Videoredigering för hjälmkamera (Goprohd)

Permalänk
Medlem

Videoredigering för hjälmkamera (Goprohd)

Hejsan!

Införskaffade mig en hjälmkamera nyligen för att dokumentera min jakt på vm titeln i cross (snart där..... eller drömde jag, skitsamma) och vad jag vet så blir det hiskeligt stora filer som skulle vara fint att kunna krympa ner lite utan att skippa kvalitén.

Samt kanske kul att redigera lite på enkelt sätt, vad vet jag inte riktigt än men klippa och klistra (då jag kommer filma både mig, bakåt, och framåt troligtvis.)

Jag vet inte om det går ens så frågar för svar helt enkelt men går det att redigera och mixtra bort lite av vidvinkeleffekten som blir från tex inifrån en bil? (brett seende med "höjd"/"längd" på sidorna som lurar ögat med att det går saktare och rakare än i verkligheten) Köpa annan kamera kan jag göra men trist att lägga ut massa tusenlappar att filma bilfärd bara.. Så går det att "räta" till vidvinklad bild någorlunda så vore det kanon.

Sista lilla önskan är om ni kan tipsa om program som kan göra något av detta helst ganska enkelt.

PS. För att visa vad jag menar med vidvinkel problem från bil se denna, försök se hur fort eller sakta det går

YouTube - Drivers Open, Bålsjön 2010-10-23

Tack på förhand kära Sweclockers medlemmar och :)god jul:) i förskott
Mvh
Timmy

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Videoklipp tar plats och du kommer få ge avkall på kvalitet för att komma ner i storlek, that's the way it is Experimentera med olika codecs och kvalitéer tills du blir nöjd!

Istället för att börja trixa med materialet från kameran så skulle jag rent spontant börja med att positionera kameran på något annat ställe. Kanske vid grillen eller på taket precis ovanför vindrutan. Du kan ju prova att beskära bilden så du får med mindre av det du ser, dvs bara göra klippet större än bildrutan som den kommer visas upp i är.

Bara googla på videoredigeringsprogram så hittar du nog något! För det du ska göra kan du använda vad som helst egentligen. Sony Vegas är väl ganska lätt, vad jag vet.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem

offtopic: ville bara säga, gz till en goproHD, tänkte köpa mig en sån också dagen jag blir rik! (y)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Okej ja då får jag leva med det men det är skitsamma, 32gb i kameran så kan nog filma hela tävlingar iaf.

Okej ja det är skitsamma egentligen, har sett att man satt kameran på olika platser i bilen och på och då försvinner ju lite av fiskögeeffekten som direkt vid vindrutan.

Då testar jag Sony Vegas då helt enkelt, har lite material från idag som jag kan leka med, ta bort dom gångerna man höll på att göra fulvurpor

elghinnarisa: Tack du, tog den i samband med ny cross och rejält med tävlingar nästa år och fan vad lycklig jag är! Filma med sådan kvalité på huvudet och crossen är ju en dröm, kan ha den till precis allt. Kör du cross eller något sådant eller?

EDIT: Som synd var så hade jag ställt in hjälmen för långt fram så har 20-30min film på styret och min hjälm, så sony vegas får vänta en sväng till nästa åk...

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

För att få bort fisheye effekten kan du använda en fisheye effekt som du "inverterar" så att den motverkar fisheye på videon.

Som codec kan jag tipsa om h.264. Finns ingen bättre codec i dagsläget. (i väntan på googles vp8)
Container så brukar mp4 eller mov fungera bäst.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

rumpnisse: tack för tipset, i vissa lägen kan det nog vara fint att få bort fiskögat men är inget måste men denna effekt fanns till vegas va?

då måste jag även fråga hur jag gör om den till h.264, för jag antar att det inte är så den kommer ut ur kameran eller?

Är ganska färsk när det gäller detta.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

rumpnisse: tack för tipset, i vissa lägen kan det nog vara fint att få bort fiskögat men är inget måste men denna effekt fanns till vegas va?

då måste jag även fråga hur jag gör om den till h.264, för jag antar att det inte är så den kommer ut ur kameran eller?

Är ganska färsk när det gäller detta.

Testa att göra en så kallad undistortion för att få lite rakare linjer. Det blir nog inte optimalt men kan funka. Borde finnas en effekt för det i Vegas.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."