Permalänk
Medlem

OLED-skärmar i vettig storlek på konsumentmarknaden till mänskliga priser tror jag inte på inom de närmsta fyra-fem åren.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

OLED-skärmar i vettig storlek på konsumentmarknaden till mänskliga priser tror jag inte på inom de närmsta fyra-fem åren.

+1
helt rätt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Avslutade just ett projektarbete om effektiva ljuskällor.
I och med att OLED bygger på en sällsynt metall kommer troligtvis att priset alltid vara lite högre.
Sedan vill jag nämna att IPS, TN med flera är alla LCD paneler. Normalt när man pratar om LCD skärmar så menar man de med lysrör som bakgrundsbelysning. En LED skärm är bara en LCD skärm med lysdioder som bakgrundsbelysning.

Permalänk
Skrivet av christerron:

Har sett fram emot OLED sedan man hörde talas om tekniken ett antal år sedan
Men är det någon som vet hur det är med ljusstyrkan järmfört med LCD? Har en en vag känsla att OLED var sämre men jag kan ha fel...

Ljusstyrkan har varit dålig på OLED... som alla ljuskällor i tidiga utvecklingsstadier. Detta är dock inte fallet i dag. Effektiviteten är också på framsteg, dvs lumen/W. I dag så ligger OLED i fas med LED som har en ljusstyrka på ca 110 lm/W (LED är också under utveckling och i laboratorium har man lyckats uppnå en effektivitet på över 200 lm/W). Detta att jämföra med lysrör/lågenergilampor som ligger på 100 lm/W

Anledningen till varför det inte redan finns stora TV apparater är många. En utav dessa är livslängden. OLED i en mobiltelefon t.ex. fungerar bra eftersom en telefon inte har lika lång livslängd som en TV har. Även så är denna skärm mycket liten, det har varit svårt att utveckla stora skärmar då de har en egenhet att få ojämn ljusstyrka. Man ska dock komma ihåg att OLED fortfarande har stor utvecklingspotential och kommer att bli bättre och bättre med tiden.

Permalänk
Medlem

utvecklingen av OLED för större skärmar går så långsamt att jag börjar tvivla på att den kommer slå överhuvudtaget. Stor risk att någon annan teknik kommer istället och tar den marknaden. Det pågår mkt forskning/utveckling vad gäller olika skärm/diodtekniker.

Permalänk
Skrivet av teejee:

utvecklingen av OLED för större skärmar går så långsamt att jag börjar tvivla på att den kommer slå överhuvudtaget. Stor risk att någon annan teknik kommer istället och tar den marknaden. Det pågår mkt forskning/utveckling vad gäller olika skärm/diodtekniker.

Ett exempel Ingen metall i morgondagens belysning : LiU - Pressmeddelanden: LiU-nytt: www.liu.se

Permalänk
Medlem

SED tekinken då? nått nytt om den? som tjock tv fast med en jätteliten jon kanon per pixel istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.