.

Jag hämtade den och när jag kom hem startade jag den. Den var fylld av vad jag tidigare läst "onödiga program" från sony, jag har läst att dessa var lätta att ta bort så detta var det första jag gjorde, avinstallerade en hel del program från sony production. Foto redigeringsprogram och liknande.

Nu till själva problemet. Efter ett tag när jag tittade på en tv serie fick jag någon form av bluescreen och efter en sekund blev allt svart och datorn startades om och det blev bara svart med en vit text där det stod 'operating system not found' för att få igång datorn igen stängde jag av den och startade upp den igen och allt var tillbaka till normalt. Detta har hänt ett par gånger till.

Nu undrar jag vad jag kan göra. Kan jag lämna tillbaka datorn till webhallen? Eller måste jag kontakta sony? Kan det vara pga att jag tog bort de sonyprogrammen som detta uppstått?

Två års garanti förresten. Och windows var redan installerat när jag fick den.

Om nåhon kan hjälpa mig minsta lilla så skulle jag uppskatta det! Tack på förhand. Mvh Oscar

Permalänk
Medlem

Låter som disken är kass.
Innan du lämnar in den så gör en systemåterställning, så slipper du ev. avgifter.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okej, pratade med webhallen idag. Dom sa att jag skulle skicka tillbaka den så skulle dom bara fastställa problemet, sen skulle jag väl få mina pengar tillbaka.

Men hur kommer det sig att det skulle tillkomma avgifter om jag ej gjort en systemåterställning? Vad skulle de avgifterna vara för?

Blir f*n inte en vaio denna gången, kanske en acer. Hoppas att jag får mina pengar fort...

Tack för hjälpen