Feedback på Webbplats - Sociala Bokmärken mm. Twitter style

Permalänk
Medlem

Feedback på Webbplats - Sociala Bokmärken mm. Twitter style

Hej!

Jag håller just nu på och jobbar med Sharing Feed, en sajt som liknar en blandning mellan Digg, Pusha och Twitter. Användare kan dela med sig av sina tankar eller media som sedan andra får rösta tummen upp eller tummen ner på.

EDIT:
*Sidan börjar snart bli klar... den är nu funktionell. Testa gärna att skapa ett konto och säg vad som kan förbättras / läggas till osv.

Kom med förslag inför utvecklingen! På detta sätt utvecklar jag tillsammans med er här på Sweclockers. Vad behöver jag tänka på?

Sharingfeed.com

Permalänk
Medlem

Någon snäll?

Permalänk
Medlem

har bara kollat på den hur den ser ut, den ser jävligt nice ut, inte för mycket flashigt, mörk och bra bakgrund (blir jobbigt å sitta å kolla på vit bakgrund hela tiden)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Någon snäll?

Har kikat på den två gånger och jag förstår inte riktigt hur sidan används.
Eller, man lägger upp en länk (ex. media som youtube, eller en länk till någon aftonbladetartikel), eller text, sedan kan andra rösta upp eller ner den?

Typ som en allt-i-ett twitter/pusha/digg då? Nu har jag faktiskt inte använt någon social bookmarking sida, men det låter ju lite smart.

Konceptet gillar jag och jag tror det kan bli en bra hemsida.
Designen tycker jag inte riktigt om, känner inte att jag får den översikt som krävs för att så "plottrig" information (länkar, youtube-integrering, musik(?) blandat i ett kommer kluttra upp sidan tror jag). Samt att texten var lite stor i "contentdelen". Personligen föredrar jag ljusa hemsidor och jag tror att mörkt kan associeras med lite nedstämdhet hos många.

Jag tror sidans framgång är främst beroende på funktionaliteten. Om den fungerar som jag tror (vilket tog en stund att klura ut, så jobba på presentationen för förstagångsbesökare) så är det mycket information som måste presenteras snyggt.

Man skulle kanske kunna ha typ personal/global feeds? Ex. man kanske inte vill att alla ska se sin "personal feed" där man postar text typ twitter, men man vill göra en "global feed" på något coolt youtubeklipp?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

pscs3: Tack för din kritik.
Det är precis det sidan handlar om, web 2.0 social bookmarking Användare kan dela med sig av media men även "Thoughts" Alltså sina egna tankar. Bästa innehållet röstas sedan fram av andra användare genom tummen upp eller tummen ner. Användare kan till och med ladda upp egna bilder som andra får rösta på.

Funktionaliteten kommer bli en höjdare (även fast jag säger det själv) Arbetar på ett API / button system som gör att andra hemsidor och bloggare kan lägga upp en knapp som automatiskt fetchar URL & Title som sedan enkelt kan postas till Sharing Feed.

Har du något förslag på hur jag skall kunna presentera sidan bättre? Börjar inse att alla faktiskt inte förstår hemsidan på en sekund.

Tack för er feedback & tacksam för ännu mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DarKzY:

Någon snäll?

Jag är rädd att den typen av inlägg enligt § 4 i reglerna inte är tillåtna. Det beror på att vi tycker att alla trådar ska få samma möjlighet att uppmärksammas. Jag hoppas att du har förståelse för det. Den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

GAPa: Ber om ursäkt för det, tack för att tråden får stå kvar Kom gärna med feedback för sidan!

Permalänk
Medlem

Nu är sidan funktionell, testa att skapa ett konto och säg vad ni tycker!

URL: Sharing Feed - Web 2.0 Social Bookmarking, Social sharing websites, Photo sharing websites, Promoting your website

Vad saknas / Kan förbättras?

Permalänk
Medlem

Att kunna gilla/dissa utan att skapa konto tycker jag är ett måste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ryden: Det går att fixa, dock förstörs hela idén med att det ska vara konton och man ska se exakt vem som tyckt vad.

Men isånafall skulle det kunna se ut som liknande: Guest1 likes this. Guest2 dislikes this osv osv.....

Vad tycker ni andra? Ska man kunna rösta upp eller ner som en gäst?

Permalänk
Medlem

Även har ni tips på bra sätt att få kontakt med webmasters & blogg ägare?
Nu är ju målet att få in trafik och besökare.

Har lyckats bra med sökmotoroptimeringen hittils.

Social sharing websites - Första sidan google
web 2.0 bookmarking - Första sidan google
social sharing - andra sidan google

Dock så får jag knappt in någon trafik överhuvudtaget på dessa sökord.

Någon nämnde att Vital marknadsföring är viktigast för bokmärkes sidor och det är så de blivit populära.

Några tips? Kom även gärna med förslag om jag ska införa att besökare utan konton kan rösta upp/ned.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är galet irriterande att vänstermarginalen på sidan aldrig blir mindre. Så jag måste i stort sett maximera bredden på webläsarfönstret för att inte få en horisontell scroller. Detta på en 1440px bred skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hhnrk:

Jag tycker att det är galet irriterande att vänstermarginalen på sidan aldrig blir mindre. Så jag måste i stort sett maximera bredden på webläsarfönstret för att inte få en horisontell scroller. Detta på en 1440px bred skärm.

Vänstermarginalen blir visst mindre... Grejjen är att det finns en 160x600 banner där som är osynlig om du surfar direkt till webbplatsen. Hittar du sidan genom en sökmotor så synns reklamen. (Chitika ads)

Så den blir mindre tills det tar stopp vid reklamen 160px.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Vänstermarginalen blir visst mindre... Grejjen är att det finns en 160x600 banner där som är osynlig om du surfar direkt till webbplatsen. Hittar du sidan genom en sökmotor så synns reklamen. (Chitika ads)

Så den blir mindre tills det tar stopp vid reklamen 160px.

Aha, Ok. Vet inte om det löser problemet dock. Sidan är fortfarande på tok för bred för att vara användbar. Kanske funkar för Windowsfolk som alltid har alla fönster maximerade, men vill du att alla ska kunna använda sidan bör du nog gå ner till mindre än 1000px i bredd. Som den är nu kan ju inte ens folk med 1280px skärmbredd använda sidan utan att få horisontell scroller.

Permalänk
Medlem

Fixa så att man kan logga in med OpenID!

Jag tror inte så många orkar registrera sig där annars.

Angående designen så håller jag med de andra.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Hmm med lite Adwords så får jag ca 20 medlemmar på en dag. Så folk orkar registrera sig tro mig

OpenID? Vad är det? Man kan redan använda sitt Facebook konto för att regga sig enkelt.

hhnrk: Sidan är helt perfekt när jag besöker med 1280x1024px... vart är den för bred? På tags/categories till höger?

Permalänk
Medlem

Du måste se över din säkerhet!

Testa att logga in med ' or '1'='1 som användarnamn och lösenord då loggar du in på användaren som ligger först i databasen.

Du kan också "logga in" med ' or '1'='1 a som användarnamn och lösenord, då kan du skriva utan att logga in på någon användare.

De flesta databasfrågor på sidan går att manipulera vilket gör det möjligt att kopiera samtliga användare från din databas.

Du använder php så kolla snarast in mysql_real_escape_string.
Och för ni som har en användare på sidan kanske ska byta lösenord om ni kör med samma överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrapis:

Du måste se över din säkerhet!

Testa att logga in med ' or '1'='1 som användarnamn och lösenord då loggar du in på användaren som ligger först i databasen.

Du kan också "logga in" med ' or '1'='1 a som användarnamn och lösenord, då kan du skriva utan att logga in på någon användare.

De flesta databasfrågor på sidan går att manipulera vilket gör det möjligt att kopiera samtliga användare från din databas.

Du använder php så kolla snarast in mysql_real_escape_string.
Och för ni som har en användare på sidan kanske ska byta lösenord om ni kör med samma överallt.

Tänkte precis kolla samma sak när jag såg att du hade gjort det. Ja det är en otroligt stor säkerhets miss som man absolut inte får göra om du nu vill att denna sida ska bli stor.

Titta gärna in på denna sida så får du många tips: PHPPortalen

Permalänk
Medlem

Status.net (identi.ca etc.) integration vore kul, API:n är liknande den som Twitter använder så....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Körde Acunetix Web Vulnerability scanner på sidan och du har 3 problem som bör fixas enligt det. Den mest allvarliga är att sidan kan bli utsatt för cross site scripting

Citat:

Cross site scripting (also referred to as XSS) is a vulnerability that allows an attacker to send malicious code (usually in the form of Javascript) to another user. Because a browser cannot know if the script should be trusted or not, it will execute the script in the user context allowing the attacker to access any cookies or session tokens retained by the browser.

Affected items:
/searchresult.php

Sen så står det att du sparar lösenorden i klartext vilket gör att om någon får tillgång till din databas så kommer h*n även få tillgång till alla kontouppgifter. Sist men inte minst så står det

Citat:

The remote host is using the Apache mod_frontpage module. mod_frontpage older than 1.6.1 is vulnerable to a buffer overflow which may allow an attacker to gain root access.

Affected items:
*test

Sidan ser för övrigt bra ut förutom att texten på "navbaren" har åkt lite fel i chrome http://i51.tinypic.com/fawt9g.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Körde Acunetix Web Vulnerability scanner på sidan och du har 3 problem som bör fixas enligt det. Den mest allvarliga är att sidan kan bli utsatt för cross site scripting

Sen så står det att du sparar lösenorden i klartext vilket gör att om någon får tillgång till din databas så kommer h*n även få tillgång till alla kontouppgifter. Sist men inte minst så står det

Sidan ser för övrigt bra ut förutom att texten på "navbaren" har åkt lite fel i chrome http://i51.tinypic.com/fawt9g.jpg

Med sådana stora fel vågar man inte tänka på hur mycket andra risker det finns. Speciellt om sidan skulle slå igenom

Permalänk
Medlem

Rent designmässigt då; du vet verkligen vad du pysslar med och det mesta ser proffsigt ut och riktigt snyggt. Tummen upp. Gillar loggan!

Men jag ställer väldigt mig tveksam till contentrutan i mitten. Den ser ut som en iframe från en helt annan webbplats, och jobbar inte alls med resten. Jag skulle försöka integrera den i resten av formen om jag var du. Från början gjorde den mig bara förvirrad.

mvh

Gustav

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

OpenID är till för användaren, inte dig som publicist

Skrivet av DarKzY:

OpenID? Vad är det?

Om du inte vill orka "bry" dig, använd Janrain's Engage så får du OpenID, facebook, google, osv utan att det kostar dig något.

Om du orkar bry dig så finns allt detta redan (inloggning med OpenID) som fri och öppen källkod, men du behöver säkert lägga två timmar på att läsa på lite, justera din sajt och sedan annonsera det på din blogg.

Att kunna logga in med OpenID handlar om att minska tröskeln för alla som använder många webbplatser (och inte vill ha allt länkat till Facebook - allt som behövs för att komma åt grannens "alla" webbplatser som är kopplade till Facebook är ju en cookie

http://www.janrain.com/products/engage

Permalänk
Medlem

Scrapis: Tack för informationen. Jag förstår dock inte vad du menar med att man kan logga in med '1'='1, detta fungerar inte.

Spot: Jag ska prata med min programmerare om dessa säkerhetsfrågor och be honom ta itu med dessa saker.
Vad menar du att har hamnat fel på bilden du länkar? Allt ser ut att vara som det ska i Chrome och även på din screenshot...

Fredrik: Jag kommer idagsläget inte att integrera Open ID då jag försöker växa ett unikt medlemsregister. När jag kommer över 10,000 medlemmar så kan vi börja snacka om seriösa ändringar som gynnar alla.

Tumvante: Du får gärna försöka förklara dig lite mer. Jag jobbar främst som en grafisk designer / webbdesigner själv och blir mycket glad av att höra alla positiva reaktioner över designen och loggan. Förklara dig dock om content området.

Det finns vissa buggar i sajten som främst angår profilerna. Jag ska designa om hela detta system och se till att det fungerar inom 14 dagar

Tack för feedbacken hittils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Scrapis: Tack för informationen. Jag förstår dock inte vad du menar med att man kan logga in med '1'='1, detta fungerar inte.

Nej han sa

' or '1'='1

Fungerar fortfarande att logga in med det.

Permalänk
Medlem

Okej jag ska kolla upp det där & lösa det

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DarKzY:

Okej jag ska kolla upp det där & lösa det

Kan rekommendera en riktigt bra bok för säker kodning, om du nu skulle få för dig att satsa lite mer seriöst på detta projekt, "Innocent code". Går att använda flera av de knep han beskriver på din hemsida

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Newklear: Tack för tipset. Anser mig dock vara mer entreprenör och jobbar bara grundläggande med html & css samt grafisk design.
Avancerad programmering lämnar jag åt mina programmerare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DarKzY:

Avancerad programmering lämnar jag åt mina programmerare

Jo, men med tanke på alla de säkerhetsbrister ni hade är det kanske ändå nåt ni bör se över

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Alla säkerhetsbrister är nu fixade och sidan är uppdaterad.

Några fler förslag eller feedback på sidan?

http://www.sharingfeed.com

Med tanke på att jag va tvungen att encrypta lösenorden i databasen så blir alla mina användares lösenord ogiltiga... så det blev lite jobbigt att de måste "reseta" deras lösenord för att få tillgång till sidan igen.